Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1.
(1) С наредбата се определят методите за регулиране на цените на природния газ, правилата за тяхното образуване или определяне и изменение, редът за предоставяне на информация, внасяне на предложенията за цени и утвърждаването на цените.
(2) С наредбата се определят начините за компенсиране на разходи, произтичащи от задължения към обществото по Закона за енергетиката.
Чл. 2. По реда на наредбата се регулират цените:
1. по които общественият доставчик продава природен газ на обществените снабдители и на потребители, присъединени към газопреносната мрежа;
2. по които обществените снабдители продават природен газ на потребители, присъединени към съответните разпределителни мрежи, или на обществени снабдители;
3. за пренос на природен газ по газопреносната мрежа;
4. за пренос на природен газ по газоразпределителните мрежи;
5. за съхраняване на природен газ;
6. за присъединяване към газопреносната мрежа;
7. за присъединяване към газоразпределителните мрежи.
Чл. 3. За осъществяване на правомощията си по ценовото регулиране Държавната комисия за енергийно регулиране, наричана по-нататък "комисията", извършва периодични регулаторни прегледи, които включват:
1. анализ и оценка на отчетна и прогнозна информация, предоставена от енергийните предприятия;
2. одобряване на прогнозни необходими приходи на енергийното предприятие, включително икономически обосновани разходи за дейността по лицензията и норма на възвръщаемост на капитала;
3. утвърждаване на цени въз основа на прогнозни количества;
4. в случаите на регулиране по чл. 4, ал. 1, т. 3 - определяне продължителността на регулаторния период и стойностите на факторите, въз основа на които цените се изменят по време на регулаторния период.
Чл. 4.
(1) Комисията прилага следните основни методи на ценово регулиране:
1. "Норма на възвръщаемост на капитала" ("разходи плюс"), при който комисията утвърждава цени и наблюдава текущо фактическите стойности на необходимите приходи на енергийното предприятие и техните компоненти; регулаторният период е не по-кратък от една година; следващ регулаторен преглед се извършва по инициатива на комисията или на енергийно предприятие при съществени отклонения между одобрени и действителни разходи и/или възвръщаемост по преценка на комисията; по време на регулаторния период цените може да бъдат изменяни при наличие на обстоятелства, чието настъпване не е могло да бъде предвидено при утвърждаването на цените;
2. "Нетна настояща стойност", при който енергийното предприятие образува единна цена или цени по години за регулаторен период, равен на периода, за който има одобрена от комисията инвестиционна програма. Цените се актуализират ежегодно с разликите между прогнозни и фактически обеми природен газ и прогнозно и фактическо изпълнение на инвестиционната програма;
3. регулиране чрез стимули, при което регулаторният период е от две до пет години:
а) "Горна граница на цени", при който комисията утвърждава цени на енергийното предприятие за първата година от регулаторния период и ги изменя в края на всяка година от регулаторния период с инфлационен индекс, намален с коефициент за подобряване ефективността на енергийното предприятие по следната формула:
Цt = Ц(t-1) x (1 + И - X),
където:
Ц са цените на енергийното предприятие;
И е инфлацията за предходен период, която влияе върху разходите на предприятието;
t - времевият индекс;
X - коефициентът за подобряване на ефективността;
б) "Горна граница на приходи", при който комисията утвърждава необходими приходи на енергийното предприятие за първата година от регулаторния период и ги изменя в края на всяка година от регулаторния период с инфлационен индекс, намален с коефициент за подобряване ефективността на енергийното предприятие, и с разлики между прогнозни и действителни показатели за предишни ценови периоди, като промени в продажбите на природен газ, брой на потребителите, разходи за закупен природен газ по следната формула:
НПt = НП(t-1) x (1+И - Х) ± Z,
където:НП са необходимите приходи на енергийното предприятие;
И е инфлацията за предходен период, която влияе върху разходите на предприятието;
t - времевият индекс;
X - коефициентът за подобряване на ефективността;
Z - разликите между прогнозни и действителни показатели.
(2) В допълнение към методите по ал. 1 комисията прилага показатели въз основа на изпълнението на лицензионната дейност, като признатите необходими приходи на енергийното предприятие се обвързват с постигането на поставени от комисията целеви стойности на тези показатели. Утвърдените по този начин приходи, съответно цени, са въз основа на изпълнението на показатели извън тези, свързани с разходите за услугата, предоставяна от енергийното предприятие.
Чл. 5.
(1) Счетоводството на енергийните предприятия се осъществява и финансовите отчети се съставят в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството и приложимите счетоводни стандарти.
(2) За целите на регулирането енергийните предприятия водят счетоводна отчетност съгласно изискванията на чл.37 от Закона за енергетиката.
(3) Правилата за осъществяването на счетоводната отчетност за целите на регулирането се приемат с решение на комисията.
(4) Правилата по ал. 3 представляват Единна система за счетоводно отчитане (ЕССО) за целите на регулирането, която осигурява стандартизиран подход в счетоводната система на енергийните предприятия.
(5) Формата и съдържанието на финансовите отчети са неразделна част от ЕССО.
(6) Енергийните предприятия прилагат ЕССО чрез сметкоплан, приет от комисията.
(7) Финансовите отчети за регулаторни цели се придружават от доклади и допълнителна информация, показваща спазването на всички разпоредби на наредбата, както и на показателите за изпълнението, свързани с качеството на услугите.
(8) Комисията дава задължителни указания за формата и съдържанието на информацията, необходима за целите на ценообразуването.
(9) Правилата по ал. 3, 6 и 7 се изменят по инициатива на комисията или по предложение на енергийните предприятия.
(10) Правилата по ал. 9 се прилагат от началото на календарната година, следваща датата на приемането им или на тяхното изменение.
Чл. 6.
(1) Комисията може да утвърждава еднокомпонентна цена или цени на природния газ по компоненти, както следва:
1. цена за природен газ в левове за 1000 куб. м;
2. цена за капацитет в левове за максимална часова консумация;
3. цена за доставка/снабдяване в левове за потребител.
(2) Цените за присъединяване към мрежите се определят в левове за едно присъединяване или в левове за присъединен потребител.
(3) Енергийните предприятия могат да договарят, предлагат и прилагат по-ниски от утвърдените или определените от комисията цени, при условие че това не води до кръстосано субсидиране.
Чл. 7.
(1) Комисията определя показатели за качество на природния газ и качество на обслужването за всяка лицензионна дейност и техните годишни целеви нива.
(2) Показателите за качество на природния газ и качество на обслужването са елементи от лицензията.
(3) За целите на ценовото регулиране постигането на всеки от целевите показатели е мярка за цялостното изпълнение на лицензионните дейности от енергийното предприятие.
Чл. 8.
(1) Комисията коригира необходимите приходи на енергийното предприятие за всеки ценови период в зависимост от изпълнението на показателите за качество на природния газ и за качество на обслужването през предходната година.
(2) В случай че за даден ценови период средното изпълнение на показателите за качество на природния газ и за качество на обслужването от енергийното предприятие не достига целевите показатели, съответното ниво на изпълнение се отразява в намаление на необходимите приходи за следващия ценови период.
Глава втора
ОБРАЗУВАНЕ НА ЦЕНИТЕ
Раздел I
Ценообразуващи елементи
Чл. 9. Необходимите годишни приходи за съответната дейност по лицензията включват разходи, подлежащи на утвърждаване от комисията, и възвръщаемост на инвестирания капитал по следната формула:
НП = Р + (РБА x НВ),
където:
НП са необходимите годишни приходи;
Р - признатите годишни разходи за дейността по лицензията;
РБА - регулаторната база на активите;
НВ - нормата на възвръщаемост на капитала за регулаторния период.
Чл. 10.
(1) Видовете разходи, които са пряко свързани с лицензионната дейност и могат да бъдат включени в необходимите приходи, се определят с правилата по чл. 5.
(2) Признатият размер на разходите по ал. 1 се утвърждава от комисията.
(3) Комисията изисква от енергийното предприятие да представи обосновка за всички или за отделни разходи, както и за връзката им с изпълнението на условията по лицензията.
(4) Цените могат да включват и разходи, произтичащи от изпълнение на задължения към обществото, включително свързани със сигурността на снабдяването.
(5) За целите на ценовото регулиране комисията не признава възстановяването чрез цените на следните разходи:
1. разходи, свързани с продажба на природен газ на привилегировани потребители;
2. разходи, които не са свързани с извършването на лицензионната дейност;
3. разходи, за които комисията обосновано приема, че не са в интерес на потребителите, или разходи, които не са необходими за изпълнение на лицензионната дейност;
4. разходите, свързани с транзитния пренос на природен газ;
5. данъци, свързани с корпоративното подоходно облагане на печалбата;
6. санкции и/или глоби, наложени от държавни органи или от комисията, както и лихви за забавяне, неустойки и други плащания, свързани с неизпълнение по сключени договори.
Чл. 11.
(1) Признатите от комисията разходи на енергийните предприятия, произтичащи от наложени им задължения към обществото, се компенсират чрез цените на всички потребители.
(2) Общият размер на признатите от комисията разходи, свързани със задължения към обществото, се включва със съответния им дял в необходимите годишни приходи на енергийните предприятия, осъществяващи услуги по пренос и разпределение на природен газ.
(3) Разходите по ал. 2 се възстановяват като част от стойността на услугата от всички потребители на природен газ въз основа на тяхното измерено потребление.
(4) В случай че действителните приходи на енергийното предприятие осигуряват различен от прогнозния размер приходи за покриване на разходите, свързани със задължения към обществото, разликата се отразява в признатите необходими приходи на енергийното предприятие за следващата година.
Чл. 12. Регулаторната база на активите, пряко свързани с лицензионната дейност, е признатата стойност на активите, върху която енергийното предприятие получава възвръщаемост от вложения капитал, и се изчислява по следната формула:
РБА = А - Ф - Ам + ОК + Инв,
където:
РБА е регулаторната база на активите;
A - признатата стойност на активите, които се използват и имат полезен живот;
Ф - стойността на активи, които са придобити по безвъзмезден начин;
Ам - амортизацията за изтеклия период на използване на активите за извършване на лицензионната дейност;
ОК - необходимият оборотен капитал;
Инв - прогнозният среден размер на инвестициите, одобрени от комисията, които ще бъдат извършени през регулаторния период, в случаите на регулиране по чл. 4, ал. 1, т. 3.
Чл. 13.
(1) Нормата на възвръщаемост на капитала за регулаторния период е равна на прогнозната среднопретеглена цена на капитала (СПЦК). Среднопретеглена цена на капитала е утвърдената от комисията норма на възвръщаемост на привлечения и на собствения капитал на енергийното предприятие, претеглена според дела на всеки от тези източници на финансиране в утвърдената целева структура на капитала.
(2) Нормата на възвръщаемост на капитала се определя като реална норма преди данъчно облагане по следната формула:
където:
НВ е нормата на възвръщаемост на капитала преди данъчно облагане;
ДСК - делът на собствения капитал в общия капитал;
НВСК - нормата на възвръщаемост на собствения капитал след данъчно облагане;
ДС - корпоративният данък върху печалбата по Закона за корпоративното подоходно облагане, %;
ДПК - делът на привлечения капитал в общия капитал;
НВПК - нормата на възвръщаемост на привлечения капитал.
Раздел II Разпределяне на необходимите приходи по групи потребители
Чл. 14.(1) Енергийното предприятие предлага за утвърждаване от комисията групите потребители, разпределени в зависимост от сходни характеристики на потребление и/или по друг признак.
(2) Цените за всяка отделна група потребители могат да бъдат различни, ако това е обосновано чрез проучването за стойността на услугата.
Чл. 15.
(1) Цените на услугите за първия ценови период са начални цени и се базират на представено от енергийното предприятие проучване за стойността на услугата, в което разходите са обосновано разпределени към всяка група потребители.
(2) Началните цени за пренос на природен газ по мрежите за пренос, разпределение и съхраняване на природен газ се образуват въз основа на обосновано разпределяне на разходите към всяка група потребители. Утвърденият от комисията размер на технологичните разходи се включва в разходите за услугата.
Чл. 16.
(1) Тарифните цени се образуват така, че да отразяват разходите за предоставяне на услугата от енергийното предприятие.
(2) Тарифните цени може да включват компонентите: цена за природен газ, цена за капацитет и цена за доставка или снабдяване.
(3) Енергийното предприятие представя доказателства със заявлението си за утвърждаване на цени, че всеки компонент от цените е обоснован и може да бъде точно отчетен при изчисляването на крайните цени.
Раздел III
Образуване на цени
(1) Цените при продажба на природен газ от обществения доставчик на обществените снабдители и на непривилегировани потребители, присъединени към преносната мрежа, се основават на необходимите годишни приходи съгласно чл. 9 и на стойността на услугата съгласно чл. 15.
(2) Цените може да включват компонентите: цена за капацитет, цена за природен газ и цена за доставка.
(3) Цената на природния газ на входа на газопреносната мрежа се образува от обществения доставчик като среднопретеглена стойност при отчитане на заявените за доставка за следващ период количества природен газ от внос за вътрешния пазар и от местни добивни предприятия, условията по договорите за пренос на природен газ до българска граница и валутния курс на Българската народна банка на лева за щатския долар или друга чуждестранна валута, в която се заплаща внасяният в страната природен газ.
(4) Периодичността на изменение на цената на природния газ по ал. 3 е в съответствие с условията по търговските договори, по които общественият доставчик купува природен газ за вътрешния пазар.
Чл. 18.
(1) Цената за услугата по преноса се основава на необходимите годишни приходи съгласно чл. 9 и на стойността на услугата съгласно чл. 15.
(2) Приходите от дейността по съхраняване на природен газ за нуждите на преносното предприятие се отнасят към необходимите приходи за дейността пренос на природен газ.
(3) Цената може да включва компонентите: цена за капацитет и цена за природен газ.
(4) Преносното предприятие има право да възстанови чрез цената за пренос одобрения от комисията размер на технологичните разходи по преноса на природен газ.
Чл. 19.
(1) Цените при продажба на природен газ от обществен снабдител на непривилегировани потребители, присъединени към разпределителните мрежи, или на обществени снабдители се основават на необходимите годишни приходи съгласно чл. 9 и на стойността на услугата съгласно чл. 15.
(2) Цените може да включват компонентите: цена за капацитет, цена за природен газ и цена за снабдяване.
Чл. 20.
(1) Цената за разпределение на природен газ по разпределителната мрежа се основава върху необходимите годишни приходи съгласно чл. 9 и на стойността на услугата съгласно чл. 15.
(2) Цената може да включва компонентите: цена за капацитет и цена за природен газ.
(3) Газоразпределителните предприятия имат право да възстановяват чрез цената за разпределение на природен газ определените от комисията размери на технологични разходи за съответната разпределителна мрежа.
Чл. 21. Цените по чл. 17 и 19 се изменят в съответствие с промяната на цената на входа на газопреносната мрежа.
Чл. 22. Цената за съхраняване на природен газ се образува на базата на необходимите годишни приходи съгласно чл. 9.
Чл 23.
(1) Цената за съхраняване на природен газ се образува на базата на дела на годишните приходи за съхраняване по договори с клиенти в съответствие с чл. 15.
(2) Операторът на газохранилището може да образува и единни годишни цени за съхраняване на природен газ.
Чл. 24.
(1) Цената за присъединяване на потребители се определя по групи потребители в зависимост от заявения максимален капацитет и налягане и съответните признати разходи за групата. Разходите за допълнително оборудване за присъединяване по желание на потребителя са за негова сметка.
(2) Цените за присъединяване на предприятия за съхраняване на природен газ, на добивни предприятия и на разпределителни предприятия са индивидуални и включват действителните разходи за изграждане на съоръженията за присъединяване към мрежата на съответното предприятие.
Глава трета
РЕД ЗА ВНАСЯНЕ НА ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА УТВЪРЖДАВАНЕ НА ЦЕНИ. УТВЪРЖДАВАНЕ, ОПРЕДЕЛЯНЕ И ИЗМЕНЕНИЕ НА ЦЕНИ
(1) Енергийните предприятия подават заявления в комисията по утвърдени от нея образци за утвърждаване на:
1. необходими приходи и цени, както и всички свързани с тях показатели и коефициенти за изменението им по време на регулаторния период;
2. промяна в тарифната структура;
3. изменение на действащи цени;
4. друго, свързано с правомощията на комисията по ценовото регулиране.
(2) Заявленията по ал. 1 се подават не по-късно от 4 месеца преди изтичането на стария ценови период или влизането в сила на предлаганото изменение на действащи цени и/или тарифни структури.
(3) Газопреносното предприятие внася в комисията предложение за цени в съответствие с промяната на цената на природния газ на входа на газопреносната мрежа в срок 20 дни преди края на периода по чл. 17, ал. 4.
(4) Енергийно предприятие, спрямо което комисията прилага метод на регулиране чрез "норма на възвръщаемост на капитала", може да подава заявление за изменение на утвърдените цени при наличие на обстоятелства, чието настъпване не е могло да бъде предвидено при утвърждаването на цените, но е довело до значително изменение на прогнозните разходи. Комисията с решението си по подаденото заявление се произнася и за наличието или липсата на посочените обстоятелства.
(5) Когато при текущото наблюдение на фактическите стойности на необходимите приходи на енергийното предприятие и техните компоненти комисията констатира наличие на обстоятелства по ал. 3, тя може да даде указания на предприятията да подадат заявление за изменение на утвърдените им цени. При неизпълнение на указанията комисията може служебно да измени тези цени.
(6) В случай че изменените по ал. 5 цени оказват влияние върху цените на други енергийни предприятия, комисията може да даде указания на тези предприятия да подадат заявление за изменение на утвърдените им цени. При неизпълнение на указанията комисията може служебно да измени тези цени.
Чл. 26.
(1) Заявлението и приложенията към него включват информация за 12-месечен отчетен период, наречен базисна година, с цел преглед на всички елементи на разходите и приходите, имащи отношение към определяне на съответните им нива за следващия регулаторен или ценови период.
(2) Към заявлението се прилагат:
1. заверен от одитор годишен финансов отчет с всичките му съставни части за предходната календарна година в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството и приложимите счетоводни стандарти;
2. финансово-счетоводна информация в съответствие с чл. 5, ал. 5, 7 и 8 за базисната година;
3. технико-икономически данни, включително месечни отчети за продажбите през базисната година, както и всяка друга информация, свързана с предлаганите за утвърждаване цени, изисквана в съответствие с чл. 5, ал. 8;
4. информация по групи потребители за базисната година, включително брой на потребителите, продажби на природен газ, приходи и информация, свързана с фактурирането;
5. други данни, които се считат за уместни от енергийното предприятие в подкрепа на подаденото заявление или са изискани от комисията;
6. документ за платена такса за разглеждане на заявлението.
(3) Енергийно предприятие може да коригира и представи отделно с обосновка известни и поддаващи се на измерване елементи на разходите и приходите от базисната година, която включва финансови данни и данни за дейността. За всяка корекция в данните от базисната година се изисква информация, която доказва необходимостта от корекцията и може да включва:
1. нови активи, които ще бъдат полезни и пуснати в експлоатация през следващия ценови период;
2. увеличаване на прогнозния брой потребители, което ще доведе до допълнителни разходи за предоставяне на услугата;
3. увеличения на разходи, които не са били отчетени в базисната година;
4. промени в задължения към държавата (такси, данъци и др.), които водят до промени в нивата на разходите или в нормата на възвръщаемост;
5. привеждане на продажбите от базисната година, за която са били налице необичайни метеорологични условия, към нормалните, когато тези условия са повлияли върху продажбите на природен газ;
6. покриване на разлики между прогнозни и действителни, директно прехвърляеми разходи от предходния период.
(4) Документите по ал. 3 се представят в комисията на хартиен носител, заверени с подписи и печат на енергийното предприятие. Информацията по ал. 2, т. 2, 3 и 4 се представя и на електронен носител.
Чл. 27. В едномесечен срок преди подаване на заявлението в комисията енергийното предприятие оповестява в средствата за масово осведомяване предложението си за нови цени или за изменение на действащи цени.
Чл. 28.
(1) Комисията насрочва дата за провеждане на открито заседание за обсъждане на заявлението за цени в срок два месеца от приключването на проверката на заявлението и я оповестява на страницата си в интернет и чрез средствата за масово осведомяване.
(2) При оповестяването по ал. 1 комисията публикува заявлението заедно с доклад по преписката на съответното длъжностно лице.
Чл. 29. В 10-дневен срок от датата на откритото заседание комисията провежда закрито заседание, на което приема проекта на решение по заявлението и взема решение за провеждане на обществено обсъждане по чл.14 от Закона за енергетиката.
Чл. 30. Проектът на решение съдържа:
1. продължителността на регулаторния период при регулиране чрез горна граница на цени или приходи или чрез нетна настояща стойност;
2. необходимите приходи;
3. коефициента на ефективност;
4. стойността на регулаторната база на активите за регулаторни цели;
5. разрешената норма на възвръщаемост на капитала;
6. групите потребители;
7. тарифната структура;
8. тарифните цени.
Чл. 31. Провеждането на процедурата по чл.14 от Закона за енергетиката започва с оповестяване на проекта на решение на страницата на комисията в интернет и чрез средствата за масово осведомяване.
Чл. 32.
(1) След приключване на процедурата за обществено обсъждане на закрито заседание комисията приема мотивирано решение.
(2) Решението се връчва на заявителя и се публикува на страницата на комисията в интернет и в бюлетина на комисията.
(3) Енергийните предприятия публикуват утвърдените цени в един централен и в един местен всекидневник в 7-дневен срок след получаване на решението за утвърждаването им от комисията.
(4) Новите цени влизат в сила от следващия месец, освен ако се налага промяна в тарифната структура. Когато комисията взема решение за промяна в тарифната структура, със заявлението си енергийното предприятие може да поиска определяне на по-късна дата за въвеждане на новата тарифна структура. В този случай с решението си комисията определя датата за въвеждане на новата тарифна структура.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на наредбата:1. "Базисна година" е предходната календарна година или 12-месечен период, предхождащ внасянето на предложението, за която енергийното предприятие предоставя информация за лицензираната услуга, използвана като основа за определяне на цени.
2. "Възвръщаемост на инвестирания капитал" е произведението от регулаторната база на активите и нормата на възвръщаемост на капитала за регулаторния период.
3. "Коефициент за подобряване на ефективността" е целева стойност за подобряване ефективността на енергийното предприятие, задавана от комисията.
4. "Кубичен метър природен газ" е количеството природен газ, заемащ обем в размер един кубичен метър при температура 20 °C и налягане 101 325 Pa.
5. "Капацитет" e проектна или заявена стойност на максимално възможното моментно потребление на природен газ.
6. "Необходими приходи" са приходите, от които се нуждае енергийното предприятие за предоставяне на указано ниво на услуги и постигане на разрешената норма на възвръщаемост.
7. "Норма на възвръщаемост на капитала" e възвръщаемост на инвестирания капитал, изразена като процент от този капитал.
8. "Проучване на стойността за услугата" е проучване на разходите на енергийното предприятие за предоставяне на регулираните услуги по групи потребители и съпоставка с действителните или прогнозните приходи, получени от всяка група потребители при съществуващите или предлаганите цени.
9. "Полезен живот" е срокът, за който комисията приема, че даден актив може да бъде амортизиран.
10. "Присъединяване" са всички дейности, газопроводи и съоръжения в съответствие с нормативните и технологичните изисквания, осигуряващи пряка връзка от технологично одобрената точка на присъединяване до изхода на съоръжението за регулиране и/или измерване на природния газ, обслужващо един или група потребители.
11. "Регулаторна база на активите" е стойността на материалните и нематериалните активи, които едновременно се използват и имат полезен живот за предоставянето на услугите в рамките на лицензираната дейност.
12. "Регулаторен период" е периодът между два регулаторни прегледа.
13. "Структура на капитала" е отношението на относителните дялове на собствения и на привлечения капитал в общия размер на капитала на енергийното предприятие.
14. "Тарифна структура" е система от цени при продажба на природния газ или предоставяне на услуга, приходите от които съответстват на необходимите приходи за съответната дейност.
15. "Тарифна цена" е всяка отделна цена от тарифната структура.
16. "Цена за доставка или снабдяване" е цената, отразяваща разходите за отчитане, фактуриране и инкасиране на природен газ.
17. "Ценови период" е период, през който цените остават непроменени от комисията - обикновено календарна година.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. С влизането в сила на наредбата за цените на преносното предприятие, в т. ч. за дейностите пренос, разпределение и съхраняване, се прилага методът "нoрма на възвръщаемост на капитала", а за разпределителните предприятия - "нетна настояща стойност".§ 3. Комисията приема правилата по чл.37, ал. 2 от Закона за енергетиката за водене на разделно счетоводство в срок 6 месеца от влизането в сила на наредбата.
§ 4. Наредбата се приема на основание чл.36, ал. 3 от Закона за енергетиката.