Наредба № 10 от 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка “Предоставяне на съвети и консултиране в земеделието в България и Румъния” по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007- 2013 г.

Министерство на земеделието и продоволствието

Държавен вестник брой: 43

Година: 2008

Орган на издаване: Министерство на земеделието и продоволствието

Дата на обнародване: 07.05.2008

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С тази наредба се уреждат условията и редът за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Предоставяне на съвети и консултиране в земеделието в България и Румъния" по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (ПРСР), подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

Чл. 2. Подпомагат се дейности, които допринасят за постигане на целите на мярката:
1. подпомагане на фермерите относно възможностите им за достъп за подкрепа по линия на II стълб на ОСП;
2. подобряване на ефективността на използване на финансовите средства, насочени към техните стопанства;
3. подпомагане на фермерите при спазването на условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние (УПЗДЗЕС), предвидени в чл. 5 и Анекс IV на Регламент (ЕО) 1782/2003, стандартите за качество и хигиена на производство, ветеринарните и фитосанитарни изисквания, условията за хуманно отношение към животните и изискванията за опазване компонентите на околната среда.

Глава втора
УСЛОВИЯ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСОВАТА ПОМОЩ

Раздел I
Обхват на дейностите
 
Чл. 3.
(1) Финансова помощ се предоставя за осигуряване на пълен комплект от съветнически услуги на лицата, допустими за кандидатстване по следните мерки от ПРСР:
1. мярка "Подпомагане на полупазарни стопанства в процес на преструктуриране";
2. мярка "Създаване на стопанства на млади фермери";
3. мярка "Създаване на организации на производители";
4. мярка "Агроекологични плащания".
(2) Финансова помощ се предоставя и за изготвяне на бизнесплан по мярка "Модернизиране на земеделските стопанства" и/или по мярка "Подобряване на икономическата стойност на горите", и/или по мярка "Добавяне на стойност към земеделски и горски продукти", и/или по мярка "Разнообразяване към неземеделски дейности" от ПРСР на лица по ал. 1, т. 1, които отговарят на следните условия:
а) получили са пълен комплект съветнически услуги по чл. 4, ал. 1;
б) одобрени са за финансово подпомагане по мярка "Подпомагане на полупазарни стопанства в процес на преструктуриране";
в) отбелязали са в бизнесплана, изготвен по чл. 4, ал. 1, т. 1, намерение да кандидатстват за подпомагане по съответната инвестиционна мярка, за която им се разработва бизнесплан по тази алинея.
(3) Финансова помощ се предоставя и за изготвяне на бизнесплан по мярка "Модернизиране на земеделските стопанства" и/или мярка "Подобряване на икономическата стойност на горите", и/или мярка "Добавяне на стойност към земеделски и горски продукти", и/или мярка "Разнообразяване към неземеделски дейности" от ПРСР на лица по ал. 1, т. 2, които отговарят на следните условия:
а) получили са пълен комплект съветнически услуги по чл. 4, ал. 2;
б) одобрени са за финансово подпомагане по мярка "Създаване на стопанства на млади фермери";
в) отбелязали са в бизнесплана, изготвен по чл. 4, ал. 2, т. 1, намерение да кандидатстват за подпомагане по съответната инвестиционна мярка, за която им се разработва бизнесплан по тази алинея.
(4) Лицата по ал. 1 заявяват пред Националната служба за съвети в земеделието (НССЗ) намерението си да получат съветнически услуги съгласно условията на ал. 2 и 3 и/или пълен комплект съветнически услуги по чл. 4, като подават молба-декларация съгласно приложение № 1.
(5) Лицата по ал. 1 са длъжни да представят всички изисквани от НССЗ документи, доказващи, че те отговарят на условията за кандидатстване по съответната мярка от ПРСР.
 
Чл. 4.
(1) Пълен комплект съветнически услуги за лицата по чл. 3, ал. 1, т. 1 включва:
1. изготвяне на бизнесплан и попълване на заявление за подпомагане на земеделските производители по мярка "Подпомагане на полупазарни стопанства в процес на преструктуриране", включително форма за наблюдение и оценка;
2. съвети за изпълняване на УПЗДЗЕС;
3. съвети за преодоляване на проблемите на опазването компонентите на околната среда в земеделския сектор (замърсяване на водите, почвена ерозия, промени в климата, биоразнообразие).
(2) Пълен комплект съветнически услуги за лицата по чл. 3, ал. 1, т. 2 включва:
1. изготвяне на бизнесплан и попълване на заявление за подпомагане на земеделските производители по мярка "Създаване на стопанства на млади фермери", включително форма за наблюдение и оценка;
2. съвети за изпълняване на УПЗДЗЕС.
(3) Пълен комплект съветнически услуги за лицата по чл. 3, ал. 1, т. 3 включва изготвяне на план за развитие и попълване на заявление за признаване и подпомагане за юридически лица, кандидатстващи за организации на производители по мярка "Създаване на организации на производители", включително форма за наблюдение и оценка, или план за развитие и попълване на заявление за подпомагане на признати организации на производители по мярка "Създаване на организации на производители", включително форма за наблюдение и оценка.
(4) Пълен комплект съветнически услуги за лицата по чл. 3, ал. 1, т. 4 включва:
1. изготвяне на пълен комплект за кандидатстване по мярка "Агроекологични плащания" и съответните приложения и необходими документи за агроекологичните дейности;
2. съвети за изпълняване на УПЗДЗЕС и законоустановените изисквания за управление, предвидени за земеделски производители и стопани в чл. 4 и 5 и приложения III и IV на Регламент (EO) № 1782/2003 на Съвета от 29 септември 2003 г. относно установяване на общи правила за схеми за директно подпомагане в рамките на Общата селскостопанска политика и за установяване на някои схеми за подпомагане на земеделски производители и за изменение на регламенти (EИО) № 2019/93, (EО) № 1452/2001, (EО) № 1453/2001, (EО) № 1454/2001, (EО) 1868/94, (EО) № 1251/1999, (EО) № 1254/1999, (EО) № 1673/2000, (EИО) № 2358/71 и (EО) № 2529/2001 (ОВ L 270, 21.10.2003 г. и Българско специално издание: глава 03 том 49).

Раздел II
Финансови условия

Чл. 5. Финансова помощ се предоставя в рамките на наличните средства по ПРСР.

Чл. 6. Финансовата помощ е в размер 100 % от общите одобрени разходи.

Чл. 7.
(1) Размерът на финансовата помощ е левовата равностойност на:
1. 120 евро за предоставен пълен комплект от съветнически услуги по чл. 4, ал. 1;
2. 500 евро за предоставен пълен комплект от съветнически услуги по чл. 4, ал. 2;
3. 500 евро за предоставен пълен комплект от съветнически услуги по чл. 4, ал. 3;
4. 500 евро за предоставен пълен комплект от съветнически услуги по чл. 4, ал. 4;
5. 380 евро за предоставени съветнически услуги съгласно условията на чл. 3, ал. 2;
6. 500 евро за предоставени съветнически услуги съгласно условията на чл. 3, ал. 3.
(2) Размерът на финансовата помощ по ал. 1, т. 5 и 6 е фиксиран и не зависи от броя на изготвените на един кандидат бизнеспланове по чл. 3, ал. 2 или 3.

Чл. 8. Не се предоставя финансова помощ по реда на тази наредба за съветнически услуги, които са част от сегашните законоустановени функции на НССЗ или за режийни разноски.

Раздел III
Определяне на ползвател на помощта и изисквания за изпълнение на дейностите
 
Чл. 9.
(1) Ползвател на помощта по тази наредба е Националната служба за съвети в земеделието (НССЗ).
(2) Националната служба за съвети в земеделието предоставя на лицата по чл. 3, ал. 1 безплатно всички съветнически услуги по реда на Глава втора.
(3) Националната служба за съвети в земеделието представя в Министерството на земеделието и продоволствието (МЗП) за одобрение годишна работна програма за всяка година за периода по § 3 от заключителните разпоредби.
(4) Годишната работна програма се изготвя на базата на указания, дадени от дирекция "Развитие на селските райони" в МЗП.
(5) Програмата по ал. 3 съдържа следните точки:
1. представяне на структурата на НССЗ - Централно управление (ЦУ), и Областните служби за съвети в земеделието (ОССЗ);
2. вътрешни правила за дейността на ЦУ и ОССЗ за предоставянето на съветнически услуги по мярка "Предоставяне на съвети и консултиране в земеделието в България и Румъния";
3. правилник за организация на работата в офисите на ОССЗ при изпълнение на дейностите по предоставянето на съветнически услуги по мярка "Предоставяне на съвети и консултиране в земеделието в България и Румъния";
4. образци на документи, които ще се водят в офисите на ОССЗ и в ЦУ на НССЗ, необходими при изпълнение на дейностите по мярка "Предоставяне на съвети и консултиране в земеделието в България и Румъния";
5. прогноза за съответната година за броя на комплекти съветнически услуги по тримесечия.

Раздел IV
Допустими разходи

Чл. 10. Допустими за финансиране са разходи за съветнически услуги съгласно чл. 3, ал. 2 и 3 и чл. 4.

Глава трета
ИЗПЛАЩАНЕ НА ФИНАНСОВАТА ПОМОЩ И КОНТРОЛ ВЪРХУ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ДЕЙНОСТИТЕ

Раздел I
Изплащане на финансовата помощ

Чл. 11.
(1) Плащанията се изчисляват въз основа на одобрените от Разплащателната агенция (РА) лица по чл. 3, ал. 1, получили съветнически услуги съгласно условията на чл. 3, ал. 2 и 3 и съгласно чл. 4.
(2) По силата на тази наредба всички изготвени от НССЗ документи по чл. 3, ал. 2 и 3 и чл. 4 трябва да имат следните реквизити:
1. посочване на ОССЗ или офис към ОССЗ, в която са изготвени;
2. име на служителя/служителите, които са ги изготвили;
3. подпис и име на началник-сектора на съответната ОССЗ или на главен експерт-координатор в офис към ОССЗ;
4. печат на НССЗ (ОССЗ) на всяка страница на всички изготвени документи по реда на наредбата.
(3) Разплащателната агенция разглежда направената от НССЗ заявка и определя допустимата за подкрепа обща сума въз основа на извършените съветнически услуги.
 
Чл. 12.
(1) За изплащане на финансовата помощ се подава заявка за плащане по образец, утвърден от изпълнителния директор на РА в Регионалната разплащателна агенция в София (РРА - София) и се прилагат документи съгласно приложение № 2 и форма за наблюдение и оценка съгласно приложение № 3.
(2) Заявката за плащане се подава от изпълнителния директор на НССЗ или упълномощено от него лице, което представя нотариално заверено пълномощно.
(3) Заявката за извършени съветнически услуги по ал. 1 се подава до четири пъти годишно до 10-то число на месеца, следващ предходното тримесечие, в случай че НССЗ е предоставила съветнически услуги по чл. 3, ал. 2 и 3 и чл. 4 в рамките на този срок.
(4) Документите по ал. 1 се представят в оригинал или заверено от НССЗ копие.
(5) Последната заявка за плащане може да бъде подадена не по-късно от 10.07.2010 г. за комплекти съветнически услуги, изготвени до 31.12.2009 г.

Чл. 13.
(1) Регионалната разплащателна агенция - София, извършва преглед на документите по чл. 12 в присъствието на лицето по чл. 12, ал. 2.
(2) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 РРА - София, връща документите на лицето по чл. 12, ал. 2 заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(3) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 2 НССЗ има право в рамките на срока по чл. 12, ал. 3 отново да подаде заявка за плащане.
(4) След приемане на документите за плащане лицето по чл. 12, ал. 2 получава уникален идентификационен номер на заявката за плащане.

Чл. 14.
(1) В срок до два месеца от подаване на заявката за плащане РА:
1. извършва административни проверки на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявката за плащане;
2. одобрява или мотивирано отказва със заповед на изпълнителния директор на РА изплащането на финансовата помощ;
3. изплаща одобрената финансова помощ.
(2) В случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти централното управление на РА уведомява писмено НССЗ, която в срок до 10 работни дни от деня на уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, включително документи, извън посочените в приложение № 2.
(3) Срокът по ал. 1 се удължава със срока за получаване на отговор, в случай че по дадена заявка за плащане е необходимо експертно становище на друг орган или институция или е изпратено уведомително писмо за отстраняване на нередности от НССЗ.

Чл. 15. Националната служба за съвети в земеделието има право да включи към следваща заявка за плащане лица по чл. 3, ал. 1, които са получили съветнически услуги съгласно условията на чл. 3, ал. 2 и 3 и съгласно чл. 4, но не са одобрени/отхвърлени от РА към момента на подаване на заявката.

Раздел II
Условия, отнасящи се до осъществяването на дейността

Чл. 16.
(1) При изпълнение на дейностите по чл. 3, ал. 2 и 3 и чл. 4 НССЗ се задължава:
1. да води регистър (по образец) на молбите-декларации по чл. 3, ал. 4 във всяка ОССЗ и офис към ОССЗ;
2. да вписва молбите-декларации в регистъра по т. 1 по реда на тяхното постъпване;
3. да издава входящ номер от регистъра по т. 1 на всяка молба-декларация по чл. 3, ал. 4;
4. да предоставя услугите по чл. 3, ал. 2 и 3 и чл. 4 на лица съгласно реда и условията на наредбата;
5. да изисква от лицата по чл. 3, ал. 1 да представят документи, удостоверяващи, че притежават минималните изискуеми размери земя или животни за кандидатстване по съответните мерки и документ, удостоверяващ правото на стопанисване на тази земя;
6. да изисква от лицата по чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 да представят копие от регистрационна карта по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители ведно с анкетна карта и анкетните формуляри;
7. да изискват от лицата по чл. 3, ал. 1 подписване на декларация (по образец) за достоверността на представените данни за изпълнение на дейностите по чл. 3, ал. 2 и 3 и чл. 4;
8. за всеки бизнесплан, изготвен съгласно условията на чл. 3, ал. 2 и 3, и за всеки предоставен пълен комплект от съветнически услуги по чл. 4 да изготвя приемо-предавателен протокол (по образец), който се подписва от началник-сектора на ОССЗ или от главен експерт-координатор в офис към ОССЗ и от лицата по чл. 3, ал. 1;
9. да води регистър (по образец) на приемо-предавателните протоколи по т. 8 във всяка ОССЗ и офис към ОССЗ;
10. да съхранява копие на всички изготвени документи за предоставените съветнически услуги по чл. 3, ал. 2 и 3 и чл. 4;
11. да води централен регистър (по образец) за цялата страна в ЦУ на НССЗ с имената на всички лица по чл. 3, ал. 1, получили услугите по чл. 3, ал. 2 и 3 и чл. 4;
12. да води централен регистър (по образец) на приемо-предавателните протоколи по т. 8 от всички ОССЗ и офиси към ОССЗ в страната.
(2) Образците на документите по ал. 1, т. 1, 7, 8, 9, 11 и 12 се разработват от НССЗ като приложения към програмата по чл. 9, ал. 3.

Чл. 17.
(1) Националната служба за съвети в земеделието се задължава да води всички финансови операции, свързани с подпомаганите дейности, отделно в счетоводната си система, като използва счетоводни сметки с подходящи номера.
(2) Националната служба за съвети в земеделието се задължава да съхранява всички документи, свързани с подпомаганите дейности, за срок 5 г. след плащането по последната заявка за плащане, подадена съгласно срока по чл. 12, ал. 5.

Чл. 18.
(1) Националната служба за съвети в земеделието е длъжна да предоставя на РА всяка поискана информация за осъществяването на подпомаганите дейности.
(2) Контрол за изпълнение на дейностите по чл. 3, ал. 2 и 3 и чл. 4, както и на документите, свързани с подпомаганите дейности, може да бъде извършван от представители на РА, МЗП, Сметната палата, Европейската комисия и Европейската сметна палата, Европейската служба за борба с измамите.
(3) На контрол по ал. 2 подлежи НССЗ, както и нейните контрагенти по подпомаганите дейности.
(4) Тези проверки могат да се извършват не по-късно от 5 години след плащането по последната заявка за плащане, подадена съгласно срока по чл. 12, ал. 5.
(5) В случаите, когато МЗП или Европейската комисия извършва оценяване или наблюдение на ПРСР, НССЗ поема задължението да осигури на упълномощените от тях лица всякакви документи и информация, които ще подпомогнат оценяването или наблюдението.

Глава четвърта
ОСИГУРЯВАНЕ НА ПУБЛИЧНОСТ

Чл. 19. С цел осигуряване на публичност и прозрачност поне веднъж на три месеца РА публикува на електронната си страница информация за размера на изплатената финансова помощ по мярка "Предоставяне на съвети и консултиране в земеделието в България и Румъния" от ПРСР.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Мярка" е съвкупност от дейности, способстващи за прилагане на приоритетите на ПРСР.
2. "Административни проверки" са проверки съгласно условията и разпоредбите на чл. 26 от Регламент (ЕО) № 1975/2006 на Комисията за определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета по отношение на прилагането на процедури за контрол, както и кръстосано спазване по отношение на мерките за подпомагане на развитието на селските райони (ОВ L 368, 23.12.2006 г. и Българско специално издание: глава 03 том 80).
3. "Земеделски сектор" е секторът, включващ дейностите за производството на земеделски продукти.
4. "Уникален идентификационен номер на заявката" е регистрационен номер, който се издава на лицето по чл. 12, ал. 2 от служител в РА след извършване на преглед на документите към заявката за плащане.

Заключителни разпоредби

§ 2. Наредбата се издава на основание § 35, ал. 3 от преходните и заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители (обн., ДВ, бр. 18 от 2006 г.; изм., бр. 96 от 2006 г. и бр. 16 от 2008 г.).
 
§ 3. Срокът на изпълнение на дейностите по чл. 3, ал. 2 и 3 и чл. 4 е до 31.ХII.2009 г.
 
Приложение № 1 - Приложение № 3
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив