Наредба № 12 от 10 декември 2002 г. за изискванията за задължителна употреба на контролните уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите и работата на екипажите, както и функционалните и техническите изисквания... (Отм. ДВ бр. 6/2007)

МТС

Държавен вестник брой: 6

Година: 2007

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 24.01.2007

Наредба № 12 от 10 декември 2002 г. за изискванията за задължителна употреба на контролните уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите и работата на екипажите, както и функционалните и техническите изисквания към тях

Раздел I
Общи положения

Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. функционалните и техническите изисквания към контролните уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите и работата на екипажите (тахографи), включително и към регистрационните (тахографски) листове (приложение № 1);
2. условията за одобряване на типа на тахографите и на тахографските листове и за първоначална проверка на тахографите;
3. изискванията за монтаж, ремонт и проверка на монтираните в автомобилите тахографи;
4. редът и изискванията за регистриране на лицата, които монтират и ремонтират тахографи;
5. изискванията за използване на тахографите и тахографските листове;
6. контролът за спазване задълженията на лицата, които:
а) произвеждат или внасят тахографи;
б) монтират или ремонтират тахографи;
в) извършват функционална проверка на тахографи в рамките на периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства (ППС);
г) използват тахографи.

Чл. 2. Тахографите, с които се оборудват автомобилите по чл.89, ал. 2 от Закона за автомобилните превози, трябва да отговарят на изискванията на тази наредба.

Чл. 3.
(1) Тахографите и съответните тахографски листове са от одобрен тип по смисъла на тази наредба, когато при установено съответствие с изискванията на Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR) (ДВ, бр. 99 от 1995 г.), типът им е одобрен от компетентен орган на договаряща държава по спогодбата и тахографите и тахографските листове носят знаци за одобрен тип съгласно изискванията на спогодбата.
(2) Монтираните в автомобилите тахографи отговарят на изискванията на тази наредба, ако:
1. са от одобрен тип по смисъла на тази наредба;
2. имат фабрична табела съгласно чл. 12, ал. 1;
3. имат монтажна табела по чл. 16, ал. 1, поставена от лице, обявено от компетентен орган на договаряща държава по AETR, че е оправомощено да извършва монтаж или ремонт на тахографи.
(3) Тахографски листове отговарят на изискванията на тази наредба, ако е налице изискването по ал. 2, т. 1.

Раздел II
Одобряване на типа на тахографите и на тахографските листове

Чл. 4. Одобряване на типа се извършва на етапа на производство или внос на тахографи и тахографски листове от неодобрен тип, както и при модификации или допълнения към одобрения тип.

Чл. 5.
(1) Производителите и вносителите на тахографи и тахографски листове са длъжни преди пускането им на пазара и/или в действие да ги заявят за одобряване на типа пред Държавната агенция за метрология и технически надзор.
(2) Не подлежат на одобряване на типа тахографите и тахографските листове по чл. 3.

Чл. 6. Типът на тахографите и на тахографските листове се одобрява по реда на Закона за измерванията (ДВ, бр. 46 от 2002 г.).

Чл. 7.
(1) Производителят или вносителят представя пред Държавната агенция за метрология и технически надзор за изпитване за одобряване на типа три образеца от тахографа и/или от тахографския лист и графично изображение на фабричната табела по чл. 12, ал. 1.
(2) При одобряване на типа на тахограф, притежаващ и допълнителни устройства, той се представя за изпитване за одобряване на типа, комплектуван с тях.
(3) Тахографите, които представляват съоръжения по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителната разпоредба на Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието за електромагнитна съвместимост (ДВ, бр. 78 от 2001 г.), при подаване на заявление за одобряване на типа трябва да са придружени с декларация за съответствие съгласно чл.6 от същата наредба.

Чл. 8.
(1) Председателят на Държавната агенция за метрология и технически надзор издава удостоверение за одобрен тип тахограф и/или тахографски лист (приложение № 2), когато след изпитване и оценяване на типа е установено съответствие с функционалните и техническите изисквания.
(2) Удостоверението за одобрен тип е безсрочно.
(3) Документацията от одобряването на типа, включително представените тахографски листове, се съхранява в Държавната агенция за метрология и технически надзор.

Чл. 9.
(1) Държавната агенция за метрология и технически надзор вписва одобрените типове тахографи и/или тахографски листове в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване и публикува информация за това в официалния си бюлетин.
(2) Държавната агенция за метрология и технически надзор извършва справки за одобрените типове тахографи и/или тахографски листове, вписани в регистъра по ал. 1, както и справки за типове тахографи и/или тахографски листове, одобрени от държавите, подписали AETR.

Чл. 10.
(1) Държавната агенция за метрология и технически надзор изпраща копие от удостоверението за одобрен тип или отказа за одобряване на типа на всеки един от компетентните органи на договарящите държави на AETR в 30-дневен срок от издаването му, придружено с техническата спецификация на производителя и протокола от изпитване.
(2) Държавната агенция за метрология и технически надзор предоставя на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" информация за одобрения тип тахограф и/или тахографски лист в седемдневен срок от издаване на удостоверението за одобрен тип, както и информация за одобрените типове тахографи и тахографски листове от договарящи държави по AETR.

Чл. 11.
(1) Председателят на Държавната агенция за метрология и технически надзор отказва мотивирано одобряването на типа, когато тахографът и/или тахографският лист не отговарят на изискванията, определени с тази наредба, и уведомява заявителя за това. (2) Одобряването на типа подлежи на отмяна по реда и на основанията, определени в Закона за измерванията.
(3) Отказът по ал. 1 подлежи на обжалване по Закона за административното производство.

Чл. 12.
(1) Производителят е длъжен върху всеки тахограф от одобрен тип да постави фабрична табела, която съдържа данните, посочени в приложение № 1, т. II. 5.2, и знака за одобрен тип (приложение № 3).
(2) Знакът за одобрен тип трябва да бъде неизтриваем и четлив и се състои от:
1. правоъгълник, във вътрешността на който се поставя буква "е", следвана от числото 34, което е отличителното число на Република България като договаряща държава по AETR;
2. номера на удостоверението за одобрен тип тахограф или тахографски лист, който съответства на номера, вписан в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване.
(3) Върху всеки тахографски лист се поставя знакът за одобрен тип тахографски лист и знакът или знаците на одобрените типове тахографи, с които може да бъде използван.
(4) Изискванията по предходните алинеи се отнасят и за внасяните в страната тахографи и тахографски листове.

Раздел III
Първоначална проверка на тахографите

Чл. 13.
(1) Новопроизведените или внесените тахографи от одобрен тип подлежат на първоначална проверка.
(2) Първоначалната проверка се извършва за установяване на съответствието на тахографа с одобрения тип и максимално допустимите грешки съгласно приложение № 1, т. II. 6. 1.
(3) Тахографите по чл. 3, ал. 1 могат да се монтират в автомобилите без извършване на първоначална проверка, ако са преминали такава пред компетентен орган или пред оправомощен от него производител от договаряща държава по AETR, за съответствие с одобрения тип и изискванията на спогодбата и носят валиден знак за първоначална проверка.

Чл. 14.
(1) Производителят или вносителят е длъжен преди пускането на пазара и/или в действие на тахографите да ги заяви и представи за извършване на първоначална проверка.
(2) Първоначалната проверка на тахографите се извършва от регионалните отдели на Главна дирекция "Мерки и измервателни уреди" към Държавната агенция за метрология и технически надзор съгласно Закона за измерванията.

Раздел IV
Монтаж, ремонт и проверка на монтираните в автомобилите тахографи

Чл. 15. Тахографите се монтират на автомобилите така, че водачът да може от мястото за управление на автомобила удобно да наблюдава показанията на скоростомера, на сумиращия брояч за изминатото разстояние и на часовника, а всички техни съставни части, включително предавателните, да бъдат защитени от повреда.

Чл. 16.
(1) Лицето, което монтира тахографа, е длъжно да постави върху или в близост до него монтажна табела по начин, непозволяващ свалянето й без унищожаване на данните върху нея, която да не закрива фабричната табела по чл. 12, ал. 1 и да съдържа следните данни:
1. име/наименование и адрес/седалище и сервизен знак или номер на лицето, извършило монтажа;
2. характеристичен коефициент на автомобила във вида "w = ... rev/km" или "w = ... imp/km";
3. действителна обиколка на автомобилните колела във вида "l = ... mm";
4. датата, на която е определен характеристичният коефициент на автомобила и е извършено измерването на действителната обиколка на автомобилните колела.
(2) При всяко контролно изпитване, резултатите от което се различават от данните по ал. 1, се поставя нова табела с актуализирани данни, която заменя предишната.

Чл. 17.
(1) Лицето, което монтира тахографа, е длъжно да запечата с пломби следните устройства:
1. монтажната табела, освен ако е поставена по начин, непозволяващ сваляне без унищожаване на данните върху нея;
2. двата края на връзката между тахографа и автомобила;
3. адаптора или датчика и мястото на неговото присъединяване;
4. превключвателното (комутативното) устройство за автомобил с два или повече двигателни мостове;
5. връзките на адаптора и превключвателното (комутативното) устройство с тахографа;
6. други устройства, определени от Държавната агенция за метрология и технически надзор на етапа на одобряване на типа на тахографа, като разположението на местата за запечатване е посочено в удостоверението за одобряване на типа.
(2) Лицето, което ремонтира тахографа, е длъжно да го запечата с пломби, в случай че при ремонта наруши пломбите, поставени от производителя.

Чл. 18. Монтираните в автомобилите тахографи подлежат на:
1. контролни проверки:
а) за съответствие с максимално допустимите грешки при първоначален монтаж или при монтаж след ремонт (т. II. 6. 2 от приложение № 1);
б) за съответствие с максимално допустимите грешки при използване (т. II. 6. 3 от приложение № 1), които се извършват периодично, веднъж на четири години, считано от датата на монтиране на тахографа в автомобила, съгласно протокола за предходна контролна проверка (приложение № 4);
2. функционални проверки.

Чл. 19. Превозвачите са длъжни да осигурят представянето на автомобила с монтирания в него тахограф за контролни и функционални проверки заедно с протокола от предходна контролна проверка освен в случаите на първоначален монтаж.

Чл. 20. Контролните проверки по чл. 18, т. 1 се извършват от лица, регистрирани от Държавната агенция за метрология и технически надзор за монтаж и/или ремонт на тахографи.

Чл. 21.
(1) Лицата, които монтират или ремонтират тахографи, извършват контролните проверки по чл. 18, т. 1 и при необходимост настройват тахографа.
(2) Измерванията за определяне на грешките на тахографа при контролните проверки се извършват при следните условия:
1. автомобилът да бъде без товар (при условия за движение);
2. налягането в автомобилните гуми да отговаря на изискванията на техния производител;
3. износването на автомобилните гуми да е в допустимите граници (дълбочината на протекторния рисунък на автомобилните колела да е повече от 2 mm);
4. движението на автомобила да се извършва със собствения двигател по прав, равен пътен участък със скорост 50 ± 5 km/h; проверката може да се извърши с контролен стенд при условие за сравнима точност на измерването.

Чл. 22.
(1) Лицата, които извършват контролни проверки, издават протокол за резултатите от тях по образец (приложение № 4) и са отговорни за достоверността на попълнените данни.
(2) Лицата, които извършват контролни проверки, съхраняват протоколите от тях за срок пет години и ги представят при поискване от Държавната агенция за метрология и технически надзор.

Чл. 23.
(1) Лицата, получили разрешение да извършват периодични прегледи за проверка на техническата изправност на ППС по Наредба № 32 от 1999 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства (обн., ДВ, бр. 74 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 79 от 2001 г.), в рамките на периодичния преглед за проверка на техническата изправност на пътното превозно средство извършват и функционална проверка по чл. 18, т. 2, която включва:
1. проверка на правилното функциониране на тахографа;
2. установяване наличието на монтажна табела (и нейната защита) и целостта на данните върху нея;
3. установяване наличието на фабрична табела и знак за одобряване на типа на тахографа;
4. установяване целостта на пломбите на тахографа и на другите устройства от оборудването;
5. определяне действителната обиколка на автомобилните колела и установяване на съответствието й със записаната в протокола от последното контролно изпитване.
(2) Констатациите от извършената функционална проверка се отразяват в протокола за периодичен преглед (приложение № 6 към чл. 31 от Наредба № 32 за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства).

Чл. 24. При промяна в размера (действителната обиколка) на задвижващите автомобилни колела и при промяна в предавателното отношение на трансмисията от датчика за разстояние и скорост до автомобилните колела се извършват контролни проверки и при необходимост - настройка на тахографа при спазване изискванията на този раздел.

Раздел V
Регистрация на лицата, които извършват монтаж или монтаж и ремонт на тахографи
(Отм. с
Решение № 10738 от 02.11.2006 г. по адм.д. № 4892 от 2006 г., ДВ, бр. 91 от 2006 г.)

Чл. 25.
(1) Държавната агенция за метрология и технически надзор регистрира лицата, които извършват монтаж на тахографи или монтаж и ремонт на тахографи.
(2) Лицата по ал. 1 трябва да имат сключен договор с производителя или с негов упълномощен представител за извършване на съответната дейност за одобрените типове тахографи, които производителят произвежда.

Чл. 26. Производителят или неговият упълномощен представител е длъжен да се увери, че лицата, които желаят да извършват монтаж или монтаж и ремонт на тахографи, са създали условия за провеждане на съответната дейност.

Чл. 27.
(1) Преди започване на съответната дейност лицата по
чл. 25, ал. 1 са длъжни да подадат заявление за регистрация по образец (приложение № 5) в Държавната агенция за метрология и технически надзор, към което прилагат нотариално заверено копие от договора с производителя или неговия упълномощен представител и при необходимост превод на български език, извършен от заклет преводач.
(2) Лицата по ал. 1 представят при регистрацията образци от сервизния знак или идентификационен номер, които му предоставя производителят или неговият упълномощен представител.
(3) Държавната агенция за метрология и технически надзор може да изиска от производителя на тахографа информация за неговите упълномощени представители.

Чл. 28.
(1) Председателят на Държавната агенция за метрология и технически надзор или определено от него длъжностно лице издава удостоверение за регистрация за монтаж или за монтаж и ремонт на тахографи (приложение № 6) или отказва регистрацията с мотивиран отказ, ако:
1. заявителят не отговаря на изискването на
чл. 25, ал. 2, или
2. не е представил документите по
чл. 27, ал. 1 или не е представил образец от сервизния знак (идентификационния номер) по чл. 27, ал. 2, след като писмено е бил уведомен за това от Държавната агенция за метрология и технически надзор и не е отстранил несъответствието в 7-дневен срок от получаване на уведомлението.
(2) В едномесечен срок от подаване на заявлението Държавната агенция за метрология и технически надзор уведомява заявителя и производителя или неговия упълномощен представител за издаването на удостоверението за регистрация или за отказа за регистрация.
(3) В срока по ал. 2 Държавната агенция за метрология и технически надзор изпраща копие от удостоверението за регистрация или отказа за регистрация на всеки един от компетентните органи на държавите, подписали AETR, в 7-дневен срок от издаването му.
(4) Отказът по ал. 1 подлежи на обжалване по реда на Закона за административното производство.

Чл. 29.
(1) Председателят на Държавната агенция за метрология и технически надзор или определено от него длъжностно лице със заповед заличава регистрираното лице от регистъра: 1. при прекратяване или разваляне на договора по
чл. 25, ал. 2, или 2. когато при контрола по реда на раздел VIII се установи, че регистрираното лице издава протоколи от контролни проверки с недостоверни данни в тях.
(2) Регистрираното лице е длъжно да поиска заличаване на регистрацията при прекратяване на договора за монтаж и/или ремонт на тахографи. При прекратяване на сключения договор регистрацията може да се заличи и по искане на производителя или неговия упълномощен представител. (3) Държавната агенция за метрология и технически надзор изпраща копие от заповедта до регистрираното лице и производителя или неговия упълномощен представител.

Чл. 30. (1) Държавната агенция за метрология и технически надзор води регистър на лицата, които извършват монтаж или монтаж и ремонт, в който се вписват следните данни:
1. номер и дата на регистрацията;
2. име/наименование и адрес/седалище на регистрираното лице и на производителя на тахографите или неговия упълномощен представител;
3. дейност, за която е регистрирано лицето;
4. тип на тахографите, които лицето монтира или монтира и ремонтира;
5. сервизен знак или идентификационен номер по
чл. 27, ал. 2.
(2) При промяна на данните, подлежащи на вписване в регистъра, регистрираното лице е длъжно в едноседмичен срок да уведоми Държавната агенция за метрология и технически надзор за това.
(3) В двуседмичен срок от представяне на данните Държавната агенция за метрология и технически надзор издава допълнение към удостоверението за регистрация, което подлежи на вписване в регистъра.

Чл. 31. Държавната агенция за метрология и технически надзор публикува информация за регистрираните лица в официалния си бюлетин.

Чл. 32. Държавната агенция за метрология и технически надзор предоставя на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" информация за регистрираните лица.

Раздел VI
Използване на тахографите

Чл. 33. Превозвачът е длъжен да:
1. не допуска извършването на превоз с автомобил, който не е оборудван с тахограф и тахографски листове, отговарящи на изискванията на тази наредба;
2. не допуска извършването на превоз с автомобил, ако в протокола от контролната проверка е констатирано, че тахографът е неизправен;
3. снабдява водача с необходимия брой съответстващи на тахографа тахографски листове, като отчита:
а) продължителността на превоза;
б) изискването тахографските листове да бъдат заменени при повреда или замърсяване;
в) възможността да бъдат задържани от контролен орган;
4. определи ред за получаване и отчитане на тахографските листове;
5. съхранява използваните или повредени тахографски листове три години, подредени по имената на водачите.

Чл. 34.
(1) При използване на тахографа водачът е длъжен да свери часовника на тахографа с официалното местно време в страната, в която е регистриран автомобилът, и да настрои маркираното върху тахографския лист време в съответствие с показанията на часовника.
(2) При използване на тахографа водачът задейства превключвателните механизми, които позволяват да се записват отделно следните периоди от време:
1. време на управление на автомобила - с графичен символ ;
2. периоди от време на работа - с графичен символ ;
3. периоди от време на разположение - с графичен символ , както следва:
а) време на изчакване, т.е. периодът, през който водачите не са задължени да останат на работното си място, с изключение на евентуално повикване за продължение на управлението на автомобила;
б) времето, прекарано до водача по време на движението на автомобила;
в) времето, прекарано на мястото за спане по време на движение на автомобила;
г) прекъсванията в управлението на автомобила и дневните периоди на почивка - с графичен символ или .
(3) Водачът нанася върху тахографския лист следните данни:
1. име и фамилия - в началото на използване на листа;
2. дата и място на започване и завършване на превоза;
3. регистрационните номера на превозните средства, с които водачът е извършил превоза;
4. показанията на сумиращия брояч за изминато разстояние:
а) преди започване и в края на превоза;
б) начални и крайни стойности - в случай на смяна на превозни средства при използване на същия тахографски лист;
5. часа на смяна на превозните средства.
(4) Водачът е длъжен да заменя повреден или замърсен тахографски лист с резервен и да прилага повредения или замърсения лист към резервния.

Чл. 35.
(1) При повреда или неправилно функциониране на тахографа превозвачите го представят за ремонт непосредствено след като обстоятелствата позволят това.
(2) Когато до една седмица от възникването на повреда или неправилно функциониране на тахографа автомобилът не може да се върне в местонахождението на фирмата на превозвача, отстраняването на неизправността се извършва по време на пътуването. (3) При възникване на видима неизправност в тахографа или в неговото задвижване водачът трябва незабавно да отбележи неизправността в пътния лист. Водачът вписва на ръка в тахографския лист различните периоди от време за управление на автомобила и почивка със съответните графични символи.
(4) Пломбите на присъединителните места, посочени в чл. 17, ал. 1, т. 2, 3 и 4, могат да бъдат сваляни при:
1. извънредни или спешни случаи;
2. монтаж, настройка или ремонт на устройство от автомобила, подпомагащо безопасността на движението, при условие, че тахографът продължава да функционира точно; свалените пломби се поставят само от регистрираните по раздел V лица веднага след монтажа, настройката или ремонта на устройството.

Чл. 36. Водачът е длъжен да притежава резервен тахографски лист. Поставянето на резервния тахографски лист се отбелязва в пътния лист.

Чл. 37.
(1) Водачът трябва да е в състояние да предостави на контролните органи тахографските листове с данни за пътуванията от текущата седмица и тахографския лист от последния ден на предходната седмица, по време на която той е управлявал автомобила.
(2) Водач, който не може да представи тахографските листове по ал. 1 поради това, че не е управлявал автомобила, представя на контролните органи служебна бележка по образец (приложение № 7) или друг документ, удостоверяващ, че е бил освободен от работа.

Чл. 38. Водачът не може да:
1. нарушава печатите и пломбите на тахографа, както и да предизвиква запис на неверни данни върху тахографския лист;
2. извършва ремонт и настройка по възлите и частите от часовниковия механизъм, по показващите и по регистриращите устройства на тахографа;
3. използва замърсени или повредени тахографски листове.

Раздел VII
Поставяне, сваляне и замяна на тахографския лист

Чл. 39.
(1) Преди започване на всеки превоз водачът е длъжен да постави тахографски лист в тахографа.
(2) Тахографският лист не се сваля преди края на работния период.
(3) При продължителност на превоза над 24 часа водачът е длъжен да заменя тахографския лист с нов не по-късно от 24 часа от поставянето на предишния.

Чл. 40. Когато тахографът е снабден с устройство за отбелязване смяната на водачите, то се задейства от съответния водач преди започване на смяната.

Чл. 41.
(1) Тахографският лист се изважда при:
1. замяната му с нов;
2. повреда или ремонт на тахографа;
3. проверка от контролните органи по автомобилния транспорт;
4. пътнотранспортно произшествие.
(2) При проверка контролните органи отбелязват в пътния лист изваждането на тахографския лист и резултатите от проверката и го връщат на водача.
(3) Проверката на тахографския лист се удостоверява с индивидуален печат на контролния орган, поставен на гърба на листа. Забранява се нанасянето на неоснователни забележки върху тахографския лист, както и коригирането или повтарянето на линиите от регистрирания запис.

Раздел VIII
Контрол

Чл. 42.
(1) Контролът за спазване изискванията на тази наредба се осъществява от Държавната агенция за метрология и технически надзор и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".
(2) Държавната агенция за метрология и технически надзор и Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" могат да извършват и съвместни проверки по спазване изискванията на тази наредба.

Чл. 43. Председателят на Държавната агенция за метрология и технически надзор осъществява метрологичен надзор съгласно Закона за измерванията за спазване задълженията на лицата по тази наредба, които:
1. произвеждат или внасят тахографи и тахографски листове;
2. използват тахографи и тахографски листове;
3. монтират или ремонтират тахографи.

Чл. 44.
(1) Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" осъществява контрол за:
1. правилното функциониране на тахографа;
2. спазване на задължението на превозвача да осигури условия за правилната експлоатация и техническа изправност на тахографа;
3. правилно поставяне, сваляне и съхраняване на тахографските листове;
4. спазване на общата продължителност на времето за управление между две дневни почивки или между една дневна почивка и една седмична почивка;
5. спазване на общата продължителност на времето за управление за период от две последователни седмици;
6. спазване продължителността на прекъсванията на управлението;
7. спазване на дневната почивка на водача;
8. спазване на седмичната почивка на водача;
9. спазване на изискванията за компенсиране намаляването на дневните и седмичните почивки;
10. наличието или липсата на действия, които предизвикват записване на неверни данни върху тахографския лист;
11. спазване задълженията на лицата, притежаващи разрешение да извършват прегледи за проверка на техническата изправност, които извършват функционална проверка на тахографите.
(2) В случаи на използване на тахографи, които не отговарят на изискванията на наредбата, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" писмено уведомява Държавната агенция за метрология и технически надзор.

Чл. 45.
(1) За констатираните нарушения по тази наредба контролните органи съставят актове за установяване на административни нарушения, в които задължително вписват типа и идентификационния номер на тахографа.
(2) Контролните органи в съответствие с компетенциите си налагат наказанията, предвидени в Закона за автомобилните превози, Закона за измерванията и Закона за движението по пътищата.

Допълнителна разпоредба

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Тахограф" е средство за измерване по смисъла на Закона за измерванията, предназначено да бъде монтирано в автомобила, за да регистрира или показва в автоматичен или полуавтоматичен режим данни за движението на автомобила и за определените периоди на управление, прекъсване и почивка на водачите.
2. "Тахографски лист" е лист, който се поставя в тахографа, предназначен за запис и съхраняване на данни, върху който регистриращите устройства на тахографа нанасят по непрекъснат начин данните, които подлежат на регистрация.
3. "Константа на тахографа" е числова характеристика, показваща стойността на входния сигнал, необходим за получаване на показание или регистрация за изминато разстояние от един километър. Тази константа се означава с "k" и се изразява или в обороти за километър "k = ... rev/km", или в импулси за километър "k = ... imp/km".
4. "Характеристичен коефициент" е числова характеристика, показваща стойността на изходния сигнал, получен от съответно устройство (датчик за разстояние и скорост), монтирано на автомобила и свързано с тахографа, когато автомобилът изминава разстояние един километър при условията за определяне на грешките на тахографа при контролните проверки. Характеристичният коефициент се означава с "w" и се изразява или в обороти за километър във вида "w =... rev/km", или в импулси за километър във вида "w = ... imp/km".
5. "Действителна обиколка на автомобилните колела" е осреднената стойност на изминатото разстояние от двигателните колела на автомобила за едно пълно завъртане (оборот). Измерването на това разстояние трябва да се извършва при условията за определяне на грешките на тахографа при контролните проверки. Действителната обиколка се означава с "l" и се изразява в милиметри във вида "l = ... mm".
6. "Седмица" е периодът от време между 00,00 часа в понеделник и 24,00 часа в неделя;
7. "Почивка" е всеки непрекъснат период от поне един час, през който водачът може свободно да разполага с времето си.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 2. Тази наредба се издава на основание чл. 89, ал. 1 от Закона за автомобилните превози и чл. 25 от Закона за измерванията и влиза от деня на нейното обнародване в "Държавен вестник".

§ 3. Задължението за оборудване с тахографи на автомобили по чл.89, ал. 2 от Закона за автомобилните превози влиза в сила, както следва:
1. от деня на обнародването на наредбата в "Държавен вестник" за:
а) автобуси за международен превоз на пътници;
б) автомобили за международен превоз на товари, които самостоятелно или в състав от ППС имат допустима максимална маса над 3500 кг;
в) автомобили, превозващи опасни товари;
2. от 1 януари 2004 г. - за автомобилите за превоз на пътници на територията на Р България и за автомобилите за обществен превоз на товари на територията на Р България, регистрирани след 1 януари 2000 г.;
3. от 1 май 2004 г. - за автомобилите за превоз на пътници на територията на Р България и за автомобилите за обществен превоз на товари на територията на Р България, регистрирани между 1 януари 1991 г. и 31 декември 1999 г.;
4. от 1 септември 2004 г. - за автомобилите за превоз на пътници на територията на Р България и за автомобилите за обществен превоз на товари на територията на Р България, регистрирани между 1 януари 1985 г. и 31 декември 1990 г.;
5. от 1 януари 2005 г. - за всички останали автомобили за превоз на пътници на територията на Р България и за всички останали автомобили за обществен превоз на товари на територията на Р България.

§ 4.
(1) Типовете тахографи и тахографски листове, одобрени по реда на Закона за измерванията (обн., ДВ, бр. 45 от 1998 г.; изм., бр. 55 от 1999 г., бр. 108 от 2001 г.; отм., бр. 46 от 2002 г.) при установено съответствие с изискванията на AETR, от Държавната агенция за метрология и технически надзор, се допускат за монтиране в автомобили по чл.89, ал. 2 от Закона за автомобилните превози, които се използват за извършване на автомобилни превози на територията на Република България, до изтичане срока на издаденото удостоверение за одобрен тип.
(2) Монтираните в автомобилите преди влизане в сила на тази наредба тахографи от типове по ал. 1, преминали с положителен резултат проверка по реда на Закона за измерванията, могат да се използват за извършване на автомобилни превози на територията на Република България, ако при контролните проверки се установи тяхната изправност.
(3) Държавната агенция за метрология и технически надзор публикува в официалния си бюлетин информация за одобрените типове по ал. 1 и за типовете тахографи и тахографски листове, одобрени от компетентни органи на договарящи държави по AETR.

§ 5. Лицата, лицензирани за ремонт на тахографи по реда на Закона за измерванията, могат да извършват дейността си до изтичане срока на издадените лицензии.

Приложение № 1
към
чл. 1, т. 1; чл. 12, ал. 1;
чл. 13, ал. 2; чл. 18, ал. 1

Функционални и технически изисквания към тахографа и тахографския лист

I. Общи характеристики и функции на тахографа
1. Тахографът трябва да регистрира следните данни:
) изминато разстояние;
б) скорост;
в) време на управление;
г) други периоди на работа и на разположение на водача;
д) прекъсвания на работата и периодите на всекидневна почивка;
е) отваряне на корпуса (кутията), съдържащ тахографския лист;
ж) всяко прекъсване над 100 милисекунди в електрозахранването на тахографа и на датчика за скорост и разстояние и всяко прекъсване на сигналите, подавани от датчика на електронен тахограф, който използва електросигнали за разстояние и скорост; не се регистрира прекъсване в електрозахранването за осветлението на тахографа.
2. Когато автомобилът се управлява от двама водачи, тахографът трябва да регистрира данните по т. I.1, букви "в", "г" и "д" върху два отделни тахографски листа.
II. Изисквания към конструкцията на тахографа II.
1. Общи изисквания
1. Тахографът трябва да притежава показващи (визуализиращи) устройства за: а) изминато разстояние (сумиращ брояч за изминато разстояние);
б) скорост (скоростомер);
в) време (часовник).
2. Тахографът трябва да е оборудван с регистриращи (записващи) устройства, включващи:
а) регистратор на изминатото разстояние;
б) регистратор на скоростта;
в) един или повече регистратора за периодите на време, определени в чл. 35, ал. 2.
3. Тахографът трябва да е оборудван с регистриращо устройство за отбелязване на:
а) всяко отваряне на кутията, съдържаща тахографски лист(ове);
б) всяко прекъсване, посочено в т. I.1, буква "ж". 4. При наличие на допълнителни устройства в тахографа те не трябва да пречат за надеждното функциониране на посочените в т. 1, 2 и 3 устройства или на отчитането на техните показания.
5. Всички съставни части на тахографа трябва да бъдат изработени от материали с достатъчна здравина, механична якост и постоянни (стабилни) електромагнитни характеристики.
6. Тахографът трябва да измерва и регистрира изминатото разстояние при движение на автомобила напред и назад или само при движение напред. Регистрирането на движението на заден ход не трябва да влияе върху четливостта и точността на регистрациите на другите параметри.
7. Собствената честота и демпфиране на измервателното усторойство трябва да бъдат такива, че показващите и регистриращите устройства за скоростта да могат в обхвата на измерване да следват скоростта в границите на допустимите грешки при ускорение до 2 m/s2.
8. Устройството за настройка на часовника трябва да се намира вътре в кутията с тахографския лист, като отварянето й автоматично трябва да се записва върху листа.
9. Ако механизмът за придвижване на тахографския лист се управлява от часовника, периодът на правилно функциониране след пълното му навиване трябва да надвишава най-малко с 10 % периода на регистрация при максимална натовареност на тахографа с тахографски листове.
10. Показващите устройства на тахографа трябва да притежават подходящо незаслепяващо осветяване.
11. При нормални условия на експлоатация всички вътрешни части на тахографа трябва да бъдат защитени срещу проникване на влага и прах. Те трябва да бъдат защитени от достъп чрез корпус и/или капаци, които имат възможност за пломбиране.
12. Константата на тахографа трябва да може да се настройва спрямо характеристичния коефициент на автомобила с помощта на подходящо устройство (адаптор). Автомобили с два или повече двигателни моста с разлика в предавките към тях трябва да притежават превключвателно (комутативно) устройство, чрез което тези разлики автоматично да се преобразуват по начин, който да приспособява тахографа към автомобила.
13. Кабелите, свързващи датчика за скорост и разстояние с тахографа, трябва да бъдат защитени с покрита с пластмаса непрекъсната неръждаема стоманена обвивка (броня) с кантовани краища. Това изискване не е задължително, когато:
а) се осигурява еквивалентна защита от неоторизиран достъп с други средства (например поредица от кодирани сигнали), способни да регистрират прекъсване или наличие на уред, който не е необходим за нормалната работа на тахографа; тези средства трябва да предпазват тахографа при къси съединения в токозахранването и при модифициране на електронните сигнали от датчика за скорост и разстояние; общата връзка, включваща пломбираните връзки между датчика и тахографа, трябва да е непрекъсната;
б) се осигурява еквивалентна защита, при която има възможност тахографът да записва движението на автомобила, независимо от датчика за скорост и разстояние.
II.2. Показващи устройства
1. Индикатор за изминато разстояние (сумиращ брояч за изминато разстояние):
а) стойността на най-малкото скално деление на брояча за изминато разстояние трябва да бъде 0,1 km; цифрите, показващи стотиците метри, трябва да се различават ясно от тези, които показват целите километри;
б) цифрите на брояча за изминато разстояние трябва да са ясни и четливи, с височина не по-малко от 4 mm;
в) максималното показание на брояча за изминато разстояние трябва да бъде не по-малко от 99999,9 km.
2. Индикатор за скорост (скоростомер):
а) в границите на обхвата на измерване на скоростта скалата на скоростомера трябва да бъде равномерно градуирана на интервали от 1, 2, 5 или 10 km/h; стойността на скалното деление на скоростомера (стойността между две последователни означения) не трябва да надвишава 10 % от максималната скорост, означена на скалата;
б) скалата, извън обхвата на измерване на скоростта, може да не се означава с цифри;
в) дължината на всяко скално деление, отговаряща на разлика в скоростта от 10 km/h, трябва да бъде не по-малка от 10 mm;
г) когато индикаторът е стрелкови уред, разстоянието между стрелката и циферблата трябва да е по-малко от 3 mm. 3. Индикатор за време. Часовникът трябва да се вижда от външната страна на тахографа и разчитането на неговите данни да е ясно, лесно и недвусмислено.
II.3. Регистриращи (записващи) устройства
1. Общи изисквания:
а) във всеки тахограф, независимо от формата на тахографския лист (лента или диск), трябва да бъде предвиден белег, който да позволява правилното поставяне на листа по начин, осигуряващ съответствието между времето, показвано от часовника, и означенията на часовете върху листа;
б) механизмът за задвижване на тахографския лист трябва да осигурява неговото движение без луфтове и възможност листът свободно да бъде поставян и изваждан;
в) когато тахографските листове имат формата на диск (шайба), механизмът за тяхното задвижване трябва да се управлява от часовниковия механизъм; в този случай въртеливото движение на диска трябва да е непрекъснато и равномерно, с минимална скорост 7 mm/h (измервана от вътрешния пръстен, ограничаващ областта за регистриране на скоростта);
г) за тахографи, използващи тахографски ленти, при които механизмът за задвижване на лентите напред се управлява от часовник, скоростта на праволинейното движение напред трябва да бъде най-малко 10 mm/h;
д) регистрациите на изминатото разстояние, на скоростта на автомобила и на всяко отварянето на кутията (корпуса), съдържаща тахографския(те) лист(ове), трябва да се извършват автоматично.
2. Регистрация на изминатото разстояние:
а) всеки километър изминато разстояние трябва да се регистрира върху диаграмата чрез промяна от най-малко 1 mm по съответната координата;
б) регистрацията на разстоянията трябва да бъде четлива, вкл. за скорости, достигащи горната граница на обхвата на измерване.
3. Регистрация на скоростта:
а) независимо от формата на регистрационния лист писецът за регистриране на скоростта трябва да се движи праволинейно и перпендикулярно на посоката на движение на тахографския лист; възможно е да се използва и криволинейно движение на писеца, ако са изпълнени следните условия: - движението на писеца е перпендикулярно на средната окръжност (за диск) или на оста на областта, запазена за регистриране на скоростта (за лента); - съотношението между радиуса на кривата, която се описва от писеца, и широчината на областта, запазена за регистриране на скоростта, е най-малко 2,4 : 1, независимо от формата на тахографския лист; - скалните знаци на скалата за време трябва да пресичат областта за записване на данните, следвайки крива със същия радиус, както радиуса на следата, описана от писеца; стойността на скалното деление (стойността между два скални знака) не трябва да надвишава 1 h;
б) всяка промяна на скоростта с 10 km/h трябва да бъде отразена върху диаграмата чрез промяна с най-малко 1,5 mm по съответната координата.
4. Регистрация на периодите от време:
а) конструктивно тахографът трябва винаги да осигурява автоматичен запис на времето за управление на автомобила и да създава възможност при необходимост и чрез превключвател отделно да регистрира другите периоди от времена, посочени в чл. 35, ал. 2;
б) характеристиките на следите, оставени от писеца, взаимното им разположение и графичните символи (знаци) трябва да позволяват ясно разчитане на различните периоди от време; различните периоди от време се представят посредством различна дебелина на съответните следи от писеца или чрез друга система, равностойна на първата или по-добра, от гледна точка на яснота и разчитане на записа; в) в случай, че автомобилът се управлява от екипаж от повече от един водачи, изпълнението на условията, посочени в т. 4, буква "а", трябва да се осъществява върху различни тахографски листове, като всеки един от тях се отнася за отделен водач; движението на отделните листове напред трябва да се осъществява или от един механизъм, или от синхронизирани механизми.
II.4. Заключващо устройство
1. Корпусът(кутията), съдържащ тахографския(те) лист(ове) и устройството за настройка времето на часовника, трябва да бъде снабден с ключалка.
2. Всяко отваряне на корпуса, съдържащ тахографския(те) лист(ове) и устройството за настройка на времето, трябва да се отбелязва автоматично върху листа(овете).
II.5. Надписи (означения)
1. На циферблата на тахографа трябва да се нанесат следните надписи:
а) в близост до цифрите на сумиращия брояч за разстояние - единицата за измерване на разстоянието, означена с "km";
б) в близост до скалата за скоростта - означението "km/h";
в) обхвата на скоростомера във вида "Vmin .... km/h, Vmax ..... km/h"; този надпис не е необходим, ако обхватът на измерване е посочен върху фабричната табела на тахографа.
2. Фабричната табела трябва да бъде вградена в тахографа и трябва да съдържа следните надписи, които да се виждат при неговия монтаж:
а) наименование и адрес на производителя на тахографа;
б) фабричен номер и година на производство;
в) знака за одобряване на типа на тахографа (приложение № 3);
г) константата на тахографа във вида "k = .... rev/km" или "k = .... imp/km";
д) обхвата на измерване на скоростта по начина, показан в т. 1, буква "в";
е) допустимата ъглова ориентация в посочения по-долу вид, ако чувствителността на тахографа към ъгъла на наклон може да повлияе върху показанията и те да излязат извън допустимите грешки:
където α е ъгълът, измерен от хоризонталното положение на лицевата страна на тахографа (ориентирана нагоре), за който той е регулиран, а ъглите β и γ са допустимите отклонения нагоре и надолу спрямо ъгъла α.

II.6. Максимално допустими грешки на показващите и регистриращите устройства 1. При изпитване за одобряване на типа и при първоначална проверка максимално допустимите грешки са:
а) ± 1 % от действителното изминато разстояние, което трябва да е най-малко 1 km;
б) ± 3 km/h от действителната скорост;
в) ± 2 min на денонощие при максимум 10 min за седем денонощия, в случай че продължителността на работа на часовника след навиване е не по-малка от този период.
2. След монтаж в автомобила на нов или ремонтиран тахограф максимално допустимите грешки за тахографа са:
а) ± 2 % от действителното изминато разстояние, което трябва да е най-малко 1 km;
б) ± 4 km/h от действителната скорост;
в) ± 2 min на денонощие или ± 10 min за седем денонощия.
3. При използване на тахографа в автомобила максимално допустимите грешки са:
а) ± 4 % от действителното изминато разстояние, което трябва да е най-малко 1 km;
б) ± 6 km/h от действителната скорост;
в) ± 2 min на денонощие или ± 10 min за седем денонощия.
4. Грешките на тахографа се определят при температура от 0 до 40 °C, измерена в непосредствена близост до тахографа.
5. Грешките на тахографа при монтаж и при използване се определят при условията, посочени в чл. 26.
III. Тахографски листове
III.1. Общи изисквания
1. Тахографските листове трябва да бъдат с качество, което да осигурява доброто функциониране на устройствата и записите да бъдат неизтриваеми, ясно четливи и различими. При нормални условия на температура и влажност тахографските листове трябва да запазват размерите си, а съдържащите се на тях данни и записи да остават ясно четливи за период не по-малък от една година.
2. Тахографските листове трябва да дават възможност на всеки член на екипажа на автомобила да въвежда данните по чл. 35, ал. 3, без да поврежда листа или да влияе върху четливостта на данните, записани върху него.
3. Минималният капацитет за записване на данните върху тахографските листове, независимо от вида им, трябва да бъде 24 часа. Когато се поставят няколко свързани диска, връзките между отделните дискове трябва да се осъществяват по такъв начин, че записите да не се прекъсват и да не се препокриват в точката на прехвърляне от един диск на друг.
III.2. Зони за регистрация (записване) и тяхното градуиране
1. Тахографските листове трябва да съдържат най-малко следните зони (области) за записване:
а) зона за регистрация на скоростта;
б) зона за регистрация на изминатото разстояние;
в) зона или зони за регистрация на времето за управление, на други периоди на работа и на разположение на водачите, както и периодите на прекъсвания в тяхната работа и почивки.
2. Зоната за регистрация на скоростта трябва да е градуирана със скални деления не по-големи от 20 km/h. Срещу всяко означение върху скалата трябва да бъде показана съответстващата скорост с цифри. Означението "km/h" трябва да фигурира най-малко веднъж в тази зона. Последното означение от тази зона трябва да съвпада с горната граница на обхвата на измерване на скоростта.
3. Зоната за регистрация на изминатото разстояние трябва да бъде разположена така, че да позволява четливо отчитане на изминатите километри.
4. Зоната или зоните, предвидени за регистрация на периодите от време, посочени в т. 1, буква "в", трябва да притежават необходимите означения, за да се разграничават недвусмислено различните периоди от време.
III.3. Информация, която се отпечатва върху тахографските листове.
1. Всеки тахографски лист трябва да съдържа отпечатана следната информация:
а) име и адрес на производителя;
б) знак за одобрен тип на тахографския лист;
в) знака или знаците за одобрените типове тахографи, с които тахографският лист може да бъде използван;
г) горната граница на обхвата на измерване на скоростта, която се регистрира, изразена в "km/h".
2. Тахографският лист трябва да има отпечатана най-малко една скала за време, която да позволява директно отчитане на периоди от време на интервали от 15 min с възможност за ясно разграничаване в интервала на подинтервали по 5 min.
III.4. Свободно място за ръчно вписване на данни.
1. Трябва да е предвидено свободно място за ръчно вписване на данни, което да позволява на водачите да записват най-малко следната информация:
а) име и фамилия на водача;
б) дата и място на началото и дата и място на приключването на използването на листа;
в) регистрационния номер на автомобила или регистрационните номера на автомобилите, които водачът управлява по време на използване на тахографския лист;
г) показанията от брояча за изминатото разстояние на автомобила или автомобилите, които водачът управлява по време на използването на листа;
д) часа на всяка смяна на автомобилите.

Приложение № 2
към
чл. 8, ал.1


Приложение № 3
към
чл. 12, ал. 1

Знак за одобряване на типа на тахограф и/или тахографски лист

Размерите на знака за одобряване на типа са дадени в милиметри, като тези размери са минимални. Съотношението между размерите трябва да се спазва. Цифрите под знака са дадени с информативна цел.

Приложение № 4
към чл. 22 (pdf)

Приложение № 5
към
чл. 27, ал.1

Приложение № 6
към
чл. 28, ал. 1 и чл. 30, ал. 3

Приложение № 7
към
чл. 37, ал. 2

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив