Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. С тази наредба се определят условията и редът за безопасен превоз на опасни товари по въздуха.
Чл. 2. Опасни товари са предмети и/или вещества, които при превоз по въздуха могат да застрашат здравето, безопасността и собствеността.
Чл. 3. Опасни товари се приемат за превоз по въздуха, ако отговарят на условията и реда, посочени в тази наредба и в подробните изисквания и процедури в следните документи:
1. Технически инструкции на Международната организация за гражданско въздухоплаване (ИКАО) по безопасен превоз на опасни товари по въздуха - документ 9284-AN/905 (ТИ);
2. Правилник на Международната организация за въздушен транспорт (ИАТА) за превоз на опасни товари по въздуха (ПИ);
3. специфичните изисквания на държавите и операторите, участващи в превоза на опасни товари по въздуха по целия маршрут (СИ).
Чл. 4.
(1) Разпоредбите на тази наредба се прилагат към:
1. всички международни и вътрешни български и чуждестранни полети с гражданските въздухоплавателни средства (ВС), когато излитането или кацането се извършва на територията на Република България или се прелита през нейното въздушно пространство;
2. всички въздухоплавателни средстава, вписани в държавния регистър на Република България, включително и когато се намират в чужбина, освен ако там не са в действие по-завишени изисквания.
(2) Министърът на транспорта може да разреши изключение от спазването на всички или някои от разпоредбите на тази наредба в случай на извънредни обстоятелства, когато не може да бъде използван друг вид транспорт и след като е направено всичко възможно за постигане общото ниво на безопасност при превоза, равнозначно на нивото, предвидено в наредбата.
Чл. 5. Разпоредбите на тази наредба не се прилагат за предмети и/или вещества, които се класифицират като опасни товари, но са необходими на борда на ВС, съгласно съответните изисквания за летателна годност и правила за експлоатация.
Чл. 6. Предмети и/или вещества, предназначени за необходим резерв на борда съгласно чл. 5, се превозват в съответствие с разпоредбите на тази наредба, с изключение на случаите, указани в част 1, глава 2 на ТИ и т. 2.5 на ПИ.
Чл. 7. Предмети и/или вещества, предназначени за лично ползване от пътниците и членовете на екипажа, се изключват от разпоредбите на тази наредба в случаите, указани в част 1, глава 2 на ТИ и т. 2.3 на ПИ.
Глава втора
ИДЕНТИФИКАЦИЯ И КЛАСИФИКАЦИЯ НА ОПАСНИТЕ ТОВАРИ
Чл. 8. Опасните товари се класифицират в 9 класа в съответствие със списъка от част 2, глави 1 до 10 на ТИ и глава 2 на ПИ:
1. клас 1 - взривни вещества:
а) подклас
1.1 - изделия и вещества, които представляват опасност за масов взрив;
б) подклас
1.2 - изделия и вещества, които представляват опасност от изхвърляне, но не създават опасност за масов взрив;
в) подклас
1.3 - изделия и вещества, които представляват опасност от запалване или незначителна опасност от избухване, или незначителна опасност от изхвърляне, или и двете, но не и опасност от масов взрив;
г) подклас
1.4 - изделия и вещества, които не представляват значителна опасност;
д) подклас
1.5 - крайно нечувствителни вещества, които представляват опасност за масов взрив;
2. клас 2 - газове:
а) горими (лесновъзпламеними) газове;
б) негорими (невъзпламеними) нетоксични газове;
в) токсични газове;
3. клас 3 - горими (лесновъзпламеними) течности;
4. клас 4 - горими (лесновъзпламеними) твърди вещества; вещества, склонни към самовъзпламеняване; вещества, които при допир с вода отделят лесновъзпламеними газове:
а) подклас
4.1 - горими (лесновъзпламеними) твърди вещества;
б) подклас
4.2 - вещества, склонни към самовъзпламеняване;
в) подклас
4.3 - вещества, които при допир с вода отделят лесновъзпламеними газове;
5. клас 5 - окисляващи вещества или органични прекиси:
а) подклас
5.1 - окисляващи вещества;
б) подклас
5.2 - органични прекиси;
6. клас 6 - токсични (отровни) и инфекциозни вещества:
а) подклас
6.1 - токсични вещества;
б) подклас
6.2 - инфекциозни вещества;
7. клас 7 - радиоактивни материали;
8. клас 8 - вещества, причиняващи корозия;
9. клас 9 - разни опасни предмети и/или вещества.
Чл. 9. Предмети и/или вещества, непосочени в чл. 8 и носители на повече от една опасност, трябва да бъдат класифицирани в съответствие с опасността, създавана по време на превоза, съгласно условията и реда, посочени в ТИ и ПИ.
Чл. 10. Предмети и/или вещества, непосочени конкретно по наименование в чл. 8, които са отнесени към типа "неуказано конкретно" ("н.у.к."), могат да бъдат превозени по въздуха при спазване условията и реда на ТИ и ПИ.
Глава трета
ОГРАНИЧЕНИЯ ПРИ ПРЕВОЗА НА ОПАСНИ ТОВАРИ ПО ВЪЗДУХА
Чл. 11. Забранени за превоз по въздуха при всякакви обстоятелства са опасните товари:
1. взривни предмети и/или вещества, които се възпламеняват или се разпадат, когато са подложени на температура 75 градуса С в продължение на 48 часа;
2. взривни предмети и/или вещества, съдържащи хлорати и амониеви соли;
3. взривни предмети и/или вещества, съдържащи смеси от хлорати и фосфати;
4. твърди взривни предмети и/или вещества, които са класифицирани като извънредно чувствителни на механичен удар;
5. течни взривни предмети и/или вещества, които са класифицирани като умерено чувствителни на механичен удар;
6. предмети и/или вещества, които могат да произвеждат опасно нарастване на топлина или газ при нормални условия за превоз по въздуха;
7. лесновъзпламеними твърди предмети и/или вещества и органични прекиси, проявяващи при изпробване взривни свойства и пакетирани по такъв начин, че процедурата на класификацията ще изисква употребата на етикети за взривоопасност поради допълнителен риск.
Чл. 12. Забраняват се за превоз по въздуха, ако не са освободени от забрана, опасните товари, описани и в част 1, глава 2, т. 2.2 на ТИ и т. 2.1.2 на ПИ:
1. предмети и/или вещества, забранени за превоз (включително означените като "н.у.к.");
2. радиоактивни материали;
3. заразени живи животни;
4. течности или твърди тела.
Чл. 13. При международен превоз на опасни товари по въздуха разрешение за освобождаване по чл. 12, т. 1 трябва да се получи както от държавите на изпращането и получаването, така и от държавите, през чието въздушно пространство ще преминава въздухоплавателното средство.
Чл. 14. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА) може да предлага на министъра на транспорта забрана за превоз по въздуха и за предмети и/или вещества, невключени като ограничения в тази наредба, както и в ТИ и ПИ, в случай че бъдат констатирани условия за застрашаване безопасността на полетите.
Глава четвърта
ОПАКОВАНЕ
Чл. 15.
(1) Общите изисквания за опаковане, изброени в тази глава, се прилагат за превоз на опасни товари по въздуха без тези, които попадат в чл. 8, ал.1, т. 7. Освен общите изисквания в тези случаи се спазват и изискванията, съдържащи се в ТИ и ПИ.
(2) За опасните товари от клас 7 по чл. 8, ал. 1 се прилагат изискванията, залегнали в част 3, глава 9 на ТИ и глава 10.5 на ПИ.
Чл. 16. Опасните товари трябва да се опаковат в опаковки с добро качество и ненарушена цялост, конструирани и затворени по начин, предотвратяващ изтичане или разсипване, което може да настъпи в нормални условия на въздушния превоз от промени в температурата, влажността, налягането или от вибрациите.
Чл. 17. Опаковките от типа единични или комбинирани, първично или повторно употребявани, трябва да отговарят на техническите изисквания при производство и изпитвания съгласно стандартите, публикувани в ТИ и ПИ.
Чл. 18. Опаковките, влизащи в пряк контакт с опасните вещества, трябва да издържат на всяко химическо или друго въздействие на тези вещества. Материалите, от които са направени опаковките, не трябва да съдържат вещества, които могат да реагират опасно със съдържанието, да формират опасни съединения или значително да влошат свойствата им. Не трябва да бъдат използвани материали като някои пластмаси, които могат да станат меки, чупливи или промокаеми под въздействието на температурите, възникващи по време на превоза поради химично въздействие на съдържанието или използването на охлаждащо вещество.
Чл. 19. Не се допуска опасни товари да бъдат пакетирани в една и съща външна опаковка заедно с опасни или други товари, ако те реагират опасно помежду си.
Чл. 20. Вътрешните съдове и опаковки се обезопасяват срещу счупване, разсипване или смесване на вещества посредством уплътнители или адсорбиращи материали. Опаковането се извършва съгласно опаковъчните инструкции - част 3, глава 3 на ТИ и глави 5.1 и 10.5 на ПИ.
Чл. 21. Опаковките трябва да бъдат с такива размери, че да има достатъчно място да се поставят всички необходими етикети и маркировки, освен ако е предвидено друго в ТИ и ПИ.
Глава пета
МАРКИРАНЕ И ЕТИКЕТИРАНЕ
Чл. 22. Всяка опаковка, отговаряща на изискванията на част 7, глава 2 и част 4, глава 2 на ТИ и глави 7 и 10 на ПИ, трябва да бъде маркирана съгласно съответните указания за маркиране в тях.
Чл. 23. Всяка опаковка с опасни товари се маркира с точното товарно-превозно наименование на съдържанието й, номера, определен от ООН, както и други маркировки, указани в част 4, глава 2 на ТИ и глави 7 и 10 на ПИ.
Чл. 24. Върху опаковка, съдържаща течни опасни товари, не се разрешава да се нанасят стрелки за други цели, освен за да се посочи съответната ориентация на пакета.
Чл. 25. За изписване на маркировките, отнасящи се за опасни товари, задължително се използва английски език в допълнение към езика, който може да бъде изискан от държавата на изпращане.
Чл. 26. Всяка опаковка с опасни товари (включително радиоактивни материали) се етикетира с етикети за опасност, указани в част 4, глава 3 на ТИ и глави 7 и 8 на ПИ.
Чл. 27. Всяка опаковка с опасни товари се етикетира с етикети, указващи начина на обработването й, съгласно част 4, глава 3 на ТИ и глава 2 на ПИ.
Чл. 28. Маркировката и етикетите върху опаковките за опасни товари трябва да бъдат достатъчно устойчиви за нормални условия по време на превоз по въздуха в съответствие с част 4, глави 2 и 3 на ТИ и глави 7 и 10 на ПИ.
Глава шеста
ЗАДЪЛЖЕНИЯ И ПРАВА НА ТОВАРОИЗПРАЩАЧА
Чл. 29. Товароизпращачът предлага за превоз опасни товари, когато те не са забранени за превоз по въздуха. Той носи отговорност за правилното класифициране, опаковане, маркиране и етикетиране съгласно изискванията на ТИ и ПИ.
Чл. 30.
(1) С предаването на опасния товар за превоз товароизпращачът представя изготвена и подписана от него "Декларация на изпращача". Тя съдържа необходимите изисквания съгласно част 4, глава 4 на ТИ по образец (приложение N: 1).
(2) Декларацията на изпращача се изготвя в два екземпляра и се прилага към товарителницата. Единият екземпляр се задържа от превозвача, а другият придружава пратката.
(3) Товарителницата трябва да показва ясно, че пратката съдържа опасни товари, както са описани в съпровождащата декларация на изпращача. В нея се вписва необходимата информация, посочена в част 4, глава 4 на ТИ и точка 8.2 на ПИ.
(4) За попълване на декларацията на изпращача, придружаваща опасните товари, задължително се използва английски език в допълнение към езика, който може да бъде изискан от държавата на изпращане.
Чл. 31. Товароизпращачът е длъжен да доставя опасните товари на летището за натоварване точно в договореното с превозвача време. Не се допуска складирането на опасни товари в района на летището, освен ако има специално подготвени за тази цел складове.
Глава седма
ЗАДЪЛЖЕНИЯ И ПРАВА НА ПРЕВОЗВАЧА
Чл. 32.
(1) Задълженията на превозвача се разпростират и върху неговия обслужващ агент.
(2) Превозвачът не приема опаковка, съдържаща опасен товар за превоз по въздуха, ако не са изпълнени следните условия:
1. към опасния товар да са приложени попълнени документи за превоз, с изключение на случаите, когато в ТИ и ПИ е посочено, че такива документи не са необходими;
2. да са осигурени място за складиране, проверка на външната опаковка и съответстващ контейнер за опасни товари по реда, посочен в ТИ и ПИ.
(3) Специални указания, отнасящи се до приемането на външни опаковки, се съдържат в част 5, глава 1 на ТИ.
(4) Товарните ВС се товарят и разтоварват в специално определени и при нужда специално оборудвани места в района на летището на такова разстояние и разположение, че да не се застрашават животът на хората в летището, сградите, съоръженията и сигурността на полетите на други ВС.
Чл. 33. Ако маршрутът на въздушния превоз на опасните товари изисква превозът да се изпълни с ВС на два или повече превозвача, обслужващият агент, получил заявка за такъв превоз, може да потвърди извършването му само след като получи потвърждение от страна на всички превозвачи, участващи в превоза на опасни товари по въздуха.
Чл. 34. Превозвачът използва контролна карта-списък по образец (приложения N: 2 и N: 2А), по която извършва приемането, с цел да се обезпечи точното спазване на разпоредбите.
Чл. 35. Опаковка или отделна товарна единица не се разрешава да бъде натоварвана на ВС, ако не е била проверена и не е установено, че няма признаци за изтичане или повреда на съдържащите се в нея опасни товари.
Чл. 36. Ако натоварена на ВС опаковка с опасни товари е повредена или изтича, превозвачът я сваля от ВС и след като се увери, че остатъкът от пратката е в годно състояние за превоз по въздуха и няма замърсени или повредени други пакети, извършва превоза.
Чл. 37. В пилотската или в заетата от пътници пътническа кабина не се превозват опасни товари. Изключенията са посочени в разпоредбите на чл. 5 и 7, а за радиоактивни материали - съгласно указанията по част 2, глава 7 на ТИ и т. 2.5 на ПИ.
Чл. 38. Опаковки, които съдържат опасни товари и биха могли да реагират опасно помежду си, не трябва да се разполагат във ВС една до друга или в положение, което би позволило взаимодействието между товарите. Минималните изисквания относно разполагането на несъвместими опасни товари се съдържат в ТИ и ПИ.
Чл. 39. Опаковки, съдържащи опасни товари, ако не са разположени в единица товарно устройство (ЕТУ), се проверяват за признаци на повреда или изтичане при разтоварването от въздухоплавателното средство. Ако се намерят признаци за повреда или изтичане от такива опаковки или от ЕТУ, зоната, където са били разположени във ВС, се проверява за повреда или замърсяване и всяко опасно замърсяване се отстранява.
Чл. 40. Когато се приемат и превозват инфекциозни или токсични вещества или радиоактивни материали, превозвачите спазват специалните изисквания, изложени в част 5, глава 1 и 2 на ТИ и глава 9.4 на ПИ.
Чл. 41. Вещества, които са маркирани или са известни като токсични или инфекциозни (клас 6), не се превозват в едно и също отделение на ВС заедно с живи животни, хранителни продукти, кърма и медикаменти. Единични товарни устройства, съдържащи токсични или инфекциозни вещества, не се разполагат на борда на ВС до ЕТУ, съдържащи хранителни продукти, кърма или медикаменти.
Чл. 42. Въздухоплавателно средство, замърсено от радиоактивни материали, незабавно се изважда от експлоатация, докато нивото на радиация на всяка достъпна повърхност и нефиксираното замърсяване превишават стойностите, указани в част 5, глава 3 на ТИ и точка 9.4.3 на ПИ. Чл. 43. Опаковките с радиоактивни материали, които са натоварени на ВС, се отделят от хора, живи животни и непроявени фотоматериали при спазване на разграничителните разстояния, таблично указани в част 5, глава 2 на ТИ или т. 9.3.17 и табл. 9.3.F на ПИ.
Чл. 44. Когато опасни товари в съответствие със съдържащите се в наредбата разпоредби са натоварени на ВС, превозвачът е длъжен да ги опази от повреждане. Той ги укрепва във ВС по такъв начин, че да предотврати каквото и да е придвижване по време на полет, което би променило разположението на опаковките. За опаковки, съдържащи радиоактивни материали, укрепването трябва да гарантира спазването през цялото време на превоза изискванията по чл. 42 относно разграничаването.
Чл. 45. Опаковките с опасни товари, които носят етикета "само за товарно ВС", се натоварват по такъв начин, че член на екипажа или друго упълномощено лице да има възможност да оглежда и при необходимост да обработва, и където размерът и теглото позволяват, да разделя такива опаковки от други товари по време на полета. Това не се прилага в случаите, указани в част 5, глава 2 на ТИ и точка 9.3.4 на ПИ.
Чл. 46. Натоварването и разтоварването на ВС, превозващи опасни товари, се извършват при спазване на тази наредба от специално обучени и инструктирани работници, като се вземат необходимите мерки за безопасността и хигиената на труда, противопожарната охрана и др. съгласно съответните нормативни актове.
Чл. 47. Когато предстои да се возят опасни товари, превозвачът своевременно и преди излитането на ВС снабдява командира с писмена информация по образец (приложение N: 3).
Чл. 48. Превозвачът трябва да осигури в своето "Ръководство за провеждане на полетите" такава информация, която определя правата и задълженията на екипажа относно превоза на опасни товари и указания за действията, които да се предприемат в случай на аварийна обстановка, възникнала при превоза на опасни товари.
Чл. 49. Превозвачът уведомява пътниците за видовете опасни предмети и вещества, които са забранени да превозват на борда на ВС като предаден багаж или лични вещи под техен надзор. Опасни предмети и/или вещества съгласно ПИ, табл. 2.3.А на ПИ, не се разрешава да се носят от пътници или екипаж/кабинен състав на ВС.
Чл. 50. Ако по време на полет възникне аварийна ситуация, командирът на ВС уведомява ръководството на въздушното движение за намиращите се на борда опасни товари. Ако аварийната ситуация позволява, информацията включва точните превозни наименования, класа, допълнителните рискове, за които се изискват етикети, групата на съвместимост за клас 1 и количеството и местоположението на опасните товари на борда на ВС.
Чл. 51. Когато с ВС, превозващо опасни товари, е станало произшествие, превозвачът възможно най-бързо информира държавата, в която е станало произшествието, за превозваните опасни товари заедно с техните точни наименования, клас, допълнителни рискове, за които се изискват етикети, групата на съвместимост за клас 1 и количеството и местоположението им на борда на ВС.
Чл. 52. Когато с ВС, превозващо опасни товари, е възникнала предпоставка за произшествие, превозвачът осигурява при поискване от страна на държавата, в която е възникнала предпоставката, необходимата информация, за да се сведат до минимум опасностите, възникнали вследствие някаква повреда по носените опасни товари.
Глава осма
КВАЛИФИКАЦИЯ НА ПЕРСОНАЛА
Чл. 53. Организациите, извършващи дейност при условията и по реда на тази наредба, осигуряват и поддържат квалификацията на персонала, посочена в глава 6 на ТИ и глава 1.5 на ПИ.
Чл. 54. Необходимата квалификация се придобива и поддържа в лицензирани от министъра на транспорта учебни центрове при спазване на задължителните минимални изисквания за обучение съгласно приложение N: 4.
Глава девета
КОНТРОЛ
Чл. 55. Операторът има право да проверява пратката и придружаващите я документи за съответствие с изискванията на наредбата както в присъствието, така и в отсъствието на представител на товароизпращача. При установяване на нарушение в съдържанието, опаковката, маркировката и придружаващите пратката документи операторът има право да откаже превоза или да го прекъсне в който и да е пункт от маршрута. За предприетите действия операторът веднага уведомява товароизпращача.
Чл. 56. Контролът по приемането и изпращането на опасни товари за превоз по въздуха от пощенските служби става по реда, определен от Комитета по пощи и далекосъобщения и съгласуван с Министерството на транспорта.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Тази наредба се издава на основание § 6, ал. 1 във връзка с чл.16а, т. 6 от Закона за гражданското въздухоплаване (обн., ДВ, бр. 94 от 1972 г.; изм., бр. 30 от 1990 г.; изм. и доп., бр. 16 от 1997 г. и бр. 85 от 1998 г.).
§ 2. Тази наредба отменя Наредба N: 6 от 15.XI.1988 г. за безопасен превоз на опасни товари по въздуха (ДВ, бр. 4 от 1987 г.).
§ 3. Контролът по спазването правилата на тази наредба се упражнява от министъра на транспорта или упълномощено от него лице.
§ 4. Наредбата влиза в сила 30 дни след обнародването й в "Държавен вестник".