Глава първа
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ
Чл.1. С тази наредба се уреждат условията и редът за оценяване, одобряване и разпространение на учебниците и учебните помагала за системата на народната просвета.
Чл.2.
(1) По всеки учебен предмет или за всеки модул, за определен клас и вид подготовка могат да бъдат одобрени повече от един учебник и/или повече от едно учебно помагало.
(2) По всяко образователно направление за предучилищното възпитание и подготовка могат да бъдат одобрени повече от едно учебно помагало.
Чл.3. Учебниците и учебните помагала, които се заплащат от учениците, се разпространяват в търговската мрежа.
Чл.4.
(1) Учебниците, които са безплатни за учениците, се разпространяват чрез поръчка за доставка до училища или инспекторати по образованието, възложена от Министерството на образованието и науката (МОН) при условията и по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП).
(2) Количеството за всяка поръчка се определя съгласно заявки, направени от държавните и общинските училища.
(3) Процедурата по ал.1 се открива за всеки одобрен учебник, за който са получени заявки най-малко за 1000 екземпляра, а за учебниците за учениците по чл.27, ал.1 от Закона за народната просвета - независимо от броя на заявените екземпляри.
(4) Заявките, които не са достатъчни за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка, се разпределят между учебниците по ал.3 пропорционално на получените за тях заявки.
Чл.5.
(1) Министърът на образованието и науката утвърждава:
1. списък на учебниците, одобрени през предходни години, които могат да се използват и през следващата учебна година - най-късно до 31 януари всяка календарна година;
2. списък на учебниците, създадени по нови учебни програми, които ще се използват за първи път в системата на народната просвета - най-късно до 20 дни след одобряването им;
3. списък на учебниците, получили одобрение след промяна на съдържанието, графичния дизайн или издателя - най-късно до 1 април.
(2) Списъците по ал. 1 съдържат името на автора, издателя и годината на изданието и се публикуват във в. "Аз Буки" до 15 дни след утвърждаването им.
(3) Всяка година от 1 до 20 декември издателствата подават в МОН заявление за включване в списъка по ал.1, т.1 на одобрени учебници, които ще разпространяват и през следващата учебна година.
Чл.6. Министерството на образованието и науката публикува във в. "Аз Буки" списък на одобрените учебни помагала до 15 дни след приключване на всяка процедура по оценяването им.
Чл.7. Учебниците и учебните помагала, одобрени при условията и по реда на тази наредба, се използват в системата на народната просвета до утвърждаване на нови учебни програми или до промяна на съдържанието, графичния дизайн или издателството.
Глава втора
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ОЦЕНЯВАНЕ И ОДОБРЯВАНЕ НА УЧЕБНИЦИ
Раздел I
Общи разпоредби
Чл.8. Процедурата по тази глава се провежда за проекти на учебник по учебен предмет или модул, клас и вид подготовка.
Чл.9.
(1) Вносители на проект на учебник в процедурата по оценяване могат да бъдат автори и/или издатели.
(2) Всеки вносител може да представи в процедурата по чл.8 повече от един проект на учебник.
Раздел II
Условия и ред за оценяване и одобряване на проекти на учебници, създадени по нови учебни програми
Чл.10.
(1) Оценяване на учебници може да се провежда два пъти годишно.
(2) Процедурата по този раздел се открива с решение на министъра на образованието и науката, което съдържа:
1. учебен предмет или модул, клас и вид подготовка, за които е предназначен учебникът;
2. срок за подаване на документите за участие - от 20 до 28 февруари или от 20 до 30 октомври;
3. място и време за отваряне на документите;
4. допълнителни условия за участие в процедурата.
(3) Министърът на образованието и науката взема решението по ал.2 след утвърждаването на нови учебни програми и публикуването им във в. "Аз Буки" в срок не по-малък от 10 месеца преди началната дата по ал.2 , т.2.
(4) Решението по ал.3 се публикува във в. "Аз Буки" в 10-дневен срок от издаването му.
Чл.11. Документите за участие в процедурата са:
1. заявление за участие (образец - приложение No 1);
2. проект на учебник в шест еднакви екземпляра във формата на:
а) черно-бял макет на книжното тяло;
б) цветен макет на корица;
в) цветни разпечатки на две печатни коли, когато изданието е цветно;
3. предложение за прогнозна цена - за учебниците, които се заплащат от учениците (образец - приложение No 2);
4. заверено от вносителя извлечение от издателския договор, което съдържа предмета на договора и подписите на страните.
Чл.12.
(1) След изтичане на срока по чл.10, ал.2, т.2 министърът на образованието и науката със заповед определя комисия, която:
1. организира дейността по оценяването на проектите на учебник;
2. допуска до оценяване предложените проекти на учебник.
(2) Членове на комисията не могат да бъдат лица, които са автори или рецензенти на внесен за оценяване проект на учебник.
(3) Обстоятелствата по ал.2 се установяват с декларация, подписана от всеки член на комисията.
Чл.13.
(1) Комисията по чл.12 отваря и проверява редовността на внесените документи на открито заседание, на което могат да присъстват вносителите или упълномощени от тях лица.
(2) Комисията уведомява присъстващите вносители или упълномощени от тях лица за установените несъответствия с изискванията по чл.11.
(3) Вносителите могат да отстранят допуснатите несъответствия във внесените документи най-късно до края на работния ден, в който е извършено отварянето и проверката им.
Чл.14. Комисията не допуска до оценяване проекти на учебник:
1. за които не е представен някой от документите по чл.11;
2. за които документите по чл.11 не са представени в определения брой, вид или форма;
3. за които не са попълнени всички данни в заявлението за участие.
Чл.15.
(1) Комисията изготвя протокол за отварянето и проверката на документите за участие, който съдържа:
1. списък на проектите на учебник, допуснати до оценяване;
2. списък на проектите на учебник, които не са допуснати до оценяване, и основанията за недопускането им.
(2) В 14-дневен срок от изготвянето на протокола по ал.1 МОН писмено уведомява вносителите, чиито проекти не са допуснати до оценяване.
Чл.16.
(1) Оценяването на проектите на учебник се извършва от оценители, които се избират от едно или повече длъжностни лица, определени от министъра на образованието и науката.
(2) Оценителите се избират от база данни на МОН, утвърдена със заповед на министъра на образованието и науката, и извършват оценяването съгласно договор, сключен с МОН.
(3) За всички проекти на учебник по определен учебен предмет или модул, клас и вид подготовка се определят едни и същи оценители.
(4) Имената на оценителите не се огласяват преди заседанието за формиране на окончателните оценки.
(5) Срокът за оценяване на проектите на учебник от оценителите не може да е по-дълъг от два месеца.
Чл.17.
(1) Длъжностно лице по чл.16, ал.1 и оценител не може да е автор или рецензент на внесен в процедурата по оценяване проект на учебник.
(2) Всеки оценител подписва декларация по образец (приложение No 3).
(3) За неизпълнение на задълженията си оценителят носи отговорност съгласно договора по чл.16, ал.2.
Чл.18. Длъжностните лица по чл.16, ал.1 определят идентификационен код за всеки оценител и изготвят списък на кодовете и съответстващите им имена. Списъкът се съхранява в секретното деловодство на МОН.
Чл.19. Длъжностните лица по чл.16, ал.1 съобщават на всеки оценител съответния код и му предават проектите на учебник. Предаването и приемането се удостоверяват с протокол.
Чл.20.
(1) Обект на оценяване са проектите на учебник.
(2) Предмет на оценка са:
1. съдържанието на проекта на учебник;
2. графичният дизайн на проекта на учебник и спазването на здравно-хигиенните изисквания за учебниците.
Чл.21.
(1) Оценяването по чл.20, ал.2, т.1 се извършва от петима оценители - специалисти по съответния учебен предмет или професионално направление.
(2) За всеки проект на учебник оценителят на съдържанието изготвя писмена рецензия по критериите, посочени в приложение No 4, която съдържа едно от следните заключения:
1. "Предлага за одобрение";
2. "Не предлага за одобрение";
3. "Предлага за корекции".
Чл.22.
(1) Оценяването по чл.20, ал.2, т.2 се извършва от комисия от петима оценители - специалисти в областта на графичния дизайн и здравно-хигиенните норми.
(2) За всеки проект на учебник комисията по ал.1 формира общо становище по критериите, посочени в приложение No 5, което съдържа мотиви и едно от следните заключения:
1. "Предлага за одобрение";
2. "Предлага за корекции".
(3) Решението по ал.2 се взема с мнозинство от всички оценители.
(4) При несъгласие на някой от членовете на комисията с общото решение писмените мотиви за това се прилагат към общото становище.
Чл.23.
(1) Рецензиите и общото становище се предават на длъжностните лица по чл.16, ал.1 в запечатани непрозрачни пликове, върху които се посочват учебният предмет или модулът, класът и видът подготовка.
(2) В рецензията и общото становище оценителите се индивидуализират чрез съответните им кодове.
(3) Рецензиите и общото становище се разглеждат от длъжностните лица по чл.16, ал.1 за установяване на резултатите от оценяването.
Чл.24.
(1) Вносителите могат да извършат корекции в предложените проекти на учебник, когато:
1. общото становище съдържа заключение "Предлага за корекции", освен ако проектът на учебник е получил три или повече рецензии със заключения "Не предлага за одобрение" от оценителите на съдържанието;
2. проектът на учебник е получил една или повече рецензии със заключение "Предлага за корекции", с изключение на тези, получили най-малко три рецензии със заключение "Предлага за одобрение" или най-малко три рецензии със заключение "Не предлага за одобрение" от оценителите на съдържанието.
(2) Длъжностните лица по чл.16, ал.1 предават на вносителите копие от съответните рецензии и/или общото становище и определят 10-дневен срок за извършване на корекции.
(3) Рецензиите и/или общото становище могат да бъдат изпратени с препоръчано писмо с обратна разписка.
Чл.25.
(1) Вносителите подават коригираните проекти на учебник във формата по чл.11, т.2 в брой, съответстващ на броя на рецензиите и/или общото становище със заключение "Предлага за корекции".
(2) Проектите на учебник по ал.1 се оценяват в 7-дневен срок от оценителите, предложили корекциите.
Чл.26.
(1) Оценяването на съдържанието на коригираните проекти се извършва по реда на чл.21, ал.2, като рецензията съдържа заключението "Предлага за одобрение" или "Не предлага за одобрение".
(2) Оценяването на графичния дизайн и спазването на здравно-хигиенните изисквания на коригираните проекти се извършва по реда на чл.22, като общото становище съдържа заключението "Предлага за одобрение" или "Не предлага за одобрение".
(3) Рецензията и общото становище на коригираните проекти на учебник се предават на длъжностните лица по чл.16, ал.1.
Чл.27.
(1) Комисията по чл.12 провежда открито заседание за формиране на окончателна оценка на проектите на учебник, на което могат да присъстват вносителите или упълномощени от тях лица.
(2) Вносителите писмено се уведомяват за времето и мястото на заседанието най-малко три дни преди деня на провеждането му.
Чл.28.
(1) В деня на заседанието по чл.27, ал.1 длъжностните лица по чл.16, ал.1 предават на председателя на комисията по чл.12 рецензиите, общото становище и списъка на оценителите със съответните кодове.
(2) Председателят на комисията по чл.12 обявява заключенията от рецензиите и общото становище. За коригираните проекти на учебник се обявяват заключенията, направени след корекциите.
(3) Окончателна оценка се формира само за проектите на учебник, за които общото становище е със заключение "Предлага за одобрение".
(4) Окончателната оценка е "Предлага за одобрение", когато проектът на учебник е получил поне три рецензии със заключение "Предлага за одобрение" от оценителите на съдържанието. В останалите случаи окончателната оценка е "Не предлага за одобрение".
(5) За разглеждане на резултатите от оценяването и формиране на окончателните оценки комисията по чл.12 съставя протокол.
(6) Неразделна част от протокола са рецензиите и общото становище.
Чл.29.
(1) Министърът на образованието и науката със заповед одобрява проектите на учебник, които са получили окончателна оценка "Предлага за одобрение".
(2) Министърът на образованието и науката отказва да одобри проекти на учебници:
1. за които не се формира окончателна оценка;
2. които са получили три и повече рецензии със заключение "Не предлага за одобрение" от оценителите на съдържанието.
(3) Министърът на образованието и науката одобрява или отказва да одобри проектите на учебник в срок не по-дълъг от три месеца от изтичане на срока по чл.10, ал.2, т.2.
(4) Актовете по ал.1 и 2 се съобщават на вносителя в 3-дневен срок от издаването му.
Чл.30. Вносителите могат в 10-дневен срок от получаване на писмото по чл.29, ал.4 да се запознаят и да получат копие от рецензиите и общото становище на внесените от тях проекти на учебник.
Чл.31.
(1) Само върху учебник, одобрен по реда на този раздел, се поставя текст "Учебникът е одобрен със заповед No..................... на министъра на образованието и науката".
(2) Върху учебниците по ал.1 се изписват имената на рецензентите на издателството и на оценителите, извършили оценяването.
(3) След поставяне на текста по ал.1 издателството се задължава да предостави в МОН пет броя от отпечатания учебник.
Раздел III
Условия и ред за оценяване и одобряване на проекти на учебници след промяна на съдържанието, графичния дизайн или издателя
Чл.32.
(1) При промяна на съдържанието, графичния дизайн или издателството на учебник, одобрен по реда на тази глава, проектът на променения учебник се представя в МОН за оценяване със заявление по образец (приложение No 6).
(2) Проектът на учебник се представя във формата, посочена в чл.11, т.2, или готово книжно тяло в три еднакви екземпляра в срок от 25 до 31 януари.
(3) При промяна на издателя освен документите по ал.1 и 2 се подава и заверено от вносителя извлечение от издателския договор, което да съдържа предмета на договора и подписите на страните.
Чл.33.
(1) Министърът на образованието и науката определя едно или повече длъжностни лица, които:
1. организират дейността по оценяването;
2. проверяват редовността на документите за участие;
3. избират оценители от базата данни по чл.16, ал.2.
(2) При установяване на несъответствия в документите за участие вносителите се уведомяват писмено, като се определя 10-дневен срок за отстраняването им.
(3) Не се оценяват проекти на учебници, за които несъответствията в документите за участие не са отстранени в срока по ал.2.
Чл.34.
(1) При промяна в съдържанието и/или графичния дизайн по реда на чл.33, ал.1, т.3 се определя един оценител на съдържанието - специалист по съответния учебен предмет или професионално направление, и един оценител - специалист в областта на графичния дизайн и здравно-хигиенните норми, които изготвят експертни становища съобразно своята компетентност.
(2) При промяна на издателя, без да е извършена промяна в съдържанието и графичния дизайн, се определя експерт, който да установи съответствието с предходното одобрено издание.
Чл.35.
(1) Експертното становище по чл.34, ал.1 за съдържанието се изготвя в съответствие с критериите, посочени в приложение No 4, и съдържа едно от заключенията: "Предлага за одобрение" или "Не предлага за одобрение".
(2) Експертното становище по чл.34, ал.1 за графичния дизайн и здравно-хигиенните норми се изготвя в съответствие с критериите, посочени в приложение No 5, и съдържа едно от заключенията: "Предлага за одобрение" или "Не предлага за одобрение".
(3) Експертното становище по чл.34, ал.2 съдържа заключение "Съответства на предходното одобрено издание" или "Не съответства на предходното одобрено издание".
(4) Длъжностните лица по чл.33, ал.1 оформят резултатите от оценяването в протокол.
Чл.36.
(1) Проектът на променения учебник се одобрява със заповед на министъра на образованието и науката, когато заключенията от експертните становища за съдържанието и графичния дизайн и здравно-хигиенните норми са "Предлага за одобрение".
(2) При промяна на издателя, без да е извършена промяна в съдържанието и графичния дизайн, проектът на учебник се одобрява, когато заключението в експертното становище по чл.35, ал.3 е "Съответства на предходното одобрено издание".
(3) Министърът на образованието и науката одобрява или отказва да одобри проектите на променения учебник в срок не по-дълъг от два месеца от изтичане на срока по чл.32, ал.2.
(4) Актовете по ал.3 се съобщават на вносителя в 3-дневен срок от издаването му.
Чл.37.
(1) Върху променен учебник може да се постави текстът по чл.31, ал.1 само когато промяната е одобрена по реда на този раздел.
(2) Върху учебниците по ал.1 задължително се изписват имената на рецензентите на издателството и имената на оценителите по чл.33, ал.1, т.3.
(3) След поставяне на текста по ал.1 издателството се задължава да предостави в МОН пет броя от отпечатания учебник.
Раздел IV
Контролна комисия
Чл.38.
(1) По искане на вносител, чийто проект на учебник не е одобрен, министърът на образованието и науката назначава контролна комисия за проверка на реда за провеждане на процедурата на оценяване за внесения от него проект на учебник.
(2) Искането по ал.1 може да се подаде еднократно в 14-дневен срок от получаване на писмото по чл.29, ал.4 или по чл.36, ал.4.
(3) Вносителите се уведомяват за резултатите от направената проверка в 30-дневен срок от подаване на искането по ал.2.
Чл.39.
(1) Когато се констатират съществени нарушения на реда за провеждане на процедурата, министърът на образованието и науката може да отмени оценяването на съответния проект на учебник.
(2) Когато оценяването бъде отменено, процедурата се повтаря по реда на раздел II или раздел III от действието, което е било нарушено.
Глава трета
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ОЦЕНЯВАНЕ И ОДОБРЯВАНЕ НА УЧЕБНИ ПОМАГАЛА
Чл.40. Процедура за оценяване на учебно помагало се открива по искане на автор и/или издател с подаване на заявление в МОН.
Чл.41.
(1) Документите за участие в процедура за оценяване на проекти на учебно помагало са:
1. заявление за участие (образец - приложение No 7);
2. проект на учебно помагало в три екземпляра под формата на:
а) макет или готово книжно тяло;
б) друг носител на информация във вида, в който ще се разпространява.
(2) Макетът по ал.1, т.2, буква "а" включва:
1. черно-бял макет на книжното тяло;
2. цветен макет на корица;
3. цветни разпечатки на две печатни коли, когато изданието е цветно.
(3) Проектът на учебно помагало трябва да съдържа и:
1. предговор или анотация, в които задължително се посочва адресатът на учебното помагало;
2. указание за работа с учебното помагало.
(4) Документите се подават в МОН от първо до пето число на месеците февруари, април, юни, септември и ноември.
Чл.42. Предмет на оценка са съдържанието на проекта на учебното помагало и приложимостта на учебното помагало при възпитанието и обучението на децата и учениците, както и графичният дизайн, когато учебното помагало е под формата на книжно тяло.
Чл.43. Министърът на образованието и науката със заповед назначава комисия, която:
1. организира оценяването;
2. допуска до оценяване предложените проекти на учебно помагало;
3. определя оценители.
Чл. 44. Не се допускат до оценяване проекти на учебно помагало:
1. за които не е представен някой от документите за участие;
2. за които документите за участие не са представени в изискуемия брой, вид и форма;
3. които не отговарят на изискванията по чл.41, ал.3;
4. за които не са попълнени всички данни в заявлението за участие.
Чл.45.
(1) Комисията изготвя протокол за дейностите по чл.43, т.2 и 3, който съдържа:
1. списък на проектите на учебно помагало, допуснати до оценяване;
2. списък на проектите на учебно помагало, които не са допуснати до оценяване, и основанията за недопускането им;
3. списък на оценителите.
(2) Вносителите, чиито проекти не са допуснати до оценяване, писмено се уведомяват в 14-дневен срок от изтичане на съответния срок по чл.41, ал.4.
Чл.46.
(1) Допуснатите проекти на учебно помагало се оценяват от двама оценители - специалисти по съответния учебен предмет или професионално направление.
(2) Когато учебното помагало е под формата на книжно тяло, оценяването на проекта се извършва от един оценител - специалист по съответния учебен предмет или професионално направление, и един оценител - специалист в областта на графичния дизайн.
(3) Оценителите се избират от базата данни по чл.16, ал.2 и извършват оценяването въз основа на договор, сключен с МОН.
(4) Оценители не могат да са лица, които са автори или са рецензенти на внесен за оценяване проект на учебно помагало.
(5) Обстоятелствата по ал.4 се установяват с декларация, подписана от всеки оценител.
Чл.47.
(1) Всеки оценител оценява по компетентност проекта на учебно помагало и представя експертно становище, което съдържа заключение "Предлага за одобрение" или "Не предлага за одобрение".
(2) За разглеждане на резултатите от оценяването комисията по чл.43 съставя протокол, неразделна част от който са експертните становища на оценителите.
Чл.48.
(1) Проектът на учебното помагало се одобрява, когато е получил от двамата оценители заключение "Предлага за одобрение".
(2) Министърът на образованието и науката одобрява или отказва да одобри проектите на учебното помагало в срок не по-дълъг от два месеца от изтичане на съответния срок по чл.41, ал.4.
(3) Актовете по ал.2 се съобщават на вносителя в 3-дневен срок от издаването му.
Чл.49. Всеки вносител в едномесечен срок от получаването на писмото по чл.48, ал.3 има право да се запознае и да получи копие от експертните становище на внесения от него проект на учебно помагало.
Чл.50.
(1) Само върху учебно помагало, одобрено по реда на тази глава, може да се постави текст "Учебното помагало е одобрено със заповед No..................... на министъра на образованието и науката".
(2) След поставяне на текста по ал.1 вносителят се задължава да предостави в МОН три броя от учебното помагало.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Макет" е странирана разпечатка на цялостната композиция от изображения и текст на подготвеното за печат в съответния формат издание.
2. "Модул" е самостоятелно обособена част от съдържанието на обучението по професионална подготовка.
§ 2. Разходите по подготовката на проектите на учебник и проектите на учебно помагало са за сметка на вносителите.
§ 3. Министерството на образованието и науката съхранява за срок три години протоколите на комисиите и внесените документи за участие в процедурите по тази наредба и безсрочно по един екземпляр от учебниците и учебните помагала, които са одобрени.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 4.
(1) Проектите на учебници за учебната 2002/2003 г. се оценяват по реда на глава втора, раздел II, като разпоредбата на чл.10 не се прилага.
(2) За оценяване на проекти на учебници за учебната 2002/2003 г. документите за участие се подават в МОН в срок:
1. от 25 до 28 март 2002 г. - за I клас, с изключение на документите за "Буквар" и "Читанка", които се подават от 8 до 10 май;
2. от 2 до 5 април 2002 г. - за II - XII клас.
(3) Вносителите се уведомяват писмено за мястото и времето на отварянето и проверката на внесените документи за участие.
§ 5.
(1) Учебниците и учебните помагала, одобрени при условията и по реда на Наредба No 4 от 1995 г. за оценяване, издаване и разпространение на учебници за системата на средното образование (обн.,ДВ,бр.14 от 1995 г.; изм. и доп.,бр.37 от 1996 г., бр.30 от 1997 г.) и Наредба No 5 от 2000 г. за учебниците и учебните помагала (обн., ДВ,бр.4 от 2001 г.; изм. и доп.,бр.29 и 70 от 2001 г.; изм.,бр.110 от 2001 г., бр.20 от 2002 г.), продължават да се използват в системата на народната просвета до влизане в сила на нови учебни програми или до промяна на съдържанието, графичния дизайн или издателството.
(2) При промяна на съдържанието, графичния дизайн или издателството за учебниците по ал.1 проектът на променения учебник се оценява при условията и по реда на глава втора, раздел III.
§ 6.
(1) Министърът на образованието и науката утвърждава списъка на учебниците по чл.5, ал.1, т.1 за учебната 2002/2003 г. до 30 април 2002 г.
(2) Заявленията по чл.5, ал.3 за включване в списъка по ал.1 на учебниците, одобрени при условията и по реда на Наредба No 4 от 1995 г. за оценяване, издаване и разпространение на учебници за системата на средното образование и Наредба No 5 от 2000 г. за учебниците и учебните помагала, се подават в срок до 30 март 2002 г.
§ 7. Заварените и неприключили процедури по оценяване на проекти на учебни помагала се приключват по досегашния ред.
§ 8. Тази наредба се издава на основание чл.3 от Постановление No 218 на Министерски съвет от 1994 г. за издаване и разпространение на учебници (ДВ,бр.86 от 1994 г.) и отменя Наредба No 5 от 2000 г. за учебниците и учебните помагала.
§ 9. Тази наредба влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".
Министър: Вл. Атанасов
Приложение No 1
към чл. 11, т.1
ДО .............................
МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Заявление
От............................................................. (име на вносителя: собствено, бащино, фамилно име - за физическото лице, или пълно наименование на юридическото лице)
представлявано от ............................................ (собствено, бащино и фамилно име на представителя)
Адрес на вносителя: бул./ул. ...................................... Гр./с. ..................................... пощенски код ........., Община.................................., област.................... Тел./факс ..................
Господин министър,
Представям за оценяване проект на учебник по........................ (учебен предмет) за .......... клас, предназначен за ................. подготовка (задължителна профилирана или задължителна професионална)
Автор(и) на текста:.................................................
Художник - автор на корицата:.......................................
Художник - автор на графичния дизайн:...............................
Художник - автор на илюстрациите:...................................
Рецензент(и):.......................................................
Издател:............................................................
Прилагам:
1. ................................................................
2. ................................................................
3. ................................................................
Дата: .............
Подпис: ......................... (име и фамилия)
Печат: ....................
Приложение No 2
към чл. 11, т.3
Предложение за прогнозна цена
Издателство ....................................................
Учебник по .................................. (учебен предмет) за ............ клас, предназначен за ............................. подготовка (задължителна профилирана или задължителна професионална) за учебната ........... година.
Учебникът е със:
- формат...................
- цветност.................
- брой печатни коли........
- прогнозен тираж 500 бр. прогнозна цена ........... лв.
- прогнозен тираж 1000 бр. прогнозна цена .......... лв.
- прогнозен тираж 5000 бр. прогнозна цена .......... лв.
- прогнозен тираж 10 000 бр. прогнозна цена ........ лв.
Управител: ...................
Приложение No 3
към чл. 17, ал.2
Декларация
Долуподписаният ........................................ (собствено, бащино и фамилно име),
Постоянен адрес:
Област .................... , община ..............,
град/село ...................., ул. .................... No ...,
л.к No .............., дата на издаване .............., от ....................., ЕГН...............
декларирам, че:
1. Не съм автор или рецензент на произведение, което се предлага като проект на учебник в процедурата по оценяване на учебник по ................................................ (учебен предмет) за .............. клас, предназначен за........... (задължителна профилирана или задължителна професионална) подготовка.
2. Ще запазя анонимността си и тайната на оценката си до заседанието за формиране на окончателните оценки.
3. Ще запазя в тайна обстоятелствата, които са ми станали известни при или по повод на работата ми като оценител.
Дата: ...............
..................... (подпис)
Приложение No 4
към чл. 21, ал.2
Критерии за оценка на съдържанието на проекти на учебници за системата на народната просвета
1. Съответства на образователните цели на учебния предмет
2. Съответства на учебната програма
3. Наименованието на структурните компоненти следва логиката на учебната програма
4. Включва системно познание за основни понятия
5. Съответства на възрастовите и познавателни възможности на учениците
6. Осигурява системното познание на елементи от теории в съответната предметна област
7. Съответства на терминологията и на езика в съответната научна област
8. Осигурява условия за практическо приложение съобразно възрастовите възможности на учениците
9. Способства за осъществяване на вътрешнопредметни и междупредметни връзки
10. Осигурява системност, последователност и приемственост в обучението
11. Осигурява възможност за оценка и/или самооценка на постиженията на учениците
12. Съдържа система за ориентиране в структурата на учебника и подпомага ученето
13. Осигурява и стимулира самостоятелното учене
14. Достъпност, яснота и точност на езика в съответствие с книжовните норми
15. Съдържа справочен апарат, допълнителни и пояснителни текстове, подпомагащи ученето и самостоятелната работа
Приложение No 5
към чл. 22, ал.2
Изисквания за графичен дизайн и здравно-хигиенни изисквания към учебниците и учебните помагала
1. Цялостна и ясна графична концепция, съответстваща на спецификата на предметната област и възрастовите възможности за възприемане на учениците.
2. Единство в стила на графичната композиция като цяло и на отделните й елементи.
3. Отчетлива и функционална графична структура в съответствие със съдържанието.
4. Балансираност на илюстративния материал и използването на различни графични елементи.
5. Съответствие с технологичните изисквания и техническите възможности за полиграфическо изпълнение.
6. Илюстрациите отговарят на графичната концепция и са в стилово единство с нея.
7. Рисуваните илюстрации, снимки, схеми, чертежи и други отговарят на възрастовите особености на учениците.
8. Съотношение на текст към илюстрации:
- за I и II клас - от 1:2 до 1:1;
- за III и IV клас - от 1:1 до 2:1;
- за V - VIII клас - от 2:1 до 8:1;
- за IX - XII клас - съобразно спецификата на учебния предмет.
9. Вид хартия - с достатъчна плътност за осигуряване на добър контраст за текст и изображение.
10. Форматът се определя от вида на изданието и спецификата на учебния предмет или предметната област, за която е предназначено.
11. Големина (височина) на буквите при набор на основните текстове:
- буквар - от 24 до 16 пункта;
- учебници за начален етап на основното образование - не по-малко от 14 пункта;
- учебници за прогимназиален етап на основното образование - не по-малко от 12 пункта;
- учебници за средна степен на образование - не по-малко от 10 пункта;
- за учебни карти малък размер - не по-малко от 6 пункта;
- за учебни карти голям размер - не по-малко от 19 пункта.
12. Печат:
- офсетов, дигитален - при спазване на технологичните изисквания за полиграфическо изпълнение.
13. Подвързия - основен вид подвързия да бъде брошурата.
14. Корици на учебника - картон с тегло не по-малко от 200 г/кв.м.
Приложение No 6
към чл. 32, ал.1
ДО ................................... МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА |
Заявление
От ................................................ (име на вносителя: собствено, бащино, фамилно име - за физическото лице, или пълно наименование на юридическото лице) представлявано от ........................................ (собствено, бащино и фамилно име на представителя)
Адрес на вносителя:
бул./ул. .......................................................
гр./с. .........................................................
пощенски код ..........
Община ..................... област .........................
Тел./факс ...............
Господин министър,
Представям за оценяване проект на променен учебник по ........................................ (учебен предмет) за ......... клас, предназначен за .............................................. подготовка (задължителна профилирана или задължителна професионална)
Автор(и) на текста: .........................................
Художник - автор на корицата: ...............................
Художник - автор на графичния дизайн: .......................
Художник - автор на илюстрациите: ...........................
Рецензент(и): ...............................................
Издател: ....................................................
Предходното издание е одобрено със заповед No ..........на министъра на образованието и науката.
В предложения проект на учебник е извършена промяна на: .................................... (съдържанието, графичния дизайн и/или издателя)
Прилагам:
1. .........................................................
2. .........................................................
3. .........................................................
Дата: .................
Подпис: ................. (име и фамилия)
Печат: ...............
Приложение No 7
към чл. 41, ал.1, т.1
ДО ..............................
МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Заявление
От ..................................... (име на вносителя: собствено, бащино, фамилно име - за физическото лице, или пълно наименование на юридическото лице) представлявано от ....................... (собствено, бащино и фамилно име на представителя)
Адрес на вносителя:
бул./ул. .............................. гр./с. .................... пощенски код .......... Община ...................... област ........................ тел./факс ............................
Господин министър,
Представям за оценяване проект на учебно помагало по ............... (учебен предмет/учебни предмети) за ............................... (клас/класове)
Автор(и): .....................................................
Художник - автор на корицата: .................................
Художник - автор на графичния дизайн: .........................
Художник - автор на илюстрациите: .............................
Рецензент(и): .................................................
Дата: ..................
Подпис: .................. (име и фамилия)