Значително успокояване на пазара на бързите кредити след промените в закона за потребителските кредити през 2014 година, които засягат и бързите заеми, нарушенията са намалели сериозно, но все още опитите за измама остават.
„Разгледахме общите условия на всички фирми, които осъществяват такава дейност. Оказа се, че има неравноправни клаузи. Те поставят потребителя в неравностойно положение", обясни в сутрешния блок на Нова телевизия Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Какви са най-честите нарушения?
При проверките експертите са се натъкнали на незаконни лихви, незаконни такси и договори, при които без основание кредитът става предсрочно изискуем. Освен това са открити договори с липсващи параметри или такива, които забраняват сключването на договори с други фирми.
„Договор с липсващи параметри означава, че потребителят подписва едно заявление, в което има липсващи полета. Обикновено те касаят както сумата, която ще бъде получена, така и тази, която ще бъде върната. Тя се добавя от самата институция, която ще даде кредита", обясни Димитър Маргаритов. Според него, се търсят някакви вратички, с които да се увеличи стойността на тези кредити, защото са високо рискови.
Най-често се въвеждат допълнителни такси за управление на кредита, като напомняне, че предстоящо плащане, за което се начисляват 5 лева или предлагане за намиране на гарант, срещу сумата от 500 лева, при искани 300. Председателят на КЗП посъветва потребителите да внимават какво подписват, защото вече подписани договори трудно се разваля.
Маргаритов настоява потребителите задължително да изискват подписване на Стандартен европейски формуляр. Той съдържа всички реквизити на един кредит - колко се взима и колко се връща.
Експертите на КЗП са открили нарушения почти при всички дружества, но повечето нарушения са били отстранени доброволно.