Наредба за категоризиране на туристическите хижи (отм. ДВ бр. 59/2005)

МИ

Държавен вестник брой: 59

Година: 2005

Орган на издаване: МИ

Дата на обнародване: 19.07.2005

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. (1) С наредбата се уреждат условията и редът за определяне, основанията за отказ, за прeкратяване, както и за промяна на категорията на туристическите хижи и прилежащите към тях заведения за хранене на туристите, наричани по-нататък "туристическите обекти" или "обектите". (2) Категоризирането на туристическите обекти се извършва от кмета на съответната община за обектите по чл. 8 или от министъра на икономиката за обектите по чл. 9.

Чл. 2. (1) Туристическите обекти, подлежащи на категоризиране по реда на наредбата, са туристическите хижи и прилежащите към тях заведения за хранене на туристите. (2) Наредбата се прилага за всички туристически обекти по ал. 1 независимо от формата на собственост и начина на стопанисване.

Чл. 3. Хотелиерство или ресторантьорство се извършва само в категоризирани туристически обекти или за които е открита процедура за категоризиране по чл. 11 и следващите.

Чл. 4. Хотелиерство или ресторантьорство се извършва от лице, което: 1. е търговец по смисъла на Търговския закон или е юридическо лице, което има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност; 2. извършва дейността в категоризиран туристически обект; 3. не е в процедура по ликвидация или несъстоятелност.

Глава втора
СИСТЕМА И ОРГАНИ ЗА КАТЕГОРИЗИРАНЕ НА ТУРИСТИЧЕСКИТЕ ОБЕКТИ

Чл. 5. (1) Туристическите обекти се категоризират в следните категории: "една звезда", "две звезди", "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди" във възходяща градация, съгласно изискванията на наредбата. (2) Категориите "една звезда", "две звезди", "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди" съответстват на досегашната трикатегорийна система за категоризиране на Българския туристически съюз и се трансформира така: 1. категории "една звезда" и "две звезди" - за туристическите обекти, които не са били категоризирани по наредбата на Български туристически съюз от 1994 г.; 2. категория "три звезди" съответства на досегашна трета категория; 3. категория "четири звезди" съответства на досегашна втора категория; 4. категория "пет звезди" съответства на досегашна първа категория.

Чл. 6. (1) Туристическите обекти се категоризират в следните категории: 1. туристически заслони - категория "една звезда" или "две звезди"; 2. туристически хижи и туристически спални - категория "три звезди"; 3. туристически хижи, туристически спални и туристически учебни центрове - категория "четири звезди" или "пет звезди". (2) Туристическите обекти по ал. 1 се категоризират в категории "една звезда", "две звезди", "три звезди", "четири звезди" или "пет звезди" съгласно минималните задължителни изисквания за съответната категория, посочени в приложение № 1.

Чл. 7. (1) Заведенията за хранене на туристите, прилежащи към туристическите хижи, се категоризират в категории "три звезди", "четири звезди" или "пет звезди" така: 1. туристическа столова и туристически бюфет - категория "три звезди"; 2. туристическа столова и туристическа столова със сервитьорско обслужване - категория "четири звезди"; 3. туристическа столова със сервитьорско обслужване - категория "пет звезди". (2) Заведенията по ал. 1 се категоризират в категории "три звезди", "четири звезди" или "пет звезди" съгласно минималните задължителни изисквания за съответната категория, посочени в приложение № 2. (3) Заведенията за хранене на туристите, прилежащи към туристическите хижи, могат да получат категория, различна от тази на туристическата хижа, като разликата между тях е не повече от една "една звезда".

Чл. 8. Кметът на общината по предложение на Общинската експертна комисия по категоризиране (ОЕКК) определя категорията на туристическите заслони - категория "една звезда" или "две звезди", подлежащи на категоризиране по реда на тази наредба.

Чл. 9. Министърът на икономиката по предложение на Централната експертна комисия по лицензиране и категоризиране (ЦЕКЛК) определя категорията на туристическите хижи, туристическите учебни центрове и туристическите спални - категория "три звезди", "четири звезди" или "пет звезди", и прилежащите към тях заведения за хранене на туристите, подлежащи на категоризиране по реда на тази наредба.

Глава трета
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА КАТЕГОРИЗИРАНЕ НА ТУРИСТИЧЕСКИТЕ ОБЕКТИ

Чл. 10. (1) Лицето, което извършва или ще извършва хотелиерство или ресторантьорство, или упълномощено от него лице подава заявление за категоризиране на обекта до съответния категоризиращ орган по чл. 8 или 9. Заявлението за категоризиране е по образец съгласно приложение № 3 или 4. (2) Към заявлението по ал. 1 се прилагат следните документи: 1. удостоверение за актуална съдебна регистрация на лицето, ако то е търговец по смисъла на Търговския закон, с дата на издаване, предхождаща с не повече от 60 дни датата на подаване на заявлението, или документи, удостоверяващи, че юридическото лице има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност - оригинал или препис; 2. удостоверение, че лицето не е в процедура по ликвидация или несъстоятелност, издадено от съответния окръжен съд, с дата на издаване, предхождаща с не повече от 60 дни датата на подаване на заявлението - оригинал или препис; 3. формуляр за определяне на категория - съгласно приложение № 5 или 6; 4. удостоверение от регистъра по чл. 48а от Закона за физическото възпитание и спорта; 5. копие от договор за наем или друг договор, от който е видно, че са налице условия лицето да извършва съответната туристическа дейност в обекта; 6. нотариално заверено пълномощно, когато заявлението се подава от пълномощник - оригинал; 7. документ за платена такса за категоризиране съгласно тарифата по чл. 55, ал. 4 от Закона за туризма.

Чл. 11. (1) Заявленията по чл. 10, ал. 1 за обектите по чл. 8 се разглеждат от ОЕКК, назначена със заповед на кмета на съответната община, в 14-дневен срок от подаването им. (2) Общинската експертна комисия по категоризиране открива процедура по категоризиране на обекта, когато констатира, че представените документи съответстват на изискванията на чл. 10 и издава временно удостоверение за откритата процедура, валидно за срок 3 месеца, а за високопланинските, труднодостъпни и отдалечени туристически обекти този срок може да бъде 5 месеца. (3) Временното удостоверение за откритата процедура по ал. 2 се изпраща до лицето, подало заявлението, в 14-дневен срок от заседанието на ОЕКК. (4) Временното удостоверение по ал. 2 се поставя на видно за туристите място, като в него са вписани следните данни: 1. пореден номер; 2. вид и наименование на обекта; 3. адрес на обекта; 4. лице, стопанисващо и управляващо обекта - наименование, седалище, БУЛСТАТ или ЕГН; 5. наемател на обекта - наименование, седалище и БУЛСТАТ, ако има такъв; 6. срок на валидност; 7. номер и дата на протокола от заседанието на ОЕКК за откриване на процедурата; 8. подпис и печат на категоризиращия орган или оправомощено от него длъжностно лице.

Чл. 12. (1) Заявленията по чл. 10, ал. 1 за обектите по чл. 9 се разглеждат от ЦЕКЛК, назначена със заповед на министъра на икономиката, в 14-дневен срок от подаването им. (2) Централната експертна комисия по лицензиране и категоризиране открива процедурата за категоризиране на обекта, когато констатира, че представените документи съответстват на изискванията на чл. 10 и издава временно удостоверение за откритата процедура, валидно за срок 3 месеца, а за високопланинските, труднодостъпни и отдалечени туристически обекти този срок може да бъде 5 месеца. (3) Временното удостоверение за откритата процедура по ал. 2 се изпраща до лицето, подало заявлението, в 14-дневен срок от заседанието на ЦЕКЛК. (4) Временното удостоверение по ал. 2 се поставя на видно за туристите място, като в него са вписани следните данни: 1. пореден номер; 2. вид и наименование на обекта; 3. адрес на обекта; 4. лице, стопанисващо и управляващо обекта - наименование, седалище, БУЛСТАТ или ЕГН; 5. наемател на обекта - наименование, седалище и БУЛСТАТ, ако има такъв; 6. срок на валидност; 7. номер и дата на протокола от заседанието на ЦЕКЛК за откриване на процедурата; 8. подпис и печат на категоризиращия орган или оправомощено от него длъжностно лице.

Чл. 13. (1) Когато комисията по чл. 11, ал. 1 или по чл. 12, ал. 1 констатира непълноти в представените от лицето документи, му дава 30-дневен срок за отстраняването им. (2) След отстраняване на непълнотите в документите в срока по ал. 1 процедурата за категоризиране продължава по реда на чл. 11 или 12.

Чл. 14. (1) Централната експертна комисия по лицензиране и категоризиране създава експертни работни групи за проверка на място на туристическите обекти по чл. 9 за изпълнение на минималните задължителни изисквания към обекта. (2) Общинската експертна комисия по категоризиране създава експертни работни групи за проверка на място на туристическите обекти по чл. 8 за изпълнение на минималните задължителни изисквания към обекта. (3) Експертните работни групи по ал. 1 и 2 изготвят констативни протоколи, съдържащи предложение за определяне на вид и категория на обекта, съгласно минималните задължителни изисквания за съответната категория, посочени в наредбата. (4) При констатиране на несъответствия с минималните задължителни изисквания на приложение № 1 или 2 експертните работни групи дават задължителни предписания за отстраняването им, като срокът за изпълнение не надвишава 45 дни. (5) Възраженията на лицето, подало заявление за категоризиране, по констативния протокол по ал. 3 се отразяват при подписването му на място след приключване на проверката. (6) Председателите на експертните работни групи в 7-дневен срок от извършване на проверката на място изготвят доклад до ЦЕКЛК или ОЕКК, който съдържа предложение за определяне на вида и категорията на обекта.

Чл. 15. (1) Категорията на туристическия обект се определя на база съответствие с минималните задължителни изисквания, посочени в приложение № 1 или 2. (2) Съответствието или надвишаването на определените минимални задължителни изисквания не може да компенсира несъответствието с други задължителни изисквания. (3) В категоризираните туристически обекти могат да се предоставят и по-благоприятни условия и услуги от предвидените за дадена категория.

Чл. 16. Определянето на категорията на туристически обект се извършва в срок до 3 месеца от датата на откриване на процедурата за категоризиране със заповед на кмета на съответната община по чл. 8 или на министъра на икономиката по чл. 9, като за високопланинските, труднодостъпни и отдалечени туристически хижи срокът може да бъде 5 месеца.

Чл. 17. (1) Категорията на туристическия обект се определя за срок 3 години. (2) Срокът по ал. 1 може да бъде продължен за не повече от 2 години.

Чл. 18. (1) Категоризиращият орган в 14-дневен срок от издаване на заповедта за определяне на категорията на обекта издава категорийна символика, включваща удостоверение за категория и табела, в зависимост от вида и категорията на обекта. (2) Категорийната символика е унифицирана и се издава по образец, утвърден от министъра на икономиката. (3) В удостоверението по ал. 1 се вписват следните данни: 1. пореден номер; 2. вид и наименование на обекта; 3. категория на обекта; 4. капацитет на обекта; 5. адрес на обекта; 6. лице, стопанисващо и управляващо обекта - наименование, адрес, БУЛСТАТ или ЕГН; 7. наемател на обекта - наименование, седалище и БУЛСТАТ, ако има такъв; 8. срок на валидност на категорията; 9. номер и дата на заповедта на категоризиращия орган за определяне на категория; 10. подпис и печат на категоризиращия орган или оправомощено от него длъжностно лице. (4) Табелата по ал. 1 съдържа информация за: 1. вида на туристическия обект - на български и на английски език; 2. определената категория на обекта. (5) Надписите за вида, наименованието и категорията на туристическите обекти трябва да съответстват на посочените в удостоверението по ал. 1 и не трябва да въвеждат в заблуждение туриста.

Чл. 19. (1) Категоризиращият орган по предложение на ЦЕКЛК или ОЕКК издава заповед за отказ за определяне на категория при: 1. неотстраняване на непълнотите в представените документи в срока по чл. 13, ал. 1; или 2. неизпълнение на минималните задължителни изисквания за туристическия обект, посочени в приложение № 1 или 2. (2) В случаите по ал. 1 таксата за разглеждане на заявлението не се възстановява. (3) Категоризиращият орган по предложение на ЦЕКЛК или ОЕКК определя категория, различна от заявената, при неизпълнение на изискванията за исканата категория, посочени в приложение № 1 или 2. (4) Заповедта на категоризиращия орган, с която се отказва определянето на категория или се определя категория, различна от заявената, може да се обжалва по реда на Закона за административното производство и Закона за Върховния административен съд.

Чл. 20. Уведомяването на лицето, подало заявление за категоризиране, за срока по чл. 13, ал. 1, за заповедта на съответния категоризиращ орган по чл. 16 и по чл. 19, ал. 1 се извършва по реда на Закона за административното производство.

Глава четвърта
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ПРЕКРАТЯВАНЕ НА КАТЕГОРИЯ

Чл. 21. (1) За продължаване на срока по чл. 17, ал. 2 или при повторно заявяване на вече определената категория за срок по чл. 17, ал. 1 хотелиерът или ресторантьорът или упълномощено от него лице подава до съответния категоризиращ орган заявление по образец съгласно приложение № 3 или 4, придружено със следните документи: 1. нотариално заверена декларация от лицето, че няма промяна на вида на туристическия обект и на условията, при които е определена категорията му; 2. удостоверение за актуалната съдебна регистрация на лицето, ако то е търговец по смисъла на Търговския закон, с дата на издаване, предхождаща с не повече от 30 дни датата на подаване на заявлението, или документи, удостоверяващи, че юридическото лице има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност - оригинал или препис; 3. удостоверение, че лицето не е в процедура по ликвидация или несъстоятелност, издадено от съответния окръжен съд, с дата на издаване, предхождаща с не повече от 30 дни датата на подаване на заявлението - оригинал или препис; 4. нотариално заверено пълномощно, когато заявлението се подава от пълномощник - оригинал; 5. документ за платена такса за категоризиране съгласно тарифата по чл. 55, ал. 4 от Закона за туризма. (2) В случаите по ал. 1 категоризирането на обекта се извършва по реда на чл. 11 и следващите. (3) Заявлението по ал. 1 се подава в 2-месечен срок преди изтичане срока на категорията на обекта.

Чл. 22. (1) Категорията на туристически обект се прекратява: 1. с изтичане на срока; 2. по искане на собственика; 3. при промяна на вида на туристическия обект; 4. при реконструкция или разширение на туристическия обект; 5. при повторно нарушение на изискванията на чл. 46, т. 1 от Закона за туризма, констатирано от контролните органи по чл. 64, ал. 1 от Закона за туризма; 6. ако в 6-месечен срок лицето, подало заявление за категоризиране, не се яви за получаване на категорийната символика. (2) В случаите по ал. 1, т. 3 и 4 хотелиерът или ресторантьорът е длъжен в 30-дневен срок да подаде заявление за категоризиране на обекта до съответния категоризиращ орган. (3) Категорията на туристическия обект се прекратява със заповед на съответния категоризиращ орган с изключение на случая по ал. 1, т. 1. (4) След прекратяване на категорията на туристическия обект нова категория на обекта се определя по общия ред.

Чл. 23. (1) При промяна на собственика, на лицето, стопанисващо и управляващо туристическия обект, или на наемателя на туристическия обект, категоризиран по реда на тази наредба, хотелиерът или ресторантьорът подава заявление до категоризиращия орган в 30-дневен срок за отразяване на промените в обстоятелствата в Националния туристически регистър. (2) Към заявлението по ал. 1 се прилагат следните документи: 1. удостоверение за актуална съдебна регистрация на лицето, ако то е търговец по смисъла на Търговския закон, с дата на издаване, предхождаща с не повече от 30 дни датата на подаване на заявлението, или документи, удостоверяващи, че лицето има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност - оригинал или препис; 2. удостоверение, че лицето не е в процедура по ликвидация или несъстоятелност, издадено от съответния окръжен съд, с дата на издаване, предхождаща с не повече от 30 дни датата на подаване на заявлението - оригинал или препис; 3. копие от документ, удостоверяващ собствеността на обекта - при промяна на собственика; 4. копие от договор за наем или друг договор, от който е видно, че са налице условията лицето да извършва съответната туристическа дейност в обекта - при промяна на наемателя; 5. копие от карта БУЛСТАТ и данъчен номер; 6. документ за платена такса за вписване на настъпили промени в обстоятелствата съгласно тарифата по чл. 55, ал. 4 от Закона за туризма. (3) В случай на промяна на собственика на туристическия обект, при който няма промяна на лицето, което извършва хотелиерство или ресторантьорство, лицето, придобило собствеността, подава заявление до съответния категоризиращ орган за вписване на промените в обстоятелствата в Националния туристически регистър, копие от документа за собственост и документ за платена такса за вписване на настъпилите промени в обстоятелствата съгласно тарифата по чл. 55, ал. 4 от Закона за туризма. (4) В случаите по ал. 1 и 3 категорията на туристическия обект се запазва за срока, за който е определена.

Чл. 24. (1) Дубликат от издаденото удостоверение за категория се издава в случай на загубване или унищожаване на първоначално издаденото удостоверение по заявление на хотелиера или ресторантьора. За издаването на дубликат се заплаща съответната такса съгласно тарифата по чл. 55, ал. 4 от Закона за туризма. (2) Издадените дубликати се отразяват в Националния туристически регистър.

Глава пета
РЕГИСТЪР НА КАТЕГОРИЗИРАНИТЕ ТУРИСТИЧЕСКИ ОБЕКТИ. ТАКСИ ЗА КАТЕГОРИЗИРАНЕ НА ТУРИСТИЧЕСКИ ОБЕКТИ

Чл. 25. (1) Категоризираните туристически обекти и лицата, упражняващи дейност хотелиерство и ресторантьорство в тях, се вписват от категоризиращия орган служебно в Националния туристически регистър по чл. 58 от Закона за туризма. (2) Лицата, за които е настъпила промяна в обстоятелствата, вписани в регистъра по ал. 1, са длъжни да заявят писмено в Министерството на икономиката или в съответната община промяната в 1-месечен срок от настъпването й. (3) Към заявлението по ал. 2 се прилага копие от документ, удостоверяващ промяната, и документ за платена такса съгласно тарифата по чл. 55, ал. 4 от Закона за туризма.

Чл. 26. (1) За категоризирането на туристическите обекти се заплащат такси в размер, определен в тарифата по чл. 55, ал. 4 от Закона за туризма. (2) В таксата по ал. 1 се включва стойността на категорийната символика на туристическия обект.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на тази наредба: 1. Туристическите хижи са следните видове: а) "туристическа хижа": самостоятелно място за настаняване за краткотраен престой; представлява масивна сграда в планината, в предпланински и морски райони, в природни и исторически местности, крайградски паркове и зони за отдих; обзаведена е с най-необходимата мебелировка, съоръжения, съдове и прибори за ползване и самостоятелно обслужване на туристи; предлага туристическа, краеведска, екологична и друга информация; б) "туристически учебен център": самостоятелно място за настаняване с учебни функции; представлява масивна сграда във или край населени места и в планински райони, архитектурно и функционално изградена, обзаведена и оборудвана за провеждане на специализирано обучение по туризъм, алпинизъм, ориентиране, спелеология, водни и други спортове; разполага с учебни и спортни зали, методични кабинети, библиотека и др.; има изградена инфраструктура със спортни площадки, терени, подходящо обозначени за обучение, маркирани и трасирани маршрути и турове, необходими за професионална подготовка на курсисти; обзаведен е с подходящи съоръжения за обучение и необходимата мебелировка, съдове и прибори за престой и самостоятелно обслужване на курсистите; в) "туристическа спалня": самостоятелно място за настаняване за краткотраен престой; представлява масивна сграда, архитектурно и функционално изградена във или край населени места, архитектурно-исторически и етнографски центрове, във възлови планински центрове, крайморски зони за отдих, в изходни пунктове към планините, природни и културни забележителности; обзаведена е с най-необходимата мебелировка за краткотраен престой на туристи; предоставя туристическа, краеведска, екологична и друга информация; г) "туристически заслон": самостоятелно място за настаняване за краткотраен престой; представлява паянтова или масивна едноетажна сграда във високопланински и отдалечени райони и зони за отдих; разполага с общо помещение за настаняване на туристи и е обзаведена с най-необходимия постелъчен инвентар. 2. "Прилежащи към туристическите хижи заведения за хранене на туристите" са: а) "туристическа столова": заведение за хранене на туристите със собствена храна или по заявка; предлага ограничен асортимент от кухненска продукция, сладкарски, тестени и други изделия, пиво, топли, студени, безалкохолни и други напитки; самообслужването е основна форма на обслужване; б) "туристически бюфет": заведение за хранене на туристите с ограничен асортимент от пакетирани хранителни стоки, захарни изделия, пиво, топли и студени напитки и др.; в) "туристическа столова със сервитьорско обслужване": заведение за хранене на туристите с разнообразен асортимент от кухненска и сладкарска продукция, безалкохолни и алкохолни напитки, пиво, топли напитки и др.; спазват се изискванията за обслужване в ресторант (лист-меню, карт-меню и др.).

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. Отменя се Наредбата за категоризация на туристическите хижи, приета с Решение на Управителния съвет на Българския туристически съюз, Протокол № 5 от 10.Х.1994 г.

§ 3. Наредбата се приема на основание чл. 50, ал. 6 от Закона за туризма.

§ 4. Указания по прилагане на наредбата дава министърът на икономиката съвместно с председателя на Българския туристически съюз.

Приложение № 1
към чл. 6, ал. 2

Минимални задължителни изисквания към изграждането, обзавеждането, оборудването, услугите и обслужването в туристическите хижи

I. Общи изисквания за категориите "една звезда", "две звезди", "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди": 1. Да постави до (над) главния вход на сградата или на друго подходящо място табела с вида и наименованието на туристическия обект. 2. Да постави на видно място табела за определената категория, името на управителя или собственика, а вътре на видно място - удостоверението за категория. 3. Да постави на видно място работното време на туристическия обект. 4. Да спазва изискванията на МВР за адресната регистрация на туристите. 5. Да постави на видно за туристите място ценоразпис за нощувките, както и цените на другите услуги. 6. Да издава задължително документ за всяка продажба на туристическа услуга. 7. Да не прави промени в обзавеждането и оборудването в категоризираните помещения, водещи до влошаване качеството на обслужване. 8. Да спазва санитарно-хигиенните изисквания на ХЕИ. 9. Да спазва изискванията за противопожарна охрана. 10. Да спазва изискванията на РИОСВ в района на туристическия обект. 11. Да осигурява отопление. 12. Да осигурява сигурността и спокойствието на туристите. 13. Да има информационно табло, неподвеждаща ценова листа, план за разположение и номерация на стаите и обща аптечка. 14. Всички уреди и съоръжения да се поддържат в техническа изправност. II. Специфични изисквания само за туристическите хижи, стопанисвани и управлявани от Българския туристически съюз и неговите членове, за категориите "една звезда", "две звезди", "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди": 1. Да постави до (над) главния вход на сградата фирмена табела, включваща следните елементи: наименование БЪЛГАРСКИ ТУРИСТИЧЕСКИ СЪЮЗ; емблемата на Българския туристически съюз; наименованието на стопанисващото обекта туристическо дружество; вид и наименование на туристическия обект. 2. Да има печат, включващ следните елементи: емблемата на Българския туристически съюз; вид и наименование на туристическия обект; наименованието на стопанисващото обекта туристическо дружество. 3. Да постави на видно място правилника за вътрешния ред в туристическите хижи на БТС. 4. Да постави на видно за туристите място ценоразпис за нощувките, в т.ч. обявените отстъпки за членове на Българския туристически съюз, както и цените на другите услуги. 5. Да осигурява достъп на туристите до ползваните помещения за предоставяне на туристически услуги. 6. Да има радиотелефон и/или мобилен телефон (с изключение на заслоните). 7. Настаняване на туристите по реда, определен с правилника за вътрешния ред в туристическите хижи на Българския туристически съюз. III. Общи изисквания за обзавеждане и обслужване: 1. Категория "една звезда": общо помещение - без задължителен норматив за брой нарове, предимно двуетажни; минимално пространство за багаж; закачалка; чувал за събиране на отпадъци; постелъчен инвентар - без задължителен норматив; санитарен възел - външен; импровизирано водохващане (при възможност); почистване на общото помещение - на самообслужване. 2. Категория "две звезди": общи помещения - без задължителен норматив за брой нарове (легла), предимно двуетажни; пространство за багаж, пейки; закачалка; кошче за боклук (чувал за събиране на отпадъци); постелъчен инвентар - без задължителен норматив; санитарен възел - външен; умивалня - външна (вътрешна), дървена скара; туристическа кухня с печка и столова с минимално оборудване; почистване на помещенията - на самообслужване. 3. Категория "три звезди": грижливо поддържано и осветено входно пространство; стаи - без задължителен норматив за брой легла, предимно общи спални помещения, допускат се легла на два етажа; леглата са с пружина с дюшек или нарове; пердета, пространство за багаж, столове; огледало; закачалка; кошче за отпадъци; комплект спално бельо: чаршафи - 2 броя, възглавница с калъфка, одеяла - 2 броя; санитарен възел - външен, в който трябва да има клекало, течаща вода, влагоустойчиво осветление, естествена вентилация; умивалня - външна (вътрешна) с течаща вода, поставка за сапун и тоалетни принадлежности; закачалка за кърпи и дрехи; огледало, дървена скара; туристическа кухня с печка и столова с минимално оборудване; ежедневно почистване на стаите, санитарните възли и общите помещения; предоставяне на информация за природните, културните и историческите забележителности в района, за маркировката и времетраенето на преходите до съседни туристически хижи. 4. Категория "четири звезди": грижливо поддържано и осветено входно пространство; стаи - до 20 легла в стая; леглата са с пружина с дюшек (матрак) или нарове, допускат се легла на два етажа; пердета; пространство за багаж, масичка със столове, закачалка - стенна или стояща; мивка с огледало; кошче за отпадъци; комплект спално бельо: чаршафи - 2 броя, възглавница с калъфка, одеяла - 2 броя; санитарен възел - етажен (с чиния или клекало) с промивно устройство и четка за почистване на тоалетната; влагоустойчиво осветление; естествена вентилация; баня в хижата с душ със студена и топла вода; умивалня - (вътрешна) с течаща вода, поставка за сапун и тоалетни принадлежности; закачалка за кърпи и дрехи; огледало, дървена скара; туристическа кухня с печка и столова с минимално оборудване; помещение с телевизор и забавни игри; ски гардероб и ски екипировка при възможност; ежедневно почистване на стаите, санитарните възли и общите помещения; предоставяне на информация за природните, културните и историческите забележителности в района, за маркировката и времетраенето на преходите до съседни туристически обекти. 5. Категория "пет звезди": грижливо поддържано и осветено входно пространство; рецепционен кът с информационно табло; стаи - до 4 легла, допускат се по изключение до 5 общи спални помещения; леглата са с матрак; тюлени и плътни пердета; поставка за багаж; масичка със столове; закачалка - стенна и гардероб; кошче за отпадъци от негорими материали; комплект спално бельо за всяко легло: чаршафи - 2 броя, възглавница с калъфка, одеяла - 2 броя; предоставят се ключове за всяка стая; санитарен възел във всяка стая - с чиния с промивно устройство и четка за почистване на тоалетната; фаянсова облицовка, влагоустойчиво осветление, естествена или механична вентилация; душ със студена и топла вода; мивка - с огледало и топла и студена вода, поставка за сапун и тоалетни принадлежности; закачалка за кърпи и дрехи, държател за тоалетна хартия; етажна баня с топла и студена вода и тоалетна с промивно устройство и четка за почистване на тоалетната, държател за тоалетна хартия; помещение с телевизор и забавни игри; ежедневно почистване на стаите, санитарните възли и общите помещения; предоставяне на информация за природните, културните и историческите забележителности в района, за маркировката и времетраенето на преходите до съседни туристически хижи.

Приложение № 2
към чл. 7, ал. 2

Минимални задължителни изисквания към заведенията за хранене на туристите, прилежащи към туристическите хижи

Изисквания Категория
"три звезди"
Категория
"четири звезди"
Категория
"пет звезди"
туристи-
ческа
столова
туристи-
чески
бюфет
туристи-
ческа
столова
туристи-
ческа
столова със
сервитьорско
обслужване
туристи-
ческа
столова със
сервитьорско
обслужване
1. Табела за категорията на обекта и удостоверение за категория * * * * *
2. Площ на едно място за сядане:
2.1. от 1,4 кв. м до 1,1 кв. м * * - - -
2.2. от 1,6 кв. м до 1,2 кв. м - - * - -
2.3. от 1,8 кв. м до 1,4 кв. м - - - * -
2.4. от 2,2 кв. м до 1,8 кв. м - - - - *
3. Фоайе - - - - *
3.1. гарнитура с мека мебел - - - - *
3.2. декоративна растителност и художествена украса - - - - *
3.3. апарат за почистване на обувки - - - - *
4. Гардероб - - - - *
4.1. закачалки - - - * *
4.2. кристално огледало в цял ръст - - - - *
5. Тоалетни клетки отделно за мъже и жени:
5.1. тоалетна чиния (клекало) с промивно устройство * * * - -
5.2. фаянсови плочки на височина на вратата и миещ се под - - - * *
5.3. мивка * * * - -
5.4. преддверие с огледало и мивка с топла и студена вода, сапун, сешоар за ръце, книжни салфетки - - - * *
5.5. писоари - - - * *
5.6. във всяка тоалетна клетка:
5.6.1. врата с брава информатор и закачалка - - - - *
5.6.2. тоалетна чиния с промивно устройство и четка - - - * *
5.6.3. тоалетна хартия, държател за тоалетна хартия, дезодорант - - * * *
5.6.4. всмукателна вентилация - - - * *
6. Салон:
6.1. закачалка - - * * *
6.2. подова настилка, стени, таван - хигиенични и лесни за поддържане * * * * *
6.3. пердета при наличие на прозорци - - * - -
6.4. прозорци с тюлени и плътни пердета - - - * *
6.5. общо осветление * * * - -
6.6. директно осветление - с полилеи или индиректно с настолни, висящи, крайстенни и др. осветителни тела - - - * *
6.7. отопление * * * * *
6.8. маси със стандартни столове * * * * *
6.9. маси за 2, 4 , 6 и 8 души с покривки - - - - *
6.10. помощни масички за сервиране - - - - *
6.11. сервитьорски шкафчета и колички - - - * *
6.12. декоративна украса (цветя, растения, картини и др.) - - - * *
7. Изисквания към обслужването
7.1. поддържане на необходимата хигиена в тоалетните * * * * *
7.2. сервитьорско обслужване - - - * *
7.3. пепелник (в зали за пушачи), комплект за подправки, салфетки - - - * *
7.4. лист-меню за кухненската и сладкарската продукция и карт-меню за алкохолни и безалкохолни напитки - - - * *
7.5. употребените прибори и посуда се отсервират незабавно след освобождаването им - - - * *
7.6. настаняване на туристите става само на почистена маса - - - * *

Приложение № 3
към чл. 10, ал. 1

1. Вх. № ДО
МИНИСТЪРА НА ИКОНОМИКАТА
КМЕТА НА ОБЩИНА ………………………………………………

Заявление за категоризиране на туристическа хижа/заслон

2.1. От (име, презиме, фамилия - собственик, лице, стопанисващо и управляващо обекта, изпълнителен директор, управител) 2.2. БУЛСТАТ
2.3. ЕГН
3.1. Представител на (фирма на търговско дружество, едноличен търговец, туристическо дружество) 3.2. Данъчен №
4.1. Адрес на управление (община) 4.2. (пощ. код) 4.3. (населено място)
4.4. (ж.к./кв.) 4.5. (булевард/площад/улица) 4.6. (№)
4.7. (блок) 4.8. (вход) 4.9. (етаж) 4.10. (ап.) 4.11. (телефон) 4.12. (факс/телекс)
5.1. Място за настаняване, подлежащо на категоризиране
5.2. Адрес на туристическия обект (планина, местност, населено място, булевард/площад/улица, №, тел.)
5.3. Вид на обекта (туристическа хижа, туристически учебен център, туристическа спалня, туристически заслон)
5.4. Категория, за която се кандидатства 5.5. Брой стаи
6.1. Приложени документи №/дата
6.2.
6.3.
6.4.
6.5.
6.6.
6.7.
6.8.
7. Дата и място 8. Подпис и печат

Приложение № 4
към чл. 10, ал. 1

1. Вх. № ДО
МИНИСТЪРА НА ИКОНОМИКАТА

Заявление за категоризиране на заведение за хранене на туристите, прилежащо към туристическа хижа

2.1. От (име, презиме, фамилия - собственик, лице, стопанисващо и управляващо обекта, изпълнителен директор, управител) 2.2. БУЛСТАТ
2.3. ЕГН
3.1. Представител на (фирма на търговско дружество, едноличен търговец, туристическо дружество) 3.2. Данъчен №
4.1. Адрес на управление (община) 4.2. (пощ. код) 4.3. (населено място)
4.4. (ж.к./кв.) 4.5. (булевард/ площад/ улица) 4.6. (№)
4.7. (блок) 4.8. (вход) 4.9. (етаж) 4.10. (ап.) 4.11. (телефон/и) 4.12. (факс/ телекс)
5.1. Заведение за хранене на туристите, прилежащо към туристическа хижа, подлежащо на категоризиране
5.2. Адрес на туристическия обект (туристическа хижа, населено място, булевард/площад, улица, №, тел., планина, местност)
5.3. Вид на обекта (туристическа столова, туристически бюфет, туристическа столова със сервитьорско обслужване)
5.4. Категория, за която се кандидатства 5.5. Общ брой места за сядане:
6.1. Приложени документи №/дата
6.2.
6.3.
6.4.
6.5.
6.6.
6.7.
6.8.
7. Дата и място 8. Подпис и печат

Приложение № 5
към чл. 10, ал. 2, т. 3

Формуляр
за определяне на категория на туристическа хижа/заслон

1. Място за настаняване (вид и наименование):
Туристическа хижа Туристически учебен център
Туристическа спалня Туристически заслон
2. Общ брой стаи:
С две легла С три легла С четири легла С пет легла
С шест до
десет легла
Над десет
легла
С нарове
3. Общ брой легла: 4. Общ брой нарове: 5. Общ брой апартаменти:
6. Времетраене на работата:
Целогодишно Сезонно
7. Общ брой реализирани нощувки от предходна година От българи От чужденци
8. Досегашна категория:
Първа категория Втора категория Трета категория
9. Категория, за която се кандидатства
"една звезда" "две звезди" "три звезди" "четири звезди" "пет звезди"
10. Собственик на обекта (наименование и адрес на управление) Данъчен номер
БУЛСТАТ или ЕГН
11. Физическо или юридическо лице, стопанисващо и управляващо обекта (наименование, седалище и адрес на управление) Данъчен номер
БУЛСТАТ или ЕГН
12. Дата, град (село) 13. Подпис и печат

Приложение № 6
към чл. 10, ал. 2, т. 3

Формуляр
за определяне на категория на заведение за хранене на туристите, прилежащо към туристическа хижа

1. Заведение за хранене на туристите, прилежащо към туристическа хижа (вид и наименование)
Туристическа столова Туристически бюфет
Туристическа столова със сервитьорско обслужване
2. Общ брой места: На закрито На открито
3. Вид на заведението В място за настаняване - категория
4. Общ брой заети лица: Целогодишно заети: Сезонно заети:
5. Времетраене на работа на обекта
Целогодишно Сезонно
6. Досегашна категория:
7. Категория, за която се кандидатства
"три звезди" "четири звезди" "пет звезди"
8. Собственик на обекта
(наименование, седалище и адрес на управление)
Данъчен номер
БУЛСТАТ или ЕГН
9. Физическо или юридическо лице, стопанисващо и управляващо обекта (наименование, седалище и адрес на управление) Данъчен номер
БУЛСТАТ или ЕГН
10. Дата, град (село) 11. Подпис и печат
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив