Наредба № 20 от 7.04.1999 г. за удостоверяване годността за експлоатация на летища и летателни площадки и за лицензиране на летищни предприятия и оператори на летищна дейност (Отм. ДВ бр. 101/2006)

Държавен вестник брой: 101

Година: 2006

Орган на издаване:

Дата на обнародване: 09.01.2007

(Отм., ДВ, бр. 101 от 15.12.2006 г. - в сила от 01.01.2007 г.)

Глава първа
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 1. С тази наредба се определят условията и редът за издаване на удостоверения за експлоатационна годност на летища, летателни площадки и съоръжения за навигация, за лицензиране на летищни предприятия и оператори на летищна дейност, както и условията за достъп до пазара за наземно обслужване.

Чл. 2.
(1) Издаването на удостоверение за експлоатационна годност на летище или летателна площадка потвърждава, че съответният обект отговаря на установените стандарти, норми и технически изисквания за осигуряване безопасността и сигурността на полетите.
(2) Лицензирането на летищните предприятия удостоверява съответствието на лицензираното лице с изискванията за организация, техника, технологии и персонал, осигуряващи спазването на установените стандарти и процедури за осигуряване на безопасността и сигурността на полетите на съответното летище.
(3) Лицензирането на операторите на летищна дейност удостоверява съответствието на лицензираното лице с изискванията за организация, техника, технологии и персонал, отговарящи на стандартите и изискванията за безопасно и качествено обслужване на клиентите.

Чл. 3.
(1) Не се разрешава провеждане на полети от и до летище (или летателна площадка), за което няма издадено удостоверение за експлоатационна годност по реда на тази наредба.
(2) Не се допуска изпълнение на функции на летищно предприятие или на оператор на летищна дейност от лице, което няма лиценз, издаден по реда на тази наредба.

Чл. 4.
(1) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД "ГВА") удостоверява експлоатационната годност на гражданските летища, летателните площадки и съоръженията за навигация в летищата след извършване на инспекция.
(2) Удостоверение за експлоатационна годност се издава за обектите по ал. 1, които отговарят на установените стандарти, условия и изисквания.
(3) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" води регистър на летищата и летателните площадки.

Чл. 5.
(1) При лицензиране на летищно предприятие ГД "ГВА" провежда инспекция и изготвя доклад за оценка на съответствието на кандидата с изискванията на тази наредба.
(2) (Изм. и доп., ДВ, бр. 84 от 2001 г.) Лицензът на летищно предприятие се издава от министъра на транспорта и съобщенията или упълномощено от него лице.

Чл. 6.
(1) При лицензиране на оператор на летищна дейност ГД "ГВА" провежда инспекция и изготвя доклад за оценка на съответствието на кандидата на изискванията на тази наредба.
(2) (Изм. и доп., ДВ, бр. 84 от 2001 г.) Лицензът на оператор на летищна дейност се издава от министъра на транспорта и съобщенията или упълномощено от него лице.
(3) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" води регистър на операторите на летищна дейност.

Чл. 7. Инспекциите на летища, летателни площадки, летищни предприятия и оператори на летищна дейност се извършват по заповед на главния директор на ГД "ГВА" от инспектори по въздухоплаването.

Чл. 8.
(1) Летищната администрация задължително поддържа обявените категории и стандарти в съответствие с полученото удостоверение за експлоатационна годност на летището.
(2) Летищната администрация:
1. осигурява безпрепятствен достъп на инспекторите по въздухоплаване, на лицата, осъществяващи държавен противопожарен надзор, и на служителите по сигурността за провеждане на инспекции;
2. незабавно уведомява ГД "ГВА" за промените или отклоненията от техническите изисквания и стандарти за безопасност и сигурност при обслужване на полетите;
3. ежедневно контролира дейността на операторите на летищна дейност.

Чл. 9. Собствениците на летище за обслужване на полети за авиационни услуги, на технологично летище или на летателна площадка задължително поддържат обявените категории и стандарти в съответствие с издаденото удостоверение за експлоатационна годност на летището (летателната площадка), като:
1. поддържат експлоатационната годност на летателното поле;
2. ограничават и отстраняват препятствията;
3. поддържат визуалните сигнални средства;
4. осъществяват аварийно-спасителното и противопожарно осигуряване на полетите на територията на летището и в неговата околност;
5. осигуряват охраната на летището и сигурността на полетите в съответствие с установените стандарти;
6. осигуряват управлението на движението на територията на летището;
7. поддържат оборудването и инсталациите за електроснабдяване;
8. дават безпрепятствен достъп на инспекторите по въздухоплаване, на лицата, осъществяващи държавен противопожарен надзор, и на служителите по сигурността за провеждане на инспекции;
9. незабавно уведомяват ГД "ГВА" за промените или отклоненията от техническите изисквания и стандарти за безопасност и сигурност при обслужване на полетите; 10. предоставят на ГД "ГВА" данните за летището (летателната площадка), които се изискват по тази наредба.

Чл. 10. Летищното предприятие или собственикът на летище за обслужване на полети за авиационни услуги, на технологично летище, или на летателна площадка:
1. изготвя и поддържа Ръководство за управление и експлоатация на летище;
2. предоставя на службата за аеронавигационна информация и публикации необходимите за публикуване в Сборника за аеронавигационна информация данни за летището.

Чл. 11. Главна дирекция "Ръководство на въздушното движение":
1. поддържа намиращите се под нейно управление метеорологични, навигационни и комуникационни средства и енергоснабдяване на летището в съответствие със стандартите на издаденото удостоверение за експлоатационна годност на летището;
2. уведомява летищното предприятие или собственика на летището (летателната площадка) за всички промени в техническите или организационно- технологични характеристики на летището, които са в нейна компетентност и задължително съгласува с тях всички свои действия, свързани с безопасността и сигурността на полетите на съответното летище;
3. предоставя на летищното предприятие или на собственика на летище (летателна площадка) съответните данни по приложение № 1, свързани с изготвянето на Акт за основните технически и експлоатационни характеристики на летище (летателна площадка).

Глава втора
УДОСТОВЕРЯВАНЕ НА ЕКСПЛОАТАЦИОННА ГОДНОСТ НА ЛЕТИЩЕ (ЛЕТАТЕЛНА ПЛОЩАДКА)

Раздел I
Условия за издаване на удостоверение за експлоатационна годност на летище (летателна площадка)

Чл. 12. Удостоверение за експлоатационна годност на летище за обществено ползване се издава, ако:
1. техническите характеристики, ограничаването на препятствията, оборудването, съоръженията, визуалните аеронавигационни средства, аварийно- спасителните, противопожарните и други служби, оборудването и инсталациите отговарят на стандартите и препоръките, отразени в приложение № 14 "Летища" към Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване;
2. метеорологичното осигуряване на летището отговаря на съответните стандарти и изисквания на приложение № 3 "Метеорологично осигуряване на международната гражданска авиация" към Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване;
3. аеронавигационното осигуряване на полетите отговаря на стандартите на приложение № 15 "Служби за аеронавигационна информация" към Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване;
4. са спазени противопожарните строително-технически норми и изискванията за пожарна безопасност на обектите в експлоатация;
5. е налице съответствие със стандартите на приложение № 9 "Опростяване на процедурите" и приложение № 17 "Сигурност" към Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване;
6. отговаря на утвърдените стандарти и изисквания съгласно действащата нормативна уредба.

Чл. 13.
(1) Удостоверение за експлоатационна годност на летище (летателна площадка) се издава, когато за летището (летателната площадка) са представени и са приемливи за ГД "ГВА" следните документи:
1. Ръководство за управление и експлоатация на летище;
2. Акт за основните характеристики и техническо състояние на летище (летателна площадка);
3. генерален план за летището.
(2) Ръководството за управление и експлоатация на летище е сборник с документи, включващ операционни процедури и технологии, описание на съоръжения и оборудването, степени на отговорност и всяка друга информация, необходима на персонала, зает с обслужването на летището. Обхватът, съдържанието и условията за оформяне и поддържане на документа са посочени в приложение № 2.
(3) Актът за основните технически и експлоатационни характеристики на летището (летателната площадка) съдържа данните, посочени в приложение № 1. Актът се изготвя от летищното предприятие (или собственика) и се съгласува с ГД "РВД".

Чл. 14. За летище за обслужване на полети за авиационни услуги, технологично летище или летателна площадка удостоверение за експлоатационна годност се издава, ако са спазени изискванията по чл. 12, с изключение на тези по т. 5, както и ако собственикът на летище (летателна площадка) е осигурил необходимите по чл. 13, ал. 1 организационно-технически документи и е определил квалифицирани длъжностни лица за изпълнение на задълженията по чл. 9, т. 1 - 7.

Раздел II
Удостоверение за експлоатационна годност на летище

Чл. 15.
(1) Удостоверението за експлоатационна годност на летище (летателна площадка) е документ, който свидетелства, че летището отговаря на стандартите и техническите условия, осигуряващи безопасно провеждане на полетите.
(2) Съставна част на удостоверението за експлоатационна годност са приложените към него Ръководство за управление и експлоатация на летището и Акт за основните технически и експлоатационни характеристики на летището, съгласувани с ГД "ГВА".
(3) Удостоверението за експлоатационна годност се издава за летищата, посочени в приложение № 3.

Чл. 16.
(1) Кандидатът за получаване на удостоверение за експлоатационна годност на летище (летателна площадка) представя в Министерството на транспорта, ГД "ГВА", заявление и прилага:
1. Ръководство за управление и експлоатация на съответното летище (летателна площадка);
2. Акт за основните технически и експлоатационни характеристики на летището (летателната площадка);
3. списък на длъжностните лица, на които се възлага извършването на дейностите по чл. 9, т. 1 - 7;
4. документ за платена такса по чл. 120, ал. 4, т. 1 ЗГВ.
(2) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" извършва инспекция на съответното летище (летателна площадка) в срок 30 работни дни от датата на подаване на заявлението.

Чл. 17.
(1) Удостоверение за експлоатационна годност на летище (летателна площадка) се издава в 5-дневен срок след изтичане на срока по чл. 16, ал. 2, ако са изпълнени условията и изискванията на тази наредба.
(2) Когато в резултат на инспекцията се установи несъответствие с установените стандарти и изисквания, главният директор на ГД "ГВА" може да:
1. откаже издаване на удостоверение;
2. отсрочи издаването на удостоверение за експлоатационна годност до привеждане на отделни характеристики или документи към установените стандарти или изисквания;
3. издаде удостоверение за експлоатационна годност с определяне на срок за привеждане в съответствие с установените стандарти или изисквания на отделни характеристики или документи.
(3) Удостоверението за експлоатационна годност на летище (летателна площадка) се издава със срок на валидност 5 години по образец (приложение № 4).

Чл. 18.
(1) Промените в технически и експлоатационни характеристики на летището (летателната площадка) се отразяват в Ръководството за управление и експлоатация и Акта за техническите и експлоатационни характеристики на летището (летателната площадка) само със съгласието на ГД "ГВА".
(2) Удостоверението за експлоатационна годност на летище (летателна площадка) се отнема или действието му се ограничава: 1. когато при инспекция се установи несъответствие със стандартите или категориите, за които е издадено;
2. при промяна на предназначението на летището.
(3) Решението за отнемане на удостоверението за експлоатационна годност на летище (летателна площадка) се отразява в регистъра по чл. 4, ал. 3.

Чл. 19. Отказът за издаване или отнемане на удостоверение за експлоатационна годност подлежи на обжалване по реда на ЗАП.

Глава трета
ЛИЦЕНЗИРАНЕ НА ЛЕТИЩНО ПРЕДПРИЯТИЕ

Раздел I
Лицензионни условия

Чл. 20.
(1) Летищното предприятие отговаря на следните условия:
1. да бъде търговец, регистриран по Търговския закон;
2. ръководният му длъжностен персонал, отговарящ за дейностите по чл. 9, т. 1 - 7, да има необходимата квалификация и професионален опит;
3. да има разработен и приемлив за ГД "ГВА" бизнесплан;
4. да има валидно удостоверение за експлоатационна годност за летището (летателната площадка).
(2) Необходимият професионален опит на персонала по ал. 1, т. 2 трябва да бъде:
а) за лицензиране на летищно предприятие на международно летище за обществено ползване - пет години;
б) за лицензиране на летищно предприятие на вътрешно летище за обществено ползване - две години;
в) за останалите летища - една година.

Чл. 21.
(1) Бизнеспланът по чл. 20, ал. 1, т. 3 се изготвя на основата на:
1. натуралните показатели за очаквания обем дейности, по видове дейности;
2. размера на таксите и тарифите или цените, по които се реализират постъпленията за съответните дейности;
3. оценката на експлоатационните разходи за осигуряване на съответните дейности;
4. размера на амортизациите на дълготрайните активи, свързани с осигуряването и реализирането на съответните дейности;
5. плана за необходимите инвестиции.
(2) Бизнеспланът включва оценка на размера на паричните потоци, свързани с осигуряването и реализирането на дейността - предмет на лиценза.

Раздел II
Издаване на лиценз за летищно предприятие

Чл. 22.
(1) Заявителят за получаване на лиценз на летищно предприятие внася в Министерството на транспорта, ГД "ГВА", заявление и прилага:
1. съдебна регистрация и удостоверение за актуално състояние;
2. декларация, че за търговеца не е открита процедура за обявяване в несъстоятелност;
3. списък с необходимите данни, удостоверяващи квалификацията и професионалния опит на лицата по чл. 20, ал. 1, т. 2 (за кандидати, които не са участвали в процедура по издаване на удостоверение за експлоатационна годност на конкретното летище);
4. данни за правното основание, на основа на което предприятието ще извършва дейности на летището (летателната площадка); 5. Ръководство за управление и експлоатация на летище (за кандидати, които не са участвали в процедурата по издаване на удостоверение за експлоатационна годност на конкретното летище);
6. бизнесплан;
7. документ за платена такса по чл. 120, ал. 4, т. 2 ЗГВ.
(2) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" извършва проверка на документацията в срок 30 работни дни след подаване на заявлението по ал.1 и изготвя доклад с предложение за вземане на решение по заявлението на кандидата. (3) В случаите, когато приложените по ал. 1 документи не отговарят на установените изисквания, ГД "ГВА" писмено уведомява кандидата и спира процедурата до отстраняване на пропуските.
(4) (Изм. и доп., ДВ, бр. 84 от 2001 г.) Министърът на транспорта и съобщенията или упълномощено от него лице издава лиценз на летищно предприятие, ако са изпълнени условията, предвидени в тази наредба.

Чл. 23. Лицензът за летищно предприятие има срок на валидност 5 години и се издава по образец съгласно приложение № 5.

Чл. 24.
(1) Лицензът се отнема, когато лицето:
1. престане да отговаря на условията по чл. 20, ал. 1;
2. не осигурява установените стандарти и изисквания, свързани с безопасността и сигурността на полетите.
(2) Отказът от издаване на лиценз, както и отнемането на лиценз подлежат на обжалване по реда на ЗАП.

Глава четвърта
ЛИЦЕНЗИРАНЕ НА ОПЕРАТОР НА ЛЕТИЩНА ДЕЙНОСТ И ДОСТЪП ДО ПАЗАРА НА НАЗЕМНОТО ОБСЛУЖВАНЕ

Раздел I
Лицензионни условия

Чл. 25.
(1) Операторите на летищна дейност подлежат на лицензиране за една или повече от дейностите, посочени в приложение № 6.
(2) Операторът на летищна дейност отговаря на следните условия:
1. да бъде регистриран по Търговския закон;
2. ръководният му технически и специализиран персонал да има съответната квалификация и професионален опит на летище при организацията или извършването на съответната летищна дейност;
3. да има приемливо за ГД "ГВА" Ръководство за летищна дейност, съобразено с международната практика и процедури за извършване за съответната дейност.
(3) Необходимият професионален опит на персонала по ал. 2, т. 2 трябва да бъде:
1. за лицензиране на оператор на летищна дейност, който ще оперира на международно летище за обществено ползване - три години;
2. за лицензиране на оператор на летищна дейност за опериране на друго летище за обществено ползване - една година.

Чл. 26. Ръководството за летищна дейност по смисъла на чл. 25, ал. 2, т. 3 е сборник документи, включващ операционни процедури и технологии, описание на обслужваните обекти и оборудването, степени на отговорност и всяка друга информация, необходима на персонала, зает със съответната дейност. Обхватът, съдържанието и условията за оформяне и поддържане на документа са посочени в приложение № 7.

Раздел II
Издаване на лиценз за оператор на летищна дейност

Чл. 27.
(1) Кандидатът за издаване на лиценз подава в Министерството на транспорта, ГД "ГВА", заявление и прилага:
1. съдебна регистрация и удостоверение за актуално състояние;
2. декларация, че за търговеца не е открита процедура за обявяване в несъстоятелност;
3. списък с необходимите данни, удостоверяващи квалификацията и професионалния опит на лицата по чл. 25, ал. 2, т. 2;
4. Ръководство за съответната летищна дейност; 5. документ за платена такса по чл. 120, ал. 4, т. 2 ЗГВ.
(2) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" в срок 30 работни дни от датата на подаване на заявлението провежда проверка и изготвя доклад с обосновано предложение за вземане на решение по заявлението на кандидата.
(3) Ако в хода на проверката по ал. 2 се установи отклонение от установените стандарти и изисквания, ГД "ГВА" писмено уведомява кандидата и спира процедурата.
(4) (Изм. и доп., ДВ, бр. 84 от 2001 г.) Министърът на транспорта и съобщенията или упълномощено от него лице издава лиценз на оператор на летищна дейност, ако са изпълнени лицензионните условия по тази наредба.
(5) Лицето, което извършва самообслужване по чл. 40, подлежи на лицензиране при условията на чл. 25, като в издадения лиценз за съответната дейност изрично се отбелязва "самообслужване".

Чл. 28.
(1) Лицензът за оператор на летищна дейност се издава с валидност за срок 5 години.
(2) Лиценз за оператор на летищна дейност се издава по образец (приложение № 8) за една или няколко от дейностите, посочени в приложение № 6.

Чл. 29.
(1) Лицензът на оператор на летищна дейност се отнема, когато:
1. търговецът престане да отговаря на изискванията по чл. 25;
2. реализираната от оператора дейност системно се отклонява от установените стандарти;
3. действия на оператора на летищна дейност застрашават безопасността и сигурността на полетите.
(2) Решението за отнемане на лиценз на оператор на летищна дейност се отразява в регистъра по чл. 6, ал. 3.
(3) Отказът за издаване на лиценз, както и отнемането на лиценз, подлежи на обжалване по реда на ЗАП.

Раздел III
Достъп на оператор на летищна дейност до пазара на наземното обслужване

Чл. 30.
(1) Достъпът до летище за практическо осъществяване на дейност по наземното обслужване се разрешава по реда на чл. 30 само за лицензирани по реда на тази наредба оператори на летищна дейност. Това изискване се отнася и за летищни предприятия, осъществяващи летищна дейност, и за оператори, осъществяващи самообслужване.
(2) Групите дейности (подробно описание е дадено в приложение № 6), за които се разрешава на оператор на летищна дейност достъп до наземното обслужване на съответното летище, са:
1. обработка на багажите;
2. обработка на товари и поща (ако това засяга конкретния им превоз между въздухоплавателното средство и терминала при пристигане, заминаване или при трансфер);
3. перонно обслужване на въздухоплавателните средства;
4. зареждане с горива и масла на въздухоплавателни средства;
5. наземно администриране;
6. обслужване на въздухоплавателните средства;
7. обслужване на пътниците;
8. техническо обслужване на въздухоплавателното средство;
9. операции по полетите и администриране на екипажите;
10. наземен транспорт;
11. обслужване на бордния бюфет (catering).
(3) С изключение на дейностите по ал. 2, т. 1 - 4 разрешение се издава на кандидатите, освен ако поради отсъствие на технологични площи на конкретното летище или в пътническия терминал не се налагат специални ограничения по отношение броя оператори за определена летищна дейност.
(4) Налагането на ограничение в броя на операторите по ал. 3 означава, че се издават разрешения най-малко на двама оператори на определена летищна дейност.

Чл. 31.
(1) На летище с годишен пътникооборот над 2 милиона пътници или с годишен товарооборот над 50 000 т броят оператори на летищна дейност, получили разрешение за достъп за дейностите по чл. 30, ал. 2, т. 1 - 4, не може да бъде под двама, освен ако се е явил само един кандидат.
(2) (Изм. и доп., ДВ, бр. 84 от 2001 г.) По преценка на министъра на транспорта и съобщенията или упълномощено от него лице условията на ал. 1 могат да се прилагат независимо от обема на пътникооборота и товарооборота през летището.
(3) Когато технологичните площи на летището или в пътническия терминал са недостатъчни, може да се издаде разрешение на един оператор за всички или за отделни дейности по чл. 30, ал. 2, т. 1 - 4.
(4) В случаите по ал. 3 и по чл. 30, ал. 3 летищната администрация представя в ГД "ГВА" план за създаване на условия за преодоляване на пречките, ограничаващи допускането на повече от един оператор на определена летищна дейност.
(5) (Изм. и доп., ДВ, бр. 84 от 2001 г.) За всяко летище за обществено ползване министърът на транспорта и съобщенията или упълномощено от него лице обявява дейностите по наземното обслужване, за които се въвеждат ограничения на броя допускани оператори.

Чл. 32.
(1) Достъпът до пазара на наземното обслужване на оператор на летищна дейност се осъществява чрез конкурс.
(2) Конкурсът за съответната дейност на конкретното летище се провежда от летищната администрация.
(3) В случаите, когато летищното предприятие е оператор на съответната летищна дейност - предмет на конкурса по ал. 1, както и когато контролира директно или индиректно друг оператор на съответната летищна дейност на летището, конкурсът се провежда от ГД "ГВА".

Чл. 33.
(1) Условията за конкурса по чл. 32 се обявяват публично най-малко в два ежедневника, един от които по местонахождението на летището.
(2) Обявлението за провеждане на конкурса съдържа:
1. наименованието, адреса и телефона на провеждащия конкурса;
2. предмета на конкурса;
3. мястото за получаване, срока, цената и начина на плащане на конкурсната документация;
4. мястото и срока за представяне на предложенията;
5. срока за допускане до пазара, който не може да бъде по-голям от 5 години.
(3) Всички необходими изисквания, свързани с оценка на участниците в конкурса, се включват в конкурсната документация, в т. ч. проект на договор между летищната администрация/летищното предприятие и кандидата за оператор на летищна дейност, съдържащ минималните финансови и други условия по договора.
(4) Кандидатите представят:
1. декларации за обстоятелствата по чл. 36, ал. 1;
2. лиценз за оператор на летищна дейност и декларация за актуалността на данните, свързани с придобиване на лиценза;
3. бизнесплан;
4. организационен проект за организиране на дейността и взаимодействие с летищната администрация/летищното предприятие, включително условия на взаимодействие, приемливи за ГД "ГВА";
5. други документи, които се изискват в конкурсната документация по ал. 3.

Чл. 34. Организационният проект по чл. 33, ал. 4, т. 4 съдържа предложение за разполагане на оператора на територията на летището (необходими помещения и площи за машините, оборудването и персонала на оператора), предложение за необходим достъп до енергийни и водоизточници, необходимост от комуникационни средства, осигуряване на условията по опазване на околната среда при дейността на оператора, организация на дейността и пропускателния режим и др.

Чл. 35.
(1) Конкурсът се провежда от комисия, състояща се най-малко от трима членове.
(2) В състава на комисията се включват правоспособен юрист и квалифицирани експерти с практически опит в съответствие с характера на дейността.
(3) Членовете на комисията не могат да бъдат лица, които са:
1. заинтересовани от изпълнението на дейността за конкретното летище, включително представители на летищно предприятие, осъществяващо летищна дейност - предмет на конкурса;
2. свързани лица по смисъла на Търговския закон с участници в конкурса или с членове на техните управителни и контролни органи;
3. участвали в подготовката на предложението на кандидата.
(4) Всеки член на комисията представя декларация за обстоятелствата по ал. 3 преди започване на работата по провеждане на конкурса.
(5) За всяко заседание на комисията се води протокол, който се подписва от всички присъстващи членове.
(6) Членовете на комисията са длъжни да пазят в тайна обстоятелствата, които са узнали във връзка със своята работа в комисията. Преди назначаването си те подписват декларация в този смисъл.

Чл. 36.
(1) Отстранява се от участие в конкурса лице, което:
1. е обявено в несъстоятелност или е в производство за обявяване в несъстоятелност;
2. е осъдено за банкрут;
3. се намира в ликвидация;
4. е лишено от правото да упражнява търговска дейност;
5. има регистрирани данъчни нарушения или неплатени данъци или задължения към осигурителни фондове;
6. е осъдено с влязла в сила присъда за престъпление против собствеността или против стопанството.
(2) Условията по ал. 1, т. 6 се отнасят за управителите или за членовете на управителните органи на участниците.
(3) Участниците са длъжни да обявят на провеждащия конкурса промените в обстоятелствата по ал. 1 на този член, настъпили в процеса на провеждане на конкурса.

Чл. 37.
(1) Комисията съставя доклад за разглеждането, оценяването и класирането на предложенията.
(2) Особеното мнение на някои от членовете на комисията се отбелязва в доклада заедно с писмените мотиви към него.
(3) Докладът на комисията се подписва от всички членове и се предава на провеждащия конкурса заедно с цялата документация, събрана в хода на провеждането на конкурса.
(4) Комисията приключва своята работа с предаването на доклада на провеждащия конкурса.

Чл. 38.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 84 от 2001 г.) Министърът на транспорта и съобщенията или упълномощено от него лице издава заповед и разрешава достъпа до пазара на летищните дейности за утвърдения от него оператор и уведомява писмено останалите кандидати за своето решение.
(2) Отказът за издаване на разрешение подлежи на обжалване по реда на ЗАП.

Чл. 39.
(1) Достъпът на оператор на летищна дейност до пазара на летищните дейности на конкретно летище се отнема със заповед:
1. когато операторът на летищна дейност не започне дейността повече от 60 дни след получаване на разрешението;
2. при отнемане на лиценза на оператора на летищна дейност;
3. когато операторът на летищна дейност е обявен в несъстоятелност.
(2) В случаите по ал. 1, т. 2 и 3 до обявяване и провеждане на нов конкурс със заповед се определя оператор на летищна дейност, който извършва дейността на отстранения оператор.

Раздел IV
Самообслужване

Чл. 40.
(1) Авиационните оператори имат право да осигуряват наземно самообслужване за дейностите по чл. 30, ал. 2.
(2) На летище, чийто годишен пътникооборот е над 1 милион пътници или чийто годишен товарооборот е над 25 000 т, за дейностите по чл. 30, ал. 2, т. 1 - 4 се разрешава извършване на наземно самообслужване най-малко на две лица.
(3) Изискването по ал. 2 не се прилага в случаите, когато за съответната дейност има само един кандидат.
(4) (Изм. и доп., ДВ, бр. 84 от 2001 г.) При пречки, свързани с безопасността и сигурността на полетите, капацитета и технологичните площи на летището или в пътническия терминал, министърът на транспорта и съобщенията или упълномощено от него лице може да разреши само на един авиационен оператор самообслужване за дейностите по чл. 30, ал. 2, т. 1 - 4.
(5) (Изм. и доп., ДВ, бр. 84 от 2001 г.) Министърът на транспорта и съобщенията или упълномощено от него лице разрешава самообслужване за дейностите по чл. 30, ал. 2, т. 5 - 11 на авиационни оператори, които реализират на летището минимум 25 полета седмично.
(6) (Изм. и доп., ДВ, бр. 84 от 2001 г.) По преценка на министъра на транспорта и съобщенията или упълномощено от него лице може да бъде разрешено самообслужване на авиационен оператор независимо от условията по ал. 2, 3, 4 и 5.

Чл. 41. Авиационният оператор - кандидат за извършване на дейност по наземно самообслужване, подава в ГД "ГВА" заявление, придружено от:
1. декларации за обстоятелствата по чл. 36, ал. 1 (в случаите, когато самообслужването ще се реализира от нает оператор на летищна дейност);
2. лиценз за оператор на летищна дейност със заверка "самообслужване";
3. предварителен договор между наетия оператор на летищна дейност и обслужвания авиационен оператор;
4. организационен проект за дейността и взаимодействие с летищната администрация.

Чл. 42.
(1) В 15-дневен срок от датата на подаване на заявлението по чл. 41 ГД "ГВА" взема мнението на летищната администрация на съответното летище, извършва проверка на документацията и подготвя обоснован доклад.
(2) (Изм. и доп., ДВ, бр. 84 от 2001 г.) Министърът на транспорта и съобщенията или упълномощено от него лице със заповед разрешава извършване на самообслужване.

Чл. 43. Разрешеният достъп за извършване на дейности по самообслужване на дадено летище се прекратява със заповед в случаите на отнемане на лиценза на оператора на летищна дейност и когато авиационният оператор вече не отговаря на изискването по чл. 40, ал. 5.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Наземно обслужване" означава услугите по приложение № 6, предоставени на авиационни оператори в летищата.
2. "Пътнически терминал" е сграда или комплекс от сгради, функционално разпределена и оборудвана за приемане и изпращане на пътници, багажи и поща.
3. "Самообслужване" в летище за обществено ползване е положение, при което авиационен оператор си осигурява дейностите (или част от тях) от обхвата на приложение № 8 сам или чрез нает от него оператор на летищна дейност за нуждите на авиационния оператор, без да е допустимо предоставяне на услуги на трети страни от наетия оператор. Авиационните оператори няма да се смятат помежду си за трета страна, когато единият притежава по- голямата част от акциите на другия или собственикът на по-голямата част от акциите на всеки от авиационните оператори е един и същ.
4. "Стандарт" е всяко изискване към физически характеристики, конфигурация, материал, състояние, персонал или процедури, еднообразното прилагане на което се признава за необходимо за осигуряване на безопасността или редовността на въздухоплаването.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. Тази наредба се издава на основание чл.48в, ал. 2, чл.48б, ал. 2, чл.16а, т. 7 и 8 от Закона за гражданското въздухоплаване (обн., ДВ, бр. 94 от 1972 г.; изм., бр. 30 от 1990 г., бр. 16 от 1997 г.; изм. и доп., бр. 85 от 1998 г.).

§ 3. Контролът по прилагането на наредбата се осъществява от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" към Министерството на транспорта.

§ 4. Считано от 1 януари 2003 г. поне един от операторите на определена летищна дейност не трябва да бъде икономически свързан със:
1. летищното предприятие;
2. авиационен оператор, превозил повече от 25 % от пътниците или товарите, преминали през летището през предходната година;
3. орган, контролиращ или контролиран директно или индиректно от лицата по т. 1 и 2.

§ 5.
(1) В едномесечен срок от обнародването на наредбата всички собственици на летища или лицата, които ползват летище по силата на закон, да предприемат действия за издаване на удостоверение за експлоатационна годност на летищата (летателните площадки).
(2) В срок три месеца заварените лица, осъществяващи дейност на летищно предприятие или оператор на летищна дейност, са длъжни да приведат дейността си в съответствие с изискванията на тази наредба.

Приложение № 1
към чл. 11, т. 3

Акт за основните технически и експлоатационни характеристики на летище

I. Основна информация

Данни Описание
1. CITY Име на града, обслужван от летището (не се попълва за летища и летателни площадки, които не са за обществено ползване)
2. AIRPORT Име на летището
3. USE Предназначение на летището:
RS - за редовни международни превози в качеството на редовно летище;
RN - за нередовни международни превози в качеството на редовно летище;
RG - за международна авиация с общо предназначение в качеството на редовно летище;
AS - за редовни международни превози в качеството на резервно летище;
AN - за нередовни международни превози в качеството на резервно летище;
AG - за международна авиация с общо предназначение в качеството на резервно
4. RFF Категория на летището от гледна точка на Наредба № 3 за аварийно- спасителното осигуряване на полетите в гражданските летища.
5. LAT/LONG Географски координати в градуси, минути и секунди, определени в Световната геодезична координатна система - WGS-84, като степента на точност на тахиметричната снимка е такава, че отклонението в отчета не превишава указаните по-долу величини:
а) 3 м за съществени препятствия в зоната на подхода за кацане и излитане, в зоната на движение по кръга, за позициите на разположените радионавигационни средства, както и в околностите на летището;
б) 1 м за праговете и точки от осовата линия на ПИК;
в) 0,5 м за точки от осовата линия на ПР и МС на ВС;
г) 30 м за контролната точка на летището.
6. ELEV Надморската височина на летището и ПИК, измерена и указана с точност до метър спрямо морското равнище, като за международните летища се посочват и котите на праговете и краищата на ПИК, както и други характерни точки по дължината на ПИК.
7. TEMP Разчетната температура на въздуха в района на летището, представляваща средномесечната температура в градуси по Целзий, изчислена на базата на денонощните максимални температури за най-горещия месец за период от най-малко пет години.
8. ICAO CODE Четирибуквен код на ИКАО (DOC 7910).
За летища, за които отсъства официален код, същият се състои от две букви и две цифри.
9. IATA CODE Трибуквен код на ИАТА.
10. ALTERNATE AIRPORTS Указател на местоположението на запасните летища според навигационния план.
11. RUNWAYS GENERAL DATA Дават се за всяка от пистите
11.1. RWY NR Номер на ПИК в двете посоки:
L - лява, R - дясна, С - централна,
S - за късо излитане и кацане
11.2. PHISICAL CHARACTERISTICS
11.2.1. LENG Обща дължина на настилката
11.2.2. WID Ширина на настилката на ПИК
11.2.3. SHLD Широчина на страничните ивици за безопасност
11.2.4. CODE Код на пистата съгласно глава I на Приложение № 14 на ИКАО
11.2.5. STRENGTH Носимоспособност на изкуствените настилки на ПИК (предназначена за ВС с маса на перона, по- голяма от 5700 кг), определена по метода "Класификационно число на ВС - класификационно число на настилката (ACN - PCN)" с представяне на следващите данни:
а) класификационно число на настилката (PCN);
б) тип на настилката (асфалтова, бетонова или смесена конструкция) за определяне на ACN - PCN;
в) категория на носимоспособността на земната основа;
г) категорията или величината на максимално допустимото налягане в пневматиката на гумите;
д) метода на оценка.
11.2.6. SLOPE Среден надлъжен наклон на ПИК в проценти (отношение на разли ките между максималното и минималното превишение по осовата линия на ПИК и нейната дължина) с посочване дали общият наклон от първия посочен курс на ПИК е възходящ (+) или низходящ (-).
11.2.7. RUNWAY PROFILE SLOPE (LENGTH) Наклон на профила на ПИК в проценти с посочване дали наклонът е възходящ (+) или низходящ (-) в посока от първия посочен курс на ПИК и в скоби - дължината на участъка. (Тази информация се дава само от летищата с предназначение RS, RN, AS и AN).
11.3. RUNWAY SPECIFIC DATA За всяка ПИК
11.3.1. RWY HDG Номер на ПИК:
L - лява, R - дясна, С - централна,
S - за късо излитане и кацане
11.3.2. RWY TYPE Тип на ПИК:
NON I - необорудвана ПИК;
NON P - ПИК, оборудвана за неточен подход за кацане;
PA 1 - ПИК, оборудвана за точен подход за кацане по категория I;
PA 2 - ПИК, оборудвана за точен подход за кацане по категория II;
PA 3А - ПИК, оборудвана за точен подход за кацане по категория IIIA;
PA 3B - ПИК, оборудвана за точен подход за кацане по категория IIIB;
PA 3C - ПИК, оборудвана за точен подход за кацане по категория IIIC.
11.3.3. DECLARED DISTANCES
TORA Разполагаема дължина на стартиране
ASDA Разполагаема дистанция за прекъснато излитане
TODA Разполагаема излетна дистанция
LDA Разполагаема дистанция за кацане
11.3.4. RADIO AIDS
ILS Система за кацане по прибори:
1=характеристиките на оборудването съответстват на категория I;
2=характеристиките на оборудването съответстват на категория II;
3=характеристиките на оборудването съответстват на категория III;
N - нестандартна система на ILS.
MLS Микровълнова система за кацане
DME Далекомерно оборудване:
Х - осигурява се от ILS;
х - осигурява се от VOR при наличие на VOR, а при отсъствие на VOR се осигурява от NDB или работи самостоятелно;
хх - осигурява се от ILS и VOR.
VOR Маркерен радиомаяк
NDB Ненасочена приводна радиостанция
11.3.5. LICHTING AIDS Светлинен подход
AP S - за прост подход за кацане;
1 - за точен подход за кацане по категория I;
2 - за точен подход за кацане по категория II или III;
N - нестандартна система
VA Система за визуална индикация на глисадата:
AP=APAPI; 3A=3-BAR AVASIS;
AT=AT-VASIS; 3V=BAR VASIS;
P=PAPI; N=нестандартна
T=T-VASIS; V=VASIS.
RWY Прагови светлини за кацане (входни и ограничителни)
CL Осово осветление на ПИК
TDZ Светлини в зоната на приземяване
11.3.6. ILS GLIDE PATH
ANGLE Ъгъл на наклона на глисадата в градуси
RDH Височина на опорната точка
DIST Разстояние от прага на ПИК или изместения праг до антената на глисадния радиомаяк
11.3.7. ELEVATION
THR Превишение на прага на ПИК
END Превишение на края на ПИК
RWY END Тип на съоръжението в края на пистата, използвано за обратен завой от ВС:
RWY=краят на ПИК е съединен с друга ПИК;
TWY=пътека за рулиране, съединена с края на ПИК;
LP = обходна ПР;
Цифрово значение=широчината на настилката, върху която може да се направи обратен завой, например 70 съответства на широчината на настилката в края на ПИК, равна на 70.
11.3.8. OBSTACLES Препятствия в зоната на траекторията за излитане за указания курс на ПИК (информация за препятствията се представя само за летищата с предназначение RS, RN, AS, AN).
RWY HDG Номер на ПИК
SLOPE Размер на наклона, при който се съобщава за наличие на препятствие, %
IDENT Идентификация на препятствието с помощта на присвоен номер. Ако не е направена идентификация на препятствието, се указва следното:
"NIL" НЯМА ПРЕПЯТСТВИЯ НАД ГОРЕУКАЗАНАТА ПОВЪРХНИНА, СВОБОДНА ОТ ПРЕПЯТСТВИЯ; НЕ СЕ РАЗРЕШАВА ИЗЛИТАНЕ: . . . (ситуацията не е известна)
TYPE Тип на препятствието:
ANT=антена;
BLD=сграда;
GRD=земна повърхност, местност и др. под.;
LIN=линия (електропровод, телефонна линия и др.);
MOV= движещи се обекти (влак, автомобил, кораб и др. под.);
NET=мрежа (задържаща);
SPR=препятствие от рода на комин, кула, мачта и др. под.;
TRE=дървета, гора.
DIST RWY
START Разстояние по траекторията на излитане, измервано от началото на разполагаемата дистанция за излитане до пресичането с перпендикулярната права от препятствието.
CL Разстояние до препятствието, измерено перпендикулярно от траекторията на излитане с означаване:
L=препятствие отляво;
R=препятствие отдясно; или вместо горното с едно от следните обозначения:
O=препятствие на осовата линия;
CROSS=препятствието пресича осовата линия.
HIGHT Относителна височина на препятствието, измервана от превишението на точката на началото на разполагаемата дистанция за излитане.
М Маркировка на препятствията
L Осветяване на препятствията
CURVED TAKE-OFF PATH Указва се при криволинейна траектория на излитане
BC Разстояние до началото на кривата, измервано от началото на разполагаемата дистанция за излитане.
EC Разстояние до края на кривата по траекторията на излитане, измервано от началото на разполагаемата дистанция за излитане.
RADIUS Радиус на кривата, с указване L (ляво) и R (дясно) относно продължението на осовата линия на ПИК
ANGLE Ъгъл на дъгата на кривата в градуси
12. TAXIWAYS ПР, която не е съединена непосредствено с ПИК, не се указва. Информация за ПР се предоставя само за летища с предназначение RN, RS, AN, AS.
RWY NR Номер на ПИК, съединена с ПР.
IDENT Обозначението, присвоено на ПР (или пресичащата ПИК), използвано на летището.
TYPE Тип на ПР:
P=паралелна ПР; RE=скоростна ПР;
E=други типове изходна/входна ПР.
LOCATION Местоположението на ПР по отношение на ПИК
Успоредна ПР: указва се разделителното разстояние между осовите линии на ПИК и ПР и магнитното направление на ПИК към ПР.
Скоростна изходна ПР: указва се разстоянието от края на първия указан курс на ПИК до точката на пресичане на осовата линия на ПИК с продължението на осовата линия на правия участък на скоростната изходна ПР.
Други изходни/входни ПР: указва се разстоянието от края на първия указан курс на ПИК до точката на пресичане на осовите линии на ПИК и ПР (или пресичащата ПИК). За ПР, съединени с края на ПИК, разстоянията се указват от 0000 до дължината на ПИК. Условното обозначение L (лява) и R (дясна) по отношение на осовата линия на ПИК, гледайки към втория указан курс на ПИК откъм първия указан курс на ПИК. Условното обозначение LR (лява и дясна) означава, че ПР пресича ПИК. Когато ПР се съединява направо с края на ПИК, не се указват условните обозначения L и R.
ANGLE За скоростните изходни ПР и изходно/входни ПР ъгълът на пресичане на осовата линия на ПР с осовата линия на ПИК се указва в градуси. Ъгълът на пресичане се измерва или отляво, или отдясно от осовата линия на ПИК (при това вторият указан курс на ПИК е 0°) към осовата линия на ПР.
WIDTH Широчина на ПР
SHLD Широчина на страничните ивици на ПР
STRENGTH Носимоспособност на настилката на ПР.
LIGHT AIDS
TE Осветление на ръба на ПР
CL Осово осветление
SB Осветление на "Stop" линията
CB Осветление на предупреждаващата линия
II. Друга информация
Данни Описание
1. Адрес на летищната администрация или собственика на летището Пощенски адрес
Телефон/Телефакс
Телеграфен адрес
e-mail
2. Общи условия за международно и вътрешно използване на летището и съответните средства
3. Използвани документи на ИКАО
4. Използван метод за измерване на повърхностното съпротивление на пистата и равнището на съпротивлението при триене, при което ПИК се обявява за хлъзгава в мокро състояние
5. План за привеждане на летището в годно за експлоатация състояние през зимата а) орган, отговорен за снегопочистването, за измерване на спирачния ефект и за информацията за състоянието;
б) методи за премахване на снега, леда, кишата и застояла вода (напр. с плугове, четкови или вентилаторни машини и др.), подробно описание на всички прилагани химически методи;
в) методи за измерване на дебелината на слоя и определяне на характеристиката на валежите върху работната площ;
г) методи за измерване на триенето на настилката (използвано оборудване и схема на измерването);
д) принципи за определяне на величината на триенето на повърхността на настилката;
е) таблица на коефициентите на триене;
ж) информация за това, кога и по какъв начин ще бъде подобрено триенето на повърхността на настилките;
з) основни принципи за установяване на оперативния ред за премахване на валежите от работната площ;
и) основни принципи на координацията на дейността на авиационните оператори, РВД и летищната администрация с оглед ефективното отстраняване на снега при максимално използване на летището;
к) подробна информация за реда на предоставяне на потребителите на текуща информация и отговорността за такова предоставяне.
6. Допълнителна информация, свързана с птиците а) относно наблюдавано натрупване на птици;
б) сборните листове на карти с означаване на местата за хранене и почивка на птиците в околността на летището;
в) значителни ежедневни прелитания на птици между местата за хранене и почивка (ако е възможно);
г) приети мерки за борба с птиците.
7. Митническо, санитарно летище (за международни летища) Органи, осъществяващи контрол (митнически, санитарни, имиграционни), и работното им време
8. Ограничения от регулиращ характер, засягащи използването на летището
9. Мерки по организиране на транзита (за международни летища)
10. Разстояние и разположение на летището относно центъра на обслужвания град (за международни летища)
11. Абсолютна височина на прехода в случай на необходимост
12. Работно време на летищните служби и службите на РВД
13. Обслужване на летището а) наличие на хотел;
б) наличие на ресторант;
в) медицинско обслужване;
г) наличие на транспортни средства;
д) товаро-разтоварни средства на летището;
е) типове зареждано гориво;
ж) типове зареждани масла;
з) кислород и други компоненти, използвани при обслужване на ВС;
и) средства за зареждане на гориво и ограничения във връзка със зареждането на гориво;
к) обикновеното количество налични места в хангарите за пристигащи ВС;
л) обикновено наличие на ремонтно оборудване за пристигащи ВС;
м) средства за обслужване на пътниците;
н) възможност за преместване на ВС, загубили способност да се придвижват сами.
14. Местни ограничения на полетите
15. Координати а) местоположение и надморска височина на местата, определени за предполетна проверка на висотомерите;
б) разположение на летищните точки за проверка на VOR;
в) координати с точност не по-малка от 0,1 мин.
На всяка местостоянка или точка на перона, на които ВС, оборудвани с инерциални навигационни системи, могат да регулират и програмират бордното си оборудване преди излитане.
III. Комуникации
Пълномощен орган, отговорен за службата за електровръзка Пощенски адрес
Телеграфен адрес
Телефон/факс; е-mail
Район на отговорност, в границите на който се осигурява електровръзка
Основни видове обслужване и средства Кратко описание
Общи условия за осигуряване на свръзка
Прилагани документи на ИКАО
Списък на националните различия
Списък на радиопредавателните станции
IV. Средства за радиовръзка и радионавигационни средства
Название на станцията
Видове предоставяно обслужване
Вид излъчване за всяка честота
Честоти, използвани за предаване по връзката "земя - въздух" и "въздух - земя"
Работно време на всяка служба
Географски координати на предаващата антена с точност поне до 0,1 минута (за радиопеленгаторните станции на приемната антена)
1) Положението на нулевата точка на отчитане на траекторията на подхода за кацане;
2) Отстоянието на нулевата точка за отчитане от антената на DME
В случаите, когато DME е свързано с ILS или MLS и положението на нулевата точка за отчитане на оборудването не съвпада с антената му
Магнитният пеленг и разстоянието на радиосредството от контролната точка на летището в км и в десети от км При отсъствие на контролна точка на летището разстоянието се измерва от известна определена точка, с изключение на случаите, когато специалните радиосредства са разположени по продължение на оборудвани ПИК. Указва се също местоположението на УКВ маркерите, свързани с ILS.
Ползвани езици
Мощността на антената, ако това е приложимо, а за NDB - средният радиус на номиналната зона на действие.
Подробни данни за невизуалните средства за осигуряване на последния етап на подхода за кацане и кацането, които не са ILS, и могат да се използват напълно или частично от бордовото оборудване, предназначено за използване с ILS.
По отношение на ILS:
a) всяка отлика от стандартите на т. 3.1 на част I от том I на Приложение № 10 на ИКАО;
b) степента на съответствие със стандартите на т. 3.1.3.4 и 3.1.5.4 от част I на том I на Приложение № 10 на ИКАО по отношение структурата на лъча на глисадния и курсовия радиомаяци;
c) височината на опорната точка на ILS над прага на ПИК
V. Специални навигационни системи
Название на станцията или веригата от станции
Вид на предоставяното обслужване (определяне на линията на положението или мястото на ВС)
Метод на опознаване (честотен или кодов)
Тип на излъчването
Честота (номер на канала, изходен коефициент на запълване на импулсите, честота на повторение на импулсите, ако е приложение)
Време на работа
Географски координати на станцията
Работни зони и съответстващи значения на точността (в течение на денонощието)
Мощност на антената (ако е приложимо)
VI. Сигнали за време
Название и позивна на станцията
Честота и тип на излъчването
Време и способ на излъчване
VII. Авиационна фиксирана служба
Название на станцията
Индекс на местоположението на станцията
Позивна на станцията
Название на станцията-кореспондент
Тип на каналите
Честота на предаване
Честота на приемане
Тип на предаваните съобщения
Работно време
VIII. Метеорология
Пълномощен метеорологичен орган Пощенски адрес
Телефон, телеграф
е-mail
Район или въздушни маршрути, осигурявани с метеорологично обслужване
Кратко описание на основните видове предоставяно метеорологично обслужване Подробни данни за инструктажа, консултациите, нагледните пособия и полетната документация, методи и средства за предоставяне на метеорологичната информация
Изисквания, отнасящи се до предварителното уведомяване от страна на авиационните оператори за потребностите им от инструктаж, консултации, полетна документация и друга необходима метеорологична информация
Общо описание на летищните системи за наблюдение и съответните експлоатационни правила, прилагани при наблюдение и представяне на съобщенията за приземния вятър, разстоянието на видимост на ПИК, долната граница на облаците, видимостта, температурата, срез на вятъра (ако има такъв).
Прилагани документи на ИКАО
Описание на съществени различия между националните правила и съответните стандарти на ИКАО
IX. Летищно метеорологично наблюдение и сводки
Название на станцията и индекс на местоположението по ИКАО
Вид и честота на наблюденията
Типове метеорологични сводки и друга допълнително включвана информация
Конкретен вид на системата за наблюдение и количество наблюдателни пунктове, използвани за наблюдение и предаване на съобщения за приземния вятър, види- мостта, разстоянието на видимостта на ПИК, долната граница на облаците, температурата и среза на вятъра.
Работно време
Данни за наличната климатологична информация
X. Метеорологично обслужване на летището
Работно време
Име на органа, отговорен за съставяне на прогнози за летището и срока им на валидност
Типове прогнози за кацане
Методи за провеждане на инструктажа или консултациите
Видове предоставяна полетна документация и езици на използваната полетна документация
Налични карти и друга информация, предоставяни за провеждане на инструктаж или консултация
Наличие на помощно оборудване (например метеорологичен локатор), служещо за предоставяне на информация за метеоусловията
Телефонен номер на метеорологичната служба
Допълнителна информация (за ограничения на обслужването и др.)
XI. VOLMET
Название на предаващата станция
Позивна или опознавателен сигнал
Тип на излъчването
Честота или честоти, използвани за радиопредаване
Период или време на излъчването
Работно време
Списък на летищата, върху които се разпространява действието на съобщенията или прогнозите
Съдържание и форма на включваните съобщения и прогнози

Приложение № 2
към чл. 13, ал. 2

Ръководство за управление и експлоатация на летище

I. Съдържание на Ръководство за управление и експлоатация на летище

Ръководството за управление и експлоатация на летище (летателнаплощадка) включва като минимум следните елементи:
1. схема на длъжностните лица и отговорностите им по осигуряване наоперациите на летището;
2. евентуални ограничения, наложени от ГВА;
3. план за района на отговорност (карта с координатна мрежа заидентифициране на местоположението и особеностите на терена и подходите на и около летището, свързани с осигуряването на аварийно-спасителните работи);
4. пистова система, пътеки за рулиране, местостоянки с тяхнатаидентификация;
5. правила за движението и достъпа до и във охраняемата зона налетището;
6. описание на зоните за движение, достъпни за ВС, техните зони засигурност и пътищата, които ги обслужват;
7. процедури за недопускане на прекъсвания или аварии по време настроителни работи на помощни, обслужващи и навигационни съоръжения, осигуряващи дейността на въздушния превозвач;
8. описание и процедури за поддържане на летателното поле, визуалната система и останалите летищни съоръжения и оборудване съгласно приетите стандарти и изисквания;
9. план за поддържане на летището при зимни условия;
10. Ръководство за аварийно-спасително осигуряване на летището и врайона на отговорност по Наредба № 3 от 1996 г. за аварийно-спасителното осигуряване на полетите в гражданските летища, включващо:
а) план за аварийно-спасително и противопожарно осигуряване налетището с описание на съоръженията, оборудването, екипировката, персонала и процедурите по оповестяване и провеждане на аварийно-спасителни и противопожарни операции;
б) план за аварийно-спасително и противопожарно осигуряване в районана отговорност извън летището с описание на съоръженията, оборудването, екипировката, персонала и процедурите по оповестяване и провеждане на аварийно-спасителни и противопожарни операции;
в) инструкции за взаимодействие на участниците в аварийно-спасителнотоосигуряване на полетите на летището и в района на отговорност извън летището;
г) план за действие при инцидент с опасни товари с описание насъоръженията, оборудването, екипировката, персонала и процедурите по оповестяване и провеждане на действия при инцидент с опасни товари;
д) план за действие по преместване от летателното поле на ВС, загубили способност да се придвижват сами, с описание на съоръженията, оборудването, екипировката, персонала и процедурите по оповестяване и провеждане на действията;
е) план за действие в случай на незаконна намеса в дейността награжданската авиация с описание на оборудването, екипировката, персонала и процедурите по оповестяване и провеждане на действията;
ж) план за действие при крупна производствена авария, включително призалпово замърсяване на околната среда, с описание на съоръженията, оборудването, екипировката, персонала и процедурите по оповестяване и провеждане на действията;
з) план за провеждане на пълномащабна тренировка;
и) списък и описание на местоположението на необходимитеорганизационно-технически средства за провеждане на операции по аварийно- спасителното осигуряване на полетите;
к) списък на лицата, включени в плановете за провеждане на аварийно-спасителни операции, с данни за проведените им специализирано обучение и тестове;
11. план за проверка на състоянието на летателното поле с описание наперсонала и процедурите за провеждане на действията;
12. план за ограничаване на препятствията в М 1:10000 в съответствие с изискванията на глава 4 от Приложение № 14 "Летища" към Конвенцията за международна гражданска авиация;
13. процедури за контрол на движението и участниците в движението врайона на летището;
14. процедури за премахване на препятствията, маркиране или осветяванена препятствията;
15. процедури за защита от електронни смущения;
16. процедури за защита от опасността, създавана от птиците и,евентуално, друга фауна;
17. процедури за маркировка, идентификация и взаимодействие, свързанис извършването на строителни и ремонтни работи на територията на летателното поле;
18. организация на техническата експлоатация на летищната техника;
19. процедури на взаимодействие с органа за обслужване на въздушнотодвижение в района на летището;
20. процедури на взаимодействие със службите по осигуряване награнично-пропускателния режим (ГКПП), ветеринарно-защитния и санитарния режим; митническия режим; охраната; пощите и съобщенията;
21. процедури на взаимодействие с местните власти;
22. процедури и план за действие по осигуряване на непрекъснато електроснабдяване на летището по време на функционирането му;
23. инструкция за провеждане на полетите;
24. правила за охрана на труда при различните дейности;
25. обзорна ситуация на прилетищната територия (включително въздушнитеподходи) в мащаб 1:25000 или 1:50000 с отбелязан достъпа до летището с други видове транспорт от близките селища;
26. графична и мащабна скица на пътническия (пътническите) терминалисъс схема на различните етажи, зони за обслужване на пътниците и багажите и указана схема на движението на пътникопотока;
27. графична мащабна скица на карго-терминала с указване на различнитезони на обслужване и движението на товаропотока; 28. LEQ (A) [dB], NEF и LAMAX[dB] контури на авиационния шум, създаванпри функционирането на летището за типови ден и нощ, зиме и лете, нанесени върху карта на района около летището;
29. Доклад за оценка на въздействието върху околната среда на летищетос решение на компетентния орган по Доклада за ОВОС; 30. актове и предписания от експлоатационни инспекции от рода на:
а) актове от сертификационни и експлоатационни инспекции;
б) акт за облитане;
в) актове за удостоверяване на годността на оборудването, съоръженията, инсталациите, системите;
г) протоколи за съответствие на стандартите, изискванията илинормативната уредба на параметрите на техническото състояние или организационно-техническото осигуряване, свързани със:
-> обявените дистанции и дължината на летателното поле в съотношение сизискванията на експлоатираните въздухоплавателни средства;
-> геометричните размери и наклоните на елементите на пистоватасистема;
-> PCN на елементите на настилката по отношение АCN на експлоатиранитеВС;
-> състоянието на повърхността на настилките и нейните елементи (фуги,шахти, канали, странични ръбове, закръгления на преходите на пътеките за рулиране към пистите и пероните);
-> повърхнините за ограничаване на препятствията;
-> дневната маркировка на настилките и високите препятствия;
-> светосигналната система;
-> радиотехническото, навигационното и метеорологичното оборудване;
-> енергийната система и аварийното електрозахранване;
-> свързочните средства;
-> аварийно-спасителното осигуряване на полетите;
-> спазване на изискванията на Правилника за охрана на труда вгражданската авиация;
г) състав на комисиите, удостоверяващи съответствието.

II. Оформяне и поддържане на Ръководството за управление иексплоатация на летище

1. Ръководството за управление и експлоатация на летище:
а) се утвърждава и съхранява от летищната администрация (за летища заобслужване на полети за авиационни услуги, технологични летища и летателни площадки - от собственика);
б) се подготвя във форма, удобна за ревизиране;
в) трябва да има дата на начално одобрение или дата на одобрението напоследната корекция на всяка страница или точка от ръководството, както и да включва списък за проверка на страниците.
2. Летищната администрация (съответно собственикът) предоставя наотговорните длъжностни лица и персонала необходимите части от ръководството, съответстващи на изпълняваните функции.
3. По един пълен и актуален екземпляр от Ръководството за управление иексплоатация на летището се предоставя на ГВА, както и на инспекторите при провеждане на инспекция на летището.

Приложение № 3
към чл. 15, ал. 3

Видове летища
(от гледна точка освидетелстване на експлоатационната годност)

1. Летище за обществено ползване:
1.1. международно летище за обществено ползване за обслужване наредовни превози на пътници и товари;
1.2. международно летище за обществено ползване за обслужване начартърни превози на пътници и товари;
1.3. летище за обществено ползване за обслужване на вътрешни превозина пътници, както и на товарни вътрешни и международни превози;
1.4. летище за обществено ползване за обслужване на вътрешни превозина пътници и товари.
2. Летище за обслужване на полети за авиационни услуги:
2.1. летище за обща авиация;
2.2. летище за агрохимическо обслужване;
2.3. летателна площадка;
2.4. учебно летище;
2.5. спортно летище.
3. Технологично летище:
3.1.технологично летище;
3.2. летателна площадка
3.3. учебно летище.

Приложение № 4
към чл. 17, ал. 3

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
МИНИСТЕРСТВО НА ТРАНСПОРТА
ГД "ГРАЖДАНСКА ВЪЗДУХОПЛАВАТЕЛНА
АДМИНИСТРАЦИЯ"

УДОСТОВЕРЕНИЕ
за експлоатационна годност на летище
№ . . . . . . /. . . . . . . . . . . . г.

1. Наименование на летището
(летателната площадка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Местонахождение . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(град, село, област, община)
3. Настоящият документ се издава на основание чл.44, ал. 2 от
Закона за гражданското въздухоплаване в уверение на това, че
летище . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . отговаря на изискванията
на нормативната уредба на гражданското въздухоплаване в
Република България и е годно за експлоатация от въздухоплавателни
средства от тип ". . . . . . ." покласификацията на ИКАО при
обслужване на:
Категория Срок на действие/
контролна проверка
Летище за обществено ползване
Международни на редовни превози на пътници и товари
Международни на чартърни превози на пътници и товари
Вътрешни превози на пътници и товари и международни
превози на товари
Вътрешни превози на пътници и товари
Обща авиация
Летище за обслужване на полети за авиационни услуги
Обща авиация
Агрохимически работи
Летателна площадка
Учебно летище
Спортно летище
Технологично летище
Технологично летище
Летателна площадка
Учебно летище
Основание за издаване на удостоверението: . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Настоящото удостоверение се издава за срок пет години, като всяка
година след инспекционна проверка Гражданската въздухоплавателна
администрация удостоверява с печат заверката за съответната година.
Приложение: 1. Акт за техническите и експлоатационни
характеристики на летище . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Ръководство за управление и експлоатация на летище
Гл. директор:
Подпис и печат

Приложение № 5
към чл. 23

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
МИНИСТЕРСТВО НА ТРАНСПОРТА
ЛИЦЕНЗ
на летищно предприятие
Рег. № . . . ./. . . . . . . . .
Настоящият лиценз се издава на основание чл. 48в, ал. 1 от
Закона за гражданското въздухоплаване в уверение на това, че
на . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(фирма на летищното предприятие)
на основание чл. 48а, ал. 4 ЗГВ са възложени функциите на
летищна администрация за летище . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
с отговорностите по чл. 48а, ал. 3 ЗГВ и че същото отговаря на
условията за лицензиране, определени с Наредба № 20 от 1999 г.
за удостоверяване годността за експлоатация на летища и летателни
площадки и за лицензиране на летищни предприятия и оператори
на летищна дейност.
Срок на лиценза: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(словом, с печат на МТ)
Министър:

Приложение № 6
към чл. 25, ал. 1

Списък на дейностите по наземното обслужване

1. Наземно администриране и надзор включва:

  • представителни услуги и връзки с местните власти или други такива,разплащания в услуга на авиационния оператор и предоставяне на офис-площи за неговите представителства;
    • контрол на затоварването, съобщения и телекомуникации;
    • обработка и складиране на багаж и администриране на всеки отделентовар;
    • всякакъв друг вид надзорни услуги преди, по време или след полета ивсякакви други административни услуги, искани от ползвателите на летището.
      2. Обслужване на пътниците включва:
    • оказване на всякакво съдействие на пристигащите, заминаващите итранзитните пътници, в т. ч. билетна и паспортна проверка, регистрация на багажа и доставянето му до зоната за сортиране.
      3. Обработка на багажите включва:
    • обработка на багажа в зоната за сортиране, сортирането му иподготовка за заминаване;
    • натоварването и разтоварването му от багажните колички запревозването му от въздухоплавателното средство до зоната за сортиране и обратно, както и превозването на багажа от зоната за сортиране до зоната за получаване на багажа.
      4. Обработка на товари и пощенски пратки включва:
    • за товарите: физическа обработка на товарите за износ, трансфер иливнос, обработка на придружаващите ги документи, митнически процедури и прилагането на процедури по обезпечаване на сигурността, предвидени в спогодбата между страните или съобразно изискванията на конкретните условия;
    • за пощенските пратки: физическа обработка на пристигаща изаминаваща поща, обработка на придружаващите я документи и прилагането на всякакви процедури по обезпечаване на сигурността, предвидени в спогодбата между страните или съобразно изискванията на конкретните условия.
      5. Обслужване на въздухоплавателните средства на перона включва:
    • диспечерско обслужване на въздухоплавателното средство на земята припристигане и заминаване;
    • съдействие при товаренето на въздухоплавателното средство иосигуряване с необходимата техника;
    • връзка между въздухоплавателното средство и оператора на наземнотообслужване;
    • товарене и разтоварване на въздухоплавателното средство, включителноосигуряване и работа с необходимата техника, както и транспорт на екипажа и пътниците между въздухоплавателното средство и терминала и транспорт на багажа между въздухоплавателното средство и терминала;
    • осигуряване и работа със специализираната техника за пускане надвигателите;
    • придвижване на самолета при пристигане и заминаване, както иосигуряване и работа с необходимата техника;
    • транспортиране, натоварване и разтоварване във или отвъздухоплавателното средство на храни и напитки.
      6. Обслужване на въздухоплавателните средства включва:
    • външно и вътрешно почистване на въздухоплавателното средство исанитарните възли;
    • охлаждане и отопляване на салоните, отстраняване на снега и леда,антиобледенителна обработка на въздухоплавателното средство;
    • преустройство на салона с необходимото салонно оборудване,съхранение на това оборудване.
      7. Обслужване с горива и масла включва:
    • организация и изпълнение на зареждането с гориво и операциите поизточването му, включително съхранение на горивото и контрол по качеството и количеството на доставките на горива;
    • дозареждане с масла и други течности.
      8. Техническо обслужване на въздухоплавателното средство включва:
    • рутинно предполетно техническо обслужване;
    • нерутинни услуги по техническото обслужване, заявени от авиационнитеоператори;
    • организация и снабдяване с резервни части и необходимото оборудване;
    • заявка за/или резервация на подходящо място за паркиране и/илихангарно място.
      9. Полетни операции и администриране на екипажите включва:
    • подготовка на полета на отправното летище или на всеки друг пункт;
    • съдействие по време на полет, включващо допълнително диспечерскообслужване при необходимост;
    • следполетни действия;
    • администриране на екипажите.
      10. Наземният транспорт включва:
    • организация и извършване на превоз на екипажи, пътници, багажи,товари и поща между различните терминали на същото летище, но невключващо подобен превоз между въздухоплавателното средство и всяка друга точка в рамките (периметъра) на същото летище;
    • всякакъв специален превоз, заявен от ползвателя на летището.
      11. Обслужване на бордния бюфет включва:
    • връзка със снабдителите и административната управа;
    • съхранение на храна и напитки и оборудването, необходимо заприготовлението им;
    • почистване на това оборудване;
    • приготовление и доставка на оборудване, както и доставка на храни истоки за бара.

      Приложение № 7
      към чл. 26

      Ръководство за летищна дейност

      I. Съдържание на Ръководство за летищна дейност Ръководството за летищна дейност включва елементи в зависимост отобхвата и номенклатурата на сертифицираните дейности, както следва:
      1. схема на длъжностните лица и отговорностите им по осигуряване насъответната летищна дейност;
      2. схема на летището с описание и посочване на разрешените за достъпзони при изпълнение на съответната дейност, както и на забранените за достъп зони;
      3. процедури и технология за обслужване на пътниците и обработка набагажите им;
      4. процедури и технология за обработка на товарите;
      5. процедури на опериране при обработване на опасни товари;
      6. процедури, технологии, техника, оборудване и персонал поосигуряване и зареждане с авио ГСМ;
      7. осигуряване, процедури и технологии за наземно обслужване навъздухоплавателните средства;
      8. технологични схеми на обслужваните въздухоплавателни средства засъответните елементи на наземното обслужване;
      9. процедури и технологии, оборудване и персонал при наземно обслужване на въздухоплавателни средства за авиохимически услуги;
      10. процедури по оказване на първа медицинска помощ на нуждаещи се;
      11. план за действие при крупна производствена авария, включително призалпово замърсяване на околната среда, с описание на съоръженията, оборудването, екипировката, персонала и процедурите за провеждане на действията;
      12. организация на техническата експлоатация на използваната техника;
      13. противопожарно и аварийно-спасително осигуряване на дейността(дейностите);
      14. правила за охрана на труда при различните дейности;
      15. процедури на взаимодействие с летищната администрация;
      16. актове и предписания от експлоатационни инспекции.

      II. Оформяне и поддържане на Ръководството за летищна дейност
      1. Ръководството за летищна дейност:
      а) се утвърждава и съхранява от ръководителя на фирмата, изпълняващасъответната летищна дейност;
      б) се подготвя във форма, удобна за ревизиране;
      в) трябва да има дата на начално одобрение или дата на одобрението напоследната корекция на всяка страница или точка от ръководството, както и да включва списък за проверка на страниците.
      2. Операторът на летищна дейност предоставя на отговорните длъжностни лица и персонала необходимите части от ръководството, съответстващи на изпълняваните функции.
      3. По един пълен и актуален екземпляр от ръководството се предоставяна ГД "ГВА", на летищната администрация и на инспекторите при провеждане на инспекция на летището.

      Приложение № 8
      към чл. 28, ал. 2

      РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
      МИНИСТЕРСТВО НА ТРАНСПОРТА

      ЛИЦЕНЗ
      на оператор на летищна дейност
      Рег. № . . ./. . . . .

      Настоящият лиценз се издава на основание чл.48в, ал. 1 от
      Закона за гражданското въздухоплаване в уверение на това, че
      . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (фирма на оператора на летищна дейност) отговаря на условията за лицензиране, определени с
      Наредба № 20 от 1999 г. за удостоверяване годността
      за експлоатация на летища и летателни площадки и за
      лицензиране на летищни предприятия и оператори на
      летищна дейност, и има право да бъде оператор на
      летищна дейност, както следва:
      Категория обслужване Оператор/
      самообслужване
      1. Наземно администриране и надзор (Ground administration
      and supervizion)
      2. Обслужване на пътниците (Passenger handling)
      3. Обслужване на багажите (Baggage handling)
      4. Обслужване на товари и поща (Freight and mail handling)
      5. Обслужване на ВС на перона (Ramp handling)
      6. Обслужване на ВС (Aircraft services)
      7. Обслужване с горива и масла (Fuel and oil handling)
      8. Техническо обслужване на ВС (Aircraft maintenance)
      9. Полетни операции и администриране на екипажите
      (Flight operations and crew administration)
      10. Наземен транспорт (Surface transport)
      11. Доставка на провизии (Catering services)
      Срок на лиценза:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
      (словом, с печат на МТ)
      Министър:
  • Предложи
    корпоративна публикация
    SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
    Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
    Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
    Резултати | Архив