Наредба за образуване на средствата за работна заплата в търговските дружества с над 50 на сто държавно или общинско участие през 2001 г.

МС

Държавен вестник брой: 54

Година: 2001

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 08.09.2005

Чл. 1.
(1) С наредбата се определят условията, редът и начинът на образуване на средствата за работна заплата в търговските дружества и в другите предприятия и организации с над 50 на сто държавно или общинско участие, включително в дъщерни дружества, в които над 50 на сто от капитала е притежание на акционери - търговски дружества с над 50 на сто държавно участие (в т.ч. смесени дружества с чуждестранно участие), наричани по-нататък "търговските дружества".
(2) Търговските дружества образуват средствата си за работна заплата тримесечно, като за базисен размер на средствата се приемат начислените средства за работна заплата от предходното тримесечие, коригирани с коефициент, отчитащ изменението на обема на продажбите.
(3) Изменението на обема на продажбите по ал. 2 се изчислява като отношение на сумата от обема на продажбите през отчетния период към сумата от обема на продажбите през базисния период.
(4) Отчетният период включва отчетното тримесечие и предходните три тримесечия.
(5) Базисният период включва четирите тримесечия, предхождащи отчетното тримесечие.

Чл. 2.
(1) Търговски дружества, които приключват с печалба отчетното и предходните три тримесечия и нямат просрочени задължения за тези тримесечия, образуват средствата си за работна заплата в съответствие с финансово-икономическото си състояние и получените приходи.
(2) Търговските дружества по ал. 1, на които коефициентът на обема на продажбите е по-малък от единица, не могат да увеличават средствата си за работна заплата, достигнати през предходното тримесечие.

Чл. 3.
(1) Търговските дружества, които приключват отчетното тримесечие с печалба и нямат просрочени задължения за отчетното и за предходните три тримесечия, образуват средствата си за работна заплата, като размерът на начислените средства за предходното тримесечие се коригира с коефициент, получен чрез норматив 0,80 за всеки процент увеличение и 0,20 за всеки процент намаление на обема на продажбите.
(2) Търговските дружества, които приключват отчетното тримесечие с печалба и имат необслужвани едно или повече просрочени задължения, образуват средствата си за работна заплата, като размерът на начислените средства за предходното тримесечие се коригира с коефициент, получен чрез норматив 0,75 за всеки процент увеличение и 0,25 за всеки процент намаление на обема на продажбите.
(3) Търговските дружества по ал. 2, на които валутните постъпления от продажби на стоки и услуги, в т. ч. от ишлеме, са над 50 на сто от общия обем на постъпленията и които имат увеличение на обема на продажбите, при изчисляване на коефициента по ал. 1 могат да ползват норматив 0,80 за всеки процент увеличение на обема на продажбите.
(4) Търговските дружества по ал. 2 и 3, които увеличават размера на просрочените задължения спрямо предходното тримесечие, не могат да увеличават средствата си за работна заплата в случай на увеличение на обема на продажбите. При намаление на обема на продажбите средствата се намаляват с коефициент, получен чрез норматив 0,25 за всеки процент намаление на обема на продажбите.

Чл. 4.
(1) Търговските дружества, които приключват отчетното тримесечие със загуба, но през отчетното и през всяко от предходните три тримесечия подобряват финансовия си резултат (намаляват загубите) и нямат просрочени задължения за тези тримесечия, образуват средствата си за работна заплата, като размерът на начислените за предходното тримесечие средства се коригира с коефициент, получен чрез норматив 0,50 за всеки процент увеличение или намаление на обема на продажбите.
(2) Търговските дружества по ал. 1, които подобряват финансовия си резултат само през отчетното тримесечие, не могат да увеличават средствата си за работна заплата, достигнати през предходното тримесечие. В този случай при намаление на обема на продажбите през отчетния период спрямо базисния размерът на начислените средства за предходното тримесечие се коригира с коефициент, получен чрез норматив 0,50 за всеки процент намаление на обема на продажбите.
(3) Търговските дружества по ал. 1, в които през отчетния период валутните постъпления от продажби на стоки и услуги, в т. ч. от ишлеме, са над 50 на сто от общия обем на постъпленията, при изчисляването на коефициента по ал. 1 могат да ползват норматив 0,55 за всеки процент увеличение на обема на продажбите.

Чл. 5.
(1) Търговските дружества, които приключват отчетното тримесечие със загуба, влошават финансовия си резултат спрямо предходното тримесечие и имат просрочени задължения, не могат да увеличават средствата си за работна заплата, достигнати през предходното тримесечие. За всеки процент намаление на обема на продажбите размерът на начислените средства за предходното тримесечие се намалява с коефициент, получен чрез норматив 0,75.
(2) Търговските дружества по ал. 1, които нямат просрочени задължения към социалноосигурителните фондове, при изчисляване на коефициента, отчитащ обема на продажбите, намаляват размера на начислените средства за предходното тримесечие с коефициент, получен чрез норматив 0,60 за всеки процент намаление на обема на продажбите.
(3) Търговските дружества по ал. 1 и 2 задължително предприемат мерки за намаляване на разходите за работна заплата в общите разходи за дейността.

Чл. 6.
(1) Търговските дружества, които поради сезонния характер на производство увеличават или намаляват средносписъчния брой на персонала, могат да образуват средствата си за работна заплата, като средната брутна работна заплата за предходното тримесечие на оставащия на работа персонал се умножи по фактическия средносписъчен брой на персонала (без лицата в отпуск по майчинство и изпратените на работа в чужбина) за отчетното тримесечие и получената сума се коригира с коефициентите по чл. 3, 4 или 5 в зависимост от финансовия резултат, погасяването на задълженията и увеличението или намалението на обема на продажбите.
(2) Търговските дружества по ал. 1 в началото на годината сами избират реда, по който ще образуват средствата си за работна заплата. Този ред не може да се променя до края на годината.

Чл. 7.
(1) Търговските дружества, увеличили персонала си в резултат на изпълнението на сключени договори през отчетното тримесечие, които водят до нарастване на обема на продажбите, или в резултат на изпълнението на задачи по проекти, възложени и финансирани от международни институции, могат да образуват средствата си за работна заплата по реда на чл. 6.
(2) Търговските дружества, които откриват нови работни места, както и нови производства и дейности за социални нужди, вследствие на което увеличават числеността си през отчетното спрямо предходното тримесечие, могат да коригират базисните средства за работна заплата с процента на нарастване на числеността.

Чл. 8. Търговските дружества, в които през предходното тримесечие вследствие на влошена пазарна конюнктура, липса на суровини, материали и енергия, предприети мерки за финансово оздравяване, аварии и други подобни, довели до принудително ползване на неплатен отпуск на повече от 50 на сто от средносписъчния брой на персонала (без лицата в отпуск по майчинство) за повече от 15 календарни дни, образуват средствата си за работна заплата на основата на начислените средства за работна заплата през тримесечието, предхождащо тримесечието, през което е ползван принудителният неплатен отпуск.

Чл. 9. Търговските дружества от финансово-кредитната система, които през отчетното тримесечие не отговарят на условията по чл. 2, ал. 1, не могат да увеличават средствата си за работна заплата спрямо предходното тримесечие.

Чл. 10.
(1) Търговските дружества, които са в процес на ликвидация, както и обявените в несъстоятелност образуват средствата си за работна заплата, като индивидуалните брутни работни заплати на оставащия на работа персонал през съответното тримесечие на годината могат да се увеличават само със средствата, които произтичат от увеличаване на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа, изчислено по минималния размер, определен с Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения, приета с Постановление № 133 на Министерския съвет от 1993 г. (обн., ДВ, бр. 67 от 1993 г.; изм. и доп., бр. 1 и 63 от 1994 г., бр. 29 и 72 от 1996 г., бр. 24 от 1997 г. и бр. 25 от 1999 г.). Така формираните средства за работна заплата не могат да надвишават с повече от 5 на сто средствата, начислени в тримесечието, през което са обявени в ликвидация или несъстоятелност.
(2) Търговските дружества по ал. 1, които през отчетното тримесечие извършват производствена дейност и увеличават обема на продажбите, могат да образуват средствата си за работна заплата по реда на чл. 3 и 4, ако са налице условията, предвидени в тях.

Чл. 11.
(1) Търговските дружества, включени в приложение № 1 към чл. 1, ал. 1 от Постановление № 147 на Министерския съвет от 1999 г. за разработване и изпълнение на програми за финансово оздравяване на държавни предприятия и наблюдение на финансовото състояние (обн., ДВ, бр. 63 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 114 от 1999 г.), както и тези, на които цените на произвежданите от тях стоки и услуги се определят и/или се регулират от държавен или общински орган, могат да увеличават средствата си за работна заплата по реда на наредбата само след писменото съгласие на министъра на финансите по предложение на съответния орган след съгласуване с министъра на труда и социалната политика.
(2) Алинея 1 не се прилага за търговските дружества, включени в приложението към § 2 от заключителните разпоредби.

Чл. 12. При прилагането на наредбата от начислените средства за работна заплата през предходното и отчетното тримесечие се изключват:
1. (изм., ДВ, бр. 54 от 2001 г.) обезщетенията по чл. 220, 222, чл. 224, ал. 1 и чл. 331 от Кодекса на труда, както и обезщетенията по § 118 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда (ДВ, бр. 25 от 2001 г.);
2. възнагражденията, изплатени на членовете на надзорните, управителните и контролните съвети, на съветите на директорите, на изпълнителните директори, на търговските управители (прокуристите), управителите и контрольорите в търговските дружества;
3. възнагражденията на лицата, изпратени на работа в чужбина;
4. възнагражденията за условия на труд по чл. 4, ал. 2 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения, приета с Постановление № 133 на Министерския съвет от 1993 г., определени с колективния трудов договор, но не повече от удвоения минимален размер, а за персонала, работещ в подземните мини, се изключват възнагражденията за условия на труд по размерите, определени с колективния трудов договор;
5. внесените от работниците и служителите за тяхна сметка суми за доброволно социално и здравно осигуряване и за осигуряване за безработица до размери, които не се облагат по Закона за облагане доходите на физическите лица;
6. (доп., ДВ, бр. 54 от 2001 г.) възнагражденията на лицата, работещи по граждански договори ина ремонтните и товарно-разтоварните работници, назначени на временна работа по трудов договор да 3 месеца;
7. възнагражденията за извънреден труд по чл. 262, ал. 1, т. 2 и 3 от Кодекса на труда, начислени съгласно определените размери с колективния трудов договор; 8. възнагражденията за отработените часове над редовното работно време съгласно чл. 136а от Кодекса на труда.

Чл. 13.
(1) Когато размерът на средната брутна работна заплата на търговското дружество за предходното тримесечие не може да се установи, размерът на средствата за работна заплата се определя, като фактическият средносписъчен брой на персонала за отчетното тримесечие се умножи по средната брутна работна заплата за съответната дейност по статистическата отчетност за страната за предходното тримесечие. Информация за средната брутна работна заплата за съответната дейност се получава от Националния статистически институт.
(2) Новосъздадените и преобразуваните търговски дружества, както и дружествата по ал. 1 при изчисляване на коефициента, отчитащ обема на продажбите, до набирането на четири последователни тримесечия ползват само обема на продажбите от отчетното и предходното тримесечие.

Чл. 14. Когато установените по реда на наредбата средства за работна заплата не осигуряват изплащането на минималната работна заплата за страната за съответния период и на минималните размери на съответните допълнителни и други трудови възнаграждения, в разходите за съответното тримесечие се признават средства, осигуряващи тези плащания, без да се увеличава числеността на персонала, достигната през предходното тримесечие.

Чл. 15. Търговските дружества, които през предходното тримесечие са начислили в разходите си средства за работна заплата в размер, по-голям от базисния, не могат да увеличават средствата си за работна заплата през следващите тримесечия до компенсиране на размера на превишението. Превишението на средствата за работна заплата се изключва при образуване на средствата за работна заплата през следващото тримесечие.

Допълнителна разпоредба

§ 1. По смисъла на наредбата:
1. "Увеличение или намаление на обема на продажбите" е отношението на сумата от обема на продажбите на стоки и услуги на едно лице по съпоставими цени през отчетния период към сумата от обема на продажбите на стоки и услуги на едно лице в съпоставими цени през базисния период.
2. "Просрочени задължения" са следните парични задължения, които не са изпълнени изцяло или частично в срока, определен в договор или в нормативен акт:
а) задължения по главници и лихви за ползвани банкови кредити;
б) задължения към държавния и/или общинския бюджет (данък върху печалбата, данък върху доходите на физическите лица, вноски от печалбата за общината и задължения по сключени по съответния ред договори) и по Закона за уреждане на необслужените кредити, договорени до 31 декември 1990 г.;
в) вноски за задължителното обществено осигуряване, за здравно осигуряване и за фонд "Професионална квалификация и безработица";
г) задължения по договори за доставки и услуги, свързани с производствено-стопанската дейност;
д) дивиденти за държавното участие след 1 юли 1997 г., които не се обслужват редовно според сключени договори за погасяване.
3. "Положителен финансов резултат" е печалбата, установена като разлика между счетоводната печалба за отчетното тримесечие и изчислените за същия период фактически дължими данъци по Закона за корпоративното подоходно облагане.
4. "Подобрение на финансовия резултат" е намаляването на счетоводната загуба, установена за съответните тримесечия по раздел V от отчета за приходите и разходите - приложение № 2 към чл. 40, ал. 1, т. 2 от Закона за счетоводството.
5. Начислените суми за компенсируеми отпуски на персонала в резултат на неизползвано право на отпуск по реда на т. 6.2 от НСС-19 - Доходи на персонала, се изключват от начислените средства за работна заплата при прилагане на наредбата и при определяне на финансовия резултат през четвъртото тримесечие на 2000 и 2001 г.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 2. (Изм., ДВ, бр. 54 от 2001 г.) Търговските дружества съгласно приложението образуват средствата си за работна заплата в съответствие с финансово-икономическото си състочние, задълженията и получените приходи, като през отделните тримесечия на годината не могат да надвишават с повече от 5 на сто размера на начислените през третото тримесечие на 2000 г. средствата за работна заплата. Конкретното увеличение на средствата за работна заплата до 5 на сто над рамера на начислените през третото тримесечие на 2000 г. се определя само след писмено разрешение на министъра на труда и социалната политика по предложение на съответния орган за всяко тримесечие поотделно.

§ 3. (Изм., ДВ, бр. 54 от 2001 г.) Търговските дружества от дейностите "производство и потребление на топлинна енергия" и "производство и разпределение на електрическа енергия", както и тези, които получават субсидии от републиканския бюджет, невключени в приложението, образуват средствата си за работна заплата по реда на § 2. Търговските дружества от тези дейности, които поради сезонния характер на производството през третото тримесечие на 2000 г. са работили с намалена численост на персонала, образуват средствата си за работна заплата по реда на § 2, като средната брутна работна заплата за базисния период на останалия на работа персонал се умножи по фактическия средносписъчен брой на персонала за отчетното тримесечие (без персонала в отпуск по майчинство и изпратените на работа в чужбина).

§ 4. Търговските дружества от № 38 до 60 от приложението могат да образуват средствата си за работна заплата по общия ред на наредбата, при условие че са приключили 2000 г. с печалба и нямат просрочени задължения. Това се отнася и за онези от тях, които имат положителен финансов резултат от началото на 2001 г. и нямат просрочени задължения към края на отчетното тримесечие.

§ 5. В търговските дружества, в които през дадено тримесечие на отчетния или базисния период са извършени основни или аварийни ремонти и инвестиции за модернизация и обновяване на производствени мощности, както и на номенклатурата на производствената продукция, довели до преустановяване на работата на основни производствени мощности за повече от 15 на сто от календарните дни на тримесечието, в резултат на което се намалява обемът на производството и на продажбите, при изчисляване на коефициента по чл. 3, 4 или 5 обемът на продажбите през тримесечието с намалено производство се приема за равен на обема на продажбите през предходното тримесечие.

§ 6. Коефициентът за изменение на обема на продажбите на стоки и услуги на едно лице по съпоставими цени за съответните отрасли и дейности се изчислява по методика на Националния статистически институт.

§ 7. В търговските дружества с продължителен цикъл на производство при изчисляване на коефициентите по чл. 3, 4 или 5 за приходи се приемат и авансово получените суми.

§ 8. Когато по силата на нормативен акт или при структурни промени има промяна в получателя на приходите, те се преизчисляват на съпоставима основа за целия отчетен и базисен период.

§ 9. При определяне на обема на продажбите финансиранията се прибавят към нетния размер на приходите от продажби.

§ 10. При определяне на обема на продажбите не се включват приходите от продажби на материали и на дълготрайни материални активи.

§ 11. Търговските дружества от системата "Водоснабдяване и канализация" след съгласуване със съответния министър или с кмета на община, упражняващ правата на собственост на държавата или на общината в дружествата, и с министъра на труда и социалната политика могат чрез браншови договори да определят условия и ред за образуване на средствата за работна заплата, отразяващи спецификата в съответните дейности.

§ 12. Средствата за работна заплата за държавните и общинските лечебни заведения - търговски дружества, се определят при условия и по ред, определени с наредба на министъра на здравеопазването съгласувано с министъра на труда и социалната политика и с министъра на финансите.

§ 13. Търговските дружества, които са приключили 2000 г. с печалба по счетоводния баланс, имат положителен финансов резултат от началото на 2001 г. и нямат просрочени задължения към края на отчетното тримесечие, образуват средствата си за работна заплата по реда на чл. 2.

§ 14. Наредбата се приема на основание § 41 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия.

§ 15. Наредбата не се прилага от съответното тримесечие на 2001 г., през което държавното или общинското участие в съответното търговско дружество е станало под 50 на сто или редът и начинът на формиране на средствата за работна заплата са уредени със закон или с акт на Министерския съвет.

§ 16. Министърът на труда и социалната политика дава указания по прилагането на наредбата, а председателят на Националния статистически институт - по прилагането на Методиката за преизчисляване в съпоставими цени на обема на продажбите на стоки и услуги на едно лице по отрасли и дейности.

Приложение
към § 2 от преходните и заключителните разпоредби

№ по ред ЕИК по БУЛСТАТ Търговски дружества Местонахождение
1. 000696013 Национална компания "БДЖ" София
2. 831373560 "Булгаргаз" - ЕАД София
3. 831642181 "Българска телекомуникационна компания" - ЕАД София
4. 000649348 "Национална електрическа компания" - ЕАД София
5. 103551629 "ТЕЦ Варна" - ЕАД Варна
6. 103533691 "Електроразпределение - Варна" - ЕАД Варна
7. 104518621 "Електроразпределение - Горна Оряховица" - ЕАД Горна Оряховица
8. 106513772 "АЕЦ - Козлодуй" - ЕАД Козлодуй
9. 109513731 "ТЕЦ - Бобов дол" - ЕАД с. Голямо село
10. 114521288 "Електроразпределение - Плевен" - ЕАД Плевен
11. 115552190 "Електроразпределение - Пловдив" - ЕАД Пловдив
12. 130277953 "Електроразпределение - Столично" - ЕАД София
13. 130278316 "Електроразпределение София - област" - ЕАД София
14. 123526430 "Електроразпределение - Стара Загора" - ЕАД Стара Загора
15. 123531939 "ТЕЦ Марица-изток 2" - ЕАД с. Ковачево
16. 126526421 "ТЕЦ Марица - 3" - ЕАД Димитровград
17. 103003668 "Градски транспорт" - ЕООД Варна
18. 825256346 "Градски транспорт" - ЕООД Пловдив
19. 117056894 "Русе - общински автотранспорт" - ЕООД Русе
20. 829054071 "Пътнически превози" - ЕООД Сливен
21. 121683785 "СКГТ - електротранспорт" - ЕАД София
22. 121683408 "СКГТ - автотранспорт" - ЕАД София
23. 030234144 "Груп" - ЕООД София
24. 812114464 "Бургасбус" - ЕООД Бургас
25. 833066204 "Автобусни превози" - ЕООД Стара Загора
26. 102011085 "Топлофикация" - ЕАД Бургас
27. 106006256 "Топлофикация - Враца" - ЕАД Враца
28. 107009273 "Топлофикация - Габрово" - ЕАД Габрово
29. 113012360 "Топлофикация - Перник" - ЕАД Перник
30. 114005624 "Топлофикация - Плевен" - ЕАД Плевен
31. 115016602 "Топлофикация - Пловдив север" - ЕАД Пловдив
32. 115009789 "Топлофикация - Пловдив юг" - ЕАД Пловдив
33. 117005106 "Топлофикация - Русе" - ЕАД Русе
34. 119004654 "Топлофикация - Сливен" - ЕАД Сливен
35. 831609046 "Топлофикация - София" - ЕАД София
36. 123014420 "Топлофикация - Казанлък" - ЕАД Казанлък
37. 127029454 "Топлофикация - Шумен" - ЕАД Шумен
38. 811155180 "Гоце Делчев - БТ" - АД гр. Гоце Делчев
39. 102004742 "Бургаски медни мини" - ЕАД Бургас
40. 102004532 "Пристанище Бургас" - ЕАД Бургас
41. 129007111 "Вазовски машиностроителни заводи" - ЕАД Сопот
42. 103003821 "Варненска корабостроителница" - АД Варна
43. 104056197 "Прима - М" - ЕАД Полски Тръмбеш
44. 815123066 "Видахим" - АД Видин
45. 816089841 "Елисейна" - ЕАД с. Елисейна
46. 108024351 "Кърджали - БТ" - АД Кърджали
47. 819364367 "Мини Бобов дол" - АД Бобов дол
48. 823073339 "Стомана" - АД Перник
49. 115014195 Българо-руско смесено предприятие "Автоелектроника" Пловдив
50. 825219180 "Асеновград - БТ" - АД Асеновград
51. 825393527 "Мотори техника агрокултура" - ЕАД Пловдив
52. 827183719 "Параходство българско речно плаване" - ЕАД Русе
53. 129006931 "Дунарит" - АД Русе
54. 119097167 "Мини Балкан" - ЕООД, в ликвидация Твърдица
55. 121688362 "Инжстрой" - ЕАД София
56. 831475953 "Балканкар холдинг" - ЕАД София
57. 831631419 "Контролно-заваръчни устройства" - ЕАД София
58. 833067007 "Агробиохим" - АД Стара Загора
59. 833066866 "Хранинвест - Хранмашкомплект" - АД Стара Загора
60. 836143289 "Хасково - БТ" - АД Хасково
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив