Раздел I
Общи положения
Чл. 1. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 01.10.2005 г.) С наредбата се определят редът за установяване, събиране, разходване и контрол на средствата във фонд "Радиоактивни отпадъци" към министъра на икономиката и енергетиката, наричан по-нататък "фонда", и размерът на дължимите вноски в него от лицата, които в резултат на своята дейност генерират радиоактивни отпадъци.
Чл. 2. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 01.10.2005 г.) Приходите и разходите по фонда се събират, отчитат и централизират в системата на единната бюджетна сметка чрез използване на отделна транзитна сметка, открита на Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ) в Българската народна банка, и отделен платежен код в системата за електронни бюджетни разплащания.
Чл. 3. (Изм., ДВ, бр. 110 от 2007 г. - в сила от 12.12.2007 г.) Фондът се управлява по начин, осигуряващ изпълнението на годишната програма на лицензианта, експлоатиращ ядреното съоръжение, което се извежда от експлоатация.
Раздел II
Източници за събиране и направления за разходване на средствата по фонда
Чл. 4. Приходите по фонда се набират от:
1. вноски от юридически и физически лица, които в резултат на дейността си генерират радиоактивни отпадъци, които подлежат на предаване;
2. средства от държавния бюджет, определяни ежегодно със Закона за държавния бюджет за съответната година;
3. лихви по управлението на набраните средства във фонда и по просрочени плащания на вноските по т. 1;
4. дарения;
5. други приходи, получени в резултат на управлението на средствата по фонда;
6. еднократна вноска на експлоатиращия ядрено съоръжение по реда на чл.75, ал. 2, т. 2 от Закона за безопасно използване на ядрената енергия (ЗБИЯЕ);
7. средства за управление на радиоактивни отпадъци, получени от дейности по извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения, чийто размер се определя по реда на чл. 8.
Чл. 5.
(1) Средствата от фонда се разходват целево за финансиране на:
1. (изм., ДВ, бр. 110 от 2007 г. - в сила от 12.12.2007 г.) годишните програми на лицензианта, експлоатиращ ядреното съоръжение, което се извежда от експлоатация, в съответствие с приети проекти за извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения;
2. разходи по съхраняване и погребване на радиоактивни отпадъци (РАО), получени от дейности по извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения;
3. (доп., ДВ, бр. 110 от 2007 г. - в сила от 12.12.2007 г.) управлението на фонда, включително възнагражденията на членовете и председателя на управителния съвет на фонда, определени със заповед на министъра на икономиката и енергетиката;
4. (нова, ДВ, бр. 110 от 2007 г. - в сила от 12.12.2007 г.) други дейности, предвидени със Закона за безопасно използване на ядрената енергия, свързани с безопасното извеждане от експлоатация.
(2) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 01.10.2005 г.) Разходите по ал. 1 се предвиждат ежегодно по бюджета на Министерството на икономиката и енергетиката и се извършват чрез обособяване на отделен платежен код в системата на електронно бюджетно разплащане.
(3) Неусвоената част от постъпилите през отчетната година средства, включително средства от минали години, се отчитат задбалансово. Те са неделима част и се управляват в рамките на управлението на ликвидността на системата на единна сметка.
Чл. 6.
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 01.10.2005 г.) Министърът на финансите съгласува с министъра на икономиката и енергетиката размера на средствата по чл. 5, ал. 3, спрямо които се отнася съответната сума на лихвата, начислена по депозитите в Българската народна банка.
(2) Лихвата по ал. 1 се превежда по сметките на фонд "Радиоактивни отпадъци" за сметка на приходите от лихви на централния бюджет от депозити в Българската народна банка.
Чл. 7. Със средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" не се финансират дейностите по ликвидация на радиационни аварии на територията на страната.
Раздел III
Определяне размера на дължимите вноски и ред за установяване и събиране на средствата
Чл. 8.
(1) (Предишен текст на чл. 8, ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Годишната вноска от юридически и физически лица, които в резултат на дейността си генерират радиоактивни отпадъци, включва две компоненти:
1. (В сила от 01.01.2005 г.) постоянна вноска;
2. променлива вноска.
(2) (Нова, ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Размерът на дължимата годишна вноска за юридически и физически лица, които в резултат на дейността си генерират радиоактивни отпадъци (РАО) под 100 куб.м на година, се определя по методика, разработена от Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" и одобрена от управителния съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци".
Чл. 9. (Изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Постоянната вноска се определя по формулата:
Впост. = Рпост. + Рнац.хр. + Р ИоЕ,
където:
Рпост. са постоянните разходи (разходи за издръжка) на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, в левове;
Рнац.хр. - разходите на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" за изграждане на национално хранилище за погребване на ниско- и средноактивни отпадъци, в левове.
До въвеждането в експлоатация на националното хранилище за погребване на ниско- и средноактивни отпадъци разходите се определят по формулата:
Рнац.хр. = Инац.хр./n,
където:
Инац.хр. са общите прогнозни разходи за изграждане на националното хранилище за погребване на ниско- и средноактивни отпадъци, в левове (при изготвяне на конкретен проект прогнозните разходи се актуализират);
n - броят на годините от началото на влизане в сила на този член до годината, определена в Стратегията за управление на отработеното ядрено гориво и на радиоактивните отпадъци съгласно чл.74, ал. 1 ЗБИЯЕ.
След въвеждането в експлоатация на националното хранилище Рнац.хр. = 0.
Р ИоЕ са разходите за извеждане от експлоатация на съоръженията за управление на РАО. Те се определят на базата на изготвени от Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или от лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, програми за извеждане от експлоатация на съоръженията за управление на РАО, съдържащи прогнози за необходимите средства, в левове.
Чл. 10. За юридически и физически лица, които в резултат на дейността си генерират радиоактивни отпадъци под 100 м3 РАО:
1. Рпост. и РИоЕ са равни на 0,04 от постоянните разходи на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, разделени на броя на лицензираните по чл.15, ал. 3, т. 2, 3, 4 и 6 ЗБИЯЕ лица, които използват ядрени материали, радиоактивни вещества и други източници на йонизиращи лъчения;
2. Рнац.хр. са равни на 0,04 от разходите на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" за изграждане на национално хранилище за погребване на ниско- и средноактивни отпадъци.
Чл. 11. За юридически и физически лица, които в резултат на дейността си генерират радиоактивни отпадъци над 100 м3 РАО:
1. Рпост. и РИоЕ са равни на 0,96 от постоянните разходи на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, разделени на броя на лицензираните по чл.35 ЗБИЯЕ лица;
2. Рнац.хр. са равни на 0,96 от разходите на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" за изграждане на национално хранилище за погребване на ниско- и средноактивни отпадъци.
Чл. 12. Променливата вноска се определя по формулата:
Впром. = Рпр. x VРАО + Рпог.,
където:
Рпр. са променливите разходи на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ за преработка, кондициониране и временно съхраняване на един кубически метър РАО от съответната категория в левове; определят се на базата на разходите от отчета за предходната година, коригирани с инфлационния коефициент;
VРАО - обемите РАО от съответната категория, които се предават на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, за преработка, кондициониране и временно съхраняване в м3; определят се прогнозно от юридическите и физическите лица, които в резултат на дейността си генерират РАО и не превишават производствения капацитет на съоръженията за преработка и кондициониране и разполагаемия свободен обем в хранилищата за временно съхраняване на РАО на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ;
Рпог. - разходите за погребване на ниско- и средноактивни отпадъци за всички юридически и физически лица, които в резултат на дейността си генерират радиоактивни отпадъци след въвеждането в експлоатация на националното хранилище, които се определят по формулата:
Рпог. = V x N x X,
където:
V е обемът на опаковка с РАО, която подлежи на погребване, в м3;
N - броят на опаковките с РАО, които подлежат на погребване;
Х - разходите за погребване на 1 м3 ниско- и средноактивни отпадъци в лв./м3, определени на базата на конкретния проект и включващи експлоатационни разходи, ремонт и мониторинг на хранилището до освобождаването му от регулаторен контрол.
До въвеждането в експлоатация на националното хранилище Рпог. = 0.
Чл. 13.
(1) Ежегодно в рамките на процедурата по разработване на закона за държавния бюджет юридически и физически лица, които в резултат на дейността си генерират радиоактивни отпадъци, представят на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, информация относно обемите РАО от съответната категория, които ще предават за преработка, кондициониране и временно съхраняване през съответната година.
(2) Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" и лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, въз основа на представената информация по ал. 1 изготвят прогнозна оценка на общите годишни разходи за управление на РАО, предадени на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, и ги внасят за одобряване от управителния съвет на фонда.
(3) (Изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Въз основа на представената по реда на ал. 2 прогнозна оценка управителният съвет на фонда приема прогноза за размера на вноските за съответната година и проект на приходната и разходната част на бюджета на фонд "Радиоактивни отпадъци".
(4) (Нова, ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Приетият от управителния съвет проект на бюджет на фонда се включва в проекта на бюджет на Министерството на икономиката и енергетиката и се предлага на Министерството на финансите по реда на Закона за устройството на държавния бюджет.
(5) (Предишна ал. 4, ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Размерът на еднократната вноска по чл. 4, т. 6 прогнозно се определя на 1800 евро/кг металически уран тежък метал. На базата на конкретен проект за директно погребване на отработено гориво размерът на еднократната вноска може да се актуализира.
Чл. 14.
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г., изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Управителният съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци" приема годишната вноска на юридически и физически лица, които в резултат на дейността си генерират радиоактивни отпадъци, на базата на общите прогнозни годишни разходи за управление на РАО, предадени на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ.
(2) Постоянната месечна вноска е равна на 1/12 от постоянната годишна вноска.
(3) Постоянните месечни вноски се правят до 20-о число на месеца, следващ месеца, за който е дължима съответната вноска, от юридически лица и от физически лица, които в резултат на дейността си генерират радиоактивни отпадъци. Вноските, дължими за декември, се внасят до 20 януари следващата година.
(4) Променливите вноски се правят при предаването на съответните обеми и категории РАО за преработка, кондициониране, временно съхраняване и/или погребване от юридически и физически лица, които в резултат на дейността си генерират радиоактивни отпадъци, на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ.
Чл. 15.
(1) Юридическите лица на бюджетна издръжка, освободени от вноски във фонда, планират ежегодно в бюджета на първостепенните си разпоредители размера на средствата, необходими за управлението на радиоактивните отпадъци за съответната година.
(2) Размерът на средствата по ал. 1 се определя по реда на чл. 8.
(3) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 01.10.2005 г.) Съответните първостепенни разпоредители извършват трансфер на средствата по ал. 2 по транзитната сметка на фонд "Радиоактивни отпадъци" на Министерството на икономиката и енергетиката.
Чл. 15а. (Нов, ДВ, бр. 105 от 2006 г.)
(1) Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" планира в рамките на годишната програма по чл. 19 задълженията по управление на радиоактивни отпадъци и радиоактивните отпадъци от предишни практики, които са държавна собственост.
(2) Размерът на средствата по ал. 1 се определя по реда на чл. 8.
Чл. 15б. (Нов, ДВ, бр. 105 от 2006 г.)
(1) Министерството на икономиката и енергетиката чрез своята специализирана администрация организира и координира предварителния, текущия и последващия контрол върху приходите по фонд "Радиоактивни отпадъци".
(2) Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" изготвя и представя до 5-о число на текущия месец в Министерството на икономиката и енергетиката отчет за сключените договори, споразумения и заявления с физически и юридически лица, предаващи радиоактивни отпадъци, датата на изпълнението им, както и за внесените вноски във фонд "Радиоактивни отпадъци" за предадените радиоактивни отпадъци през предходния месец.
(3) В отчета по ал. 2 се включва информация за лицата, които не са внесли дължимите вноски в срока по чл. 14, ал. 3 и 4.
(4) В срок до 10 дни след получаване на отчета по ал. 2 дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността" на Министерството на икономиката и енергетиката изпраща писмо за погасяване на задълженията до лицата, които са предали радиоактивни отпадъци на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" и не са внесли дължимите вноски към фонд "Радиоактивни отпадъци".
(5) В писмото по ал. 1 се определя срок за изпълнение, който не може да бъде по-дълъг от 10 дни от неговото получаване.
(6) В случай че дължимите суми към фонд "Радиоактивни отпадъци" не бъдат внесени в срока по ал. 5, Министерството на икономиката и енергетиката уведомява с писмо органите на Националната агенция за приходите за предприемането на действия по установяване и събиране на задълженията по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
Раздел IV
Ред за разходване на средствата от фонда
Чл. 16. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 01.10.2005 г.) Ежегодно в сроковете, определени за съставяне на държавния бюджет, Министерството на икономиката и енергетиката представя в Министерството на финансите разчети на средствата, необходими за изпълнение на годишната програма на фонда.
Чл. 17. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 01.10.2005 г., изм., ДВ, бр. 110 от 2007 г. - в сила от 12.12.2007 г.) Лицензиантът, експлоатиращ ядреното съоръжение, което се извежда от експлоатация, прави предложение за финансиране на дейности от фонда в сроковете по бюджетната процедура за съответната година и го внася за разглеждане в Министерството на икономиката и енергетиката. Към предложението се прилагат следните документи:
1. контролен лист за проверка на целесъобразността на предложенията за финансиране на дейностите със средства от фонда съгласно приложението, попълнен от т. 1 до т. 3;
2. обяснителна записка;
3. всички други документи, удостоверяващи статуса на изпълнение на условията и документацията по колона "Действие" от контролния лист.
Чл. 18. Предложенията и документите по чл. 17 се проверяват от управителния съвет на фонда по ред, определен с правилника за организацията и дейността на фонда.
Чл. 19.
(1) (Изм., ДВ, бр. 110 от 2007 г. - в сила от 12.12.2007 г.) Годишното финансиране на дейностите по чл. 5, ал. 1 се извършва по утвърдена от управителния съвет на фонда годишна програма на лицензианта, експлоатиращ ядреното съоръжение, което се извежда от експлоатация.
(2) Годишните програми по ал. 1 включват:
1. (изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) инвестиционна програма на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци", предварително одобрена от управителния съвет на фонда, която включва и поетапното създаване на национално хранилище за погребване на ниско- и средноактивни отпадъци в сроковете, определени със Стратегията за безопасно управление на отработено ядрено гориво и радиоактивни отпадъци, приета по реда на чл.74, ал. 1 ЗБИЯЕ;
2. (доп., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) производствена програма, включително специална програма по чл. 14, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за предаване на радиоактивни отпадъци на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци", приета с Постановление № 164 на Министерския съвет от 2004 г. (ДВ, бр. 64 от 2004 г.), съставена на основата на технико-икономическите показатели за всички дейности по приемане, манипулиране, преработка, кондициониране и временно съхраняване на радиоактивни отпадъци, при отчитане използваемостта на основните производствени мощности и прогнозата за количествата радиоактивни отпадъци, които ще постъпят за управление;
3. ремонтна програма, в която се включват:
а) годишният обем на техническото обслужване и планово-предупредителен ремонт съгласно инструкциите за експлоатация на съоръженията;
б) обемът на основния ремонт съгласно инструкциите за експлоатация на съоръженията и състоянието на съоръженията;
в) допълнителен обем ремонтни работи, предизвикани от повреда в оборудването или в резултат на прилагане на коригиращи мерки след анализ на събитието;
г) разходите за ремонти - определени на основата на оптимизация на ремонтни програми и графици в съответствие с производствената програма;
4. (изм., ДВ, бр. 110 от 2007 г. - в сила от 12.12.2007 г.) управление на отработеното ядрено гориво, включително преработката му, което остава на площадката след:
а) по-ранното окончателно прекратяване на експлоатацията на блокове съгласно правителствени решения, произтичащи от международни договорености;
б) окончателното прекратяване на експлоатацията на последния ядрен реактор;
5. задължения на работодателя за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд съгласно Кодекса на труда.
Чл. 20. Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" и лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, на базата на одобрените от управителния съвет на фонда предложения изготвят актуализиран график за изпълнение на дейностите и график за месечно финансиране.
Чл. 21.
(1) (Изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Правоотношенията между фонда и Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, на които са отпуснати средства от фонда, се регламентират с договор.
(2) Договорът по ал. 1 задължително съдържа:
1. вида и обема на дейността - предмет на договора, и конкретните резултати, които следва да бъдат постигнати;
2. размера на средствата, отпускани от фонда;
3. сроковете за изпълнение;
4. конкретните права и задължения на страните.
(3) В договора по ал. 1 се предвиждат авансови средства в размер, определен по следния ред:
1. (изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) в началото на всяка бюджетна година фондът предоставя авансови средства в размер 1/n част от годишната програма на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, където n е броят на месеците, в които се изпълняват отделни дейности и проекти от годишната програма;
2. (изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) разплащането на извършените дейности и проекти се извършва ежемесечно след представяне на първичен счетоводен документ (фактура) по следната формула:
Р = С - А/n,
където:
P е разплащането за съответния месец;
C - фактически направените разходи през отчетния период;
A - авансово преведената сума съгласно т. 1;
n - броят на месеците от бюджетната година, за които Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл. 76, ал. 3 ЗБИЯЕ, изпълняват определените в годишната им програма дейности.
Чл. 22.
(1) Финансирането на дейностите по чл. 5, ал. 1, т. 3 се извършва при писмено потвърден интерес от лицата, които в резултат на своята дейност генерират радиоактивни отпадъци и правят вноски във фонда след принципно одобрение от управителния съвет и прилагане на Закона за обществените поръчки.
(2) Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" и лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, не могат да бъдат изпълнители по реда на ал. 1.
Чл. 23. Финансирането на дейностите по чл. 5, ал. 1, т. 4 се извършва на базата на утвърдени от управителния съвет на фонда проекти за извеждане от експлоатация на съоръжения за управление на радиоактивни отпадъци.
Чл. 24. (Изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Средствата по фонда се отчитат съгласно Единната бюджетна класификация за съответната година.
Раздел V
Ред за отчитане и контрол на средствата от фонда
Чл. 25.
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 01.10.2005 г.) Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" и лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл. 76, ал. 3 ЗБИЯЕ, представят в Министерството на икономиката и енергетиката месечни, тримесечни и годишни отчети за извършените дейности по утвърдената годишна програма.
(2) (Изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Отчитането пред Министерството на икономиката и енергетиката на фактически извършените разходи за управление на радиоактивни отпадъци от лицата по ал. 1 се извършва ежемесечно с представяне на отчет и обяснителна записка.
Чл. 26. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г., изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Отчитането на изпълнението на бюджета на фонд "Радиоактивни отпадъци" се извършва по реда на Закона за устройството на държавния бюджет.
Чл. 27.
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г., изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Контролът по разходване на средствата от фонд "Радиоактивни отпадъци" се осъществява по реда на Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор и Закона за вътрешния одит в публичния сектор и в съответствие с Устройствения правилник на Министерството на икономиката и енергетиката, приет с Постановление № 206 на Министерския съвет от 2005 г. (обн., ДВ, бр. 78 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 21, 24, 40 и 48 от 2006 г.), и Правилата за устройството и дейността на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци".
(2) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 01.10.2005 г.) Министърът на икономиката и енергетиката утвърждава Правилник за документооборота на финансово-счетоводните документи на фонд "Радиоактивни отпадъци".
(3) (Нова, ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Министърът на икономиката и енергетиката по предложение на управителния съвет на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" утвърждава Система за финансово управление и контрол на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" в съответствие със Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
(4) (Нова, ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Изпълнителният директор на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" назначава в Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" финансов контрольор в съответствие с чл. 13, ал. 3, т. 5 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
Чл. 28. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г., отм., ДВ, бр. 105 от 2006 г.)
Преходни и заключителни разпоредби
§ 1. Наредбата се приема на основание чл.94, ал. 1 от Закона за безопасно използване на ядрената енергия.
§ 2.
(1) (Доп., ДВ, бр. 13 от 2004 г.) Наредбата влиза в сила от 1 януари 2004 г., с изключение на чл. 8, т. 1 и 2, които влизат в сила от 1 януари 2005 г.
(2) (Доп., ДВ, бр. 13 от 2004 г.) До влизането в сила на разпоредбата на чл. 8, т. 1 и 2 вноските се определят по реда на приложение № 2.
§ 3. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 01.10.2005 г.) Указания по прилагането на наредбата дават министърът на икономиката и енергетиката и министърът на финансите съобразно тяхната компетентност.
§ 4. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 01.10.2005 г.) Изпълнението на наредбата се възлага на министъра на икономиката и енергетиката и на министъра на финансите.
Приложение № 1
към чл. 17, ал. 2
Контролен лист за проверка на целесъобразността на предложенията за финансиране на дейностите с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци"
№ по ред |
Необходимо условие |
Статус на |
Действие |
|
А |
Б |
В |
Г |
|
1. | Заявяване от лицата, извършващи дейности по управ- |
|
|
|
|
ление на радиоактивни отпадъци, на необходимост от |
|
|
|
|
финансиране с бюджетни средства от фонд "Радио- |
|
|
|
|
активни отпадъци" на дейностите, свързани със: |
|
|
|
1.1. | Оценка на безопасността на съществуващи съоръже- | ‰ | ‰ | Да се премине на т. 2 |
|
ния за съхраняване на радиоактивни отпадъци | Не | Да |
|
1.2. | Извършване на необходимите, практически осъще- | ‰ | ‰ | Да се премине на т. 2 |
|
ствими подобрения за повишаване безопасността на | Не | Да |
|
|
съществуващи съоръжения за радиоактивни отпадъци |
|
|
|
1.3. | Избор на площадка за изграждане на национално | ‰ | ‰ | Да се премине на т. 2 |
|
хранилище за погребване на радиоактивни отпадъци | Не | Да |
|
1.4. | Проучване, проектиране и изграждане на национално | ‰ | ‰ | Да се премине на т. 2 |
|
хранилище за погребване на радиоактивни отпадъци | Не | Да |
|
1.5. | Експлоатиране и поддържане на съоръжения за съх- | ‰ | ‰ | Да се премине на т. 2 |
|
раняване и погребване на радиоактивни отпадъци | Не | Да |
|
1.6. | Придобиване права на собственост и други вещни | ‰ | ‰ | Да се премине на т. 2 |
|
права върху недвижими имоти, необходими за управ- | Не | Да |
|
|
лението на радиоактивни отпадъци |
|
|
|
1.7. | Техническо осигуряване на дейността по управлението | ‰ | ‰ | Да се премине на т. 2 |
|
на радиоактивни отпадъци, включително мониторинг | Не | Да |
|
|
на съоръженията за безопасно съхраняване на радио- |
|
|
|
|
активни отпадъци след тяхното затваряне |
|
|
|
1.8. | Изготвяне на планове за затваряне от експлоатация | ‰ | ‰ | Да се премине на т. 2 |
|
на съоръжения за безопасно съхраняване на радио- | Не | Да |
|
|
активни отпадъци |
|
|
|
1.9. | Транспорт на радиоактивни отпадъци извън площад- | ‰ | ‰ | Да се премине на т. 2 |
|
ката на съоръженията за управление на радиоактивни | Не | Да |
|
|
отпадъци, ако е получено разрешение или лицензия |
|
|
|
|
за превоз съгласно Закона за безопасно използване |
|
|
|
|
на ядрената енергия |
|
|
|
1.10. | Изпълнение на предписание или условие на разреше- | ‰ | ‰ | Да се премине на т. 2 |
|
ние за изпълнение на предложената дейност, издадено | Не | Да |
|
|
от контролен и/или регулаторен орган |
|
|
|
1.11. | Издръжка на Държавно предприятие "Радиоактивни | ‰ | ‰ | Да се премине на т. 2 |
|
отпадъци" | Не | Да |
|
1.12. | Управление на радиоактивни отпадъци, получени | ‰ | ‰ | Отказ за финансиране на дейно- |
|
вследствие на дейности по извеждане от експлоатация | Не | Да | сти на лицата, извършващи дей- |
|
|
|
|
ности по управление на радио- |
|
|
|
|
активни отпадъци, с бюджетни |
|
|
|
|
средства от фонд "Радиоактивни |
|
|
|
|
отпадъци" и внасяне на мотиви- |
|
|
|
|
рано предложение за разглежда- |
|
|
|
|
не от управителния съвет на фонд |
|
|
|
|
"Извеждане от експлоатация на |
|
|
|
|
ядрени съоръжения" |
1.13. | Задължение на работодателя, с изключение на Дър- | ‰ | ‰ | Отказ за финансиране на дейно- |
|
жавно предприятие "Радиоактивни отпадъци", за | Не | Да | сти на лицата, извършващи дей- |
|
осигуряване на здравословни и безопасни условия на |
|
|
ности по управление на радио- |
|
труд съгласно Кодекса на труда |
|
|
активни отпадъци, с бюджетни |
|
|
|
|
средства от фонд "Радиоактивни |
|
|
|
|
отпадъци" |
1.14. | Отказ за финансиране на дейности на оператора с |
|
|
|
|
бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" |
|
|
|
2. | Планиране и финансиране на заявените дейности |
|
|
|
2.1. | Кандидатствало ли е лицето, извършващо дейности | ‰ | ‰ | Внасяне за разглеждане на мотиви- |
|
по управление на радиоактивни отпадъци, за финан- | Не | Да | рана обосновка от вносителя за |
|
сиране на същата дейност с бюджетни средства от |
|
|
необходимостта от повторно внася- |
|
фонд "Радиоактивни отпадъци"? |
|
|
не на предложението |
2.2. | Планирано ли е финансирането на дейностите с | ‰ | ‰ | Внасяне за разглеждане от специа- |
|
бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" | Да | Не | лизирани съвети на лицата, извърш- |
|
в инвестиционната, ремонтната или експлоатацион- |
|
|
ващи дейности по управление на ра- |
|
ната програма на лицето, извършващо дейности по |
|
|
диоактивни отпадъци, на мотивира- |
|
управление на радиоактивни отпадъци? |
|
|
на обосновка от вносителя за необ- |
|
|
|
|
ходимостта, очакваната цена и оцен- |
|
|
|
|
ка на влиянието на предмета на дей- |
|
|
|
|
ност на обществената поръчка върху |
|
|
|
|
безопасността и надеждната експлоа- |
|
|
|
|
тация на съоръженията за кондицио- |
|
|
|
|
ниране, съхраняване или погребване |
|
|
|
|
на радиоактивни отпадъци |
2.3. | Наличие на проектна готовност за изпълнение на | ‰ | ‰ | Подготовка на техническо решение |
|
заявените дейности и/или техническо решение за | Да | Не | за изменение в проекта или разра- |
|
изменение в проекта |
|
|
ботване на проект от оператора, или |
|
|
|
|
възлагане на обществена поръчка |
2.4. | Изпълнение на заявените дейности в рамките на | ‰ | ‰ | Определяне на етапите, обема и |
|
текущата бюджетна година | Да | Не | стойността на дейности, които ще |
|
|
|
|
бъдат изпълнени в рамките на теку- |
|
|
|
|
щата бюджетна година |
2.5. | Изпълнение на заявените дейности със | ‰ | ‰ | Да се премине на т. 3 |
|
собствени сили | Да | Не |
|
2.6. | Да се премине на т. 4 |
|
|
|
3. | Провеждане на процедура за възлагане на |
|
|
|
|
обществена поръчка |
|
|
|
3.1. | Утвърдена документация за възлагане на | ‰ | ‰ | Разработване и утвърждаване на до- |
|
обществена поръчка | Да | Не | кументация за възлагане на обще- |
|
|
|
|
ствена поръчка по установения ред |
|
|
|
|
на лицата, извършващи дейности по |
|
|
|
|
управление на радиоактивни отпадъци |
3.2. | Обявяване на обществена поръчка за | ‰ | ‰ | Обявяване на обществената |
|
изпълнение на дейността | Да | Не | поръчка |
3.3. | Класиране на участниците за изпълнение на | ‰ | ‰ | Утвърждаване на протокол с реше- |
|
обществена поръчка | Да | Не | ние на комисията за избор на изпъл- |
|
|
|
|
нител на обществена поръчка |
3.4. | Избор на изпълнител на обществена поръчка | ‰ | ‰ | Издаване на заповед за класиране на |
|
|
Да | Не | участниците в процедурата за възла- |
|
|
|
|
гане на обществена поръчка |
3.5. | Наличие на сключен договор | ‰ | ‰ | Сключване на договора за изпълне- |
|
|
Да | Не | ние на обществена поръчка |
|
Отговорни лица, попълнили отговорите |
|
|
|
|
по т. 1, 2 и 3 от контролния лист |
|
|
|
|
1. Длъжност, име, фамилия, подпис, дата. |
|
|
|
|
2. Длъжност, име, фамилия, подпис, дата. |
|
|
|
|
Ръководител на организацията на лицата, |
|
|
|
|
извършващи дейности по управление |
|
|
|
|
на радиоактивни отпадъци |
|
|
|
|
Име, фамилия, подпис, дата |
|
|
|
4. | Оценка на целесъобразността на предложенията |
|
|
|
|
на лицата, извършващи дейности по управление |
|
|
|
|
на радиоактивни отпадъци, за финансиране с |
|
|
|
|
бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" |
|
|
|
4.1. | Разглеждане на предложението на лицата, извършва- | ‰ | ‰ | Внасяне на предложението на лица- |
|
щи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, | Да | Не | та, извършващи дейности по управ- |
|
на заседание на експертната работна група към упра- |
|
|
ление на радиоактивни отпадъци, |
|
вителния съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци" |
|
|
от експертната работна група на за- |
|
|
|
|
седание на управителния съвет на |
|
|
|
|
фонд "Радиоактивни отпадъци" |
4.2. | Одобряване на предложението на лицата, извършващи | ‰ | ‰ | Предложение на експертната |
|
дейности по управление на радиоактивни отпадъци, | Да | Не | работна група до управителния |
|
от експертната работна група към фонд |
|
|
съвет на фонд "Радиоактивни от- |
|
"Радиоактивни отпадъци" |
|
|
падъци" за отказ за финансиране |
|
|
|
|
на дейности на лицата, извърш- |
|
|
|
|
ващи дейности по управление на |
|
|
|
|
радиоактивни отпадъци, с |
|
|
|
|
бюджетни средства от фонд |
|
|
|
|
"Радиоактивни отпадъци" |
4.3. | Превишаване на определените лимити за финанси- | ‰ | ‰ | Предложение на експертната работ- |
|
ране на дейности на лицата, извършващи дейности | Не | Да | на група до управителния съвет на |
|
по управление на радиоактивни отпадъци, с бюджет- |
|
|
фонд "Радиоактивни отпадъци" за |
|
ни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" |
|
|
ограничаване на предложението за |
|
|
|
|
финансиране на дейности на лицата, |
|
|
|
|
ние на радиоактивни отпадъци, с |
|
|
|
|
бюджетни средства от фонд "Радио- |
|
|
|
|
активни отпадъци" |
Фактическо основание: |
Правно основание: |
Срок за изпълнение: |
Необходими бюджетни средства: |
Начин и периодичност на отчитане: |
Изисквания към оператора: |
5. | Вземане на решение от управителния съвет |
|
|
|
|
на фонд "Радиоактивни отпадъци" |
|
|
|
5.1. | Разглеждане на предложението на лицата, извършващи | ‰ | ‰ | Внасяне на предложението на лица- |
|
дейности по управление на радиоактивни отпадъци, на | Да | Не | та, извършващи дейности по управ- |
|
заседание на управителния съвет на фонд |
|
|
ление на радиоактивни отпадъци, на |
|
"Радиоактивни отпадъци" |
|
|
заседание на експертната работна |
|
|
|
|
група към управителния съвет на |
|
|
|
|
фонд "Радиоактивни отпадъци" |
5.2. | Одобряване на предложението на лицата, извършва- | ‰ | ‰ | Отказ за финансиране на дейности |
|
щи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, | Да | Не | на лицата, извършващи дейности по |
|
от управителния съвет на фонд "Радиоактивни |
|
|
управление на радиоактивни отпадъ- |
|
отпадъци" |
|
|
ци, с бюджетни средства от фонд |
|
|
|
|
"Радиоактивни отпадъци" |
5.3. | Включване на дейности на лицата, извършващи дей- |
|
|
|
|
ности по управление на радиоактивни отпадъци, в |
|
|
|
|
годишната програма за финансиране с бюджетни |
|
|
|
|
средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" |
|
|
|
Извършил предварителната проверка по целесъобразност председател на експертната работна група: .. .. .. .. .. .. .. .. |
|
|
Дата: |
(Име, фамилия) |
|
Подпис: |
|
|
Приложение № 2
към § 2, ал. 2
Ред за набиране на средства във фонд "Радиоактивни отпадъци"
1. Средствата на фонда се набират от вноски на юридически лица и на физически лица, които в резултат на дейността си получават радиоактивни отпадъци в размер, определен съгласно следните нормативи:
Нормативи за вноските на юридическите лица и на физическите лица във фонд "Радиоактивни отпадъци"
Период на полуразпад до 1 месец
Активност |
вноска без ДДС (в лв.) |
|
от: |
до: |
|
|
3,7 МБк | 15 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк | 15 + 25 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк | 52,5 + 15 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк | 131,25 + 7,5 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
230 + 5 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Период на полуразпад от 1 месец до 1 година
Активност |
вноска без ДДС (в лв.) |
|
от: |
до: |
|
|
3,7 МБк | 25 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк | 25 + 15 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк | 62,5 + 25 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк | 218,75 + 25 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
765,6 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Период на полуразпад от 1 до 6 години
Активност |
вноска без ДДС (в лв.) |
|
от: |
до: |
|
|
3,7 МБк | 40 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк | 40 + 15 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк | 100 + 20 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк | 300 + 20 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
900 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Период на полуразпад от 6 до 30 години
Активност |
вноска без ДДС (в лв.) |
|
от: |
до: |
|
|
3,7 МБк | 40 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк | 40 + 20 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк | 120 + 30 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк | 480 + 20 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
1440 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Период на полуразпад над 30 години
Активност |
вноска без ДДС (в лв.) |
|
от: |
до: |
|
|
3,7 МБк | 40 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк | 40 + 50 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк | 240 + 30 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк | 960 + 20 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 |
|
2880 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Алфа-източници - течни, с период на полуразпад до 1 година
Активност |
вноска без ДДС (в лв.) |
|
от: |
до: |
|
|
3,7 МБк | 40 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк | 40 + 50 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк | 240 + 30 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк | 960 + 20 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 |
|
2880 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Алфа-източници - течни, с период на полуразпад над 1 година
Активност |
вноска без ДДС (в лв.) |
|
от: |
до: |
|
|
3,7 МБк | 60 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк | 60 + 50 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк | 360 + 50 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк | 2160 + 50 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
12 960 + 25 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Алфа-източници - твърди, с период на полуразпад до 1 година
Активност |
вноска без ДДС (в лв.) |
|
от: |
до: |
|
|
3,7 МБк | 40 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк | 40 + 20 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк | 120 + 30 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк | 480 + 20 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
1440 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Алфа-източници - твърди, с период на полуразпад над 1 година
Активност |
вноска без ДДС (в лв.) |
|
от: |
до: |
|
|
3,7 МБк | 40 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк | 40 + 50 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк | 240 + 50 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк | 960 + 30 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
3840 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Източник от пожароизвестителен датчик - разреден | 4,5 |
Източник от пожароизвестителен датчик - неразреден | 6,5 |
Обеднен уран | 7 на килограм |
|
Остатъчна активност |
|
1 Бк (бекерел) - 1 разпад в секунда |
|
|
3,7 МБк (мегабекерела) | - 10E6 Бк 100 =Ci |
|
|
след 10 периода | 3600 Бк |
370 МБк | 10 mCi след |
|
|
15 периода | 11300 Бк |
37 ГБк (гигабекерела) | - 109 Бк 1 Ci |
|
|
след 22 периода | 8800 Бк |
3,7 ТБк (терабекерела) | - 1012 Бк 100 Ci |
|
|
след 30 периода | 3500 Бк |
185 ТБк | 5000 Ci след |
|
|
35 периода | 5400 Бк |
|
|
|
2. Вноски от търговско дружество - оператор на атомна електроцентрала - в размер на сумата (без данъка върху добавената стойност), получена по следната формула:
|
|
3 x Цпр |
|
|
В | = | ------ | x | Еп, |
|
|
100 |
|
|
където:
Цпр е цената за 1 кВтч приведена електрическа енергия без начисления данък върху добавената стойност, определена за "АЕЦ Козлодуй" - ЕАД, съгласно сключен договор за изкупуване на електрическа енергия и мощност между преносното предприятие и "АЕЦ Козлодуй" - ЕАД, за съответен период (лв./кВтч);
Еп - количеството продадена електрическа енергия за съответния месец (кВтч).
Цената на приведената електрическа енергия се определя по формулата:
|
|
(Це x Еп) + (Мд x Црм) |
|
Цпр | = | ----------------------- | (лв./кВтч), |
|
|
Еп |
|
където:
Цпр е цената на приведената електрическа енергия (лв./кВтч);
Це - договорената цена за доставената активна електрическа енергия (лв./кВтч);
Мд - действителната разполагаема мощност за съответния тримесечен период (кВт x час);
Црм - договорената цена за разполагаема мощност (лв./кВтч x час).