Наредба № 28 от 05.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка “Подпомагане на полупазарни стопанства в процес на преструктуриране” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г.

Министерство на земеделието и храните

Държавен вестник брой: 74

Година: 2008

Орган на издаване: Министерство на земеделието и храните

Дата на обнародване: 26.08.2008

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
 
Чл. 1. С наредбата се уреждат условията и редът за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Подпомагане на полупазарни стопанства в процес на преструктуриране" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (ПРСР), подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

Чл. 2. Подпомагат се дейности, които допринасят за постигане целите на мярката, изразени в преструктуриране на полупазарните стопанства в икономически жизнеспособни и пазарно ориентирани земеделски стопанства.

Глава втора
УСЛОВИЯ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСОВА ПОМОЩ

Раздел I
Обхват на дейностите

Чл. 3. Финансова помощ по тази наредба се предоставя на полупазарни стопанства, за да преодолеят трудностите, свързани с преструктурирането на тяхната земеделска дейност.

Чл. 4. Финансова помощ се предоставя за заявления за подпомагане, одобрени най-късно до 31.ХII.2013 г.

Раздел II
Финансови условия

Чл. 5. Финансова помощ се предоставя в рамките на наличните средства по ПРСР.

Чл. 6. Финансовата помощ е в размер левовата равностойност на 1500 евро годишно за период максимум 5 години.
 
Чл. 7.
(1) Финансовата помощ се предоставя на полупазарни стопанства за преструктурирането им в икономически жизнеспособни и пазарно ориентирани в края на петгодишния период на подпомагане съгласно представен бизнесплан.
(2) За постигане на целта по ал. 1 в срок до края на третата година от издаване на заповедта за одобрение по чл. 21 кандидатът трябва да е изпълнил задължителните междинни цели, посочени в ал. 3, и най-малко една от избираемите междинни цели по ал. 4.
(3) Задължителни междинни цели са:
1. достигане/поддържане на съответствие със стандартите на Общността по отношение на ветеринарните и фитосанитарните изисквания, хуманното отношение към животните, опазването компонентите на околната среда, хигиената, сигурността и безопасните условия на труд;
2. увеличаване икономическия размер на земеделското стопанство най-малко с 1,50 икономически единици (ИЕ).
(4) Избираеми междинни цели са:
1. продължаване на настоящите и започване на нови земеделски дейности;
2. замяна на всички или на част от настоящите земеделските дейности с нови земеделски дейности;
3. преминаване от конвенционално към биологично земеделие;
4. увеличаване на обработваемата площ на земеделското стопанство;
5. увеличаване броя на животните, отглеждани в земеделското стопанство, чрез закупуване на животни;
6. увеличаване броя на животните, отглеждани в земеделското стопанство, чрез собствена развъдна дейност.

Чл. 8. Напредъкът в изпълнението на бизнесплана се оценява три години след одобрението на заявлението за подпомагане.

Чл. 9.
(1) Финансовата помощ за четвъртата и петата година се изплаща на ползвателя на помощта, при условие че най-късно до края на третата година от издаване на заповедта за одобрение по чл. 21:
1. той е изпълнил изцяло всички междинни цели, заложени в бизнесплана;
2. той е:
а) завършил курс на обучение, включващ основни проблеми по опазване компонентите на околната среда в земеделския сектор, организиран по мярка "Професионално обучение, информационни дейности и разпространяване на научни знания" от ПРСР, и/или
б) участвал в информационна дейност, относно основни проблеми по опазване компонентите на околната среда в земеделския сектор, получила финансова помощ по мярка "Професионално обучение, информационни дейности и разпространяване на научни знания" от ПРСР.
(2) Условието по ал. 1, т. 2 се счита за изпълнено и в случай че ползвателят на помощта към момента на кандидатстване има завършено средно и/или висше образование в областта на опазване компонентите на околната среда и/или е получил пълен комплект съветнически услуги по реда на Наредба № 10 от 2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Предоставяне на съвети и консултиране в земеделието в България и Румъния" (ДВ, бр. 43 от 2008 г.).
(3) В случай на отказ за изплащане на финансовата помощ за четвъртата година ползвателят на помощта няма право на финансова помощ за петата година.

Чл. 10.
(1) Плащанията за следващите години се преустановяват, в случай че на ползвателят на помощта по време на изпълнение на бизнесплана му е отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст.
(2) При прекратяване на земеделската дейност по време на изпълнение на бизнесплана плащанията за следващите години се преустановяват.
(3) При неподаване на заявка за плащане за втората година в срока по чл. 24, ал. 1 или за третата година в срока по чл. 25, ал. 1 или за четвъртата година в срока по чл. 26, ал. 1 плащанията за следващите години се преустановяват.

Раздел III
Изисквания към кандидатите
 
Чл. 11.
(1) За подпомагане могат да кандидатстват физически лица, които отговарят на следните условия:
1. да са до 60 навършени години към датата на кандидатстване;
2. да са регистрирани като земеделски производители по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители (ДВ, бр. 10 от 1999 г.) най-малко един месец преди датата на кандидатстване;
3. да извършват земеделска дейност в стопанството, което не е съсобствено и/или съвместно притежание с друго лице, с изключение на случаите на съпружеска имуществена общност;
4. да отглеждат най-малко два вида земеделски култури или най-малко един вид земеделска култура и един вид животни;
5. нито една от отглежданите земеделски култури да не надвишава 85,00 % от общия икономически размер на земеделското им стопанство;
6. да извършват земеделска дейност в стопанство с икономически размер между 1,00 и 4,00 ИЕ;
7. да обработват земеделски площи с размер не по-малък от 1 ха или 0,5 ха за трайни насаждения и/или лозя, или 0,5 ха в случаите, когато земеделските площи са разположени в планински район съгласно Наредбата за определяне на критериите за необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват (приета с ПМС № 30 от 15.II.2008 г.; ДВ, бр. 20 от 2008 г.);
8. да са собственици и/или наематели и/или арендатори на земята, която е включена при определяне на изискуемия минимален размер на обработваемата земеделска площ по т. 7; договорът за аренда и/или наем трябва да е с минимален срок 5 години считано от датата на кандидатстване;
9. да са собственици и/или наематели на животновъдните сгради и помещения, използвани в животновъдната дейност, в случай че кандидатът развива и/или ще развива такава; срокът на сключените договори за наем трябва да покрива минималния срок, за който животновъдните сгради и помещения ще бъдат използвани за земеделските производствени цели съгласно бизнесплана;
10. да не са одобрени за финансова помощ по реда на Наредба № 9 от 2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Създаване на стопанства на млади фермери" по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (ДВ, бр. 42 от 2008 г.), включително като еднолични търговци;
11. да не са получили финансова помощ, включително авансово или междинно плащане по реда на Наредба № 8 от 2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Модернизиране на земеделските стопанства" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (ДВ, бр. 41 от 2008 г.) и по мерки "Подобряване на икономическата стойност на горите" и "Добавяне на стойност към земеделски и горски продукти" от ПРСР;
12. да не получават пенсия за осигурителен стаж и възраст;
13. да нямат друго одобрено заявление за подпомагане по тази наредба.
(2) Лицата по ал. 1 се подпомагат и при условие че:
1. нямат изискуеми задължения към Държавен фонд "Земеделие";
2. нямат изискуеми публични задължения към държавата.
(3) Изискванията по ал. 1, т. 10 и 13 се отнасят и за съпруга/съпругата на кандидата.
(4) Физическите лица не могат да кандидатстват за подпомагане с регистрирани по Търговския закон еднолични търговци.
(5) В случай че кандидатът е женен/омъжен и неговата съпруга / нейният съпруг има отделно земеделското стопанството, включително като собственик на едноличен търговец, той/тя не е допустим(а) за подпомагане, при условие че общият икономически размер на двете земеделски стопанства надвишава 4,00 икономически единици.

Раздел IV
Изисквания към проектите

Чл. 12. Подпомагат се дейности, които се осъществяват на територията на Република България.
 
Чл. 13.
(1) Кандидатите представят бизнесплан по образец съгласно приложение № 1 за период 5 години.
(2) Не се изискват информация в бизнесплана и поемане от кандидата на задължение до края на третата година от издаването на заповедта за одобрение по чл. 21, да завърши курс, включващ обучение по основни проблеми по опазване компонентите на околната среда в земеделския сектор, организиран по мярка "Професионално обучение, информационни дейности и разпространяване на научни знания" от ПРСР и/или да е участвал в информационна дейност относно тези проблеми, предоставяна по същата мярка, в случай че кандидатът:
1. има завършено средно и/или висше образование в областта на опазването компонентите на околната среда и/или
2. е получил пълен комплект съветнически услуги по реда на Наредба № 10 от 2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Предоставяне на съвети и консултиране в земеделието в България и Румъния".
(3) Бизнеспланът трябва да показва, че най-късно в края на петата година на изпълнението му земеделското стопанство ще стане икономически жизнеспособно.

Чл. 14. В случаите, когато кандидатът е подавал заявление за подпомагане по схемата за единно плащане на площ и/или за необлагодетелствани райони, се извършва сравнение между заявената по тези схеми площ и заявената такава по тази наредба. Не се предоставя финансова помощ, в случай че се установи разлика между площите и не е представена писмена обосновка, придружена с мотивирани писмени доказателства за причините, водещи до тази разлика.

Глава трета
РЕД НА КАНДИДАТСТВАНЕ

Раздел I
Общи изисквания към документите и реда за кандидатстване

Чл. 15. Документите за кандидатстване по чл. 17, ал. 1 за предоставяне на финансова помощ и документите по чл. 24, ал. 1, чл. 25, ал. 1, чл. 26, ал. 2 и чл. 28, ал. 1 за плащане на финансовата помощ трябва да отговарят на следните изисквания:
1. да се представят в оригинал, нотариално заверено копие или копие, заверено от кандидата; в случай на представяне на заверени от кандидата копия на документи техните оригинали се осигуряват за преглед от служител на Разплащателната агенция (РА);
2. да се подават лично от кандидата или от упълномощено от него лице с нотариално заверено изрично пълномощно;
3. да се представят на български език; в случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той трябва да бъде придружен с превод на български език, извършен от заклет преводач, а когато документът е официален по смисъла на Гражданския процесуален кодекс, той трябва да бъде легализиран или с апостил.

Чл. 16.
(1) Започването и приключването на приема на заявления за подпомагане се определят със заповед на изпълнителния директор на РА.
(2) След издаване на заповед по ал. 1 за започване приема на заявления за подпомагане съобщението се публикува на електронните страници на Министерството на земеделието и храните (МЗХ) и РА най-малко 15 календарни дни преди началната дата на приема и се поставя на общодостъпно място в областните разплащателни агенции и областните дирекции на МЗХ.
(3) След издаване на заповед по ал. 1 за спиране приема на заявления за подпомагане съобщението се публикува на електронните страници на МЗХ и РА най-малко 15 календарни дни преди спирането на приема и се поставя на общодостъпно място в областните разплащателни агенции и областните дирекции на МЗХ.

Раздел II
Процедура за разглеждане на заявления за подпомагане
 
Чл. 17.
(1) Кандидатите за финансова помощ подават в областната разплащателна агенция (ОРА) по постоянен адрес заявление за подпомагане по образец съгласно приложение № 2 и прилагат документи съгласно приложение № 3.
(2) Областната разплащателна агенция извършва преглед на документите в присъствието на кандидата.
(3) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 ОРА връща документите на кандидата, придружени с писмено изложение за липсите и нередовностите.
(4) Всички приети заявления за подпомагане получават уникален идентификационен номер с отбелязани дата, час и минута.
 
Чл. 18.
(1) В срок до три месеца от подаване на заявлението за подпомагане РА:
1. извършва административна проверка на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявлението за подпомагане;
2. одобрява или отхвърля заявлението за подпомагане.
(2) В случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти по ал. 1, т. 1 РА с мотивирано писмо уведомява кандидата, който в срок до 10 работни дни от уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, включително документи извън посочените в приложение № 3, които са свързани с извършване на подпомаганата дейност.
(3) Срокът по ал. 1 се удължава в следните случаи:
1. когато е изпратено писмо за отстраняване на нередовности или по даден проект е необходимо становище на други органи или институции, той се удължава със срока за получаване на отговор;
2. със заповед на изпълнителния директор на РА, когато в резултат от дейностите по ал. 1 са събрани документи и/или информация, които създават съмнение за нередност.

Чл. 19. Кандидатите, чиито заявления за подпомагане отговарят на целите, дейностите и изискванията, определени с тази наредба, се одобряват по реда на приемането им в ОРА.

Чл. 20.
(1) Заявлението за подпомагане може да получи отказ за финансиране в случай на:
1. нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти, установени при извършване на проверките по чл. 18, ал. 1, т. 1;
2. несъответствие с целите, дейностите и изискванията, определени с тази наредба;
3. неотстраняване на непълнотите и пропуските в срока по чл. 18, ал. 2;
4. недостатъчен бюджет по мярката.
(2) В случаите по ал. 1 кандидатът има право да кандидатства отново по реда на тази наредба.
 
Чл. 21. Изпълнителният директор на РА се произнася със заповед за одобрение или отхвърляне на заявлението за подпомагане.

Чл. 22.
(1) Разплащателната агенция писмено уведомява кандидата за одобрението или отхвърлянето на заявлението за подпомагане, като в уведомлението изрично се посочват мотивите за отказ.
(2) Уведомяването по чл. 1 се извършва с писмо с обратна разписка, изпратено на адреса на кандидата, посочен в заявлението за подпомагане.
(3) В случай че кандидатът не бъде намерен на посочения адрес, заповедта се счита за връчена.

Глава четвърта
ИЗПЛАЩАНЕ НА ФИНАНСОВАТА ПОМОЩ И КОНТРОЛ ВЪРХУ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОЕКТИТЕ

Раздел I
Изплащане на финансовата помощ

Чл. 23. В срок до един месец от издаване на заповедта за одобрение по чл. 21 РА изплаща финансовата помощ за първата година.
 
Чл. 24.
(1) Една година след издаване на заповедта за одобрение по чл. 21, но не по-късно от един месец след изтичането й ползвателят на помощта или упълномощено от него лице, което представя нотариално заверено изрично пълномощно, подава заявка за плащане за втората година по образец, утвърден от изпълнителния директор на РА, в съответната регионална разплащателна агенция (РРА) и прилага документи съгласно приложение № 4.
(2) Регионалната разплащателна агенция извършва преглед на документите по ал. 1 в присъствието на ползвателя на помощта.
(3) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 РРА връща документите на ползвателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(4) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 2 ползвателят на помощта има право в рамките на срока по ал. 1 отново да подаде заявка за плащане.
(5) След приемане на документите за плащане ползвателят на помощта получава уникален идентификационен номер на заявката.
(6) В срок до един месец от подаването на заявката за плащане по ал. 1 РА:
1. извършва проверка на документите;
2. одобрява или мотивирано отказва изплащането на финансовата помощ със заповед на изпълнителния директор на РА;
3. изплаща финансовата помощ за втората година.
 
Чл. 25.
(1) Две години след издаване на заповедта за одобрение по чл. 21, но не по-късно от един месец след изтичането им ползвателят на помощта или упълномощено от него лице, което представя нотариално заверено изрично пълномощно, подава заявка за плащане за третата година по образец, утвърден от изпълнителния директор, в съответната РРА и прилага документи съгласно приложение № 4.
(2) Регионалната разплащателна агенция извършва преглед на документите по ал. 1 в присъствието на ползвателя на помощта.
(3) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 РРА връща документите на ползвателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(4) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 2 ползвателят на помощта има право в рамките на срока по ал. 1 отново да подаде заявка за плащане.
(5) След приемане на документите за плащане ползвателят на помощта получава уникален идентификационен номер на заявката.
(6) В срок до един месец от подаването на заявката за плащане по ал. 1 РА:
1. извършва проверка на документите;
2. одобрява или мотивирано отказва изплащането на финансовата помощ със заповед на изпълнителния директор на РА;
3. изплаща финансовата помощ за третата година.
 
Чл. 26.
(1) За изплащане на финансовата помощ за четвъртата година ползвателят на помощта подава заявка три години след издаване на заповедта за одобрение по чл. 21, но не по-късно от един месец след изтичането им.
(2) За изплащане на финансовата помощ за четвъртата година ползвателят на помощта лично или чрез упълномощено от него лице с представено нотариално заверено изрично пълномощно подава заявка за плащане по образец, утвърден от изпълнителния директор на РА, в съответната РРА и прилага документи съгласно приложение № 5.
(3) Регионалната разплащателна агенция извършва преглед на документите в присъствието на ползвателя на помощта.
(4) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 2 РРА връща документите на ползвателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(5) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 4 ползвателят на помощта има право в рамките на срока по ал. 1 отново да подаде заявка за плащане.
(6) След приемане на документите за плащане ползвателят на помощта получава уникален идентификационен номер на заявката.

Чл. 27.
(1) В срок до три месеца от подаване на заявката за плащане по чл. 26, ал. 1 РА:
1. извършва административни проверки на документите;
2. извършва проверка и анализ на фактическо и документално съответствие между одобрения и реализирания проект;
3. одобрява или мотивирано отказва изплащането на финансовата помощ със заповед на изпълнителния директор на РА.
4. изплаща одобрената финансова помощ за четвъртата година.
(2) В случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти по ал. 1, т. 1 и 2 РА с мотивирано писмо уведомява ползвателя на помощта, който в срок до 10 работни дни от уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, включително документи извън посочените в приложение № 5, които са свързани с извършване на подпомаганата дейност.
(3) Срокът по ал. 1 се удължава в следните случаи:
1. когато е изпратено писмо за отстраняване на нередовности или по дадена заявка за плащане е необходимо становище на други органи или институции, той се удължава със срока за получаване на отговор;
2. със заповед на изпълнителния директор на РА, когато в резултат от дейностите по ал. 1 са събрани документи и/или информация, които създават съмнение за нередност.
 
Чл. 28.
(1) Четири години след издаване на заповедта за одобрение по чл. 21, но не по-късно от един месец след изтичането им ползвателят на помощта или упълномощено от него лице, което представя нотариално заверено изрично пълномощно, подава заявка за плащане за петата година по образец, утвърден от изпълнителния директор на РА, в съответната РРА и прилага документи съгласно приложение № 4.
(2) Регионалната разплащателна агенция извършва преглед на документите по ал. 1 в присъствието на ползвателя на помощта.
(3) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 РРА връща документите на ползвателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(4) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 2 ползвателят на помощта има право в рамките на срока по ал. 1 отново да подаде заявка за плащане.
(5) След приемане на документите за плащане ползвателят на помощта получава уникален идентификационен номер на заявката.
(6) В срок до един месец от подаването на заявката за плащане по ал. 1 РА:
1. извършва административни проверки на документите;
2. одобрява или мотивирано отказва изплащането на финансовата помощ с заповед на изпълнителния директор на РА;
3. изплаща финансовата помощ за петата година.

Раздел II
Условия за изпълнение на дейностите по проекта и контрол
 
Чл. 29. Периодът за осъществяване на дейностите по проекта за преструктуриране на земеделското стопанство в икономически жизнеспособно е 5 години считано от датата на издаване на заповедта за одобрение по чл. 21.

Чл. 30.
(1) Ползвателят на помощта може да подаде искане за изменение и допълнение на заповедта за одобрение в РА не по-късно от два месеца преди изтичане на срока по чл. 29. Към искането се прилагат доказателствата, необходими за преценка на основателността му.
(2) В срока по чл. 29 ползвателят на помощта може да се регистрира като едноличен търговец по Търговския закон, който да стане правоприемник на ползвателя на помощта по тази наредба.
(3) Едноличните търговци по ал. 2 трябва да са вписани в търговския регистър към Агенцията по вписванията.
(4) Не се уважават искания за изменение и допълнение на заповедта за одобрение, които водят до несъответствие с целите, дейностите и изискванията, определени в тази наредба.
(5) В срок до един месец от подаването на искането за промяна РА писмено уведомява кандидата за одобрение или отказ на исканата промяна.

Чл. 31.
(1) Ползвателят на помощта е длъжен да води всички финансови операции, свързани с подпомаганите дейности, отделно в счетоводната си система или като използва счетоводни сметки с подходящи номера.
(2) Ползвателят на помощта е длъжен да съхранява всички документи, свързани с подпомаганите дейности, за срок 5 години след издаване на заповедта за одобрение по чл. 21.

Чл. 32.
(1) Ползвателят на помощта е длъжен да предоставя на РА всяка поискана информация, свързана с осъществяването на дейността, подпомагана по мярката.
(2) Контрол за изпълнение на заповедта за одобрение по чл. 21, както и на документите, свързани с подпомаганата дейност, може да бъде извършван от представители на РА, МЗХ, Сметната палата в Република България, Европейската комисия, Европейската сметна палата и Европейската служба за борба с измамите.
(3) В случаите, когато МЗХ или Европейската комисия извършва оценяване или наблюдение на ПРСР, ползвателят на помощта поема задължението да осигури на упълномощените от тях лица всякакви документи и информация, които ще подпомогнат оценяването или наблюдението.
(4) Длъжностните лица по ал. 2 и 3 са длъжни да се легитимират пред ползвателя на помощта и да извършват проверки в съответствие с предоставените им правомощия.

Глава пета
ОСИГУРЯВАНЕ НА ПУБЛИЧНОСТ

Чл. 33.
(1) С цел осигуряване на публичност и прозрачност най-малко веднъж на три месеца РА публикува на електронната си страница следната информация за всеки одобрен проект по мярка "Подпомагане на полупазарни стопанства в процес на преструктуриране" от ПРСР 2007 - 2013 г.:
1. лично и фамилно име на ползвателя на помощта;
2. вид на основната земеделска дейност на ползвателя на помощта;
3. общ размер на одобрената финансова помощ по проекта.
(2) С цел осигуряване на публичност и прозрачност най-малко веднъж на три месеца РА публикува на електронната си страница следната информация за всеки проект, по който е извършено плащане по мярка "Подпомагане на полупазарни стопанства в процес на преструктуриране":
1. личното и фамилното име на ползвателя на помощта;
2. пълното регистрирано юридическо наименование в случаите, когато ползвателят на помощта по време на изпълнение на проекта по реда на тази наредба се е регистрирал като едноличен търговец по Търговския закон, който е станал негов правоприемник по тази наредба;
3. общината, в която ползвателят живее или е регистриран, и пощенският код, когато е наличен, или част от него за обозначаване на общината;
4. общата сума на публично финансиране, отпусната на ползвателя за съответната финансова година, която включва както вноски на Общността, така и национални вноски;
5. видът на подпомаганите дейности;
6. валутата, в която тези суми са били получени.
(3) Данните на ползвателя могат да бъдат публикувани в съответствие с Регламент (ЕО) № 1290/2005 на Съвета от 21 юни 2005 г. относно финансирането на Общата селскостопанска политика (ОВ L 209, 11.8.2005 г. и Българско специално издание: глава 03, том 80) (Регламент (ЕО) № 1290/2005) и Регламент (ЕО) № 259/2008 на Комисията от 18 март 2008 г. за установяване на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1290/2005 относно публикуването на информация за получателите на средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) (ОВ L 76, 19.03.2008 г.) (Регламент (ЕО) № 259/2008) и могат да бъдат обработени от органите за финансов контрол и от следствените органи на Общностите и на държавите членки с цел защита на финансовите интереси на Общностите.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Полупазарни стопанства" са стопанствата на кандидати, които отговарят на условията по чл. 11, ал. 1.
2. "Икономически размер на стопанство" е размерът на земеделското стопанството, изразен в икономически единици.
3. "Икономическа единица" представлява коефициент, който се получава, като общата стандартна разлика на стопанството се раздели на левовата равностойност на 1200 евро. Една икономическа единица е равна на 1200 евро.
4. "Стандартна разлика" е коефициент, който се изчислява за отделна култура или категория животни и се получава, като от стойността на продукцията в левове от 1 декар и/или 1 животно се извади част от преките разходи.
5. "Обща стандартна разлика на стопанството" е сумата от стандартните разлики на отглежданите в стопанството култури и/или животни.
6. "Икономически жизнеспособно" е земеделско стопанство, което в края на 5-годишния период на изпълнение на бизнесплана достигне и/или надмине икономически размер 4,00 ИЕ и заедно с това е увеличило своя икономически размер най-малко с 3 ИЕ в сравнение с неговия размер при кандидатстване за финансова помощ.
7. "Проект" е заявление за подпомагане ведно с всички необходими документи.
8. "Мярка" е съвкупност от дейности, допринасящи за прилагане приоритетите на ПРСР.
9. "Ползвател" е лице, на което е одобрена и/или изплатена финансова помощ по ПРСР.
10. "Административни проверки" са проверки съгласно условията и разпоредбите по чл. 26 от Регламент (ЕО) № 1975/2006 на Комисията за определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета по отношение на прилагането на процедури за контрол, както и кръстосано спазване по отношение на мерките за подпомагане на развитието на селските райони (ОВ L 368, 23.12.2006 г. и Българско специално издание: глава 03, том 80).
11. "Земеделски култури" са растения от даден ботанически вид и род, които се отглеждат от човека за задоволяване определени негови потребности.
12. "Земеделски площи" са обработваемата земя, включително оставена като угар, постоянно затревените площи, трайните насаждения и семейните градини, независимо дали се използват за производство на земеделска продукция.
13. "Семейните градини" са земеделски площи, заети с различни култури, като произведената от тях продукция се използва предимно за собствена консумация от домакинството на земеделския стопанин.
14. "Постоянно затревени площи" са естествени ливади, пасища и ниско продуктивни затревени площи, които не са включени в схемата за сеитбооборот и са на разположение през цялата календарна година за косене и/или за паша на селскостопански животни.
15. "Земеделска дейност" е производството на земеделски продукти, включително прибиране на реколтата, добив на мляко, отглеждане и развъждане на селскостопански животни за земеделски цели и/или поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние.
16. "Земеделски сектор" е сектор, включващ дейностите за производство на земеделски продукти.
17. "Уникален идентификационен номер" е регистрационен номер, който се издава на кандидата от служител в РА след извършване на преглед на документите към заявлението за подпомагане.
18. "Стопанска година" е периодът от 1 октомври на една календарна година до 30 септември на следващата календарна година.
19. "Авансово плащане" е плащане по смисъла на чл. 56 на Регламент (ЕО) № 1974/2006 г. на Комисията от 15 декември 2006 г. за определянето на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) (ОВ L 368, 23.12.2006 г. и Българско специално издание: глава 03, том 80).
20. "Междинно плащане" е плащане за обособена част от одобрената за финансова помощ инвестиция.
21. "Нередност" е всяко нарушение на общностното право в резултат от действие или бездействие на икономически оператор, което е имало или би имало за резултат ощетяване на общия бюджет на Европейските общности или на бюджетите, управлявани от тях чрез намаляване или загуба на приходи в резултат на собствени ресурси, събирани от името на ЕО или посредством извършване на неоправдан разход.
22. "Датата на кандидатстване" е датата на подаване на заявлението за подпомагане от кандидата.
 
§ 2. Икономическият размер на земеделското стопанство се изчислява по таблица съгласно приложение № 6.

§ 3. В случай че при изчисляването на икономическия размер на земеделското стопанство за целите на проверката на изпълнението на задължителната междинна цел по чл. 7, ал. 3, т. 2 са включени земеделски култури и/или животни, за които към датата на кандидатстване стандартната разлика е с различна стойност спрямо стойността към датата на подаване на заявката за второ плащане, при това определяне за тази част от тях, която е била налична към датата на кандидатстване, се включва стойността на стандартната разлика към датата на кандидатстване.

§ 4. При изчисляването на икономическия размер на земеделското стопанство за целите на проверката на изпълнението на задължителната междинна цел по чл. 7, ал. 3, т. 2 не се включват:
а) животни, които са прехвърлени от съпруга/съпругата, включително от едноличен търговец, на което той/тя е собственик;
и/или
б) земята, която към датата на кандидатстване е била собственост на кандидата и/или на неговата съпруга/нейния съпруг, включително на едноличен търговец, на което той/тя е собственик, и която не е била включена при първоначалното изчисляване на икономическия размер на стопанството.

Заключителни разпоредби

§ 5. Наредбата се издава на основание § 35, ал. 3 от Закона за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители (обн., ДВ, бр. 18 от 2006 г.; изм., бр. 96 от 2006 г. и бр. 16 от 2008 г.).

§ 6. Началната дата на първия прием на заявления за подпомагане за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по реда на тази наредба се обявява със заповед на министъра на земеделието и храните.

§ 7. Тази наредба влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".
 
Приложение № 1-Приложение № 6

Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив