Наредба за условията и реда за атестиране на служителите в държавната администрация

МС

Държавен вестник брой: 92

Година: 2008

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 24.10.2008

Глава първа
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 1.
(1) С наредбата се определят условията и редът за атестиране на служителите в държавната администрация.
(2) Основните цели на атестирането на служителите са:
1. установяване равнището на професионална квалификация на служителите в държавната администрация, както и съответствието й с изискванията, установени в длъжностните характеристики и в устройствените правилници;
2. подобряване дейността на съответната администрация чрез ефективно управление на изпълнението на ниво администрация, структурно звено и отделен служител по отношение на постигането на целите, изпълнението на задълженията и развиването на личната компетентност;
3. справедливо възнаграждаване на служителите според техните способности и принос към дейността на администрацията;
4. определяне на нуждите от развитие на всеки служител и подобряване на професионалната му компетентност;
5. подобряване на работните взаимоотношения, включително между ръководители и подчинени, както и на работата в екип;
6. създаване на условия за реализиране на справедливи и прозрачни процедури за професионално и кариерно развитие.

Чл. 2. Атестирането на служителите в държавната администрация се извършва въз основа на периодично оценяване на изпълнението на длъжността, при което се отчитат:
1. професионалната квалификация като съвкупност от знания и умения, необходими за качествено изпълнение на задълженията;
2. прослуженото време, като за държавните служители се взема предвид прослуженото време по служебно правоотношение;
3. изискванията към изпълнението на преките задължения, определени в длъжностната характеристика на заеманата длъжност.

Чл. 3.
(1) Ръководителят на съответната администрация осигурява цялостната организация по провеждане на атестирането.
(2) Атестирането чрез ежегодно оценяване на изпълнението на длъжността на всеки служител в държавната администрация се извършва от оценяващ ръководител под наблюдението и контрола на контролиращ ръководител и на представителните синдикати в администрацията.

Чл. 4.
(1) Оценяващ е ръководителят, на когото съответният служител е непосредствено подчинен.
(2) (Доп., ДВ, бр. 64 от 2008 г. - в сила от 01.07.2008 г.) За главния секретар, както и за административния секретар на Министерството на външните работи, когато той не е дипломатически служител оценяващ ръководител е органът по назначаването, който може да възложи тези функции на свой заместник.

Чл. 5.
(1) Контролиращ е ръководителят, на когото е непосредствено подчинен оценяващият ръководител.
(2) За главните директори и директорите на дирекции контролиращ ръководител е органът по назначаването, който може да възложи тези функции на свой заместник.
(3) За длъжностите, за които ръководителят на администрацията е оценяващ, няма контролиращ ръководител.

Глава втора
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА АТЕСТИРАНЕ

Чл. 6. (Изм., ДВ, бр. 46 от 2006 г.)
(1) Оценяването на изпълнението на длъжността обхваща периода от 1 декември на предходната година до 30 ноември следващата година. Изпълнението на длъжността включва времето, което действително е отработено от служителя.
(2) Изготвянето и съгласуването на работните планове се извършва последователно от висшестоящите към нисшестоящите служители, а оценяването се извършва по обратния ред.

Чл. 7. (Отм., ДВ, бр. 6 от 2004 г.).

Чл. 8. (Изм., ДВ, бр. 46 от 2006 г.) Всеки служител, който има действително отработени най-малко 6 месеца в периода за оценяване по чл. 6, ал. 1, подлежи на атестиране.

Чл. 9. (Изм., ДВ, бр. 46 от 2006 г.)
(1) При преназначаване на друга длъжност в същата администрация, както и при временно преминаване на държавна служба в друга администрация, служителят се оценява за изпълнението на тази длъжност, която е заемал по-дълго в периода за оценяване.
(2) При прекратяване на служебното правоотношение по чл.103, ал. 1, т. 1, 3, т. 4, изречение второ, т. 6, 7 и 9, чл. 105, чл.106, ал. 1, т. 1 и 2, чл.107а и 107б от Закона за държавния служител или на трудовото правоотношение по чл. 25, т. 1, 3 – 9, чл.326, 327, чл.328, ал. 1, т. 1 - 9, 11 и 12 и чл.331 от Кодекса на труда служителят задължително се атестира преди напускането, ако има действително отработени най-малко 6 месеца в рамките на периода за оценяване.
(3) Служител, който е получил обща оценка в администрацията преди напускането, не се оценява в друга администрация втори път в рамките на един и същ период за оценяване по чл. 6, ал. 1.

Чл. 10. (Изм., ДВ, бр. 46 от 2006 г.) Служител, който е дългосрочно командирован в чужбина, се оценява от ръководителя или служителя, който възлага задачите и отговаря за дейността на командирования. При предсрочно прекратяване на командироването се прилага съответно чл. 9.

Чл. 11. (Изм., ДВ, бр. 46 от 2004 г.) Атестирането чрез оценяване на изпълнението на длъжността включва следните 3 етапа:
1. изготвяне и съгласуване на работен план в началото на периода;
2. междинна среща в средата на периода;
3. (изм., ДВ, бр. 46 от 2004 г.) заключителна среща и определяне на обща оценка на изпълнението на длъжността в края на периода.

Чл. 12.
(1) Изготвянето и съгласуването на работния план се извършват съвместно от оценяващия ръководител и от оценявания. Работният план отчита основната цел, преките задължения, управляваните ресурси и компетентностите, регламентирани в длъжностната характеристика на длъжността, заемана от оценявания. (2) В работния план се определят целите и изискванията към изпълнението, които оценяваният трябва да реализира през периода.
(3) Целите в работния план могат да са свързани с постигане на конкретни резултати, с подобряване на отделни качества на оценявания, включително професионалната квалификация, както и с промени в поведението му.
(4) Целите, определени в работния план на оценявания, трябва да са в максимална степен конкретни, измерими, постижими, ориентирани към резултати и определени във времето.
(5) Изготвянето и съгласуването на работен план, попълването и подписването на съответния раздел от формулярите за оценка от оценяващия ръководител и от оценявания се извършват в периода от 1 до 30 ноември на предходната календарна година.
(6) (Изм., ДВ, бр. 46 от 2006 г.) Работните планове на служителите се изготвят и съгласуват в срок 30 дни след назначаването, преназначаването, предсрочното прекратяване на командировката в чужбина или завръщането от отпуск с продължителност повече от 6 месеца.

Чл. 13.
(1) (Доп., ДВ, бр. 92 от 2008 г.) Междинната среща между оценяващия ръководител и оценявания се провежда в периода от 1 юни до 15 юли на съответната календарна година. При отсъствие на оценявания служител междинната среща се провежда в 7-дневен срок след неговото завръщане.
(2) (Изм., ДВ, бр. 46 от 2004 г. - в сила от 05.03.2004 г.) На междинната среща оценяващият ръководител и оценяваният правят преглед на изпълнението на длъжността на оценявания относно реализирането на целите, определени в работния план, и изпълнението на задълженията от длъжностната характеристика.
(3) При необходимост някои от целите в работния план на оценявания могат да се прецизират или коригират, както и да се набележат конкретни действия за подобряване изпълнението на длъжностните задължения.
(4) След приключване на междинната среща се попълва съответният раздел от формуляра за оценка.
(5) (Изм., ДВ, бр. 46 от 2004 г. - в сила от 05.03.2004 г., изм., ДВ, бр. 46 от 2006 г. - в сила от 06.06.2006 г.) Когато ръководителят или служителят, който възлага задачите и отговаря за дейността на дългосрочно командирован служител, има месторабота, различна от тази на командирования, междинна среща може да не се провежда. Ако междинна среща не се провежда, оценяващият е длъжен да попълни раздел II от приложение № 1, 2 или 3 на формуляра за оценка, който се изпраща на оценявания.

Чл. 14.
(1) (Доп., ДВ, бр. 46 от 2006 г.) Заключителната среща между оценяващия ръководител и оценявания се провежда в периода от 1 до 30 ноември на съответната календарна година. При отсъствие на оценявания служител заключителната среща се провежда в 7-дневен срок след неговото завръщане.
(2) На заключителната среща оценяващият ръководител и оценяваният обсъждат:
1. степента, в която са изпълнени целите в работния план;
2. степента, в която са постигнати изискванията към изпълнението на преките задължения;
3. степента, в която оценяваният е показал компетентностите, необходими за ефективно изпълнение на заеманата длъжност;
4. подходящи действия за обучение и развитие на служителя през следващия период.
(3) След приключване на заключителната среща се попълват съответните раздели от формуляра за оценка.

Чл. 15.Определянето на общата оценка на изпълнението на длъжността за един период на оценяване включва: 1. оценка на изпълнението на длъжността по отделни показатели;
2. оформяне на обща оценка.

Чл. 16. Отделните показатели за оценка на изпълнението на длъжността са:
1. степента на реализация на целите от работния план;
2. степента, в която са постигнати изискванията към изпълнението на преките задължения, определени в длъжностната характеристика на заеманата длъжност;
3. показаните компетентности.

Чл. 17. Степента на реализация на целите от работния план се оценява, както следва:
1. оценка 1 - когато е ясно, че оценяваният е постигнал целите, заложени в работния му план, като често ги надхвърля;
2. оценка 2 - когато оценяваният като цяло е постигнал целите в работния си план;
3. оценка 3 - когато оценяваният като цяло не е постигнал целите в работния си план.

Чл. 18. Степента на изпълнение на задълженията, определени в длъжностната характеристика на заеманата длъжност, се оценява, както следва:
1. оценка 1 - когато оценяваният изпълнява задълженията си по отношение на обема, качеството и определените срокове на или над нивото на съответните изисквания, проявява инициативност и показва желание и възможности за справяне с по-трудни и отговорни задължения спрямо задълженията на заеманата длъжност;
2. оценка 2 - когато оценяваният изпълнява задълженията си по отношение на обема, качеството и определените срокове на нивото на съответните изисквания, а ако има пропуски в работата, те са несъществени;
3. оценка 3 - когато оценяваният не изпълнява задълженията си по отношение на обема, качеството и определените срокове на нивото на съответните изисквания и/или допуска съществени пропуски в работата си.

Чл. 19.
(1) Показателите за компетентности, по които се оценяват служителите, заемащи ръководни длъжности са: 1. управленска компетентност - познания в областта на управлението; умения за поставяне на целите, координиране, организиране и контрол на материални, финансови и информационни потоци, както и на дейността на други лица; умение за управление на други хора и ситуации;
2. компетентност, свързана с познаване и ползване на нормативни актове - обща информираност за нормативните актове, свързани с дейността на служителя; умения за практическото им прилагане; способност да се работи съобразно нормативните актове и инициативност за усъвършенстването им;
3. комуникационна компетентност - познания, свързани с начините и средствата за вертикална и хоризонтална комуникация; умения и способност за целенасочен и резултатен обмен на информация с други лица и за постигане висока степен на взаимно разбиране в процеса на общуване; притежаване на знания и умения за работа в екип;
4. компетентност относно промените и управлението им - познания за организационното звено и интерес към неговата роля и бъдещото му развитие; умения за прилагане и стремеж към усъвършенстване на процедурите; аналитични умения и реалистичност на преценките, обща позитивна нагласа и активно отношение към организационното развитие и свързаните с него промени;
5. компетентност при работа с потребители - знания относно потребителите на услугата на звеното във и извън администрацията и относно начините за ефективното им обслужване; умения за общуване и нагласа за откритост, толерантност, отзивчивост и приоритетно отчитане на потребителските интереси и предпочитания;
6. компютърна компетентност - познания по основните параметри на документооборота и информационните процеси в звеното и тяхната компютърна реализация; умения за работа с общи и специализирани за длъжността приложни програмни продукти; способност за оптимизиране обработката на информацията, включително използване възможностите на компютърните системи.
(2) При оценяване на компетентността по ал. 1, т. 5 се отчитат получените сигнали и жалби във връзка с обслужването на потребителите.

Чл. 20.
(1) Показателите за компетентности, по които се оценяват служителите, заемащи експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции, са:
1. компетентност, свързана с познаване и ползване на нормативни актове - обща информираност за нормативните актове, свързани с дейността на служителя; умения за практическото им прилагане; способност за работа съобразно нормите и инициативност за усъвършенстването им;
2. организационна компетентност - познания, свързани с възможните начини за оптимално планиране и организиране на собствената работа, както и умения за практическото им прилагане; способност за подобряване на планирането и организацията на работата;
3. комуникационна компетентност - познания, свързани с начините и средствата за вертикална и хоризонтална комуникация; умения и способност за целенасочен и резултатен обмен на информация с други лица и за постигане висока степен на взаимно разбиране в процеса на общуване; притежаване на знания и умения за работа в екип;
4. компетентност относно промените и управлението им - познания за организационното звено и интерес към ролята му и бъдещото му развитие; умения за прилагане и стремеж към усъвършенстване на процедурите, свързани със собствената му дейност; аналитични умения и реалистичност на преценките, обща позитивна нагласа и активно отношение към организационното развитие и свързаните с него промени;
5. компетентност при работа с потребители - знания относно потребителите на услугата на работното място във и извън администрацията и относно начините за ефективното им обслужване; умения за общуване и нагласа за толерантност, отзивчивост, любезност и приоритетно отчитане на потребителските интереси и предпочитания;
6. компютърна компетентност - познания по основните параметри на документооборота и информационните процеси в звеното и тяхната компютърна реализация; умения за работа с общи и специализирани за длъжността приложни програмни продукти; способност за оптимизиране обработката на информацията, включително използване възможностите на компютърните системи.
(2) За някои длъжности част от компетентностите по ал. 1 могат да не са валидни и служителите да не се оценяват по тях. Показателите за компетентности, по които няма да се оценява съответният служител, трябва да са записани във формуляра за оценка при съгласуването на работния план.
(3) При оценяване на компетентността по ал. 1, т. 5 се отчитат получените сигнали и жалби във връзка с обслужването на потребителите.

Чл. 21.
(1) Показателите за компетентности, по които се оценяват служителите, заемащи експертни длъжности със спомагателни функции и технически длъжности, са:
1. професионално-техническа компетентност - умения и знания, необходими за изпълнение на работата, и способност за ефективното им използване;
2. организационна компетентност - познания, свързани с възможните начини за оптимално планиране и организиране на собствената работа, както и умения за практическото им прилагане; способност за подобряване на планирането и организацията на работата;
3. компетентност относно промените и работата в екип - познания за организационното звено и активност в повишаването на ролята му; умения за съвместна работа с колеги за постигане на общи цели; обща позитивна нагласа и активно отношение към организационното развитие и свързаните с него промени;
4. компетентност при работа с потребители - знания за потребителите на услугата на работното място във и извън администрацията и начините за ефективното им обслужване; умения за общуване и нагласа за толерантност, отзивчивост, любезност и приоритетно отчитане на потребителските интереси и предпочитания;
5. компютърна компетентност - познания по основните параметри на документооборота и информационните процеси в звеното и компютърната им реализация; умения за работа с общи и специализирани за длъжността приложни програмни продукти; способност за оптимизиране обработката на информацията, включително използване възможностите на компютърните системи.
(2) За някои длъжности част от компетентностите по ал. 1 могат да не са валидни и служителите да не се оценяват по тях. Показателите за компетентности, по които няма да се оценява съответният служител, трябва да са записани във формуляра за оценка при съгласуването на работния план.
(3) При оценяване на компетентността по ал. 1, т. 4 се отчитат получените сигнали и жалби във връзка с обслужването на потребителите.

Чл. 22.
(1) (Предишен текст на чл. 22, ДВ, бр. 46 от 2006 г.) Оценките по отделните показатели за компетентности са:
1. оценка 1 - притежава всички необходими знания и умения, свързани със съответната компетентност и длъжност, а в някои области притежава допълнителни знания и умения и ги използва ефективно в работата си;
2. оценка 2 - притежава необходимите знания и умения, свързани със съответната компетентност и длъжност, и ги използва ефективно в работата си;
3. оценка 3 - наличие на значими, свързани със съответната компетентност неточности или непълноти в знанията и уменията, необходими за успешното изпълнение на длъжността, и/или недостатъчно добро използване на наличните знания и умения.
(2) (Нова, ДВ, бр. 46 от 2006 г.) Въз основа на преобладаващия брой оценки по отделните показатели за компетентностите оценяващият ръководител определя обща оценка на компетентностите.

Чл. 23. Въз основа на преобладаващите оценки по отделните показатели по чл. 16, общите постижения и поведението на оценявания оценяващият ръководител определя обща оценка на изпълнението на длъжността, която може да бъде:
1. оценка 1 "Изключително изпълнение" - оценяваният изключително ефективно изпълнява работата си значително над изискванията за длъжността, показано през целия период;
2. оценка 2 "Изпълнението е над изискванията" - оценяваният редовно изпълнява работата си над изискванията за длъжността;
3. оценка 3 "Изпълнението отговаря на изискванията" - оценяваният като цяло изпълнява работата на нивото на изискванията за длъжността, но не ги надминава;
4. оценка 4 "Изпълнението не отговаря напълно на изискванията, необходимо е подобрение" - оценяваният изпълнява работата под нивото на изискванията за длъжността;
5. оценка 5 "Неприемливо изпълнение" - оценяваният системно изпълнява работата под нивото на изискванията за длъжността.

Чл. 24.
(1) Оценяването на изпълнението на длъжността на служителите в държавната администрация се извършва с попълване на формуляри за оценка, както следва:
1. за заемащите ръководни длъжности - по образец съгласно приложение № 1;
2. за заемащите експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции - по образец съгласно приложение № 2;
3. за заемащите експертни длъжности със спомагателни функции и технически длъжности - по образец съгласно приложение № 3.
(2) Формулярите за оценка се изготвят по съответните образци и се осигуряват от звената, изпълняващи функции по управление на човешките ресурси.

Чл. 25.
(1) (Изм., ДВ, бр. 46 от 2004 г.; доп., бр. 46 от 2006 г.) Оценяващият ръководител е длъжен да извърши преценката на изпълнението на длъжността безпристрастно, честно и компетентно въз основа на обективно установими факти и обстоятелства. Оценяващият ръководител е длъжен да мотивира писмено своите оценки, като вписва мотивите в съответните полета от раздел III на формуляра за оценка.
(2) Оценяващият ръководител вписва оценките на оценявания по отделните показатели и общата оценка в съответния формуляр, подписва го и запознава оценявания със съдържанието му, като оценяваният също подписва формуляра. Оценяващият ръководител предава формуляра на контролиращия ръководител след изтичане на 7-дневния срок за възражение по чл. 28, ал. 2.

Чл. 26.
(1) Контролиращият ръководител преглежда формулярите за оценка, като има право да изисква от оценяващите ръководители допълнителна информация и аргументация за оценките, както и да направи коментар, който да запише в съответния раздел на формуляра за оценка. Представител на представителния синдикат има право да преглежда формулярите за оценка и да изрази становище.
(2) Контролиращият ръководител подписва формуляра за оценка в 7-дневен срок от получаването му, след което в 3-дневен срок го предава в звеното, изпълняващо функции по управление на човешките ресурси. Оценяващият ръководител и оценяваният имат право да се запознаят с попълнения формуляр, като оценяваният подписва формуляра.

Чл. 27. Попълнените и подписани формуляри за оценка на изпълнението на длъжността се съхраняват в личните досиета на служителите.

Глава трета
ВЪЗРАЖЕНИЕ

Чл. 28.
(1) Служителите, които не са съгласни с дадената им от оценяващия ръководител обща оценка, могат да подадат писмено възражение, в което да посочат мотивите за несъгласието си с оценката.
(2) Възражението по ал. 1 се подава до контролиращия ръководител в 7-дневен срок от датата, на която оценяваният е подписал формуляра за обща оценка на изпълнението на длъжността. Служителят може да изпрати копие от възражението до представителен синдикат в администрацията.

Чл. 29.
(1) Контролиращият ръководител е длъжен да се произнесе по възражението в 7-дневен срок от получаването му, като неговото решение е окончателно. Ако копие от възражението е изпратено и до представителен синдикат в администрацията, той може да даде становище в 3-дневен срок.
(2) (Доп., ДВ, бр. 46 от 2006 г.) Контролиращият ръководител може да потвърди или да коригира с една по-висока степен оценката на служителя, като попълни и подпише формуляра съгласно образеца по приложение № 4.
(3) В 7-дневен срок от подписването на формуляра по ал. 2 звеното, изпълняващо функции по управление на човешките ресурси, уведомява срещу подпис оценяващия ръководител и оценявания за решението по възражението.

Глава четвърта
ПОВИШАВАНЕ В ДЪРЖАВНА СЛУЖБА НА ДЪРЖАВНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ

Чл. 30.
(1) Повишаването в държавна служба се осъществява чрез последователно преминаване в по-висок ранг или по-висока длъжност.
(2) Повишаването в държавна служба е обвързано с оценката от изпълнението на длъжността, получена при атестиране, и с обучението и развитието на служителите в администрацията.

Чл. 31. (Изм., ДВ, бр. 6 от 2004 г., изм., ДВ, бр. 92 от 2008 г.) Повишаването в ранг на държавния служител се извършва:
1. в следващия старши ранг и от I младши в V старши ранг на периоди:
а) три години - при 3 общи оценки не по-ниски от оценка 2 "Изпълнението е над изискванията";
б) четири години - при 4 общи оценки не по-ниски от оценка 3 "Изпълнението отговаря на изискванията";
в) пет години - при 5 общи оценки във всички останали случаи;
2. в следващия младши ранг на периоди:
а) две години - при 2 общи оценки не по-ниски от оценка 2 "Изпълнението е над изискванията";
б) три години - при 3 общи оценки не по-ниски от оценка 3 "Изпълнението отговаря на изискванията";
в) пет години - при пет общи оценки във всички останали случаи.
   
Чл. 32. (Изм., ДВ, бр. 6 от 2004 г.)
(1) (Изм., ДВ, бр. 46 от 2004 г. - в сила от 05.03.2004 г., изм., ДВ, бр. 46 от 2006 г. - в сила от 06.06.2006 г., изм., ДВ, бр. 92 от 2008 г.) Държавният служител се повишава в следващия по-висок ранг преди сроковете по чл. 31, т. 1, буква "а" и т. 2, буква "а", когато при атестиране е получил обща оценка на изпълнението на длъжността 1 "Изключително изпълнение".
(2) Следващото повишаване в ранг на държавните служители, предсрочно повишени в ранг по реда на ал. 1, може да се извърши само при условията и в сроковете по чл. 31.

Чл. 33.
(1) Когато държавният служител придобие право на повишаване в ранг по реда на чл. 31 или 32, звеното, изпълняващо функции по управление на човешките ресурси, попълва атестационен формуляр по образец съгласно приложение № 5, изготвя заповед за повишаване в ранг и представя тези документи на органа по назначаването в едномесечен срок.
(2) Присъждането на ранговете се извършва със заповед на органа по назначаването.

Чл. 34.
(1) Повишаването в длъжност може да се извърши чрез заемане на по-висока длъжност в друга или в същата администрация.
(2) (Доп., ДВ, бр. 46 от 2006 г.) Заемането на по-висока длъжност в друга администрация се извършва по реда на чл.81а и 81б от Закона за държавния служител, както и на Наредбата за провеждане на конкурсите за държавни служители.
(3) Заемането на по-висока длъжност в същата администрация се извършва чрез конкурентен подбор.

Чл. 35. (1) (Предишен текст на чл. 35, ДВ, бр. 46 от 2006 г.) За повишаване в длъжност чрез конкурентен подбор могат да бъдат предлагани служители, които отговарят на условията за заемане на по-високата длъжност и:
1. имат оценка от последното атестиране 1 "Изключително изпълнение" или 2 "Изпълнението е над изискванията", или
2. имат оценка от последното атестиране 3 "Изпълнението отговаря на изискванията" и притежават по-висок от минимално изискуемия ранг за по-високата длъжност.
(2) (Нова, ДВ, бр. 46 от 2006 г.) В администрациите с териториални звена конкурентният подбор може да се ограничава в рамките на териториалното звено, в което е вакантната длъжност.

Чл. 36.
(1) Звеното, изпълняващо функции по управление на човешките ресурси, подготвя справка за служителите, които отговарят на условията по чл. 35 и са изразили писмено съгласие да заемат длъжността.
(2) В случай че само един служител отговаря на условията за заемане на длъжността, непосредственият ръководител подготвя предложение за преназначаването му, което се съгласува с контролиращия ръководител.
(3) В случай че служителите по ал. 1 са повече от един, непосредственият ръководител на административното звено, в което е свободната длъжност, извършва конкурентен подбор въз основа на: 1. общата оценка на изпълнение на длъжността;
2. оценките по отделните показатели по чл. 16;
3. притежавания ранг;
4. бъдещия потенциал за развитие на служителя, отразен във формуляра за оценка;
5. събеседване за преценка на професионалните и деловите качества.
(4) Въз основа на преценката по ал. 3 непосредственият ръководител съгласувано с контролиращия ръководител подготвя мотивирано предложение до органа по назначаването съгласно приложение № 6.

Чл. 37.
(1) Органът по назначаването може да проведе събеседване с предложения служител.
(2) В случай че органът по назначаването не преназначи служителя по ал. 1, издава заповед за обявяване на конкурс.

Чл. 38. Процедурата по преназначаването се прилага и за държавни служители, назначени по чл. 15 от Закона за държавния служител.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1.
По смисъла на наредбата "служител" е лице, което работи по служебно или по трудово правоотношение в държавната администрация, с изключение на лицата
1. заемащи длъжностите по чл. 19а, ал. 1 от Закона за администрацията;
2. извън основната численост на персонала;
3. за които друго е предвидено в закон.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2.
Наредбата влиза в сила:
1. от 1 юни 2002 г. - за Администрацията на Министерския съвет, за Министерството на финансите и за Министерството на регионалното развитие и благоустройството;
2. от 1 януари 2003 г. - за останалите администрации.

§ 3.
Сроковете за изготвяне на работни планове и за провеждане на междинната среща за оценка през 2002 г. в администрациите по § 2, т. 1 са, както следва:
1. обсъждане и изготвяне на работен план, попълване и подписване на съответния раздел от формулярите за оценка от оценяващия ръководител и от оценявания - от 1 до 30 юни 2002 г.;
2. междинна среща, попълване и подписване на съответния раздел от формулярите за оценка от оценяващия ръководител и от оценявания - от 1 до 30 септември 2002 г.

§ 4. Срокът за изготвяне на работни планове за 2003 г. в администрациите по § 2, т. 2 е от 1 януари до 15 февруари 2003 г.

§ 5. Преди прилагането на наредбата ръководителите на съответните администрации осигуряват провеждане на обучение за всички служители, което се организира от звената по човешки ресурси.

§ 6.
Повишаването в ранг на държавните служители, назначени преди влизането в сила на наредбата, се извършва:
1. при получена първа обща оценка 1 "Изключително изпълнение" независимо от стажа като държавен служител;
2. при получена първа обща оценка 2 "Изпълнението е над изискванията" и 3 години стаж като държавен служител;
3. при получени първа и втора обща оценка не по-ниски от 3 "Изпълнението отговаря на изискванията" и 4 години стаж като държавен служител.

§ 7. (Изм., ДВ, бр. 83 от 2005 г.) Указания по прилагането на наредбата дава министърът на държавната администрация и административната реформа.

§ 8. Наредбата се приема на основание чл.76, ал. 5 от Закона за държавния служител и чл. 107а, ал. 5 от Кодекса на труда.

Приложение № 1 към чл. 24, ал. 1, т. 1

Приложение № 2 към чл. 24, ал. 1, т. 2

Приложение № 3 към чл. 24, ал. 1, т. 3

Приложение № 4 към чл. 24, ал. 2

Приложение № 5 към чл. 32, ал. 1

Приложение № 6
към чл. 36, ал. 4

ПРЕДЛОЖЕНИЕ
за повишаване в длъжност

Във връзка със заемането на длъжност ...............................................................................................................
(наименование на длъжността)
в ..................................................................................................................................................................................
(наименование на структурното звено)
се проведе конкурентен подбор между служителите, които отговарят на условията за заемане на длъжността и са изразили съгласие за нейното заемане:

Име, презиме и фамилия Обща оценка от последното атестиране Оценки по отделните показатели от последното атестиране Ранг Бъдещ потенциал
1
степен на изпълнение на целите
2
степен на изпълнение на преките задължения
3
компетентности
1.

2.

3.

Предлагам на длъжността ....................................................................................................................................
да бъде преназначен/а по чл.82 от Закона за държавния служител ....................................................................
.....................................................................................................................................................................................

Мотиви:

Дата:

Подпис:
(непосредствен ръководител на административното звено)

Подпис:
(контролиращ ръководител)

Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив