Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. условията и редът за одобряване типа на нови моторни превозни средства (ПС) от категории М1 с максимална маса не по-голяма от 3,5 t и N1 с монтирани предни защитни устройства;
2. (в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) условията и редът за одобряване типа на предни защитни устройства като отделни технически възли, предназначени за монтиране на ПС по т. 1 и изискванията към ЕО маркировката за одобряване;
3. техническите изисквания към ПС, предните защитни устройства и изпитванията за целите на одобряване на типа.
Глава втора
ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА С МОНТИРАНИ ПРЕДНИ ЗАЩИТНИ УСТРОЙСТВА
Раздел I
Заявление за одобряване на типа
Чл. 2. Типът на ПС с монтирани предни защитни устройства се одобрява при условията и по реда на глава втора, раздел II или раздел III от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (ДВ, бр. 59 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 46 от 2006 г.).
Чл. 3.
(1) За одобряване типа на ПС с монтирани предни защитни устройства производителят подава заявление до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА") в съответствие с чл.3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно Приложение № 1.
(3) Всички скици и/или чертежи, приложени към списъка с данни, се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробно, във формат А4 или в папка с формат А4. Снимките, когато има такива, трябва да показват съответните части с достатъчни и ясно различими подробности.
(4) Когато за системите, компонентите или отделните технически възли се използват специални материали, производителят предоставя информация за техните характеристики.
(5) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага документ за платена държавна такса.
Раздел II
Одобряване на типа
(1) Производителят предоставя за изпитване на техническата служба ПС с монтирано предно защитно устройство, представително за типа, за който се иска одобряване.
(2) По искане на техническата служба се предоставят и специфични компоненти или образци от използваните материали.
Чл. 5.
(1) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) В срок един месец от представяне от заявителя на техническата документация с извършени изпитвания за одобряване типа на ПС и монтирани предни защитни устройства изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване на типа, когато:
1. превозното средство отговаря на техническите изисквания на наредбата;
2. е изпълнена процедурата по глава втора от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) ЕО сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно Приложение № 2.
Чл. 6.
(1) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" не може да откаже издаването на ЕО сертификат по чл. 5, ал. 1, когато типът ПС отговаря на техническите изисквания на наредбата и е изпълнена процедурата по глава втора от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Отказът да се издаде ЕО сертификат по чл. 5, ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Административнороцесуалния кодекс.
Чл. 7.
(1) За всеки одобрен тип ПС с монтирани предни защитни устройства се издава номер на одобряването при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като за секция 2 на номера се попълва "2005/66".
(2) За различните типове ПС с монтирани предни защитни устройства се издават различни номера.
Чл. 8. В случаи на изменение на одобрения тип ПС с монтирано предно защитно устройство се прилагат разпоредбите по глава четвърта, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
Чл. 9.
(1) Видовете изпитвания и техническите изискванията към превозно средство с монтирано предно защитно устройство са описани в Приложение № 3.
(2) Когато предното защитно устройство се изпитва монтирано на ПС и е проектирано за използване на няколко типа ПС, то се изпитва поотделно за всеки тип ПС, за който е предназначено.
(3) Като изключение от разпоредбата по ал. 2 ИА "АА" може да не изисква провеждането на допълнителни изпитвания, когато прецени, че предвидените типове ПС или предни защитни устройства са достатъчно подобни.
Глава трета
ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА ПРЕДНИ ЗАЩИТНИ УСТРОЙСТВА
Раздел I
Заявление за одобряване на типа
Чл. 10. Типът на предно защитно устройство като отделен технически възел се одобрява при условията и по реда на глава втора, раздел IV от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
Чл. 11.
(1) За одобряване типа на предно защитно устройство като отделен технически възел производителят подава заявление до изпълнителния директор на ИА "АА" в съответствие с чл.3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно Приложение № 4.
(3) Всички скици и/или чертежи, приложени към списъка с данни, се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробно, във формат А4 или в папка с формат А4. Снимките, когато има такива, трябва да показват съответните части с достатъчни и ясно различими подробности.
(4) Когато за компонентите на предното защитно устройство се използват специални материали, производителят предоставя информация за техните характеристики.
(5) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага документ за платена държавна такса.
Раздел II
Одобряване на типа
(1) Производителят предоставя за изпитване на техническата служба предно защитно устройство, представително за типа, за който се иска одобряване.
(2) По искане на техническата служба се предоставят допълнителни образци.
(3) Образците се маркират ясно с незаличима търговска марка на заявителя и с обозначението на типа.
Чл. 13.
(1) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) В срок един месец от представяне от заявителя на техническата документация с извършени изпитвания за одобряване типа на предно защитно устройство като отделен технически възел изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване на типа, когато:
1. предно защитно устройство отговаря на техническите изисквания на наредбата;
2. е изпълнена процедурата по глава втора от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) ЕО сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно Приложение № 5.
Чл. 14.
(1) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" не може да откаже издаването на ЕО сертификат по чл. 13, ал. 1, когато типът предно защитно устройство като отделен технически възел отговаря на техническите изисквания на наредбата и е изпълнена процедурата по глава втора от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Отказът да се издаде ЕО сертификат по чл. 13, ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Административнороцесуалния кодекс.
Чл. 15.
(1) За всеки одобрен тип предно защитно устройство се издава номер на одобряването при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като за секция 2 на номера се попълва "2005/66".
(2) За различните типове предни защитни устройства се издават различни номера.
Чл. 16.
(1) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Върху всяко предно защитно устройство, съответстващо на одобрен по реда на тази наредба тип, се нанася по образец ЕО маркировката за одобряване.
(2) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) ЕО маркировката по ал. 1 се състои от:
1. (в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) правоъгълник, ограждащ буквата "e", последвани от отличителния номер на Република България - 34;
2. (в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) "базов номер на одобряването", предвиден в секция 4 на номера за типово одобряване съгласно приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, поставен в близост до правоъгълника по т. 1; този номер се състои от номера на ЕО сертификата за одобряване типа на компонент съгласно Приложение № 5 на наредбата, предшестван от две цифри "01", след които се поставя звездичка;
3. звездичката по т. 2, включена след поредния номер, показва, че предното защитно устройство е одобрено, като са приложени изискванията за изпитване на удар на макет на крак с предното защитно устройство, посочени в т. 1.1 или 2.1 на раздел III, приложение № 3; когато при предоставянето на одобряване тези разпоредби не са били приложени от одобряващия орган, звездичката се заменя с необозначен интервал.
(3) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) ЕО маркировката за одобряване типа на отделен технически възел се поставя върху предното защитно устройство по такъв начин, че да е неизтриваема, видима и четлива, дори и след като устройството е монтирано на ПС.
(4) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Образецът на ЕО маркировката за одобряване на предното защитно устройство е посочен в Пложение № 6.
Чл. 17. В случаи на изменение на одобрения тип предно защитно устройство се прилагат разпоредбите по глава четвърта, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
Чл. 18. Видовете изпитвания и техническите изискванията към предното защитно устройство са описани в Приложение № 3.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на тази наредба:1. "Превозно средство" е всяко моторно превозно средство от категории М1 с максимална маса не по-голяма от 3,5 t и от N1, посочени в приложение № 1 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
2. "А-колона" е крайната предна и външна опора на покрива, включена между шасито и покрива на ПС.
3. "Отделен технически възел" е устройство по смисъла на § 1, т. 13 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, предназначено за монтиране и употреба в един или повече типове ПС.
4. "Тип превозно средство" са ПС от една категория, които пред А-колоните не се различават по такива съществени характеристики, като конструкция, основни размери, материали на външните повърхности на ПС, разположение на компонентите (външни или вътрешни), методът на закрепване на устройството за предна защита, доколкото същите могат да се разглеждат като допринасящи неблагоприятно за резултатите от изпитванията на удар, описани в наредбата. При изпитване на предно защитно устройство за одобряването му като отделен технически възел всяко посочване на ПС се счита за посочване на рамка за изпитване, върху която устройството е монтирано за целите на изпитванията, и която е предназначена да представя външните размери на предната част на съответния тип ПС, за който се одобрява типът на устройството.
5. "Нормално положение за движение" е положението на ПС в готовност за движение, когато то е поставено върху пътя; с пневматични гуми с препоръчаното от производителя налягане; с предни колела, ориентирани по оста на ПС; със системи, запълнени с всички необходими за работата на ПС течности, с монтиране на цялото предоставено от производителя оборудване; с поставена маса от 75 kg на седалката на водача и същата такава маса, поставена на седалката за пътника отпред; с окачване с възможност за движение със скорост 40 или 35 km/h при нормалните условия на движение, определени от производителя (в частност за превозните средства с активно окачване или с устройство за автоматично регулиране на височината на купето - каросерията).
6. "Външна повърхност" е външната част на превозното средство, пред А-колоните, включително капакът, калниците, фаровете и устройствата за светлинна сигнализация и видимите укрепителни елементи.
7. "Радиус на извивка" е радиусът на дъгата от кръг, който е най-близък до закръглената форма на разглеждания компонент.
8. "Краен външен контур (ръб)" по отношение на:
а) страничните краища на превозното средство е равнината, успоредна на средната надлъжна равнина на ПС, която преминава през неговата най-външна странична точка, и
б) предния и задния край е перпендикулярната напречна равнина на ПС, която преминава съответно през неговите най-външни предна и задна точка, като не се взимат предвид:
- гумите, близо до тяхната контактна точка със земята, и връзките на датчиците за налягането в гумите;
- които и да са устройства срещу плъзгане, които могат да бъдат монтирани на колелата;
- огледалата за виждане назад;
- странични пътепоказатели, горни габаритни светлини, предни и задни габаритни светлини и светлинни устройства за паркиране;
- по отношение на предния и задния край - части, монтирани на броните, на теглително-прикачните устройствата и на тръбите за отработени газове.
9. "Броня" е външната конструкция, разположена отпред, в долната част на купето (каросерията) на ПС. Тя включва всички елементи, предназначени да защитят ПС в случай на челен удар при ниска скорост с друго ПС, както и всички допълнителни елементи, например пластини за поставяне на регистрационните табели. Тя не включва допълнителни предни защитни устройства, които са монтирани на ПС след одобряването на неговия тип.
10. "Предно защитно устройство" е конструкцията (например буферна греда или допълнителна броня), която е предназначена да защити външната повърхност на ПС, над и/или под основната броня, в случай на удар от обект. Конструкция с максимална маса, по-малка от 0,5 kg, предназначена да защитава само фаровете, не се счита за предно защитно устройство.
11. "Базова линия на предния контур (ръб) на капака" е геометричната следа на допирните точки между една права линия с дължина 1000 mm и предната повърхност на капака, когато правата линия, поддържана успоредно на надлъжната вертикална равнина на ПС и наклонена на 50 ° назад, с долен край, разположен на 600 mm над земята, се премества по предния ръб на капака. При превозните средства, чиято горна повърхност на капака е наклонена на 50 °, така че правата линия се допира до един участък или до няколко точки вместо само в една, базовата линия се определя, като правата линия се наклони назад, докато образува ъгъл 40 °. За ПС със силует, при който първата допирна точка се намира върху долния край на правата линия, тази точка се разглежда като базова линия на предния контур (ръб) на капака в този частен случай. За ПС със силует, при който първата допирна точка се намира върху горния край на правата линия, геометричната следа на разгънатата дължина 1000 mm, определена в т. 16, се използва в този случай като базова линия на предния ръб на капака. Горният контур (ръб) на бронята също се разглежда като базова линия на предния контур (ръб) на капака по смисъла на това определение, когато по време на проверката той влиза в допир с правата линия.
12. "Горна базова линия на предното защитно устройство" е горната граница на точките при допир на пешеходец с предното защитно устройство или с ПС. Тя е геометричната следа на най-горните точки на допир между една права линия с дължина 700 mm и предното защитно устройство или предната част на ПС (в зависимост от това къде се осъществява допирът), когато правата линия, поддържана успоредно на надлъжната вертикална равнина на ПС и наклонена на 20 ° назад, се премества по предната част на ПС, при което правата линия се допира до земята и до повърхността на предното защитно устройство или до ПС.
13. "Долна базова линия на предно защитно устройство" е долната граница на точките при допир на пешеходец с предното защитно устройство на ПС. Тя е геометричната следа на най-долните точки на допир между една права линия с дължина 700 mm и предно защитно устройство, когато правата линия, поддържана успоредно на надлъжната вертикална равнина на ПС и наклонена на 25 ° напред, се премества по предната част на ПС, при което правата линия се допира до земята и до повърхността на предното защитно устройстов или до ПС.
14. "Горна височина на предно защитно устройство" е вертикалното разстояние между земята и горната базова линия на предното защитно устройство (определена в т. 12) на ПС, намиращо се в нормално положение за движение.
15. "Долна височина на предно защитно устройство" е вертикалното разстояние между земята и долната базова линия на предното защитно устройство (определена в т. 13) на ПС, намиращо се в нормално положение за движение.
16. "Разгъната дължина 1000 mm" е геометричната следа, описана върху предната горна повърхност на капака от единия край на рулетка с дължина на лентата 1000 mm, като рулетката се поддържа във вертикална равнина, успоредна на оста на ПС, и се премества по бронята и предното защитно устройство. По време на тази операция лентата е опъната и единият й край се поддържа в контакт с пътното платно във вертикално положение пред предната повърхност на бронята, а другият й край се поддържа в контакт с горната повърхност на капака. Превозното средство е поставено в своето нормално положение за движение;
17. "Базова линия на предния контур (ръб) на предно защитно устройство" е геометричната следа на допирните точки между права линия с дължина 1000 mm и предната повърхност на предно защитно устройство, когато правата линия, поддържана успоредно на надлъжната вертикална равнина на ПС и наклонена на 50 ° назад, се премества и допира предния ръб на предно защитно устройство. При превозни средства, чиято предна повърхност на предното защитно устройство е наклонена точно на 50 °, така че правата линия има непрекъснат контакт или има много допирни точки вместо една, базовата линия се определя от права линия, наклонена назад на 40 °;
18. "Критерий за натоварване на главата (НРС)" се пресмята от уравнението: , където "a" е резултантното ускорение в центъра на тежестта на главата (m/s2 като кратно на "g", измерено като функция на времето и филтрирано с клас на честотния канал 1000 Hz; t1 и t2 са двата момента, определящи началото и края на съответния измервателен период, за който стойността на HPC е максимална между началния и крайния момент на допир. Стойностите на HPC, за които времевият интервал (t1 - t2) е по-голям от 15 m/s, не се вземат под внимание при изчисляването на максималната стойност.
19. "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на ПС, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване на типа и осигурява съответствието на произведените ПС, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производството на ПС, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - лице, установено в Европейския съюз, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по наредбата.
§ 1а. (Нов, ДВ, бр. 77 от 2007 г. - в сила от 01.10.2007 г.) Наредбата въвежда изисквания на Директива 2006/96/ЕО.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. Наредбата се издава на основание чл.138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата и въвежда изискванията на Директива 2005/66/ЕО и на Решение 2006/368/ЕО.
§ 3.
(1) Наредбата влиза в сила на 25 август 2006 г.
(2) От 25 август 2006 г. за нови типове ПС с монтирани предни защитни устройства, които отговарят на изискванията по тази наредба или Директива 2005/66/ЕО, сертификатите за съответствие с одобрен тип съгласно Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета или Директива 70/156/ЕИО, придружаващи тези ПС, се считат за валидни за целите на тяхната регистрация.
(3) От 25 август 2006 г. не може да се забранява пускането на пазара на предни защитни устройства като отделни технически възли, когато те отговарят на изискванията по тази наредба или Директива 2005/66/ЕО.
§ 4. От 25 ноември 2006 г. изпълнителният директор на ИА "АА" отказва издаването на сертификат за одобряване на типа, когато нов тип ПС с монтирано предно защитно устройство или нов тип предно защитно устройство като отделен технически възел не отговаря на изискванията по тази наредба.
§ 4. (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) От 25 ноември 2006 г. изпълнителният директор на ИА "АА" отказва издаването на ЕО сертификат за одобряване на типа, когато нов тип ПС с монтирано предно защитно устройство или нов тип предно защитно устройство като отделен технически възел не отговаря на изискванията по тази наредба.
§ 5. От 25 май 2007 г. за нови типове ПС с монтирани предни защитни устройства:
1. сертификатите за съответствие с одобрен тип съгласно Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета или Директива 70/156/ЕИО, придружаващи ПС, които не отговарят на изискванията по тази наредба или Директива 2005/66/ЕО, се считат невалидни за целите на тяхната регистрация;
2. се забранява пускането им на пазара, когато не са придружени с валидни сертификати за съответствие.
§ 6. От 25 май 2007 г. предните защитни устройства, доставяни като отделни технически възли, трябва да отговарят на изискванията на тази наредба, на чл.48 и чл.51, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (чл.6, т. 3 и чл.7, т. 2 от Директива 70/156/ЕИО).
§ 7. Навсякъде в наредбата означението "bg" се заменя с "е", думата "сертификат" се заменя с "ЕО сертификат", думата "сертификата" се заменя с "ЕО сертификата", думата "сертификатът" се заменя с "ЕО сертификатът", думите "маркировка/та" се заменят съответно "ЕО маркировка/та" от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.
Приложение № 1
към чл. 3, ал. 2
Приложение № 1
към чл. 3, ал. 2
(В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
Приложение № 2
към чл 5, ал. 2
Приложение № 2
към чл 5, ал. 2
(В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
Приложение № 3
към чл. 9 и чл. 18
Приложение № 4
към чл. 11, ал. 2
Приложение № 4
към чл. 11, ал. 2
(В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
Приложение № 5
към чл. 13, ал. 2
Приложение № 5
към чл. 13, ал. 2
(В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
Приложение № 6
към чл. 16, ал. 2
Приложение № 6
към чл. 16, ал. 2
(В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)