Наредба № 12 от 07.12.2007 г. за надзор на консолидирана основа

Българска народна банка

Държавен вестник брой: 107

Година: 2007

Орган на издаване: Българска народна банка

Дата на обнародване: 19.12.2007

Раздел I
Общи положения

Чл. 1. Българската народна банка (БНБ) упражнява надзор на консолидирана основа спрямо банки, банкови групи, финансови холдинги и холдинги със смесена дейност по реда и при условията на Закона за кредитните институции (ЗКИ) и тази наредба.

Чл. 2. С тази наредба се определят:
1. условията и методите за включване и изключване от консолидация за надзорни цели;
2. редът и критериите за изключване на предприятия от надзора на консолидирана основа;
3. прилаганите надзорни изисквания на консолидирана основа;
4. представяните надзорни отчети на консолидирана основа (консолидирани надзорни отчети).

Чл. 3.
(1) Правомощията на БНБ за събиране на информация от финансови холдинги и холдинги със смесена дейност по тази наредба не пораждат задължения за надзор на самостоятелна основа върху финансови холдинги и холдинги със смесена дейност или дъщерните им дружества, които не са банки или които не са включени в обхвата на надзора на консолидирана основа.
(2) Упражняваният от БНБ надзор на консолидирана основа върху банки и банкови групи не изключва прилагането на надзор на самостоятелна основа.

Чл. 4.
(1) Банка майка или финансов холдинг, които са учредени в Република България и същевременно имат за предприятие майка кредитна институция или финансов холдинг от друга държава членка или от трета държава, прилагат изискванията на тази наредба за надзор на консолидирана основа, освен ако в нормативен акт не е предвидено друго.
(2) Когато банка майка или финансов холдинг, учредени в Република България, имат за предприятие майка кредитна институция или финансов холдинг от Република България, прилагат изискванията на тази наредба само ако се явяват контролиращата банка майка или финансов холдинг и са обект на надзор от страна на БНБ.
(3) Изискванията за банката майка по предходните алинеи се прилагат и за банка, която има участие в една или повече кредитни и/или финансови институции, дружества за спомагателни услуги или управляващи дружества.

Чл. 5. Изискванията на тази наредба се прилагат и за финансов холдинг, освен ако в нормативен акт не е предвидено друго.

Раздел II
Условия и методи на консолидация за надзорни цели
 
Чл. 6.
(1) Банка, която има за дъщерно дружество една или повече кредитни и/или финансови институции, дружества за спомагателни услуги или управляващи дружества, прилага метода на пълната консолидация.
(2) Банка, която има за дъщерно дружество една или повече кредитни и/или финансови институции, дружества за спомагателни услуги или управляващи дружества, може да приложи метода на пропорционалната консолидация, ако БНБ е дала съгласие, въз основа на писмено заявление, придружено с документи за изпълнение на следните условия:
1. задълженията на банката са ограничени до размера на притежаваното от нея участие в капитала на дъщерното дружество;
2. останалите съдружници или акционери в дъщерното дружество са известни, финансово стабилни (платежоспособни) и имат ясно определени задължения спрямо дружеството съгласно устава му или друг правен акт, обвързващ дружеството и съдружниците или акционерите му.
(3) Банка, която има участие в капитала на една или повече кредитни и/или финансови институции, дружества за спомагателни услуги или управляващи дружества, може да приложи метода на пропорционалната консолидация, при условие че задълженията й са ограничени до размера на притежаваното от нея участие.
(4) Банка, която упражнява значително влияние спрямо една или повече кредитни и/или финансови институции, дружества за спомагателни услуги или управляващи дружества, след съгласуване с БНБ определя дали и по какъв метод да извършва консолидация. В тези случаи е възможно прилагане на метода на собствения капитал.
(5) В случай че банка има участие, което не отговаря на условията по ал. 2, или има капиталови връзки в кредитни и/или финансови институции, дружества за спомагателни услуги или управляващи дружества, различни от посочените в ал. 1 - 3, след съгласуване с БНБ определя дали и по какъв метод да извърши консолидация.
(6) Българската народна банка се произнася по заявлението по ал. 2 в едномесечен срок от получаване на необходимите документи.

Чл. 7.
(1) Българската народна банка може да задължи банка да включи в консолидираните си надзорни отчети предприятие, различно от кредитна или финансова институция, дружество за спомагателни услуги или управляващо дружество, ако по преценка на БНБ то поражда съществен финансов риск за банката.
(2) Предприятието по ал. 1 представя на банката информацията, която й е необходима за консолидацията му.

Раздел III
Ред и критериите за изключване на предприятия от надзор на консолидирана основа

Чл. 8.
(1) Банка може да изключи от обхвата на консолидираните си надзорни отчети кредитна и/ или финансова институция, дружество за спомагателни услуги или управляващо дружество, което е дъщерно дружество или в което банката притежава участие, когато:
1. институцията или дружеството, което е дъщерно или в което банката има участие, е разположено в трета държава и съществуват юридически пречки за предоставянето на необходимата информация;
2. участието в капитала на институцията или дружеството, което е дъщерно или в което банката има участие, е от несъществено значение по отношение целите на консолидирания надзор, тъй като активите й са в размер, по-малък от:
а) левовата равностойност на 10 милиона евро, и
б) 1 на сто от активите на инвестиращата банка;
3. институцията или дружеството, което е дъщерно или в което банката има участие, е в производство по ликвидация или е обявена в несъстоятелност;
4. участието в институцията или дружеството, което е дъщерно или в което банката има участие, придобито през отчетния период, се държи с намерение за търгуване по смисъла на чл. 12, ал. 5 от Наредба № 8 от 2006 г. на БНБ за капиталовата адекватност на кредитните институции (обн., ДВ, бр. 106 от 2006 г.; доп., бр. 62 от 2007 г.) (Наредба № 8 на БНБ);
5. консолидирането на институцията или дружеството, което е дъщерно или в което банката има участие, би било неподходящо или подвеждащо по отношение надзора на консолидирана основа върху банката.
(2) В случаите по ал. 1, т. 2, когато общият размер на активите на институциите или дружествата, които са дъщерни или в които банката има участие, като съвкупност надхвърлят праговете по ал. 1, т. 2, букви "а" или "б", тези институции и дружества не се изключват от консолидацията.

Раздел IV
Консолидиран собствен капитал. Капиталова адекватност

Чл. 9.
(1) Консолидираният собствен капитал (капиталова база) на банка, банкова група или финансов холдинг се образува от сбора на капитала от първи ред (първичния капитал) и капитала от втори ред (допълнителния капитал), изчислени съгласно Наредба № 8 на БНБ.
(2) Рисковопретеглените експозиции са сбор от рисковопретеглените експозиции на включените в надзорната консолидация лица след приспадане на вътрешните експозиции.
(3) Капиталовата адекватност на банката и банковата група се определя на консолидирана основа при отчитане съотношението на капитала към рисковопретеглените активи съгласно Наредба № 8 на БНБ.
(4) Нетиране между отделни позиции по смисъла на чл. 266 от Наредба № 8 на БНБ е допустимо само когато тези позиции са част от търговския портфейл на една кредитна и/или финансова институция от банковата група.
(5) Нетиране между срещуположни позиции в отделна валута по чл. 293 от Наредба № 8 на БНБ или нетиране между дълги и къси позиции в стоки по чл. 298, ал. 3 от Наредба № 8 на БНБ е допустимо само когато тези позиции са част от портфейла на една кредитна и/или финансова институция от групата.
(6) Алинеи 4 и 5 важат и при прилагане на глава петнадесета "Вътрешни модели" от Наредба № 8 на БНБ.
(7) Изискванията за оповестяването по част пета от Наредба № 8 на БНБ се прилагат и на консолидирана основа.

Раздел V
Разрешение за ползване на консолидирана основа на вътрешен модел или подход

Чл. 10.
(1) Банката майка или финансовият холдинг съвместно с дъщерните им дружества, които са обект на консолидиран надзор от БНБ, използва на консолидирана основа вътрешнорейтингов подход, вътрешен модел за риск на контрагента или за пазарен риск, както и за усъвършенстван подход за измерване на операционния риск съгласно Наредба № 8 на БНБ след получаване на разрешение от БНБ въз основа на писмено заявление, придружено със съответните документи.
(2) Българската народна банка се консултира в рамките на 6 месеца за постигане на общо решение по отношение на подаденото заявление с компетентните органи за надзор върху дружествата, включени в банковата група или финансовия холдинг от други държави членки, като своевременно им изпраща всички относими документи.
(3) Ако не е постигнато общо решение за срока по ал. 2, БНБ се произнася с мотивирано решение, като взема предвид изразените становища на другите компетентни органи за надзор върху дружествата, включени в банковата група или финансовия холдинг от други държави членки.
(4) Българската народна банка издава или отказва поисканото разрешение по ал. 1 въз основа на решението по ал. 2 или 3 при спазване на изискванията и сроковете по Наредба № 8 на БНБ, като уведомява заявителя.
(5) Българската народна банка информира за взетото решение по ал. 3 и мотивите за това другите компетентни органи.
(6) Когато банкова група или финансов холдинг е получила разрешение от БНБ по ал. 1, изискванията за капиталова адекватност на индивидуална основа на всички дружества в групата се изчисляват съгласно одобрения модел или подход.
(7) Българската народна банка може да даде съгласие банка, чието предприятие майка е от друга държава членка, да използва вътрешнорейтингов подход, вътрешен модел за риск на контрагента или за пазарен риск, както и за усъвършенстван подход за измерване на операционния риск, когато предприятието майка е получило разрешение от компетентния орган за надзор за прилагане на подхода или модела на консолидирана основа и ако БНБ е участвала в консултациите по вземане на това решение.

Раздел VI
Големи експозиции и експозиции по чл. 45 от Закона за кредитните институции. Дялови участия и вложения

Чл. 11. Банка, банкова група или финансов холдинг прилагат изискванията по ЗКИ за големите експозиции, експозициите по чл. 45 и за дяловите участия и вложенията спрямо консолидирания си собствен капитал.

Раздел VII
Консолидирани надзорни отчети

Чл. 12.
(1) Всяка банка, банка майка и финансов холдинг изготвя 6-месечни консолидирани надзорни отчети, които представя в БНБ в срок до 30 работни дни след края на отчетното шестмесечие, както следва:
1. консолидиран отчет за капиталовата адекватност съгласно Наредба № 8 на БНБ;
2. консолидиран отчет за големите експозиции, както и за експозициите по чл. 45 ЗКИ;
3. консолидиран отчет за класифицираните рискови експозиции и формираните провизии съгласно Наредба № 9 на БНБ за оценка и класификация на рисковите експозиции на банките и за формиране на специфични провизии;
4. консолидиран отчет за индивидуалния и общия размер на преките и/или косвени дялови участия по Наредба № 17 на БНБ.
(2) Отчетите по предходната алинея на финансов холдинг се представят в БНБ чрез банката - дъщерно дружество в холдинга, която е лицензирана от БНБ.

Раздел VIII
Други изисквания

Чл. 13. Банка, лицензирана от БНБ, когато е част от банкова група, финансов холдинг или холдинг със смесена дейност със седалище извън Република България, представя в БНБ информация за структурата, в която участва, включително за настъпилите промени, в срок до 30 работни дни след края на календарната година.

Чл. 14.
(1) Всяка банка, финансов холдинг или холдинг със смесена дейност, които са обект на надзор на консолидирана основа от страна на БНБ, приемат и представят в БНБ вътрешни правила, процедури и контролни механизми за събиране и представяне на данни и информация, необходими за целите на надзора на консолидирана основа.
(2) Данните и информацията по предходната алинея за финансов холдинг или холдинг със смесена дейност се представят в БНБ чрез банката - дъщерно дружество в холдинга, която е лицензирана от БНБ.

Раздел I
Контрол за верността на данните

Чл. 15.
(1) Органите за банков надзор могат да извършват проверки, включително на място, за верността на съставяните и представяни в БНБ консолидирани надзорни отчети, както и проверки на всяка друга информация по тази наредба.
(2) Проверката на място се осъществява от органите за банков надзор, а при необходимост - съвместно с Комисията за финансов надзор или други компетентни органи.

Чл. 16.
(1) Българската народна банка може да поиска от банка, банкова група, финансов холдинг или холдинг със смесена дейност сведения и документи, с цел да бъдат установени всички обстоятелства от значение за надзорните отчети или друга информация, от значение за осъществявания от БНБ надзор на консолидирана основа.
(2) Информацията по ал. 1 се представя в БНБ чрез банката - дъщерно дружество в холдинга, която е лицензирана от БНБ.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1."Значително влияние" на банка върху друга кредитна или финансова институция, дружество за спомагателни услуги или управляващо дружество без участие в капитала на институцията или дружеството, или други капиталови връзки е налице, когато:
а) устав или друг правен акт предвижда единно управление на банката и институцията или дружеството;
б) мнозинството от членовете в състава на управителния или надзорния съвет на банката и институцията или дружеството са едни и същи лица, включително, когато физическо лице представлява юридическо лице;
в) банката е представител на друга институция или дружество или обратното;
г) банката участва в приемането на решения на друга институция или дружество, включително при решаване разпределянето на дивиденти, или обратното;
д) има сключени сделки от съществен интерес или на съществена стойност между банката и друга институция или дружество;
е) има обмен на управленски персонал между банката и друга институция или дружество;
ж) независимо от уговореното в устава или друг правен акт е налице единно управление на банката и друга институция или дружество.
2. "Метод на пълната консолидация" е метод на отчитане за надзорни цели, при който активите, пасивите, приходите и разходите на консолидираните дружества се комбинират и сумират ред по ред със сходните позиции на предприятието майка.
3. "Метод на пропорционалната консолидация" (про-рата консолидация) е метод на отчитане за надзорни цели, при който процентният дял на консолидиращото предприятие във всеки един от активите, пасивите, приходите и разходите на консолидираното предприятие, се обединява ред по ред със сходните позиции или пък се отчитат като позиции на отделни редове в надзорните отчети на консолидиращото предприятие.
4. "Метод на собствения капитал" е метод на отчитане за надзорни цели, според който инвестицията първоначално се записва по своята себестойност, а впоследствие се преизчислява в съответствие с промените в дела на инвеститора в нетните активи на предприятието, в което е инвестирано.
5. "Участие" означава притежаване на дял от 20 и повече на сто от капитала на кредитна или финансова институция, дружество за спомагателни услуги или управляващо дружество.

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 2. Тази наредба се издава на основание чл. 89 и § 13 от преходните и заключителните разпоредби от Закона за кредитните институции и е приета с Решение № 144 на Управителния съвет на БНБ от 7 декември 2007 г.

§ 3. Тази наредба влиза в сила от 31.ХII.2007 г. и отменя Наредба № 12 на БНБ от 2000 г. за надзор на консолидирана основа (обн., ДВ, бр. 62 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 62 от 2005 г.).

§ 4. Подуправителят на БНБ, ръководещ управление "Банков надзор", дава указания по прилагането на тази наредба.

§ 5. Първите надзорни отчети по тази наредба се представят в срок до 30 работни дни след влизането й в сила.

§ 6. Банка писмено уведомява БНБ в срок до 15.I.2008 г. за намерението си да приложи избран метод на консолидация в случаите по чл. 6, ал. 4 и 5.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив