Ниските заплати, съществуващ чадър над определени хора, законите и липсата на качествени кадри са причина за корупцията в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА). Около тази теза се обединиха в ефира на Би Ти Ви преподавателите по автомобилна подготовка Йонко Иванов и Кънчо Димитров, който е и бивш шеф на агенцията. Поводът е вчерашната акцията на ГДПОП и Специализираната прокуратура в Благоевград, при която бяха задържани над 10 души от бившата Държавна автомобилна инспекция. Тя беше поредната от серия подобни арести в тази структура.
Според Иванов "Благоевград е емблематично място, в което от 10 години стават подобни неща". Той предположи, че акциите от последните дни са отговор на призива на президента "да се палнат прожекторите".
"Хората ще бъдат натиснати, ще започнат да се топят един друг, ще последват нови арести, но ще бъдат освободени", допълни Йонко Иванов.
"Хора, които са били арестувани, биват възстановявани на работа и реабилитирани. Не може хора с повдигнати обвинения да ти работят", смята бившият шеф на ДАИ Кънчо Димитров.
"Нищо не беше направено, за да може да бъдат обезпечени финансово тези служители. Тоест те работят при едни много ниски заплати. Това е предпоставка, която поражда корупция", каза още той.
Иванов коментира, че заплатите трябва да са 1000–1500 лв. на хората, които се занимават с контрол и с изпитите, както и да има сериозна санкция, когато ги хванат в корупция. Той фокусира вниманието и към кадровия проблем - "един началник на отдел не си назначава хората – те са му назначени и той трябва да работи с тях, без да ги познава". Според него такива акции се ограничават до най-ниското ниво и не се продължава нагоре.
"Аз съм близко до мисълта, че и министърът, и зам.-министърът са в течение на всичко това, което става, и то става с тяхното желание да се спрат тези корупционни практики, иначе би било немислимо някой да пипа в тяхната служба", каза още Иванов. Той смята, че именно министърът трябва да вземе под крилото си борбата с корупцията.