Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1.
(1) С наредбата се уреждат условията и редът за определяне на категорията, отказът за определяне, прекратяване и промяна на категорията на туристическите хижи - туристически обекти по чл.3, ал. 3, т. 2 от Закона за туризма и прилежащите към тях заведения за хранене, наричани по-нататък общо "туристически обекти".
(2) С наредбата се определят и видовете туристически хижи, видовете прилежащи към тях заведения за хранене, техните характеристики съгласно приложение № 1, както и критериите за определяне на съответните категории за всеки вид.
(3) На категоризиране по наредбата подлежат туристическите обекти независимо от формата на собственост и начина на стопанисването им.
Чл. 2. Видовете туристически обекти, подлежащи на категоризиране по наредбата, са:
1. туристически хижи - туристически хижи, туристически учебни центрове, туристически спални и туристически заслони;
2. заведения за хранене, прилежащи към туристическите хижи - туристически столови, туристически бюфети и туристически столови със сервитьoрско обслужване.
Чл. 3.
(1) Категорията на туристическите обекти се определя от министъра на културата и туризма по предложение на Експертната комисия по категоризация на туристическите обекти (ЕККТО) по чл.9а, ал. 4 от Закона за туризма или от кмета на общината по местонахождението на обекта по предложение на общинската експертна комисия по категоризиране (ОЕКК).
(2) Министърът на културата и туризма по предложение на ЕККТО, прието с мнозинство две трети от присъстващия състав на заседанието й, определя категорията на туристическите хижи, туристическите учебни центрове и туристическите спални - категория "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди" и прилежащите към тях заведения за хранене - категория "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди".
(3) Кметът на общината по предложение на ОЕКК, прието с мнозинство две трети от състава й, присъстващ на заседанието, определя категорията на туристическите заслони - категория "една звезда" и "две звезди".
Чл. 4.
(1) Категорията на туристическите обекти се определя на базата на съответствие с минималните задължителни изисквания за изграждане, обзавеждане и оборудване, обслужване и предлагани туристически услуги, на:
1. туристическите хижи съгласно приложение № 2;
2. заведенията за хранене, прилежащи към туристическите хижи, съгласно приложение № 3.
(2) Съответствието или надвишаването на определени задължителни изисквания не може да компенсира несъответствието с други задължителни изисквания.
(3) В категоризираните туристически обекти могат да се предоставят и по-благоприятни условия и услуги от предвидените за съответната категория.
Чл. 5. Хотелиерство или рестораньорство се извършва в категоризирани туристически обекти или в обекти с временно удостоверение за открита процедура за категоризиране.
Чл. 6. За категоризиране на туристически обект може да кандидатства лице, което:
1. е търговец по смисъла на Търговския закон или е юридическо лице, което има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност;
2. не е в производство по ликвидация или несъстоятелност.
Глава втора
ОПРЕДЕЛЯНЕ КАТЕГОРИЯТА НА ТУРИСТИЧЕСКИТЕ ОБЕКТИ. ВИДОВЕ КАТЕГОРИИ
Чл. 7.
(1) Процедурата за категоризиране или за промяна на категорията на туристически обект се открива след подаване на заявление от лицето по чл. 6 или от упълномощено от него лице до съответния категоризиращ орган по чл. 3, ал. 1. Заявлението е по образец, съгласно приложение № 4 или 5.
(2) Към заявлението по ал. 1 се прилагат:
1. удостоверение за актуална съдебна регистрация на лицето - оригинал или заверен препис или копия от документи, удостоверяващи, че юридическото лице има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност;
2. удостоверение, че лицето не е в процедура по ликвидация или несъстоятелност - оригинал или заверен препис;
3. формуляр за определяне на категория - съгласно приложение № 6 или 7;
4. копия от документите за собственост на обекта или удостоверение от публичния регистър на спортните обекти и обектите за социален туризъм по чл.48а от Закона за физическото възпитание и спорта;
5. копие от договор за наем или от друг договор, от който е видно, че са налице условия лицето да извършва съответната туристическа дейност в обекта;
6. нотариално заверено пълномощно в оригинал, когато заявлението се подава от пълномощник;
7. документ за платена такса за категоризиране съгласно тарифата по чл.55, ал. 4 от Закона за туризма.
Чл. 8.
(1) Заявлението по чл. 7 за туристически обекти по чл. 3, ал. 2 се разглежда от ЕККТО в 14-дневен срок от постъпването му.
(2) Експертната комисия по категоризация на туристическите обекти открива процедурата за категоризиране на туристическия обект, след като констатира, че представените документи съответстват на изискванията на чл. 7 и издава временно удостоверение за откритата процедура, валидно за срок 3 месеца, а за високопланинските, труднодостъпните и отдалечените туристически обекти този срок може да бъде 5 месеца.
(3) Временното удостоверение за откритата процедура се изпраща до заявителя, на посочен от него адрес, в 14-дневен срок от заседанието на ЕККТО.
(4) Временното удостоверение се поставя в туристическия обект на видно за туристите място. В него са вписани следните данни:
1. пореден номер;
2. вид и наименование на обекта;
3. местонахождение на обекта;
4. собственик на обекта или лице, стопанисващо и управляващо обекта - наименование, седалище, БУЛСТАТ;
5. лице, извършващо дейност в обекта - наименование, седалище и БУЛСТАТ, ако има такъв;
6. срок на валидност;
7. номер и дата на протокола от заседанието на ЕККТО за откриване на процедурата;
8. подпис на министъра на културата и туризма или оправомощено от него длъжностно лице и печат.
Чл. 9.
(1) Заявлението по чл. 7 за обектите по чл. 3, ал. 3 се разглежда от ОЕКК в 14-дневен срок от постъпването му.
(2) Общинската експертна комисия по категоризиране открива процедурата за категоризиране на обекта след като констатира, че представените документи съответстват на изискванията на чл. 7 и издава временно удостоверение за откритата процедура, валидно за срок два месеца, а за високопланинските, труднодостъпните и отдалечените туристически обекти този срок може да бъде 5 месеца.
(3) Временното удостоверение за откритата процедура се изпраща до заявителя, на посочен от него адрес, в 7-дневен срок от заседанието на ОЕКК.
(4) Временното удостоверение се поставя в туристическия обект на видно за туристите място. В него са вписани следните данни:
1. пореден номер;
2. вид и наименование на обекта;
3. местонахождение на обекта;
4. собственик на обекта или лице, стопанисващо и управляващо обекта - наименование, седалище, БУЛСТАТ;
5. лице, извършващо дейност в обекта - наименование, седалище и БУЛСТАТ, ако има такъв;
6. срок на валидност;
7. номер и дата на протокола от заседанието на ОЕКК за откриване на процедурата;
8. подпис на кмета на общината или оправомощено от него длъжностно лице и печат.
Чл. 10.
(1) В случай че съответната комисия по чл. 8 и 9 констатира нередовности в представените от лицето документи по чл. 7, заявителят следва да ги отстрани в 14-дневен срок от уведомяването му за тях.
(2) Ако по независещи от него причини заявителят не може да отстрани нередовностите в срока по ал. 1, той може да направи писмено обосновано искане до председателя на съответната комисия по чл. 8 и 9 за удължаване на срока. Искането следва да бъде направено в рамките на 14-дневния срок по ал. 1.
(3) Съответната комисия по чл. 8 и 9 може да вземе решение за удължаване на срока по ал. 1 с не повече от 30 дни. Решението се взема с обикновено мнозинство от присъстващите членове на комисията.
(4) При отстраняване на нередовностите в сроковете по ал. 1 и 3 процедурата за определяне категорията на обекта продължава по реда на чл. 8, съответно чл. 9.
(5) Открита процедура за категоризиране на туристически обект може да се прекрати по искане на заявителя. Към заявлението лицето прилага издаденото временно удостоверение за открита процедура по категоризиране.
Чл. 11.
(1) Експертната комисия по категоризация на туристическите обекти с мнозинство две трети от състава й, присъстващ на заседанието, взема решение за създаване на експертни работни групи за проверка на място на туристическите обекти по чл. 3, ал. 2 за изпълнение на изискванията по приложение № 1 и на минималните задължителни изисквания към съответния туристически обект, посочени в приложения № 2 и 3, съобразно заявената категория.
(2) В експертните работни групи по ал. 1 могат да бъдат включени експерти, избрани чрез конкурс, които не са служители във ведомствата по чл.9а, ал. 4 от Закона за туризма. Външните експерти работят по граждански договор.
(3) Конкурсът се обявява от изпълнителния директор на Агенцията по туризъм чрез централния или местния печат. Обявлението за конкурса съдържа:
1. мястото и характера на работа и изискванията за длъжността;
2. начина за провеждане на конкурса;
3. необходимите документи, мястото и срока за подаването им.
(4) Общинската експертна комисия по категоризиране с мнозинство две трети от състава й, присъстващ на заседанието, взема решение за създаване на експертни работни групи за проверка на мястото на туристическите обекти по чл. 3, ал. 3 за изпълнение на изискванията по приложение № 1 и на минималните задължителни изисквания към съответния туристически обект, посочени в приложения № 2 и 3, съобразно заявената категория.
(5) Експертните работни групи по ал. 1 и 4 се състоят от председател и членове.
(6) Проверките на място се извършват от експертните работни групи по ал. 1 и 4 в състав най-малко 3 души. За проверката се съставя констативен протокол, който съдържа предложение за определяне или за отказ за определяне на вид и категория на туристическия обект.
(7) Освен предложението по ал. 6 констативният протокол съдържа:
1. имената на съставителя и длъжността му;
2. датата и мястото на извършената проверка;
3. правното основание за съставянето му;
4. описание на съответствията и несъответствията с изискванията за съответната категория;
5. предписания и срок за отстраняване на констатираните несъответствия (ако има такива);
6. наименованието и седалището на заявителя или на упълномощено от него лице;
7. имената и точните адреси на свидетелите;
8. обяснения и/или възражения на заявителя или на упълномощено от него лице;
9. имената и подписите на всички проверяващи;
10. имената и подписите на заявителя или на упълномощено от него лице, а при отказ от негова страна - на един свидетел;
(8) При констатиране на несъответствия с минималните задължителни изисквания по приложение № 2 или 3, експертните работни групи дават задължителни предписания за отстраняването им, като срокът за тяхното изпълнение не може да надвишава 45 дни.
(9) Обясненията и/или възраженията на заявителя по констативния протокол по ал. 6 се отразяват при подписването му на място след приключване на проверката или писмено се отправят до съответната комисия по чл. 8 и 9 в 3-дневен срок от извършване на проверката.
(10) Председателите на експертните работни групи в 7-дневен срок от извършване на проверката на място въз основа на констативния протокол изготвят доклад до съответната комисия по чл. 8 и 9, който съдържа предложение за определяне категория на туристически обект или за отказ за определяне.
Чл. 12.
(1) Туристическите хижи се категоризират в категории "една звезда", "две звезди", "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди" във възходяща градация.
(2) Заведенията за хранене, прилежащи към туристическите хижи се категоризират в "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди" във възходяща градация.
Чл. 13.
(1) Видовете туристически хижи се категоризират в следните категории:
1. туристически заслони - категория "една звезда" или "две звезди";
2. туристически хижи и туристически спални - категория "три звезди", "четири звезди" или "пет звезди";
3. туристически учебни центрове - категория "четири звезди" или "пет звезди".
(2) Туристическите обекти по ал. 1 се категоризират в категории "една звезда", "две звезди", "три звезди", "четири звезди" или "пет звезди" съгласно минималните задължителни изисквания за съответната категория, посочени в приложение № 2.
Чл. 14.
(1) Видовете заведения за хранене, прилежащи към туристическите хижи, се категоризират в следните категории:
1. туристическа столова и туристически бюфет - категория "три звезди" или "четири звезди";
2. туристическа столова със сервитьорско обслужване - категория "четири звезди" или "пет звезди".
(2) Заведенията за хранене по ал. 1 се категоризират в категории "три звезди", "четири звезди" или "пет звезди" съгласно минималните задължителни изисквания за съответната категория, посочени в приложение № 3.
(3) Заведенията за хранене, прилежащи към туристическите хижи, могат да получат категория, различна от тази на туристическата хижа, като разликата между тях е не повече от една "една звезда".
Чл. 15. Категорията на туристическите обекти се определя в следните срокове:
1. за туристическите обекти по чл. 3, ал. 2 - 3 месеца от датата на откриване на процедурата за категоризиране със заповед на министъра на културата и туризма, като за високопланинските, труднодостъпните и отдалечените туристически хижи срокът може да бъде 5 месеца;
2. за туристическите обекти по чл. 3, ал. 3 - два месеца от датата на откриване на процедура за категоризиране със заповед на кмета на съответната община, като за високопланинските, труднодостъпните и отдалечените туристически хижи срокът може да бъде 5 месеца.
Чл. 16. Категорията на туристическите обекти е безсрочна.
Чл. 17.
(1) На категоризираните туристически обекти се издава категорийна символика в 14-дневен срок от датата на заповедта по чл. 15. Категорийната символика включва удостоверение и табела.
(2) Категорийната символика е унифицирана и се издава по образец, утвърден от министъра на културата и туризма.
(3) В удостоверението по ал. 1 се вписват следните данни:
1. пореден номер;
2. вид и наименование на обекта;
3. категория на обекта;
4. капацитет на обекта (за заведения за хранене, прилежащи към туристическите хижи - брой места на открито и закрито);
5. местонахождение на обекта;
6. собственик на обекта или лице, стопанисващо и управляващо обекта - наименование, адрес, БУЛСТАТ;
7. лице, извършващо дейност в обекта - наименование, седалище и БУЛСТАТ, ако има такъв;
8. номер и дата на заповедта на категоризиращия орган за определяне на категория;
9. подпис на категоризиращия орган или на оправомощено от него длъжностно лице и печат.
(4) Табелата по ал. 1 съдържа информация за:
1. вида на туристическия обект - на български и на английски език;
2. определената категория на туристическия обект.
(5) Надписите за вида, наименованието и категорията на туристическите обекти трябва да съответстват на посочените в удостоверението по ал. 1 и да не въвеждат в заблуждение туриста.
(6) Удостоверението и табелата по ал. 1 се поставят на видно място в обекта.
Чл. 18.
(1) Дубликат на удостоверение за категория се издава при загубване или унищожаване на първоначално издаденото удостоверение по заявление на хотелиера или ресторантьора, с приложена декларация за обстоятелствата, при които удостоверението е загубено или унищожено. За издаването на дубликат се заплаща такса съгласно тарифата по чл.55, ал. 4 от Закона за туризма.
(2) Издадените дубликати се отразяват от съответния категоризиращ орган в Националния туристически регистър.
Чл. 19. При захабяване на табелата по чл. 17, ал. 1 съответният хотелиер или ресторантьор може да заяви изработката на нова табела, като заплати такса съгласно тарифата по чл.55, ал. 4 от Закона за туризма.
Чл. 20.
(1) Категоризиращият орган по предложение на съответната комисия по чл. 8 и 9 издава заповед за отказ за определяне на категория, когато:
1. не се отстранят нередовностите по заявлението и приложените към него документи в сроковете по чл. 10, ал. 1 и 3;
2. не са изпълнени минималните задължителни изисквания за вид и категория на туристическия обект, определени в съответното приложение;
3. е налице обективна невъзможност експертната работна група да извърши проверка на място в обекта по вина на проверяваното лице;
4. при проверка по документи или на място се установи, че компетентен да определи категорията на съответния туристически обект е друг орган;
5. при открита процедура за категоризиране се констатира промяна на лицето, което извършва или ще извършва хотелиерство или ресторантьорство, или наличие на някое от обстоятелствата по чл. 22, ал. 1, т. 2 и 3;
6. при открита процедура за категоризиране се констатира, че лицето не отговаря на изискванията по чл. 6, т. 2.
(2) Категоризиращият орган по предложение на съответната комисия по чл. 8 и 9 определя категория, различна от заявената, при неизпълнение на изискванията, съответстващи на заявената категория, определени в приложение № 2 или 3.
(3) Заповедта по ал. 1 и 2 на съответния категоризиращ орган може да се обжалва по реда на Закона за Върховния административен съд, съответно по реда на Закона за административното производство.
Чл. 21.
(1) Уведомяването на лицето, подало заявление за категоризиране за сроковете по чл. 10, ал. 1 и 3 и за заповедите по чл. 20, ал. 1 и 2 и по чл. 22, ал. 2, се извършва с препоръчано писмо с обратна разписка. Уведомяването с препоръчано писмо се удостоверява чрез известие за получаването му.
(2) Ако уведомяването не бъде прието от лицето на посочения от него адрес, счита се, че то е извършено с поставянето му на специално определено за целта място в непосредствена близост до мястото за подаване на заявленията за определяне на категория.
Глава трета
ПРЕКРАТЯВАНЕ. ПРОМЯНА НА КАТЕГОРИЯТА
Чл. 22.
(1) Категорията на туристически обект се прекратява:
1. по искане на собственика или на лицето, стопанисващо и управляващо туристическия обект;
2. при промяна на вида на туристическия обект;
3. при реконструкция или разширение на туристическия обект;
4. при повторно нарушение на изискванията по чл.46, т. 1 от Закона за туризма;
5. ако в 6-месечен срок лицето, подало заявление за категоризиране, не се яви за получаване на категорийната символика;
6. при неизпълнение на задълженията по чл.49, ал. 1, 3 и 4 от Закона за туризма.
(2) Категорията на туристическия обект се прекратява със заповед на съответния категоризиращ орган.
(3) В случаите по ал. 1, т. 2 и 3 хотелиерът или ресторантьорът е длъжен в 30-дневен срок от промяната да подаде заявление до съответния категоризиращ орган.
(4) След прекратяване на категорията на туристическия обект нова категория на обекта се определя по реда на чл. 7.
(5) Когато лицето, извършващо хотелиерство и/или ресторантьорство, желае категорията на обекта да бъде прекратена, то предприема съответните действия по ал. 1, т. 1 и подава заявление за определяне на категория по реда на чл. 7.
Глава четвърта
ВПИСВАНЕ НА КАТЕГОРИЗИРАНИТЕ ТУРИСТИЧЕСКИ ОБЕКТИ И НА ЛИЦАТА, УПРАЖНЯВАЩИ ДЕЙНОСТ ХОТЕЛИЕРСТВО И РЕСТОРАНТЬОРСТВО В ТЯХ. НАЦИОНАЛЕН ТУРИСТИЧЕСКИ РЕГИСТЪР. ТАКСИ ЗА КАТЕГОРИЗИРАНЕ
Чл. 23.
(1) Категоризираните туристически обекти и лицата, упражняващи дейност хотелиерство и ресторантьорство в тях, се вписват в Националния туристически регистър по чл.58 от Закона за туризма.
(2) Вписванията в регистъра се правят от министъра на културата и туризма или от оправомощено от него длъжностно лице служебно или след постъпило заявление за отразяване на промени във вписаните обстоятелства.
(3) Лицата, за които е настъпила промяна в обстоятелствата, вписани в регистъра по ал. 1, са длъжни писмено да заявят в Министерството на културата и туризма или в съответната община промяната в срок до един месец от настъпването й.
(4) Към заявлението по ал. 3 се прилагат копия на документа, удостоверяващ промяната, и на документ за платена такса съгласно тарифата по чл.55, ал. 4 от Закона за туризма.
Чл. 24.
(1) При промяна на собственика, на лицето, стопанисващо и управляващо обекта, на наемателя или на лицето, извършващо дейност в туристическия обект, хотелиерът или ресторантьорът в 30-дневен срок от промяната подава заявление до съответния категоризиращ орган за отразяване на променените обстоятелства в Националния туристически регистър.
(2) Към заявлението по ал. 1 се прилагат следните документи:
1. удостоверение за актуална съдебна регистрация на лицето - оригинал или заверен препис, или копия от документи, удостоверяващи, че лицето има право по силата на друг закон да извършва стопанска дейност;
2. удостоверение, че лицето не е в процедура по ликвидация или несъстоятелност - оригинал или заверен препис;
3. копие от акта за собственост - при промяна на собствеността;
4. копие от договор за наем или друг договор, от който е видно, че са налице условия лицето да извършва съответната туристическа дейност в обекта - при промяна на наемателя или на лицето, извършващо дейност в обекта;
5. копие от БУЛСТАТ и данъчен номер;
6. документ за платена такса за вписване на настъпили промени в обстоятелствата съгласно тарифата по чл.55, ал. 4 от Закона за туризма.
(3) В случай на промяна на собственика на туристическия обект, при която няма промяна на лицето, което извършва хотелиерство или ресторантьорство, лицето, придобило собствеността, подава заявление до съответния категоризиращ орган за вписване в Националния туристически регистър на настъпилите промени в обстоятелствата, копие от акта за собственост и документ за платена такса за вписване на настъпили промени в обстоятелствата съгласно тарифата по чл.55, ал. 4 от Закона за туризма.
(4) В случаите по ал. 1 и 3 определената категория на туристическия обект се запазва.
(5) Определената категория се запазва и при промяна на наименованието на туристическия обект, в случай че не е настъпила промяна във вида на обекта, както и при промяна в капацитета на туристическия обект, когато промяната не е настъпила вследствие на реконструкция или разширение.
(6) Промяната в ал. 5 се заявява и отразява по реда на чл. 23, ал. 3 и 4.
(7) Таксата за отразяване на настъпила промяна в обстоятелствата, вписани в Националния туристически регистър, включва и издаване на удостоверение, отразяващо променените обстоятелства.
(8) Удостоверението по ал. 7 се предоставя само при връщане на първоначално издаденото.
Чл. 25.
(1) Кметовете на общините се задължават да водят регистър по реда на Наредбата за организация на Единната система за туристическа информация на всички категоризирани от тях на територията на общината туристически обекти и да предоставят информация относно вписванията в този регистър в Министерството на културата и туризма в 30-дневен срок от датата на заповедта за определената категория на туристическия обект.
(2) Регистърът по ал. 1 е неразделна част от Националния туристически регистър.
Чл. 26.
(1) За определяне категорията на туристическите обекти се заплаща такса в размер, определен в тарифата по чл.55, ал. 4 от Закона за туризма.
(2) В таксата по ал. 1 се включва стойността на категорийната символика на туристическия обект.
Глава пета
КОНТРОЛ
Чл. 27.
(1) Контролът по глава пета се осъществява върху категоризирани или с открита процедура за категоризиране туристически хижи и прилежащи към тях заведения за хранене и има за цел да осигури съответствието на туристическите обекти с минималните задължителни изисквания за съответната категория.
(2) Контролът по ал. 1 се осъществява чрез проверка на място и по документи от длъжностни лица, оправомощени от изпълнителния директор на Агенцията по туризъм, председателя на Комисията по търговия и защита на потребителите или от кмета на съответната община.
(3) Длъжностни лица за осъществяване на контрол по ал. 2 могат да бъдат и лица по чл. 11, ал. 2.
(4) При необходимост органите по ал. 2 могат да координират своята дейност помежду си, както и с контролни органи по други закони за осъществяване на съвместни проверки.
(5) Проверки за цялостното съответствие на туристическия обект с минималните задължителни изисквания за съответната категория, както и за обстоятелствата по чл. 6, т. 2 се извършват на всеки 3 години от датата на издаване на удостоверението за категоризиране на туристическия обект или от датата на последната проверка.
(6) Проверките за изпълнение на задължителните предписания към туристическия обект по чл. 11, ал. 8, дадени при проверка на място или при проверки по ал. 5 или 7, се извършват в срок 3 месеца от датата на даденото предписание.
(7) Проверките по ал. 2 се извършват служебно, както и по жалби и сигнали от заинтересуваните лица или контролни органи по други закони.
(8) По време на извършване на контрола длъжностните лица съставят констативни протоколи, съдържащи информацията по чл. 11, ал. 7. В протоколите се отразяват констатираните факти и обстоятелства и се дават задължителни предписания с посочване на срок за изпълнение.
(9) Проверяваното лице може да направи възражения по констативния протокол при подписването му на място или писмено до съответния контролен орган в 3-дневен срок след приключване на проверката.
Чл. 28.
(1) Категорията на туристическите обекти се понижава с налагане на принудителна административна мярка "понижаване категория на туристически обект".
(2) Категорията на туристическите обекти се понижава със заповед на съответния категоризиращ орган.
Чл. 29.
(1) При констатиране в резултат на извършените проверки на нарушение по чл.46, т. 1 от Закона за туризма изпълнителният директор на Агенцията по туризъм предлага на министъра на културата и туризма да понижи категорията на категоризираните от него туристически обекти.
(2) Министърът на културата и туризма може да понижи категорията на туристическия обект до категория извън определените в чл. 3, ал. 2 случаи, като уведомява кмета на съответната община за извършеното понижаване.
(3) При констатиране в резултат на извършените проверки на нарушение по чл.46, т. 1 от Закона за туризма оправомощените от кмета на съответната община длъжностни лица му предлагат да понижи категорията на категоризираните от него туристически обекти.
Чл. 30.
(1) Когато категорията на туристически обект е "една звезда" и бъде констатирано нарушение по чл.46, т. 1 от Закона за туризма, което не е извършено при условията на повторност, съответните длъжностни лица предоставят на проверяваното лице срок за неговото отстраняване.
(2) При неотстраняване на нарушението в срока по ал. 1 категорията на обекта се прекратява.
Чл. 31. При констатиране в резултат на извършените проверки на обстоятелствата по чл. 22 съответните длъжностни лица предлагат на съответния категоризиращ орган прекратяване категорията на туристическия обект.
Чл. 32. При прекратяване на категорията на туристически обект министърът на културата и туризма предприема съответните действия за публично оповестяване на прекратяването чрез средствата за масово осведомяване.
Чл. 33.
(1) При констатиране в резултат на извършените проверки осъществяване на дейностите хотелиерство или ресторантьорство в некатегоризиран туристически обект или при повторен отказ на достъп до проверявания туристически обект от лицето, извършващо дейността в обекта, или при повторен отказ за предоставяне на изисканите за проверка документи съответните длъжностни лица налагат принудителна административна мярка "временно затваряне" на туристически обект.
(2) Принудителната административна мярка по ал. 1 се налага до отстраняване на констатираните нарушения.
(3) Актовете по прилагане на принудителните административни мерки се издават, обжалват и изпълняват по реда на Закона за административното производство.
Чл. 34.
(1) В рамките на предоставената им от Закона за туризма компетентност при установяване на нарушения по глава шеста от закона съответните длъжностни лица налагат глоби и имуществени санкции.
(2) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. В случаите, когато към датата на влизане в сила на наредбата има открита процедура за категоризиране на туристическите хижи и на прилежащите към тях заведения за хранене, процедурата и определянето на категорията се довършват по реда на тази наредба.
§ 2. На категоризираните към 13 ноември 2004 г. туристически обекти срокът на действие на определената им категория се запазва.
§ 3. Отменя се Наредбата за категоризация на туристическите хижи (ДВ, бр. 33 от 2003 г.).
§ 4. Наредбата се приема на основание чл.50, ал. 7 от Закона за туризма.
§ 5. Указания по прилагане на наредбата дава министърът на културата и туризма съвместно с председателя на Българския туристически съюз.
Приложение № 1
към чл. 1, ал. 2 и
чл. 11, ал. 1 и 4
Характеристики на видовете туристически обекти
1. Туристически хижи:1.1. "Туристическа хижа" - самостоятелно място за настаняване за краткотрайно пребиваване на туристите. Представлява масивна сграда в планината, в предпланински и морски райони, в природни и исторически местности, крайградски паркове и зони за отдих, архитектурно и функционално изградена, обзаведена и оборудвана за предлагане на основни и допълнителни туристически услуги. Обзаведена е с най-необходимата мебелировка, съоръжения, съдове и прибори за ползване и самостоятелно обслужване на туристите. Предлага туристическа, краеведска, екологична и друга информация.
1.2. "Туристически учебен център" - самостоятелно място за настаняване с учебни функции. Представлява масивна сграда в или край населени места и в планински райони, архитектурно и функционално изградена, обзаведена и оборудвана за провеждане на обучение на кадри, обслужващи спортно-туристическата дейност, както и на специализирано обучение по туризъм, алпинизъм, ориентиране, спелеология, водни ски и други спортове. Разполага с учебни и спортни зали, методични кабинети, библиотека и други. Има изградена инфраструктура със спортни площадки, терени, подходящо обозначени за обучение; маркирани и трасирани маршрути и турове, необходими за професионална подготовка на курсисти. Обзаведен е с подходящи съоръжения за обучение и необходимата мебелировка, съдове и прибори за престой и самостоятелно обслужване на курсистите.
1.3. "Туристическа спалня" - самостоятелно място за настаняване за краткотрайно пребиваване на туристите. Представлява масивна сграда, архитектурно и функционално изградена в или край населени места, архитектурно-исторически и етнографски центрове, във възлови планински центрове, крайморски зони за отдих, в изходни пунктове към планините, природни и културни забележителности. Обзаведена е с най-необходимата мебелировка за предлагане на основни и допълнителни туристически услуги. Предоставя туристическа, краеведска, екологична и др. информация.
1.4. "Туристически заслон" - самостоятелно място за настаняване за краткотраен престой, което се ползва при неблагоприятни атмосферни условия и други екстремни ситуации. Представлява паянтова или масивна едноетажна сграда във високопланински и отдалечени райони и зони за отдих. Разполага с общо помещение за настаняване на туристи и е обзаведена с най-необходимия постелъчен инвентар.
2. Заведения за хранене, прилежащи към туристическите хижи:
2.1. "Туристическа столова" - заведение за хранене със собствена храна или по заявка. Предлага ограничен асортимент от кухненска продукция, сладкарски, тестени и други изделия, пиво, топли, студени, безалкохолни и други напитки. Самообслужването е основна форма на обслужване.
2.2. "Туристически бюфет" - заведение за хранене с ограничен асортимент от готови и пакетирани хранителни стоки, студени и топли сандвичи, тестени и захарни изделия, пиво, топли и студени напитки и др.
2.3. "Туристическа столова със сервитьорско обслужване" - заведение за хранене с разнообразен асортимент от кухненска и сладкарска продукция, безалкохолни и алкохолни напитки, пиво, топли напитки и др. Спазват се изискванията за обслужване в ресторант ( лист-меню, карт-меню и др.).
Приложение № 2
към чл. 4, ал. 1, т. 1 и
чл. 11, ал. 1 и 4
Минимални задължителни изисквания към хотелиерите и ресторантьорите за изграждане, обзавеждане и оборудване, обслужване и предлагани услуги в туристическите хижи
I. Общи изисквания за категориите "една звезда", "две звезди", "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди":1. Да постави до (над) главния вход на сградата или на друго подходящо място табела с вида и наименованието на туристическия обект.
2. Да постави на видно за туристите място табела за определената категория, името на управителя или на собственика, съответно на лицето, стопанисващо и управляващо обекта, а вътре в обекта на видно място - удостоверението за категория.
3. Да постави на видно място работното време на туристическия обект.
4. Да спазва изискванията на МВР за адресната регистрация на туристите.
5. Да постави на видно за туристите място ценоразпис за нощувките, както и цените на другите услуги.
6. Да издава задължително документ за всяка продажба на туристическа услуга.
7. Да не прави промени в обзавеждането и оборудването в категоризираните помещения, водещи до влошаване качеството на обслужване.
8. Да спазва санитарно-хигиенните норми.
9. Да спазва изискванията за противопожарна охрана.
10. Да спазва изискванията на РИОСВ в района на туристическия обект.
11. Да осигурява отопление.
12. Да осигурява сигурността и спокойствието на туристите.
13. Да има информационно табло, неподвеждаща ценова листа, план за разположение и номерация на стаите и обща аптечка.
14. Всички уреди, съоръжения, както и средства за комуникация да се поддържат в техническа изправност.
II. Специфични изисквания само за туристическите хижи, стопанисвани и управлявани от Българския туристически съюз и неговите членове, за категориите "една звезда", "две звезди", "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди":
1. Да има до (над) главния вход на сградата фирмена табела, включваща следните елементи:
- Наименование Български туристически съюз.
- Емблемата на Българския туристически съюз. - Наименованието на стопанисващото обекта туристическо дружество.
- Вид, наименование и надморска височина на туристическия обект.
2. Да има печат, включващ следните елементи:
- Емблемата на Българския туристически съюз.
- Вид и наименование на туристическия обект.
- Наименованието на стопанисващото обекта туристическо дружество.
3. Да има на видно място правилника за вътрешния ред в туристическите хижи на БТС.
4. Да има на видно за туристите място ценоразпис за нощувките, в това число обявените отстъпки за членове на Българския туристически съюз, както и цените на другите услуги.
5. Да осигурява достъп на туристите до ползваните помещения за предоставяне на туристически услуги.
6. Да има радиотелефон и/или мобилен телефон, с изключение на заслоните.
III. Общи изисквания за обзавеждане и обслужване:
1. Категория "една звезда"
- Общо помещение - без задължителен норматив за брой нарове, предимно двуетажни; минимално пространство за багаж; закачалка; чувал за събиране на отпадъци; постелъчен инвентар - без задължителен норматив.
- Санитарен възел - външен.
- Импровизирано водохващане (при възможност).
- Почистване на общото помещение - на самообслужване.
2. Категория "две звезди"
- Общи помещения - без задължителен норматив за брой нарове (легла), предимно двуетажни; пространство за багаж, пейки; закачалка; кошче за боклук (чувал за събиране на отпадъци); постелъчен инвентар - без задължителен норматив.
- Санитарен възел - външен.
- Умивалня - външна (вътрешна), дървена скара.
- Туристическа кухня с печка и столова с минимално оборудване.
- Почистване на помещенията - на самообслужване.
3. Категория "три звезди"
- Грижливо поддържано и осветено входно пространство.
- Стаи - без задължителен норматив за брой легла, предимно общи спални помещения, допускат се легла на два етажа. Леглата са с пружина с дюшек или нарове; пердета, пространство за багаж, столове; огледало; закачалка; кошче за отпадъци; комплект спално бельо: чаршафи - 2 броя, възглавница с калъфка, одеяла 2 броя.
- Санитарен възел - външен, влагоустойчиво осветление, естествена вентилация.
- Умивалня - външна (вътрешна) с течаща вода, поставка за сапун и тоалетни принадлежности; закачалка за кърпи и дрехи; огледало, дървена скара.
- Туристическа кухня с печка и столова с минимално оборудване.
- Ежедневно почистване на стаите, санитарните възли и общите помещения.
- Поддържане на туристическата маркировка в прилежащия район съгласно изискванията на правилника за маркировката на туристическите пътища в Република България.
- Поддържане на редовен радиосеанс с подцентралните радиостанции съгласно изискванията на правилника за радиотелефонната мрежа и мобилните комуникации в системата на Българския туристически съюз.
- Настаняване на туристите по реда, определен с правилника за вътрешния ред в туристическите хижи на Българския туристически съюз.
- Предоставяне на информация за природните, културните и историческите забележителности в района, за маркировката и времетраенето на преходите до съседни туристически хижи.
4. Категория "четири звезди"
- Грижливо поддържано и осветено входно пространство.
- Стаи - до 20 легла в стая. Леглата са с пружина с дюшек (матрак) или нарове, допускат се легла на два етажа; пердета; пространство за багаж, масичка със столове, закачалка - стенна или стояща; мивка с огледало: кошче за отпадъци; комплект спално бельо: чаршафи - 2 броя, възглавница с калъфка, одеяла 2 броя.
- Санитарен възел - етажен (с чиния или клекало), с промивно устройство и четка за почистване на тоалетната; влагоустойчиво осветление; естествена вентилация.
- Баня в хижата с душ със студена и топла вода; умивалня - вътрешна с течаща вода, поставка за сапун и тоалетни принадлежности; закачалка за кърпи и дрехи; огледало, дървена скара.
- Туристическа кухня с печка и столова с минимално оборудване. - Помещение с телевизор и забавни игри; ски гардероб и ски екипировка при възможност.
- Ежедневно почистване на стаите, санитарните възли и общите помещения.
- Поддържане на туристическата маркировка в прилежащия район съгласно изискванията на правилника за маркировката на туристическите пътища в Република България.
- Поддържане на редовен радиосеанс с подцентралните радиостанции съгласно изискванията на правилника за радиотелефонната мрежа и мобилните комуникации в системата на Българския туристически съюз.
- Настаняване на туристите по реда, определен с правилника за вътрешния ред в туристическите хижи на Българския туристически съюз.
- Предоставяне на информация за природните, културните и историческите забележителности в района, за маркировката и времетраенето на преходите до съседни туристически обекти.
5. Категория "пет звезди"
- Грижливо поддържано и осветено входно пространство. Рецепционен кът с информационно табло.
- Стаи - до 4 легла, допускат се по изключение до 5 общи спални помещения. Леглата са с матрак; тюлени и плътни пердета; поставка за багаж; масичка със столове; закачалка - стенна, и гардероб; кошче за отпадъци от негорими материали; комплект спално бельо за всяко легло: чаршафи - 2 броя, възглавница с калъфка, одеяла 2 броя. Предоставят се ключове за всяка стая.
- Санитарен възел във всяка стая - с чиния с промивно устройство и четка за почистване на тоалетната. Фаянсова облицовка, влагоустойчиво осветление, естествена или механична вентилация. Душ със студена и топла вода; мивка - с огледало и топла и студена вода, поставка за сапун и тоалетни принадлежности; закачалка за кърпи и дрехи, държател за тоалетна хартия.
- Етажна баня с топла и студена вода и тоалетна с промивно устройство и четка за почистване на тоалетната, държател за тоалетна хартия.
- Помещение с телевизор и забавни игри.
- Ежедневно почистване на стаите, санитарните възли и общите помещения.
- Поддържане на туристическата маркировка в прилежащия район съгласно изискванията на правилника за маркировката на туристическите пътища в Република България.
- Поддържане на редовен радиосеанс с подцентралните радиостанции съгласно изискванията на правилника за радиотелефонната мрежа и мобилните комуникации в системата на Българския туристически съюз.
- Настаняване на туристите по реда, определен с правилника за вътрешния ред в туристическите хижи на Българския туристически съюз.
- Предоставяне на информация за природните, културните и историческите забележителности в района, за маркировката и времетраенето на преходите до съседни туристически хижи.
Приложение № 3
към чл. 4, ал. 1, т. 2 и
чл. 11, ал. 1 и 4
Минимални задължителни изисквания към заведенията за хранене, прилежащи към туристическите хижи
№ | Изисквания | Категория "три звезди" | Категория "четири звезди" | Категория "пет звезди" | |||
туристическа столова | туристически бюфет | туристически бюфет | туристическа столова | туристическа столова със сервитьорско обслужване | туристическа столова със сервитьорско обслужване | ||
1. | Табела за категорията на обекта и удостоверение за категория | да | да | да | да | да | да |
2. | Площ на едно място за сядане: | ||||||
2.1 | От 1,4 кв. м до 1,1 кв. м | да | да | не | не | не | не |
2.2 | От 1,6 кв. м до 1,2 кв. м | не | не | да | не | не | не |
2.3 | От 1,8 кв. м до 1,4 кв. м | не | не | не | да | не | да |
2.4 | От 2,0 кв. м до 1,6 кв. м | не | не | не | не | да | не |
2.5 | От 2,2 кв. м до 1,8 кв. м | не | не | не | не | не | да |
3. | Фоайе | не | не | не | не | не | да |
3.1 | Гарнитура с мека мебел | не | не | не | не | не | да |
3.2 | Декоративна растителност и художествена украса | не | не | не | не | не | да |
3.3 | Апарат за почистване на обувки | не | не | не | не | не | да |
4. | Гардероб | не | не | не | не | не | да |
4.1 | Закачалки | не | не | не | не | да | да |
4.2 | Кристално огледало в цял ръст | не | не | не | не | не | да |
5. | Тоалетни клетки отделно за мъже и жени: | ||||||
5.1 | Тоалетна чиния (клекало) с промивно устройство | да | да | да | да | не | не |
5.2 | Фаянсови плочки на височина на вратата и миещ се под | не | не | не | не | да | да |
5.3 | Мивка | да | да | да | да | не | не |
5.4 | Преддверие с огледало и мивка с топла и студена вода, сапун, сешоар за ръце, книжни салфетки | не | не | не | не | да | да |
5.5 | Писоари | не | не | не | не | да | да |
5.6 | Във всяка тоалетна клетка: | ||||||
5.6.1 | Врата с брава информатор и закачалка | не | не | не | не | не | да |
5.6.2 | Тоалетна чиния с промивно устройство и четка | не | не | не | не | да | да |
5.6.3 | Тоалетна хартия, държател за тоалетна хартия, дезодорант | не | не | да | да | да | да |
5.6.4 | Всмукателна вентилация | не | не | не | не | да | да |
6. | Салон: | ||||||
6.1 | Закачалка | не | не | да | да | да | да |
6.2 | Подова настилка, стени, таван - хигиенични и лесни за подържане | да | да | да | да | да | да |
6.3 | Пердета при наличие на прозорци | не | не | да | да | не | не |
6.4 | Прозорци с тюлени и плътни пердета | не | не | не | не | да | да |
6.5 | Общо осветление | да | да | да | да | не | не |
6.6 | Директно осветление - с полилеи или индиректно с настолни, висящи, крайстенни и др. осветителни тела | не | не | не | не | да | да |
6.7 | Отопление | да | да | да | да | да | да |
6.8 | Маси със стандартни столове | да | да | да | да | да | да |
6.9 | Маси за 2, 4 , 6 и 8 души с покривки | не | не | не | не | не | да |
6.10 | Помощни масички за сервиране | не | не | не | не | не | да |
6.11 | Сервитьорски шкафчета и колички | не | не | не | не | не | да |
6.12 | Декоративна украса (цветя, растения, картини и др.) | не | не | да | не | да | да |
7. | Изисквания към обслужването: | ||||||
7.1 | Поддържане на необходимата хигиена в тоалетните | да | да | да | да | да | да |
7.2 | Сервитьорско обслужване | не | не | не | не | да | да |
7.3 | Пепелник (в зали за пушачи), комплект за подправки, салфетки | не | не | не | не | да | да |
7.4 | Лист-меню за кухненската и сладкарската продукция и карт-меню за алкохолни и безалкохолни напитки | не | не | не | не | да | да |
7.5 | Употребените прибори и посуда се отсервират незабавно след освобождаването им | не | не | не | не | да | да |
7.6 | Настаняване на туристите става само на почистена маса | не | не | не | не | да | да |
Приложение № 4 (pdf)
към чл. 7, ал. 1
Приложение № 5 (pdf)
към чл. 7, ал. 1
Приложение № 6 (pdf)
към чл. 7, ал. 2, т. 3
Приложение № 7 (pdf)
към чл. 7, ал. 2, т. 3