Чл.1. С тази наредба се определят условията, редът и начинът на образуване на средствата за работна заплата през 2001 г. в търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична помощ по чл.8, ал.1, т.2, букви "в" и "г" и т.3 от Закона за лечебните заведения, и в търговските дружества - лечебни заведения за болнична помощ, които са с над 50 на сто държавно или общинско участие.
Чл.2.
(1) Търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична помощ, образуват средствата си за работна заплата през 2001 г. тримесечно, като начислените средства за работна заплата от предходното тримесечие се коригират с коефициент, отчитащ изменението на приходите от медицински и други услуги на едно лице през съответното тримесечие спрямо предходното тримесечие.
(2) Коефициентът се изчислява по методика, разработена от Националния статистически институт съгласно приложението.
Чл.3.
(1) Търговските дружества - лечебни заведения за болнична помощ, образуват средствата за работна заплата през 2001 г. тримесечно, като разчетените средства за работна заплата от предходното тримесечие се увеличават с до 40 на сто от постъпилите приходи от медицински и други услуги за съответното тримесечие.
(2) Когато с нормативен акт се промени разчетната средна месечна брутна работна заплата за системата на здравеопазването, търговските дружества - лечебни заведения за болнична помощ, увеличават разчетените средства за работна заплата от предходното тримесечие с произведението от тримесечния размер на увеличението на разчетната им средна месечна брутна работна заплата и разчетната численост, по която е определена годишната субсидия в съответствие с § 32 от Закона за държавния бюджет на Република България през 2001 г.
Чл.4.
(1) Търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична помощ, които приключват отчетното тримесечие със загуба, влошават финансовите си резултати спрямо предходното тримесечие и имат просрочени задължения, при увеличение на приходите от медицински и други услуги, не могат да увеличават средствата си за работна заплата, достигнати през предходното тримесечие.
(2) Търговските дружества - лечебни заведения за болнична помощ, които приключват отчетното тримесечие със загуба, влошават финансовите си резултати спрямо предходното тримесечие и имат просрочени задължения, не могат да ползват приходите от медицински и други услуги за увеличаване на средствата за работна заплата.
Чл.5. Търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична и болнична помощ, които приключват отчетното тримесечие с положителен финансов резултат, нямат или обслужват редовно задълженията си, образуват средствата си за работна заплата в съответствие с финансово-икономическото състояние и получените приходи.
Чл.6. При прилагане на наредбата от начислените средства за работна заплата през предходното и отчетното тримесечие се изключват:
1. обезщетенията по чл.220, 222 и чл.224, ал.1, както и обезщетенията по § 118 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда (ДВ,бр.25 от 2001 г.);
2. възнагражденията на изпълнителните и контролните органи;
3. възнагражденията на лицата, изпратени на работа в чужбина;
4. възнагражденията за условия на труд, изчислени в определения размер с чл.4, ал.2 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения, приета с Постановление No 133 на Министерския съвет от 1993 г. (обн.,ДВ,бр.67 от 1993 г.; изм.и доп.,бр.1 и 63 от 1994 г., бр.29 и 72 от 1996 г., бр.24 от 1997 г. и бр.25 от 1999 г.), определени с колективния трудов договор, но не повече от удвоения минимален размер;
5. внесените от работниците и служителите за тяхна сметка суми за доброволно социално и здравно осигуряване и за осигуряване за безработица, които не се облагат по Закона за облагане на доходите на физическите лица;
6. възнагражденията на наетите лица по граждански договори;
7. възнагражденията за извънреден труд по чл.262, ал.1, т.2 и 3 от Кодекса на труда, начислени съгласно определените размери с колективния трудов договор.
Допълнителни разпоредби
§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Разчетени средства за работна заплата" са средствата, получени като произведение от разчетната средна месечна брутна работна заплата за съответния период и разчетната численост, по които е определена субсидията от държавния бюджет на търговското дружество - лечебно заведение за болнична помощ.
2. "Просрочени задължения" са следните парични задължения, които не са изпълнени в срока, определен в договор или в нормативен акт:
а) задължения по главници и лихви за ползвани банкови кредити;
б) задължения към държавния и/или общинския бюджет (данък върху печалбата, данък върху доходите на физическите лица, вноски от печалбата за общината и задължения по сключени по съответния ред договори);
в) вноски за задължителното обществено осигуряване, за здравно осигуряване и за фонд "Професионална квалификация и безработица";
г) задължения по договори за доставки и услуги, свързани с дейността.
3. "Положителен финансов резултат" е счетоводната печалба за отчетното тримесечие, намалена с начислените за същия период данъци по Закона за корпоративното подоходно облагане.
4. "Влошаване на финансовия резултат" е увеличаването на счетоводната загуба (или преминаване от печалба към загуба), установен за съответните тримесечия по раздел V от отчета за приходите и разходите - приложение No 2 към чл.40, ал.1, т.2 от Закона за счетоводството.
5. Полагащите се суми за компенсируеми отпуски на персонала по реда на т.6.2 от НСС 19 - Доходи на персонала в резултат от неизползвано право на отпуск се изключват от начислените средства за работна заплата, подлежащи на регулиране, и не участват при формирането на финансовия резултат за целите на наредбата през четвъртото тримесечие на 2000 г. и 2001 г.
6. Търговските дружества - лечебни заведения за болнична помощ, изключват от начислените средства за работна заплата през четвърто тримесечие на 2000 г. еднократното допълнително възнаграждение по ПМС No 242 от 2000 г. (ДВ,бр.97 от 2000 г.).
§ 2. В приходите от медицински и други услуги по смисъла на чл.2 и 3 от наредбата не се включват приходите от продажби на материали и на дълготрайни материални активи и субсидията от държавния бюджет. Средствата, получени от продажби на материали и на дълготрайни материални активи, не могат да се използват за средства за работни заплати.
Преходни и заключителни разпоредби
§ 3. Наредбата се издава на основание § 12 от заключителните разпоредби на Наредбата за образуване на средствата за работна заплата в търговските дружества с над 50 на сто държавно или общинско участие през 2001 г., приета с ПМС No 75 от 2001 г.
§ 4. Наредбата е съгласувана с министъра на финансите и министъра на труда и социалната политика и влиза в сила от 1 януари 2001 г.
§ 5. Указания по прилагането на наредбата дават министърът на здравеопазването и министърът на труда и социалната политика съобразно ведомствената компетентност.
Министър: И. Семерджиев
Приложение към чл.2, ал.2
НАЦИОНАЛЕН СТАТИСТИЧЕСКИ ИНСТИТУТ
МЕТОДИКА
за изчисляване на коефициент, измерващ изменението на приходите от медицински и други услуги на търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична помощ, с над 50 на сто държавно или общинско участие през 2001 г.
1. Коефициентът се изчислява, като приходите от медицински и други услуги на едно лице през отчетното тримесечие се разделят на приходите от медицински и други услуги на едно лице през предходното тримесечие. С този коефициент се коригират средствата за работна заплата по чл.2 от наредбата.
2. В случаите, когато през отчетното тримесечие има промени в сравнение с предходното тримесечие на заплащаните суми за един преглед от Здравноосигурителната каса или на цените за преглед от свободния прием, обемът на приходите от медицински и други услуги се преизчислява по "съпоставими цени".
Преизчисляването се извършва, като се спазват следните процедури:
2.1. общият брой на прегледаните пациенти през отчетното тримесечие се умножава по заплащането за един прегледан пациент от Здравноосигурителната каса през предходното тримесечие;
2.2. общият брой на прегледаните пациенти през отчетното тримесечие от свободния прием се умножава по цените, които са действали през предходното тримесечие;
2.3. прави се сбор на сумите, получени от изчисленията по т.2.1 и 2.2.
Ако няма промяна в заплащането за един прегледан пациент по т.2.1, в сбора участват фактически получените през отчетното тримесечие суми от Здравноосигурителната каса.
В случаите, когато има промяна само в заплащането от Здравноосигурителната каса, а цените за прегледи от свободния прием са същите, както през предходното тримесечие, в сбора от т.2.2 участват фактически получените през отчетното тримесечие суми от свободния прием;
2.4. определя се коефициент, като сумата на фактически получените приходи от прегледаните през отчетното тримесечие пациенти се раздели на получения сбор по т.2.3;
2.5. общият размер на приходите от медицински и други услуги, посочени на реда "Нетен размер на приходите от продажби" по отчета за приходите и разходите за отчетното тримесечие се разделя на коефициента по т.2.4 и се получава обемът на приходите от медицински и други услуги по "съпоставими цени" (с отстранено влияние от промените в заплащането на един преглед от Здравноосигурителната каса и цените на един преглед от свободния прием);
2.6. приходите от медицински и други услуги през отчетното тримесечие по т.2.5 се разделят на броя на работилите през това тримесечие и се получава обемът на приходите от медицински и други услуги на едно лице по "съпоставими цени";
2.7. приходите от медицински и други услуги на едно лице по т.2.6 се разделят на приходите на едно лице през предходното тримесечие и се получава коефициентът по чл.2, ал.1 от наредбата.
С този коефициент се коригират начислените средства за работна заплата през предходното тримесечие.
Заключителна разпоредба
Указания по прилагането на методиката дава председателят на Националния статистически институт.