Шест общи черти имат фирмите, които се справят в кризата. Това показват наблюденията на небанковото дружество "Кредитекс", което от 2004 досега е отпуснало кредити в размер на над 120 милиона лева.
Общото между справящите се добре фирми е, че:
- са фокусирани и разработват не повече от две линии на бизнес,
- стегнато и целево използват взетите кредити
- рефинансирали са предишните си задължения при първите признаци на кризата
- задържат пазарен дял дори и с цената на по-ниски печалби
- хората, които ги управляват, притежават определени личностни качества
- активно комуникират с кредитора, в случай на финансово затруднение.
По-голямата част от добре работещите в кризата фирми са фокусирани и разработват не повече от 2 линии на бизнес. Така, ако едно от бизнес направленията има затруднения заради кризата, това се компенсира от втория тип дейност, който не е толкова засегнат.
Друга важна предпоставка за справяне с кризата е финансирането да се използва разумно и по предназначение. Това значи, че ако кредитът е отпуснат с цел ремонт на производствена база, парите да не се използват например за погасяване на заем, взет от приятел.
Важна роля за дългосрочното оцеляване и развитие на една фирма има и запазването на пазарен дял в труден момент. Фирмите, които съумеят да го направят по време на кризата, си подсигуряват добро бъдеще, макар и с цената на по-ниски печалби в момента и стесняване на маржовете, смятат от "Кредитекс".
Рефинансирането на стари задължения с един по-дългосрочен кредит се оказва спасение за много фирми. Те са оптимизирали срока на кредита и размера на месечните си вноски. По този начин са налели свежи пари в бизнеса си, а от друга страна, не им се налага да изплащат големи суми по заема в момент, когато изпитват временни затруднения.
Общото сред фирмите, които за известно време са попаднали в графа "неизрядни", но след това са станали отново редовни платци, е, че комуникират активно с кредитора си и заедно с него решават възникналите затруднения.
Наблюденията на "Кредитекс" показват още, че зад всяка една фирма, която се справя в кризата, стои човек с определени личностни качества. Това са предприемчиви и активни хора, отговорни и високо мотивирани, аналитични, претеглящи рисковете и благоразумни, с опит в своята дейност и финансово грамотни.
От дружестото предвиждат до края на годината най-много кредити да се търсят за оборотни нужди, както и за рефинансиране на текущи краткосрочни задължения. "Очакваме да започне леко увеличение на дела на инвестиционните заеми за разширяване на бизнеса и завземане на дял от конкуренцията", заключават от там.