Наредба за условията и реда за издаване и за отнемане на разрешения за промишлена обработка на тютюн и за производство на тютюневи изделия

МС

Държавен вестник брой: 78

Година: 2005

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 04.10.2005

Глава първа
ОБЩА РАЗПОРЕДБА

Чл. 1.
С наредбата се уреждат:
1. условията и редът за издаване и за отнемане на разрешения за промишлена обработка на тютюн;
2. условията и редът за издаване и за отнемане на разрешения за производство на тютюневи изделия.

Глава втора
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ИЗДАВАНЕ И ЗА ОТНЕМАНЕ НА РАЗРЕШЕНИЯ ЗА ПРОМИШЛЕНА ОБРАБОТКА НА ТЮТЮН

Раздел I
Издаване

Чл. 2.
(1) Промишлена обработка на тютюн могат да извършват лица, регистрирани по Търговския закон или по Закона за кооперациите и получили разрешение от Министерския съвет по предложение на министъра на земеделието и горите.
(2) Разрешението по ал. 1 се издава на лица, разполагащи с технически и технологични възможности за промишлена обработка на тютюн и за формиране на еднородни по качество партиди, отговарящи на съответните типове и произходи, включително наличие на подходящи складови и производствени помещения; технически изправни съоръжения и машини и възможности за разлистване и сортиране; машини и съоръжения за смесване и опаковане на промишлено обработения тютюн; ферментационни камери или възможност за осъществяване на ферментация, обезпрашителни и климатични инсталации; апаратура и съоръжения за контрол на технологичния процес и качеството на продукцията.
(3) Министърът на земеделието и горите утвърждава образец на публичен регистър и упълномощава длъжностни лица, които правят вписвания в регистъра. В регистъра се вписват лицата с издадени и отнети разрешения за промишлена обработка на тютюн. Регистърът се води по години и по отделни партиди за всяко лице, което е получило разрешение.

Чл. 3.
За издаване на разрешение по чл. 2, ал. 1 се подават писмени заявления до Министерския съвет чрез министъра на земеделието и горите, придружени със:
1. препис от съдебното решение или удостоверение за регистрация в съдебния регистър, удостоверение за актуално състояние на регистрацията и удостоверение за регистрация БУЛСТАТ;
2. документ за данъчна регистрация на заявителя;
3. удостоверение от териториалната данъчна дирекция по седалището на заявителя за наличие или липса на данъчни задължения;
4. удостоверение за данъчна регистрация на заявителя по Закона за данък върху добавената стойност;
5. програма за изкупуване на тютюн и производствена програма за промишлена обработка и реализация на тютюн по типове и произходи за предстоящата реколта; програмата трябва да е съобразена с техническите и технологичните възможности на лицата по чл. 2, ал. 2 и да включва краен срок на промишлена обработка на суров тютюн от съответната реколта;
6. информация за производствените помещения и мощности и правните основания за тяхното ползване;
7. справка за изпълнението на основните показатели за изкупените и действително изплатените тютюни по типове и произходи - реколта/година за предходната година;
8. счетоводен баланс, отчет за приходите и разходите и отчет за паричните потоци за предходната година;
9. документ за платена държавна такса;
10. свидетелство за съдимост на едноличния търговец - заявител, а когато заявителят е търговско дружество или кооперация - за членовете на техните управителни органи;
11. декларация за размера, произхода и основанието за притежаваните средства за осъществяване на дейността, за която се изисква разрешение съгласно приложение № 3 към чл. 37, ал. 1 от Закона за тютюна и тютюневите изделия (ЗТТИ);
12. документ за внесен паричен депозит или банкова гаранция по сметката на Фонд "Тютюн" в размер 3 на сто от стойността на тютюна, предложен за изкупуване в производствената програма.

Чл. 4.
(1) Министърът на земеделието и горите определя със заповед експертен съвет за издаване на разрешения за промишлена обработка на тютюн.
(2) Министърът на земеделието и горите упражнява контрол върху дейността на лицата по чл. 2, ал. 1 чрез експертния съвет.
(3) Експертният съвет разглежда постъпилите заявленията за издаване на разрешения за промишлена обработка на тютюн и осъществява контрол на лицата, получили разрешения.
(4) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Експертният съвет е колегиален орган, който се състои от 11 членове. Председателят, секретарят и трима членове са представители на Министерството на земеделието и горите. Останалите членове са: трима представители на Министерството на финансите и трима представители от Министерството на икономиката и енергетиката.
(5) Членовете на експертния съвет, които разглеждат постъпилите заявления за извършване на промишлена обработка на тютюн, са длъжни да не разгласяват сведенията и фактите, които са им станали известни по повод изпълнение на задълженията им, освен в случаите, когато това е предвидено в закон или по писмено искане на държавен орган. За членове на експертния съвет не могат да бъдат назначавани лица, работещи в тютюневи предприятия.
(6) Министърът на земеделието и горите утвърждава правила за дейността на експертния съвет за промишлена обработка на тютюн и за контрол на лицата по чл. 2, ал. 1.
(7) Експертният съвет провежда своите заседания при наличие на постъпили заявления за издаване или сигнали за отнемане на разрешения за промишлена обработка на тютюн.
(8) При непълноти и неточности в представените заявления и приложените документи експертният съвет определя подходящ срок за отстраняването им.
(9) Заявленията и приложените документи по чл. 3 се разглеждат в срок до 30 дни от постъпването на заявленията от експертния съвет, който прави предложение за издаване на разрешение за промишлена обработка на тютюн или за отказ до министъра на земеделието и горите.
(10) Министърът на земеделието и горите подготвя и внася за приемане от Министерския съвет проект на решение за издаване на разрешение за промишлена обработка на тютюн или за отказ.
(11) Министерският съвет се произнася по предложения проект на решение в срок до 3 месеца от подаване на заявлението по чл. 3. Решението на Министерския съвет се връчва на заявителя по реда на Закона за административното производство.
(12) Разрешения за промишлена обработка на тютюн не се издават, когато:
1. в определения по ал. 8 срок не са отстранени непълнотите или неточностите;
2. заявителят е обявен в несъстоятелност или спрямо него е започнало производство по ликвидация.

Чл. 5. Разрешенията за промишлена обработка на тютюн се издават безсрочно.

Чл. 6.
(1) Отказите на Министерския съвет за издаване на разрешения по чл. 2, ал. 1 се мотивират.
(2) Отказът на Министерския съвет за издаване на разрешение за промишлена обработка на тютюн може да бъде обжалван по реда на Закона за Върховния административен съд.
(3) Издадените разрешения по чл. 2, ал. 1 се вписват в регистър към Министерството на земеделието и горите по отделни партиди и по години.
(4) Лицата по чл. 2, ал. 1 са длъжни ежегодно до 1 юни да представят справки за обстоятелствата по чл. 3, т. 1 - 8, както и отчет за изпълнение на програмата за предходната година за изкупуване на тютюн и на производствената програма за промишлена обработка и реализация на тютюн по типове и произходи за съответната реколта пред министъра на земеделието и горите.
(5) Лицата по чл. 2, ал. 1 са длъжни при промяна на обстоятелствата, при които е издадено разрешението, в срок 30 дни от настъпване на промяната да уведомят министъра на земеделието и горите, като представят съответни документи, удостоверяващи промяната.

Раздел II
Отнемане

Чл. 7. Отнемане на разрешенията за промишлена обработка на тютюн се извършва от Министерския съвет по предложение на министъра на земеделието и горите.

Чл. 8.
(1) Разрешенията за промишлена обработка на тютюн може да се отнемат за срок 12 месеца, считано от крайния срок, посочен в програмата за промишлена обработка на тютюн за съответната година, когато:
1. притежателят на разрешение е обявен в несъстоятелност или спрямо него е започнало производство по ликвидация;
2. е нарушена автентичността на договорените типове и произходи; допуснати са разлики между вписаната и наличната продукция тютюни над допустимите фири, отрошъци и нетютюневи примеси;
3. лицата по чл. 2, ал. 1 са договорили, но не са изкупили договорените количества тютюни в сроковете, определени в съответните договори, освен когато това се дължи на непреодолима сила или на вина на тютюнопроизводителя;
4. лицата по чл. 2, ал. 1 не са изплатили закупените количества тютюни в срока по ЗТТИ;
5. лицата по чл. 2, ал. 1, направили заявка по чл.5, ал. 5 ЗТТИ, не сключват договори за изкупуване на заявените количества, освен когато това се дължи на непреодолима сила или на вина на тютюнопроизводителя;
6. лицата по чл. 2, ал. 1 не са подали справка по чл. 6, ал. 4;
7. налице е някое от основанията по чл.38, т. 6 - 8 ЗТТИ.
(2) В случай че лицата по чл. 2, ал. 1 не са изплатили изкупната цена на тютюна в срок, по-дълъг от 30 дни, считано от крайния срок по договора, разрешението се отнема за една година и до 3 години за всеки допълнителен просрочен период от 30 дни, считано от крайния срок, посочен в програмата за промишлена обработка на тютюн.

Чл. 9.
(1) Компетентните органи по чл.52, ал. 1 ЗТТИ, които при изпълнение на своите функции установят, че е налице някое от основанията за отнемане на издаденото разрешение, посочени в чл. 8, ал. 1, са длъжни да уведомят незабавно експертния съвет по промишлена обработка на тютюн и контрол на лицата по чл. 2, ал. 1.
(2) Влезлите в сила актове, с които компетентните органи са установили обстоятелствата по чл. 8, се изпращат и на експертния съвет.

Чл. 10.
(1) Писмени сигнали за извършени нарушения по чл. 8, ал. 1, т. 3, 4 и 5 до експертния съвет могат да изпращат и лицата, които са страна по съответните договори.
(2) Министърът на земеделието и горите по предложение на експертния съвет назначава комисия за проверка на изпратените сигнали по ал. 1. Комисията изготвя доклад до експертния съвет за резултатите от проверката.

Чл. 11.
(1) Експертният съвет извършва преценка на всички събрани доказателства и на резултатите от проверката и подготвя мотивиран доклад до министъра на земеделието и горите.
(2) Експертният съвет може да прави препоръки за отстраняване на допуснатите нарушения, като дава подходящ срок.
(3) При неотстраняване на нарушенията в срока по ал. 2 експертният съвет прави мотивирано предложение до министъра на земеделието и горите за отнемане на разрешението за промишлена обработка на тютюн.

Чл. 12.
(1) Министърът на земеделието и горите подготвя и представя на Министерския съвет проект на решение на Министерския съвет за отнемане на разрешението за промишлена обработка на тютюн.
(2) Решението на Министерския съвет за отнемане на разрешението се съобщава на заинтересуваните лица по реда на Закона за административното производство и подлежи на обжалване по реда на Закона за Върховния административен съд.

Чл. 13. Отнемането на разрешението се вписва в регистър към Министерството на земеделието и горите по отделни партиди и по години.

Чл. 14. Отнемането на разрешенията за промишлена обработка не освобождава лицата от задълженията им по сключените договори и предвидената отговорност.

Чл. 15.
(1) Отнемането на разрешенията има действие занапред.
(2) След изтичането на срока, за който са отнети разрешенията, лицата могат да кандидатстват отново за издаване на разрешения за промишлена обработка на тютюн по реда на наредбата.

Глава трета
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ИЗДАВАНЕ НА РАЗРЕШЕНИЯ ЗА ПРОИЗВОДСТВО НА ТЮТЮНЕВИ ИЗДЕЛИЯ

Раздел I
Общи положения

Чл. 16. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Производството на тютюневи изделия се извършва от лица, регистрирани по Търговския закон или по Закона за кооперациите и получили разрешение от Министерския съвет по предложение на министъра на финансите и министъра на икономиката и енергетиката, при условията и по реда на наредбата.

Чл. 17.
Разрешения за производство на тютюневи изделия могат да получат лицата, които отговарят едновременно на следните условия:
1. имат добра репутация, необходимите финансови възможности и съответния професионален опит;
2. разполагат с технически и технологични възможности за осъществяване на пълен производствен процес;
3. разполагат с подходящи производствени помещения, технически изправни съоръжения и машини за навлажняване, разлистване, обезпрашаване, соусиране, рязане, подсушаване и ароматизиране на тютюна; машини и съоръжения за изработване и опаковане на тютюневи изделия;
4. оборудвали са производствените си помещения с обезпрашителни и климатични инсталации; апаратура и съоръжения за контрол на технологичните процеси и качеството на продукцията.

Чл. 18.
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Министърът на финансите и министърът на икономиката и енергетиката определят със съвместна заповед експертен съвет за издаването на разрешения за производство на тютюневи изделия и за контрол върху дейността на лицата, извършващи производство на тютюневи изделия.
(2) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Експертният съвет е колегиален орган, който се състои от 9 членове, в т. ч. председател и заместник-председател, от които петима членове се определят от министъра на финансите и четирима членове - от министъра на икономиката и енергетиката. За членове на експертния съвет не могат да бъдат назначавани лица, работещи в цигарени предприятия.
(3) При осъществяване на дейността си експертният съвет може да възлага извършване на оценки, анализи, експертизи и проучвания на външни експерти - специалисти в съответната област.
(4) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Министърът на финансите и министърът на икономиката и енергетиката утвърждават правила за работата на експертния съвет.
(5) Министърът на финансите утвърждава образец на публичен регистър и упълномощава длъжностни лица, които правят вписвания в регистъра. В регистъра се вписват лицата с издадени и отнети разрешения за производство на тютюневи изделия. Регистърът се води по години и по отделни партиди за всяко лице, което е получило разрешение.

Чл. 19.
Експертният съвет:
1. удостоверява съответствието на проекта за производствени помещения и оборудване с изискванията на ЗТТИ;
2. извършва оценка на производствените помещения и оборудване, с които разполагат кандидатите;
3. разглежда постъпилите заявления и приложените документи за издаване на разрешения за производство на тютюневи изделия, дава задължителни указания и определя срокове за отстраняване на непълноти и неточности в тях;
4. (изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) предлага на министъра на финансите и на министъра на икономиката и енергетиката за внасяне за разглеждане от Министерския съвет на постъпилите заявления с мотивирани предложения за издаване или отказ за издаване на разрешения за производство на тютюневи изделия;
5. следи за съответствие на дейността по производството на тютюневи изделия с изискванията на ЗТТИ и наредбата;
6. (изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) прави предложения до министъра на финансите и до министъра на икономиката и енергетиката за предприемане на действия за отнемане на получените разрешения по реда на ЗТТИ и наредбата.

Чл. 20. Лицата по чл. 16 са длъжни да осигуряват достъп до производствените и складовите си помещения, да представят исканата информация и документи и да оказват всяко друго съдействие при изпълнение на възложените функции на експертния съвет.

Чл. 21. Членовете на експертния съвет са длъжни да не разгласяват сведенията и фактите, които са им станали известни при и по повод изпълнение на задълженията им, освен в случаите, когато това е предвидено в закон или по писмено искане на държавен орган в кръга на неговата компетентност.

Раздел II
Издаване на разрешенията
(В сила от 1 януари 2005 г.)

Чл. 22.
(1) Кандидатите за участие в процедурата по издаване на разрешение за производство на тютюневи изделия подават до експертния съвет писмо за намерение за извършване на инвестиция и искане за удостоверяване на съответствието на проекта с изискванията на ЗТТИ.
(2) Към писмото кандидатите прилагат проект на помещенията и оборудването за производство на тютюневи изделия. Проектът задължително включва строителни, конструктивни и архитектурни планове на производствените помещения, планове относно начина им на оборудване и документи относно вида и техническите и технологичните характеристики на производственото оборудване, а именно на: съоръженията и машините за навлажняване, разлистване, обезпрашаване, соусиране, рязане, подсушаване и ароматизиране на тютюна; машините и съоръженията за изработване и опаковане на тютюневи изделия; обезпрашителните и климатичните инсталации; апаратурата и съоръженията за контрол на технологичните процеси и качеството на продукцията. Кандидатите могат да прилагат обяснителни записки и други документи.
(3) В срок два месеца от получаване на писмото по ал. 2 експертният съвет извършва оценка на представения проект относно следните обстоятелства:
1. дали предвидените производствени помещения са подходящи за производство на тютюневи изделия;
2. дали производствените помещения и предвиденото оборудване могат да осигурят технически и технологични възможности за осъществяване на пълен производствен процес на тютюневи изделия.
(4) Експертният съвет може да изиска от кандидата допълнителни разяснения по представения проект.
(5) В случай че експертният съвет установи, че представеният проект не съответства на изискванията, дава конкретни задължителни указания на кандидата и определя подходящ срок за отстраняване на несъответствията. Срокът по ал. 3 спира да тече до отстраняване на несъответствията.
(6) В 7-дневен срок от извършване на оценката експертният съвет взема решение за удостоверяване на съответствието на проекта с изискванията на ЗТТИ, за което се уведомява кандидатът. Проектът е неразделна част от решението.

Чл. 23.
(1) Кандидатът, който е уведомен за съответствието на проекта с изискванията на ЗТТИ, може да подаде заявление до експертния съвет за оценка на производствените помещения и оборудване, с които разполага.
(2) Към заявлението кандидатът прилага описание на всички производствени помещения и оборудване с приложени строителни, конструктивни и архитектурни планове на производствените помещения и разрешения за тяхното ползване по Закона за устройство на територията, планове относно начина на оборудване на помещенията, документи относно вида, техническите и технологичните характеристики на производственото оборудване, включително и сертификат за съответствие с техническите и технологичните изисквания на стандарт ISO 9001, оценка на въздействието върху околната среда по Закона за опазване на околната среда, както и писмени доказателства, установяващи правото на собственост или друго правно основание за ползване.
(3) В двумесечен срок от получаване на заявлението по ал. 1 експертният съвет извършва оценка дали:
1. помещенията и оборудването, с което разполага кандидатът, съответстват на одобрения проект;
2. оборудването е технически изправно;
3. производствените помещения и оборудването осигуряват технически и технологични възможности за осъществяване на пълен производствен процес на тютюневи изделия.
(4) Експертният съвет извършва проверки на място, като може да изиска от кандидата допълнителни разяснения по представените документи.
(5) В случай че експертният съвет установи, че производствените помещения или оборудване не отговарят на изискванията, дава конкретни задължителни указания на кандидата и определя подходящ срок за отстраняване на несъответствията. Срокът по ал. 3 спира да тече до отстраняване на несъответствията.
(6) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) В 7-дневен срок от извършване на оценката експертният съвет прави мотивирано предложение до министъра на финансите и министъра на икономиката и енергетиката за утвърждаване на оценката на производствените помещения и оборудването.
(7) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) В 7-дневен срок от предложението министърът на финансите и министърът на икономиката и енергетиката издават удостоверение за оценка на производствените помещения и оборудването.

Чл. 24.
(1) За издаване на разрешение за производство на тютюневи изделия по чл. 16 се подават писмени заявления до Министерския съвет чрез министъра на финансите. Заявления се подават в срок до 31 март на всяка календарна година. Заявленията трябва да са придружени със:
1. препис от съдебното решение или удостоверение за регистрация в съдебния регистър;
2. удостоверение за актуално състояние на регистрацията и единен идентификационен код; удостоверението по тази точка трябва да е издадено не по-рано от един месец преди подаването на заявлението за издаване на разрешение за производство на тютюневи изделия;
3. документ за данъчна регистрация на заявителя;
4. удостоверение от териториалната данъчна дирекция по седалището на заявителя за дължимите държавни вземания;
5. удостоверение за данъчна регистрация на заявителя по Закона за данък върху добавената стойност;
6. удостоверение за данъчна регистрация на заявителя по Закона за акцизите;
7. свидетелство за съдимост на едноличния търговец - заявител, а когато заявителят е търговско дружество или кооперация - за членовете на техните управителни органи;
8. програма за производство на тютюневи изделия;
9. документ, удостоверяващ правата върху търговските марки на произвежданите тютюневи изделия;
10. информация за производствените помещения и мощности и правните основания за тяхното ползване;
11. декларация за размера, произхода и основанието за притежаваните средства за осъществяване на дейността;
12. счетоводен баланс, отчет за приходите и разходите и отчет за паричните потоци за предходните 3 години;
13. документ за платена държавна такса.
(2) Към документите по ал. 1 се прилагат и документи, удостоверяващи изискванията по чл.24, ал. 2 ЗТТИ, както следва:
1. копия от всички лицензии и разрешения за производство на тютюневи изделия в страната и в чужбина, които са издадени на кандидата и свързаните с него дружества и са в сила към датата на подаване на заявлението, включително документи, удостоверяващи актуалното правно състояние на кандидата, издадени от компетентен орган в съответната държава;
2. копия от проверените и заверени от одитор годишни финансови отчети на кандидата за участие в процедурата и свързаните с него дружества за последните 3 финансови години, предхождащи годината, в която се подава заявлението, като съгласно тези годишни финансови отчети кандидатът за участие в процедурата трябва да има внесен капитал в размер не по-малко от 1 000 000 евро или равностойността в друга валута съгласно официалния курс на Българската народна банка спрямо лева за последния ден от съответната финансова година, предхождаща годината на подаване на заявлението, и нетни годишни приходи от продажби на тютюневи изделия за последната финансова година, предхождаща годината, през която се подава заявлението за допускане до участие в процедурата, не по-малко от 500 000 000 евро или равностойността в друга валута съгласно официалния курс на Българската народна банка спрямо лева за последния ден от съответната финансова година;
3. писмени доказателства, които установяват, че кандидатът за допускане до участие в процедурата или свързани с него лица притежават пряк опит, непосредствено участие в производството на тютюневи изделия и обща производствена мощност за тютюневи изделия в страната и в чужбина с капацитет не по-малко от 2 500 000 000 къса цигари годишно;
4. писмени доказателства, установяващи, че кандидатът за допускане до участие в процедурата или свързани с него лица са произвели общо в страната и в чужбина за последните 3 финансови години, предхождащи годината, в която се подава заявлението за участие в процедурата, не по-малко от 5000 метрични тона тютюневи изделия, в това число 5 000 000 000 къса цигари годишно;
5. удостоверение по чл. 23, ал. 7, придружено с описание на всички мощности за производство на тютюневи изделия на кандидата в чужбина и на производствените мощности в Република България, с приложени писмени доказателства, установяващи правото на собственост или друго правно основание за ползване, както и сертификат за съответствие с техническите и технологичните изисквания на стандарт ISO 9001; в описанието на производствените мощности на кандидата в Република България задължително се посочва максималният производствен капацитет на тези мощности;
6. производствена и търговска програма на кандидата, както и предвиждан асортимент със спецификации на тютюневи изделия, които кандидатът възнамерява да произвежда с мощностите в Република България по т. 5, включително максимален производствен капацитет и средногодишен обем на производство и търговска реализация в Република България за всяко изделие за следващите 5 години; програмите трябва да съдържат неотменяем ангажимент за покупка на обработен тютюн, произведен в Република България, чийто минимален размер се определя с решение на Министерския съвет за всяка календарна година;
7. най-малко 3 оригинални писмени референции от научни институти, национални регулаторни органи, национални или международни организации на производителите на тютюневи изделия относно добрата репутация на заявителя;
8. удостоверения за актуално правно състояние на съдружници или акционери, притежаващи участие в кандидата, даващо право на повече от 50 на сто от гласовете в съответния решаващ орган на кандидата, или други съответстващи документи, издадени от компетентен орган по седалището на тези съдружници или акционери; удостоверенията трябва да бъдат издадени не по-рано от един месец преди подаването на заявлението за издаване на разрешение за производство на тютюневи изделия;
9. удостоверение за липсата на открито производство по ликвидация и несъстоятелност спрямо кандидата и спрямо съдружници или акционери, притежаващи участие в кандидата, даващо право на повече от 50 на сто от гласовете в съответния решаващ орган на кандидата, от което да е видно, че спрямо кандидата и спрямо тези съдружници или акционери в кандидата не са открити производства по ликвидация или несъстоятелност; удостоверенията по тази точка следва да бъдат издадени не по-рано от един месец преди подаването на заявлението за издаване на разрешение за производство на тютюневи изделия.
(3) Освен документите по ал. 2 лицата, подали заявление за издаване на разрешение за производство на тютюневи изделия, могат да представят и други доказателства за съответствие с изискванията на ЗТТИ.

Чл. 25.
(1) При непълноти и неточности в представените документи по чл. 24 се определя подходящ срок за отстраняването им.
(2) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Министърът на финансите и министърът на икономиката и енергетиката предварително съгласуват предложението за издаване на разрешение с останалите министри.
(3) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Заявленията и приложените документи се внасят за разглеждане от Министерския съвет със съвместен доклад на министъра на финансите и министъра на икономиката и енергетиката и проект на решение не по-късно от 60 дни от постъпване на заявленията.

Чл. 26.
(1) Министерският съвет разглежда доклада, заявлението и приложените документи и приема решение за издаване или за отказ за издаване на разрешение за производство на тютюневи изделия в срок до 3 месеца от постъпване на заявлението.
(2) Решението се връчва на заявителите по реда на Закона за административното производство.
(3) Отказът за издаване на разрешение може да бъде обжалван по реда на Закона за Върховния административен съд.

Чл. 27.
(1) Разрешенията за производство на тютюневи изделия са безсрочни.
(2) Лицата, на които са издадени безсрочни разрешения за производство на тютюневи изделия, са задължени при промяна на обстоятелствата, при които е издадено разрешението, в срок 30 дни от настъпване на промяната да уведомят министъра на финансите, като представят съответни документи, удостоверяващи промяната.

Глава четвърта
ОТНЕМАНЕ НА РАЗРЕШЕНИЯТА ЗА ПРОИЗВОДСТВО НА ТЮТЮНЕВИ ИЗДЕЛИЯ

Чл. 28. Разрешенията за производство на тютюневи изделия може да се отнемат на основанията, предвидени в чл.38 ЗТТИ, и при условията и по реда на наредбата.

Чл. 29.
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Контролът върху дейността на притежателите на разрешения за производство на тютюневи изделия се извършва от министъра на финансите и министъра на икономиката и енергетиката чрез експертния съвет, който разглежда постъпилите писмени сигнали и жалби за наличие на основания за отнемане на разрешения по чл.38 ЗТТИ, или чрез упълномощени длъжностни лица.
(2) Компетентните органи по чл.52, ал. 1 ЗТТИ, които при изпълнение на своите функции установят, че е налице някое от основанията за отнемане на издаденото разрешение по чл.38 ЗТТИ, са длъжни да уведомят незабавно експертния съвет по производство на тютюневи изделия.
(3) При осъществяване на контрол могат да бъдат изисквани всякакви документи, справки и обяснения от притежателите на разрешения, от централни и териториални органи на изпълнителната власт, Агенция "Митници" и Националния статистически институт.
(4) Лицата, получили разрешение за производство на тютюневи изделия, са длъжни ежегодно до 1 юни да представят съответните програма и справка по чл.37, ал. 1, т. 9 и 11 ЗТТИ и копие от счетоводния баланс и отчет за приходите и разходите за предходната година пред министъра на финансите.

Чл. 30.
(1) Експертният съвет извършва проверка при наличие на жалба, сигнал или уведомления по чл. 29, ал. 2, съдържащи достатъчно данни за наличие на основания за отнемане на разрешения по чл.38 ЗТТИ. Жалбите или сигналите трябва да са придружени от документи, които удостоверяват направените нарушения или допуснатите несъответствия, да са подписани и задължително да посочват пълно описание на подателя и неговия адрес, както и описание на фактическата обстановка и нарушенията или несъответствията, за които подателят счита, че дават основание за отнемане на разрешение. Жалби или сигнали, които не отговарят на изискванията по предходното изречение, не се разглеждат.
(2) Лицата, за чиято дейност по разрешението за производство на тютюневи изделия се извършва проверка, могат да представят писмени обяснения, доказателства и информация.
(3) Експертният съвет може да възлага изработването на доклад по специфични въпроси от проверката и на външни експерти - специалисти в областта.
(4) Експертният съвет дава задължителни указания за отстраняване на нарушението, ако се установи, че извършеното от притежателя на разрешението нарушение може да бъде отстранено. На притежателя на разрешението се предоставя съответен срок за отстраняване на нередностите, съобразен със спецификата на случая, който не може да бъде по-кратък от един месец от уведомяването.
(5) Когато притежателят на разрешението отстрани нарушението в срока по ал. 4, както и вредите, ако такива са причинени от нарушението, като представи доказателства за това, проверката се прекратява.

Чл. 31.
(1) Експертният съвет извършва преценка на всички събрани доказателства и на резултатите от проверката и подготвя мотивиран доклад.
(2) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) В случаите, когато не се установи наличие на основание по чл.38 ЗТТИ, министърът на финансите и министърът на икономиката и енергетиката се разпореждат за прекратяване на проверката.
(3) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) В случаите, когато се установи наличие на основание по чл. 38 ЗТТИ, министърът на финансите и министърът на икономиката и енергетиката внасят в Министерския съвет мотивиран доклад и проект на решение за отнемане на разрешението за производство на тютюневи изделия по реда на чл.38 ЗТТИ.
(4) Ако при проверката се установят други нарушения на нормативните актове, които не са основания за отнемане на разрешението по чл.38 ЗТТИ, министрите по ал. 3 са длъжни да уведомят компетентните контролни органи.

Чл. 32.
(1) Министерският съвет разглежда предложението по чл. 31, ал. 3 и взема решение за отнемане на разрешението за производство на тютюневи изделия в срок до един месец от внасяне на предложението.
(2) Министерският съвет може да отнеме разрешението за срок от една до 3 години.
(3) В случай че нарушението или несъответствието бъде отстранено, като притежателят на разрешението представи доказателства за това до приемането на решение от Министерския съвет, производството по отнемане на разрешението се прекратява.
(4) Решението по ал. 1 се съобщава на притежателя на разрешение за производство на тютюневи изделия по реда на Закона за административното производство и може да бъде обжалвано по реда на Закона за Върховния административен съд.
(5) Отнемането на разрешенията има действие занапред.
(6) След изтичането на срока, за който са отнети разрешенията, лицата могат да кандидатстват отново за издаване на разрешения по реда на наредбата.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на наредбата "Свързани лица" са лицата съгласно § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2.
(1) В срок един месец от влизането в сила на наредбата притежателите на разрешения за промишлена обработка на тютюн, които са издадени и не са изтекли към датата на влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия, подават заявления чрез министъра на земеделието и горите до Министерския съвет за издаването на безсрочни разрешения.
(2) В срок един месец от влизането в сила на наредбата документите по издадените разрешения за промишлена обработка на тютюн, чиито срокове на действие не са изтекли към датата на влизането в сила на наредбата, се предават от министъра на финансите на министъра на земеделието и горите.
(3) В срок до 3 месеца от подаване на заявленията по ал. 1 министърът на земеделието и горите прави предложение до Министерския съвет за издаване на безсрочно разрешение за промишлена обработка на тютюн на притежателите на разрешения, които не са изтекли към датата на влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия.
(4) В срок до 6 месеца от влизането в сила на наредбата Министерският съвет приема решение за издаване на безсрочни разрешения.
(5) За издаване на безсрочни разрешения за промишлена обработка на тютюн не се заплащат държавни такси.

§ 3.
(1) В срок до един месец от влизането в сила на наредбата притежателите на едногодишни разрешения за производство на тютюневи изделия, които са издадени и не са изтекли към датата на влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия, са длъжни да подадат заявления до Министерския съвет чрез министъра на финансите за издаване на безсрочни разрешения за производство на тютюневи изделия.
(2) Към заявлението по ал. 1 освен документите по чл. 37 ЗТТИ заявителите прилагат и:
1. копия от разрешенията за производство на тютюневи изделия, които са издадени и не са изтекли към датата на влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия ;
2. копия от проверените и заверени от одитор годишни финансови отчети на заявителя за последните 3 финансови години, предхождащи годината, в която се подава заявлението, установяващи размера на собствения капитал на заявителя за финансовата година, предхождаща годината на подаване на заявлението, и годишните приходи от продажби на тютюневи изделия за всяка от последните 3 финансови години, предхождащи годината, през която се подава заявлението за допускане до участие в процедурата;
3. описание и писмени доказателства за производствени помещения и оборудване на заявителя за производство на тютюневи изделия с писмени доказателства относно правото на собственост или права за ползване на заявителя върху площадките и помещенията, където са разположени производствените мощности;
4. писмени доказателства, установяващи количествата тютюневи изделия, произведени и реализирани от заявителя за последните 3 финансови години, предхождащи годината, в която се подава заявлението;
5. информация относно размера на публичните задължения към държавата и задълженията на заявителя към други кредитори, както и съответни погасителни планове, споразумения и други документи относно изпълнение, отсрочване, разсрочване или погасяване на задължения, както и за наложените тежести и други ограничения върху дълготрайни активи и финансови активи на заявителя за обезпечаване на такива задължения;
6. производствена и търговска програма на заявителя, както и предвиждан асортимент със спецификации на тютюневи изделия (включително притежаваните права на собственост върху търговски марки и географски означения или съответни лицензионни права върху интелектуална собственост и техния срок), които заявителят произвежда и възнамерява да произвежда;
7. удостоверение за актуално правно състояние на заявителя, издадено не по-рано от един месец преди подаването на заявлението;
8. удостоверения за актуално правно състояние на съдружници или акционери, притежаващи участие в капитала на заявителя, даващо право на повече от 50 на сто от гласовете в съответния решаващ орган на заявителя, или други съответстващи документи, издадени от компетентен орган по седалището на тези съдружници или акционери; удостоверенията трябва да са издадени не по-рано от един месец преди подаването на заявлението;
9. удостоверение за липсата на открито производство по ликвидация и несъстоятелност спрямо заявителя и спрямо съдружници или акционери, притежаващи участие в капитала на заявителя, даващо право на повече от 50 на сто от гласовете в съответния решаващ орган на заявителя, от което да е видно, че спрямо заявителя и спрямо тези съдружници или акционери в заявителя не са открити производства по ликвидация или несъстоятелност; удостоверенията трябва да са издадени не по-рано от един месец преди подаването на заявлението;
10. свидетелство за съдимост за членовете на управителните органи на заявителя.
(3) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) След получаване на заявлението министърът на финансите извършва проучване на представените документи. В срок до 3 месеца от подаване на заявленията по ал. 1 министърът на финансите и министърът на икономиката и енергетиката внасят мотивиран доклад в Министерския съвет с предложение за издаване или отказ за издаване на безсрочно разрешение на притежателите на разрешения, които не са изтекли към датата на влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия (ДВ, бр. 57 от 2004 г.).
(4) Министерският съвет приема решение за издаване на безсрочни разрешения в срок до 6 месеца от влизането в сила на наредбата.
(5) Министерският съвет отказва издаването на безсрочно разрешение за производство на тютюневи изделия, когато заявителят:
1. е обявен в несъстоятелност или спрямо него е започнало производство по ликвидация;
2. е с отнето разрешение за същата дейност в срока на действие на решението за отнемане на разрешението;
3. е с наложено наказание по ЗТТИ за срок 2 години считано от налагане и изтърпяване на наказанието;
4. няма валидни лицензионни договори относно марки тютюневи изделия и не притежава търговски марки за тютюневи изделия към датата на подаване на заявлението.
(6) В случай че е подал заявление в срока по ал. 1, заявителят има право да продължи дейността по производството на тютюневи изделия до приключване на процедурата по издаване на безсрочно разрешение от Министерския съвет, независимо дали срокът на едногодишното разрешение за производство на тютюневи изделия е изтекъл.
(7) Решението на Министерския съвет се съобщава на заявителя по реда на Закона за административното производство. Отказът за издаване на безсрочно разрешение за производство на тютюневи изделия може да се обжалва по реда на Закона за Върховния административен съд.
(8) При отказ за издаване на безсрочно разрешение заявителят може да извършва производство на тютюневи изделия до изтичане на срока на издаденото едногодишно разрешение, след което дейността се преустановява.

§ 4. Регистрите по чл. 2, ал. 3 и чл. 18, ал. 5 се създават в срок до един месец от влизането в сила на наредбата.

§ 5. Раздел II от глава трета влиза в сила от 1 януари 2005 г.

§ 6. Наредбата се приема на основание чл.39 от Закона за тютюна и тютюневите изделия.

Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив