Раздел I
Общи положения
Чл.1. С тази наредба се определят условията и редът за възлагане на държавни поръчки в Строителните войски.
Чл.2. Тази наредба се прилага при възлагане на поръчки от Строителните войски за покупка, доставка, превоз, наем, лизинг, изработка, вкл. монтаж, поддръжка, ремонт на движими или недвижими вещи, извършване на услуги, вкл. консултантски и застрахователни, проучване, проектиране, строителство или благоустройство на имоти, финансирани със средства от държавния бюджет.
Чл.3. Началникът на Главния щаб и командващ Строителните войски и командирите на поделения могат да възлагат поръчки по чл. 2, финансирани със средства от стопанската дейност.
Чл.4.
(1) Договори за възлагане на държавни поръчки в Строителните войски се сключват за стойности, надвишаващи 300 минимални месечни работни заплати или над 5% от бюджета на съответния разпоредител.
(2) В стойността на държавната поръчка се включват пълната цена за изпълнение на поръчката, както и дължимите комисионни, лихви и данъци.
Чл.5.
(1) Тази наредба не се прилага:
1. при възлагане на поръчки, свързани с отбраната на страната, ако възлагането им по реда на Закона за възлагане на държавни и общински поръчки би могло да застраши отбраната или сигурността на страната;
2. при възлагане на поръчки по чл. 2, когато стойността на всеки отделен договор е по-ниска от 300 минимални месечни работни заплати или под 5% от бюджета на възложителя;
3. при поръчки, чийто предмет е обект на защита по Закона за авторското право и сродните му права;
4. в други случаи, предвидени със закон.
(2) Преценката, дали заявката за възлагане на поръчки по чл.2 е свързана с отбраната и сигурността на страната и дали възлагането им по реда на тази наредба би могло да застраши отбраната и сигурността на страната, се извършва от началника на Главния щаб и командващ Строителните войски.
Раздел II
Възлагане на държавни поръчки в Строителните войски
Чл.6. Държавните поръчки се възлагат чрез конкурс, търг или пряко договаряне в зависимост от характера на поръчката в случаите, изрично посочени в тази наредба.
Чл.7. Решението за възлагане на държавна поръчка, както и начина на възлагане се взема от началника на Главния щаб и командващ Строителните войски за централизираните доставки и от командирите на поделения и ВВИСУ "Л. Каравелов" за останалите след съгласуване с министъра на регионалното развитие и благоустройството или с упълномощено от него лице.
Чл.8.
(1) Решението за възлагане на държавна поръчка съдържа:
1. предмет на договора за възлагане, както и допустимия или фиксиран срок за изпълнение;
2. начин на възлагане на поръчката;
3. специфични права и задължения на страните по договора, ако има такива;
4. вид и размер на гаранциите за участие;
5. стойност на тръжната (конкурсната) документация;
6. изисквания, свързани с опазване на националната сигурност, отбраната и околната среда.
(2) Решението за възлагане на държавна поръчка чрез конкурс или търг се обнародва в "Държавен вестник" и в два централни всекидневника.
Чл.9. Началникът на Главния щаб и командващ Строителните войски писмено уведомява министъра на финансите и Сметната палата за решението си да възложи държавна поръчка по чл. 2, когато стойността й е над 200 минимални работни заплати и над 30% от бюджета.
Чл.10.
(1) При възлагане на държавна поръчка по реда на тази наредба възложителят изисква от участниците в конкурса или търга:
1. банкова гаранция за участие в конкурса или търга в размер не по-малко от 1% от обявената цена;
2. банкова гаранция за изпълнение на договора в размер 8% от неговата стойност, която е валидна за срока на изпълнение на поръчката;
3. банкова гаранция за връщане на аванс, която се изисква при авансово плащане на договора;
4. квитанция за внесена такса за закупуване на конкурсните или тръжните книжа.
(2) Възложителят има право да задържи гаранцията, когато участник в противоречие на Закона за възлагане на държавни и общински поръчки (ЗВДОбП) или на условията на конкурса или търга оттегли или промени офертата си или не изпълни задължението си да сключи договор за възлагане в рамките на срока за валидност на офертите.
(3) При освобождаване на гаранцията се прилага чл.23 ЗВДОбП.
Чл.11. Не се допускат до участие в търг или конкурс по реда на тази наредба физически и юридически лица, които са били нелоялни или недобросъвестни партньори на Строителните войски при предишно договаряне.
Раздел III
Органи за възлагане на държавни поръчки в Строителните войски
Чл.12. Заявители на държавни поръчки в Строителните войски са:
1. първостепенни разпоредители с бюджетни средства:
а) началника на Главния щаб и командващ Строителните войски;
б) началника на ВВИСУ "Л. Каравелов";
2. второстепенни разпоредители с бюджетни средства - командирите (началниците) на поделения.
Чл.13.
(1) Заявителите по чл. 12 изготвят заявки за възлагане на държавни поръчки по чл. 2.
(2) При подготовка на заявките се използва информация от съответните разпоредители с бюджетни средства, като:
1. анализ на сегашното състояние и прогнози за производство и доставка, ремонт и модернизация в страната и чужбина;
2. прогнозни цени, съобразени със състоянието на пазара;
3. срокове и условия за изпълнение на договора.
(3) Заявките се представят в съответните органи от ГлЩСтрВ и в поделенията до 15 ноември в рамките на потребностите за текущата година или "прогнозни" за следващата с указване на вида на материалните средства или услугата, предмет на договора за възлагане на държавна поръчка, количествата, мястото и графика на доставката.
(4) В 15-дневен срок след приемане на бюджета на Строителните войски, ВВИСУ "Л. Каравелов" и поделенията заявителите актуализират заявките си с гарантиран лимит от финансови средства. Заявките за допълнителни количества ще се приемат при условие, че са финансово осигурени.
Чл.14.
(1) Промени в заявките не могат да се правят при наличието на сключени договори.
(2) Заявителят указва на възложителя на държавна поръчка техническите условия, на които трябва да отговаря стоката, като посочва номера на стандарта, отрасловата или заводската нормала, количествата, сроковете на доставката и поделенията крайни получатели. Ако няма такива, заявителят самостоятелно разработва технически условия, като подробно описва желаните качества на стоката, а също така и програма и методика за изпитвания.
Чл.15.
(1) Тилът на Строителните войски е централен орган по организиране и осъществяване дейността по възлагане на държавни поръчки за нуждите на Строителните войски от въоръжение, военна техника,бойни припаси, резервни части, машини и съоръжения, военнотехническо имущество, общоразходни материали, продоволствие, ГСМ, технически средства за ГСМ, вещево имущество, тъкани и други материални средства за тилово осигуряване.
(2) Началникът на ВВИСУ "Л. Каравелов" организира изпълнението на държавна поръчка по военно-научната, учебната и тиловата дейност.
Чл.16. Началникът на Главния щаб на Строителните войски, началникът на ВВИСУ "Л. Каравелов" и поделенията са органи, които извършват разплащането на държавни поръчки, възлагани по реда на тази наредба.
Чл.17. Договорите за възлагане на държавни поръчки в Строителните войски, ВВИСУ "Л. Каравелов" и поделенията се подписват от началника на Главния щаб и командващ Строителните войски, началника на ВВИСУ "Л. Каравелов" и командирите на поделения.
Чл.18. Договори за възлагане на държавна поръчка, подписани в отклонение от предвидената в тази наредба процедура, са недействителни.
Чл.19.
(1) Всички действия на възложителя към участниците са в писмен вид.
(2) Не се приемат документи за участието в процедурата по възлагане на държавна поръчка, изпратени по факса.
(3) Решенията на възложителя, за които той е длъжен да уведоми участниците, се изпращат в препоръчано писмо с обратна разписка.
Чл.20. Разходите за провеждане на процедурата за възлагане на държавна поръчка са за сметка на възложителя.
Раздел IV
Конкурс
Чл.21.
(1) Държавна поръчка чрез конкурс се възлага, когато характерът на поръчката изисква поставянето на специални изисквания към квалификацията на участниците, техническото и материалното осигуряване, както и към качеството на разработката.
(2) Конкурсите за възлагане на държавна поръчка в Строителните войски са едностепенни или двустепенни, което изрично се посочва в решението за провеждане на конкурса.
(3) Решението за провеждане на конкурса се взема от органа по чл.7 и с него се утвърждава тръжната документация. То съдържа посочените изисквания в чл.5, ал.2 ЗВДОбП.
Чл.22.
(1) Обявлението за провеждането на конкурса съдържа решението за възлагане на поръчката и условията на конкурса съгласно чл.7 ЗВДОбП.
(2) Обявлението се обнародва в "Държавен вестник" и в два ежедневника най-малко 30 дни преди датата на провеждане на конкурса.
Чл.23.
(1) Конкурсната документация съдържа данни, инструкции и изисквания, необходими за подготвяне на оферта, която при поискване се предоставя на кандидата за участие срещу заплащане. Документацията включва документите, посочени в чл.8, ал.2 ЗВДОбП.
(2) Условията за провеждане на конкурса, предоставянето на преференции за участници в конкурса, срока на валидност на офертите, за тяхното представяне и приемане са уредени в чл.9 - 12 ЗВДОбП.
Чл.24.
(1) Комисията за провеждане на конкурса се назначава със заповед на органа по чл.7 и се състои от 5 членове, в т.ч. председател и секретар. В заповедта може да бъдат определени и до двама резервни членове. За участието си в комисията длъжностните лица от Строителните войски не получават допълнително възнаграждение.
(2) В състава на комисията се включват квалифицирани в съответната област експерти (в зависимост от характера на поръчката), представител на заявителя и юрисконсулт от Строителните войски.
(3) Членове на комисията не могат да бъдат лицата, посочени в чл.15, ал.1 ЗВДОбП.
Чл.25.
(1) Комисията започва своята работа след получаване на списъка с офертите и самите оферти в запечатани пликове от възложителя.
(2) Комисията организира отварянето на офертите съобразно поредните номера на постъпване и проверява офертите за съответствието им с изискванията на възложителя съобразно обявените условия на конкурса.
(3) Процедурата по отваряне и оценяване на офертата и преценката на офертната цена е определена в чл.24 - 26 ЗВДОбП.
Чл.26.
(1) За заседанието на комисията се съставя протокол по чл.28 ЗВДОбП, който се подписва от всички присъстващи членове.
(2) Списъкът на офертите е неразделна част от протокола.
(3) Участниците в конкурса и лицата по чл.27 ЗВДОбП имат право да получат копие от протокола по ал.1.
Чл.27. За начините за оценка на офертите, отстраняването на кандидат от участие в конкурса и задължението за обосноваване на изключително ниска цена се прилагат разпоредбите на чл.29 - 31 ЗВДОбП.
Чл.28.
(1) За разглеждането, оценяването и класирането на офертите се съставя протокол с предвиденото в чл.32 ЗВДОбП съдържание.
(2) Докладът на комисията се подписва от всички членове и се предава на възложителя заедно с цялата документация, събрана в хода на провеждане на конкурса, с което работата на комисията приключва.
Чл.29.
(1) Решението за резултатите от конкурса се взема от възложителя. Конкурсът се смята за спечелен от участника, класиран на първо място от възложителя.
(2) Решението за класирането на даден участник на първо място се основава на конкурсната документация и се извършва въз основа на следните критерии:
1. качество и гаранция за качество;
2. срок на изпълнение;
3. квалификация за участниците;
4. клаузи за експлоатация и поддръжка;
5. ценови условия за изпълнение на поръчката;
6. особени клаузи, свързани с отбраната и националната сигурност и със спецификата на доставката.
(3) За сключването на договор за възлагане на държавна поръчка се прилагат разпоредбите на чл.34 - 35 ЗВДОбП.
Чл.30.
(1) Двустепенен конкурс за възлагане на държавни поръчки в Строителните войски се прилага при условията и по реда на глава четвърта ЗВДОбП.
(2) Решението за обявяването на двустепенен конкурс се взема от началника на Главния щаб и командващ Строителните войски.
Раздел V
Търг
Чл.31.
(1) Държавна поръчка чрез търг се прилага, когато характерът на поръчката позволява нейното изпълнение от широк кръг изпълнители и от най-съществено значение за възложителя е размерът на офертната цена.
(2) Търгът за възлагане на държавна поръчка от Строителните войски се извършва с тайно наддаване, което изрично се посочва в решението за провеждане на търга.
(3) Решението за провеждане на търга се взема от органа по чл.7 и с него се утвърждава тръжната документация. То съдържа посочените изисквания в чл.45, ал.4 ЗВДОбП.
(4) Възлагането на държавна поръчка чрез търг е задължително при:
1. доставка на хранителни продукти за нуждите на поделенията на Строителните войски;
2. доставка на тилови материални средства;
3. доставка на автомобили и резервни части за тях.
Чл.32.
(1) Подготовката и организацията на търговете се извършва от възложителя.
(2) Решението за провеждане на търга се обнародва в "Държавен вестник" и в два централни ежедневника. В това обявление се посочва и датата на провеждане на евентуален повторен търг.
Чл.33.
(1) Офертите за участие в търга се представят на комисията по провеждане на търга в запечатан плик лично от участника или от негов представител в деня на търга след откриване на заседанието.
(2) Върху плика се отбелязват името на участника и наименованието на поръчката, за която се отнася.
(3) Офертата трябва да отговаря на всички условия, посочени в решението за провеждане на търга.
Чл.34.
(1) Търгът се провежда от комисия, която се назначава и обявява със заповед от органа по чл.7. Комисията е в състав от пет членове, вкл. председател и секретар. Възложителят определя възнагражденията на привлечени експерти в съответната област, неработещи в системата на Строителните войски. За участието си в комисията длъжностните лица от Строителните войски не получават допълнително възнаграждение.
(2) В състава на комисията се включват квалифицирани в съответната област експерти (в зависимост от характера на поръчката), представител на заявителя и юрисконсулт от Строителните войски.
Чл.35.
(1) За допускане до участие в търга участниците представят на комисията:
1. документ за закупени тръжни книжа и квитанция за внесена такса за закупуването им;
2. документ за внесените гаранции по чл.10, ал.1;
3. съдебно решение за актуална регистрация на едноличния търговец или търговското дружество;
4. удостоверение на участника за данъчна регистрация и регистрация по Булстат.
(2) Не се допускат до участие в търга участници, чиято оферта и документи не отговарят на изискванията на ал.1.
Чл.36.
(1) Комисията започва своята работа след получаване на всички оферти от присъстващите участници.
(2) Когато на търга се яви само един участник, той не се провежда. В тези случаи възложителят обявява нов търг не по-рано от 15 дни.
(3) Ако на повторния търг се яви само един участник, той се обявява за спечелил търга.
Чл.37.
(1) Комисията организира отварянето на офертите, класира ги последователно и ги подрежда в списък.
(2) Оценката на офертите се извършва по офертната цена и по другите условия, посочени в решението за търга.
(3) Оферти, подадени от кандидати, показали нелоялност към Строителните войски, не се разглеждат.
Чл.38.
(1) За заседанието на комисията се съставя протокол, който се подписва от всички присъстващи членове.
(2) В протокола се посочват:
1. имената и длъжностите на присъстващите членове на комисията;
2. времето на откриване и на закриване на търга;
3. имената на участниците, подали оферти;
4. имената на допуснатите до търга участници и причината за недопускане на участник в търга;
5. участникът, спечелил търга.
(3) Списъкът по чл. 37, ал.1 е неразделна част от протокола.
(4) Класирането на офертите и спечелилият търга се обявяват от председателя на комисията пред присъстващите и търгът се закрива.
Чл.39. Договорът за възлагане на поръчката се сключва в 30-дневен срок от датата на провеждане на търга. При отказ на спечелилия търга възложителят предлага договор на следващия класиран, а ако няма такъв - обявява нов търг.
Раздел VI
Пряко договаряне с няколко участници
Чл.40. Договор за възлагане на държавна поръчка въз основа на писмена покана на възложителя до определени потенциални участници се сключва:
1. за доставка на общоразходни материали;
2. за доставка на специална техника, резервни части, машини и съоръжения;
3. за доставка на ГСМ и технически средства за ГСМ;
4. когато за съответната поръчка е бил обявен едностепенен или двустепенен конкурс, прекратен на основание чл.36 или 43 ЗВДОбП;
5. когато срокът за изпълнение на поръчката е определен със закон или акт на Министерския съвет;
6. за поръчка, съдържаща специални условия и изисквания, чието изпълнение е във възможностите на определен брой лица - не повече от седем;
7. когато публикуването на условията на конкурса би могло да накърни отбраната или сигурността на страната.
Чл.41.
(1) Възложителят изпраща покани за представяне на оферти на:
1. най-малко трима участници в случаите по чл. 40, т.1 - 5;
2. всички участници в случаите по чл. 40, т.6.
(2) При изпращане на покани възложителят определя еднакви условия за всички участници и посочва критериите за оценяване на офертите.
(3) Представените оферти се разглеждат, оценяват и класират при спазване на изискванията на чл.12, 25, 26 и 28 ЗВДОбП. Отклонения се допускат само за сроковете, когато възлагането на поръчката не търпи отлагане. Новите срокове, определени от органа по чл. 7, се съобщават писмено на участниците.
(4) Възложителят сключва договор за възлагане на поръчката с участника, предложил най-добра оферта, съгласно критериите за оценяване по чл.29 ЗВДОбП.
Чл.42.
(1) Договор за възлагане на държавна поръчка чрез пряко договаряне с един участник се сключва в случаите по чл.58 ЗВДОбП.
(2) Към пряко договаряне с един участник се пристъпва при възлагане на държавни поръчки за сключване на договори по чл. 2 с търговски дружества, в които дялове или акции са собственост на държавата и правата на държавата като собственик на капитала се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството.
(3) В случаите по ал.1 и 2 възложителят договаря условията с оглед най-добро запазване на своите интереси.
Чл.43.
(1) Участниците в конкурсите и търговете по тази наредба могат да подават жалби за неспазване на изискванията за провеждането им по реда на Закона за административното производство.
(2) Жалбата се подава в 7-дневен срок от уведомяване на участниците за резултатите от провеждането на конкурса или от обявяване на класирането на офертите и спечелилия търга.
Чл.44. За неуредени въпроси с наредбата се прилага Законът за възлагане на държавни и общински поръчки.
Преходни и заключителни разпоредби
§ 1. Наредбата се издава на основание чл.115 от Конституцията на Република България и чл.7, ал.2 на Закона за нормативните актове.
§ 2. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".
Министър: Евг. Бакърджиев