Броят на хотелите за продажба в Санкт Петербург нарасна значително. Собствениците се освобождават от активите поради рязко увеличената кредитна тежест и неясните перспективи за възстановяване на туристическия трафик.
Алексей Мусакин, вицепрезидент на Руската хотелска асоциация и генерален директор на управляващата компания Cronwell Management отбеляза рязко увеличение на броя на изложените обекти.
„Ако по-рано имахме два големи и три или четири средни хола всеки, които искаха да продават, сега виждам поне 15 големи хотела от 70-100 стаи и две дузини малки хотели, които се продават“, - казва той .
В същото време, според Алексей Мусакин, настоящите собственици са готови за отстъпка до 50%, тъй като мнозина имат проблеми с обслужването на текущи заеми.
Мусакин отбеляза, че преди всичко собствениците пускат за продажба обекти, които или се нуждаят от сериозни инвестиции в близко бъдеще, или за които се е натрупал сериозен дълг.
„Хотелите всъщност останаха без доходи цяла година и на такива загуби може да се устои само ако имате сериозен резерв, например бизнес в друга индустрия, която е по-малко засегната от пандемията. Освен това, с възстановяването на търсенето, приоритет при избора на туристи ще имат онези имоти, които могат да осигурят добро ниво на обслужване на най-ниска цена. Ако фондът на стаите се нуждае от ремонт и обновяване, тогава такъв обект ще бъде запълнен в последната минута. Собствениците разбират това и тези, които не могат да повишат нивото на хотела си, търсят купувачи за него“, казва Алексей Мусакин.
През декември властите в Санкт Петербург обявиха безпрецедентни мерки в подкрепа на хотели и туристически агенции, засегнати от пандемията на коронавируса. По-специално, почти всички местни регионални данъци са нулирани за собствениците на имоти. Общият размер на предоставената помощ се оценява на 3,6 милиарда рубли.
Хотелиерите обаче вече говореха за недостатъчност на подобни мерки. По-специално, основните разходни позиции, особено за големи обекти, са фондът за заплати и сметките за комунални услуги. Хотелиерите разчитаха на намаляване на осигуровките, както и отстъпки от доставчиците на комунални услуги, но не успяха да се договорят за тях.