Наредба № 31 от 24 ноември 2003 г. за придобиване на квалификация по професия "Офис секретар"

МОН

Държавен вестник брой: 16

Година: 2004

Орган на издаване: МОН

Дата на обнародване: 31.08.2005

Раздел I
Общи положения

Чл. 1. С тази наредба се определя държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по професия 346020 "Офис секретар" от област на образование "Стопанско управление и администрация" и професионално направление 346 "Секретарски и офис дейности" съгласно Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл.6, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение.

Чл. 2. Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия 346020 "Офис секретар" съгласно приложението към тази наредба определя изискванията за придобиване втора степен на професионална квалификация за специалността 3460201 "Административно обслужване".

Чл. 3.
(1) Въз основа на ДОИ по чл. 1 и рамковите програми по чл.10, ал. 3 от Закона за професионалното образование и обучение се разработват учебен план и учебни програми за обучението по съответната специалност по чл. 2.
(2) Документацията по ал. 1 за професионално образование се разработва от Министерството на образованието и науката, а за професионално обучение - от обучаващата институция.

Раздел II
Съдържание на държавното образователно изискване

Чл. 4.
(1) С ДОИ по чл. 1 се определя равнището на задължителната професионална подготовка в края на обучението по професията, което гарантира на обучаемия възможност за упражняване на професията 346020 "Офис секретар ".
(2) Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професията 34020 "Офис секретар" определя общата, отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка за професията, както и задължителната чуждоезикова подготовка по професията и избираемата подготовка. (3) Съдържанието на всеки вид задължителна професионална подготовка по ал. 2 включва:
1. необходимите професионални компетенции (знания, умения и професионално-личностни качества);
2. тематичните области, от които се формира съдържанието на учебните предмети/модули.

Чл. 5. С ДОИ по чл.1 се определят и входящото образователно равнище, изискванията към здравословното състояние на кандидатите за обучение, профилът на професията, целите на обучението, оценяването по време и при завършване на обучението, удостоверяването на придобитата професионална квалификация, необходимата материална база.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 1. Учебните планове и програми по чл. 3, ал. 1 за професионално образование се прилагат от учебната 2004/2005 г., а за професионално обучение - от влизането в сила на тази наредба.

§ 2. Лицата, които са приети за обучение до учебната 2003/2004 г. включително по специалности и професии от професионалното направление "Професии в сферата на обслужването" от списъка за специалностите и професиите за професионалните училища на Министерството на образованието, науката и културата от 1993 г., се обучават и завършват обучението си по учебните планове и учебните програми, които са действали при постъпването им.

§ 3. Указания по прилагането на тази наредба се дават от министъра на образованието и науката.

§ 4. Тази наредба се издава на основание чл.17, т. 3 във връзка с чл.16, т. 7 от Закона за народната просвета.

§ 5. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".

Приложение
към
чл. 2

Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Офис секретар"

Професионално направление:
346 Секретарски и офис дейности
Наименование на професията:
346020 Офис секретар

1. Входни характеристики
1.1. Степен на професионална квалификация и входящо образователно равнище В табл. 1 са представени специалностите, включени в професия "Офис секретар" съгласно списъка на професиите за професионално образование и обучение, както и входящото минимално образователно равнище за придобиване на съответната степен на професионална квалификация.

Таблица 1

Специалности Степен напрофесионална квалификация Минимално входящо образователно равнище
3460102 Административно обслужване втора завършено основно образование
1.2. Изисквания към здравословното състояние на кандидатите за обучение Кандидатът за обучение трябва да бъде физически годен и психически здрав да упражнява професията "Офис секретар", което се удостоверява с медицинско свидетелство, доказващо, че тази професия не му е противопоказна.
2. Профил на професията
2.1. Дейности, предмети и средства на труда и професионални компетенции по специалности Основните характеристики на профила на професията са представени в табл. 2.

Таблица 2

Описание на трудовите дейности (задачи) Предмети и средства на труда Професионални компетенции
знания за умения за професионално-личностни качества
Специалност "Административно обслужване"
1. Изпълнява административни задължения в помощ на управленския и професионалния състав.
2. Осигурява необходимите условия за ефективна работа на ръководителя, като:
- организира приема на вътрешни сътрудници и външни посетители;
- насрочва и потвърждава срещи и ангажименти на ръководителя;
- съдейства при организацията на посещения на ръководителя или други служители - изготвя план на пътуванията и прави резервации;
- подготвя провеждането на съвещания;
- води и оформя протоколи от срещите и съвещанията.
3. Отговаря на телефонни и електронни запитвания съобразно своята компетентност. Насочва телефонни обаждания и съобщения към съответните служители.
4. Насочва клиентите към ръководителя или друг служител.
5. Подготвя, набира и проверява кореспонденцията, материали за презентации, брошури, публикации, отчети и други, свързани с машинопис, диктовки, ръкописи, ползвайки стенография, пишеща машина или компютър.
Предмети на труда
Офис секретарят работи на специално организирано индивидуално работно място в офис, зала или канцелария, обзаведено с необходимите технически и организационни средства и консумативи.
Рекламно-справочни и информационни материали:
Вътрешнофирмена документация, кореспонденция, информационни бюлетини и др.
Нормативно-правни документи, справочници, правилници, икономическа документация.

Средства на труда:
Технически средства - компютри и свързаните с тях монитор, клавиатура, мишка; различни видове периферни устройства, принтери, плотери, скенери; програмни продукти, дискове, дискети, ленти, тонер-касети и хартия за принтера; копирна техника, ръководства за потребителя
Звукозаписна и др. техника
Лични предпазни средства - очила и екран, и др.

Техническо и организационно подпомагане дейността на управленския и професионалния състав
Работа с пишеща машина и компютър по две кодови таблици - БДС и QWERTY
Кореспондентски и информационни технологии за работа с документи - серийни писма, етикети, пликове, бланки, формуляри, факсове, електронен обмен на данни
Изискванията на ЕДСК за работа с входяща, изходяща документация и с деловодните книги
Обща, стопанска и търговска кореспонденция на български и чужд език, оформяне на вътрешно-фирмената документация по български и международни стандарти
Протоколи от заседания
Комуникации на български и чужд език с потенциални клиенти и посетители в офиса - разговорна и преводна дейност от и на български език
Деловодство и архиви
Фирмена структура и фирмена култура
Етика, психология и логика
Основи на правото
Организация и стил на работата в офиса:
Безопасна и компетентна работа с офис техника - информационна, пишеща, записваща, съобщителна, копирна, спомагателна и др.
Поддържане естетика, ред и чистота на работното място и офиса
Извършване на оперативна и административна дейност
Въвеждане на ежедневни офис-приоритети и задължения
Координация между звената
Умения за общуване и поддържане на контакти с партньори и клиенти на фирмата:
Влияние върху хората и постигане резултати
Осъществяване на комункация, телефонен и e-mail етикет
Работа с техника
Покриване изискванията за професионална квалификация II степен машинопис (260 - 330 ч. уд./мин.)
Стенография, II професионална степен - 80 - 89, респ. 90 - 100 и 100 - 110 думи/мин.
Комуникативност
Мотивация за работа
Мобилност
Трудова и лична дисциплина
Организираност
Деловитост
Лоялност и дискретност
Инициативност
Съобразителност
Етичност
Отговорност
Работа в екип
6. Получава и разпределя входящата поща и електронната кореспонденция и други материали и координира информацията между звената, служителите и други организации.
7. Спазва изискванията за водене на деловодството и архивите и за оформяне на документацията съгласно изискванията на ЕДСД.
8. Създава и поддържа компютърна информация - каталози (база данни/системи).
9. Организира и поддържа картотека с управленски решения и друга документация на ръководителя; следи за изпълнението на решенията и докладва за сроковете им.
Съхранява протоколите от заседания и съвещания и прави справки по тях.
10. При архивирането на документите участва в оценката на документалната и научно-практическа стойност на документите, за които отговаря.
11. Поръчва офис-консумативите и поддържането на инвентара; определя и налага офис процедури.
12. Набира статистически или други данни.
Средства за комуникация:
телефони, факс, телекс, интернет и др.
Организационно-помощни средства:
Стандартно офис оборудване и консумативи - бюра, ергономичен стол, поставки за подлакътници, за крака, за ръце и др.
Шкафове; машини за подвързване и ламиниране; за съхранение и унищожаване на документи и др.
Канцеларски материали и консумативи: принадлежности за писане, щемпели и печати, различни видове хартия и други необходими за работата канцеларски материали.
Икономика и счетоводна отчетност, финансово приключване на дейности, фактуриране и контрол върху изрядността на плащанията, текущи и окончателни справки, обработване на предложения, възражения, искания, рекламации и др.
Софтуер за създаване и поддържане на база данни, презентации, електронна поща и извличане на информация от интернет
Офериране, контакти и ангажиране на външни доставчици на услуги; контрол върху качеството на предоставяните услуги
Офис техника и средства за комуникация
Организация на работата в офиса - осъществяване връзки между клиентите и различните категории персонал на фирмата
Лична и колективна безопасност на труда и офиса; съвременни системи за охрана, свързани със сигурността на фирмата и фирмения персонал
Лични предпазни средства
Здравословни и безопасни условия на труд при извършване на дейността - здравно-хигиенни, противопожарни и др., свързани с дейността на фирмата норми на безопасност
Работа с текстообработка, база данни, Интернет, електронна поща, факс
2.2. Тенденции в развитието на професионалното направление Офис секретари са лицата, които обслужват работещите в стопанските субекти; обработват документи, подготвят и проверяват материали за печат, изпълняват общи канцеларски дейности; работят с клиенти. С глобализацията на икономиката и интензифицирането на икономическите и административните дейности ролята на офис секретарите се засилва поради необходимостта управленският и изпълнителският персонал в институциите да се занимава предимно с предприемаческа дейност и да получава своевременно обработена и синтезирана специализирана и делова информация.
2.3. Възможности за професионална реализация Офис секретарите изпълняват разнообразни административни и офис задачи в помощ на управленския и професионалния състав. В малките фирми те съвместяват дейността на офис секретар, деловодител и "Човешки ресурси". Придобилите втора степен на професионална квалификация по професията "Офис секретар" могат да постъпват на работа на длъжности, които съответстват на следните професии от Националната класификация на професиите (1996 г.): - 4111 Стенографи - 4112 Машинописци - 4113 Оператори на текстопредаващи машини - 4114 Оператори на компютри - 4115 Секретари - 4193 Технически сътрудник - 4192 Технически сътрудник, личен състав - 4193 Технически сътрудник, машинописец
2.4. Възможност за повишаване на професионалната квалификация След придобиване на втора степен на професионална квалификация по специалността "Офис секретар" с нарастване на опита и мотивацията за израстване в служебната йерархия обучаваният може да се обучава по другите специалности от професионално направление "Стопанско управление и администрация" - "Офис мениджър", "Икономист мениджър", "Фирмен мениджър" и др., като обучението му по задължителната професионална подготовка - единна за всички професионални направления и единна за професиите от направление "Стопанско управление и администрация", се зачита.

3. Цели на обучението по професия "Офис секретар" Основна цел на обучението по професия "Офис секретар" е подготвянето на обучаваните за реализацията им по придобитата специалност в областта на административните и офис дейности.
3.1. Подцели за формиране на ключови компетенции при обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да: - познава и използва личните предпазни средства (защитни екрани), знае и прилага основните правила за безопасна работа с оборудването и офис техниката на работното място, не замърсява с работата си околната среда; - умее да формулира проблеми, задава въпроси, прави отчет за извършената работа, установява и поддържа делови отношения; - познава стопанското устройство на страната, разбира съществуващите икономически отношения, процеси и явления и прави изводи за факторите, които ги пораждат; - познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, разбира договорните отношения между работодател и работник; - умее да работи в екипа, съдейства на членовете от екипа за изпълнение на конкретни задачи и търси помощ от тях, отнася се с чувство за отговорност при изпълнение на задачата, която му е възложена; - разбира собствената си роля в дейността на предприятието, съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си; - познава основните правила за работа с компютър, ползва програмни продукти; - справя се със задачи на работното място, като осъществява комуникация на чужд език.
3.2. Подцели за формиране на базисни компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията" при обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка (единна за всички професии от професионално направление "Секретарски и офис дейности") След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да: - знае правилата за поддържане на безопасни условия на труд и техника; - познава нормативните изисквания на длъжността и необходимите компетенции; - познава офисните административни процедури; - изпълнява административни дейности, свързани с деловодство и архиви, писмени комуникации, работа с пишеща, съобщителна и друга офис-техника; отчетност и контрол; работа с компютри и Интернет; - притежава знания и умения за планиране и отчетност; за създаване на работни приоритети; - разпределя работата към помощния офис-персонал и осигурява помощ и контрол на същия; подсигурява своевременното приключване на ангажименти на офиса; - познава фирмената организация и длъжностните характеристики на служителите.
3.3. Специфични компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията", формирани при обучението по специфичната за професията и специалността задължителна професионална подготовка След завършване на обучението по специалността обучаваният трябва да умее да работи и да изпълнява всички видове офисни административни дейности, като същевременно осигурява прецизност, ред, спазване на сроковете и добри взаимоотношения на работното място, да умее да извършва административни и офис дейности, като: - знае предназначението, функциите, начините на безопасна работа с офис техника, консумативи и материали, помощен инвентар; - анализира условията за работа и съобразно тях извършва необходимите трудови дейности; - прилага усвоените знания и умения за правилно организиране на работното място; - прилага усвоените теоретични и практически знания, умения и опит в конкретни условия, като се отнася отговорно към всяка дейност, работи за просперитета на фирмата, зачита фирмената тайна; - оценява качеството на извършената работа в съответствие с нормативните изисквания и приетите критерии в дейността - точност, целесъобразност, функционалност, прецизност в изпълнението, качество и обем на работата.

4. Съдържание на обучението Обучението по задължителната професионална подготовка, включващо теория и практика, се регламентира с учебен план и учебна програма, които се разработват на базата на ДОИ по професията "Офис секретар". На основание чл. 31 ЗПОО практическото обучение за професията "Офис секретар" може да се провежда като учебно-тренировъчни дейности. Местата за провеждане на практическото обучение са: специализирани учебни бази в училището, специализирани учебни бази в сродни училища, центрове за професионално обучение, предприятия на физически или юридически лица. Училищата могат да организират практическо обучение самостоятелно или съвместно с физически или юридически лица, като се изпълняват държавните образователни изисквания за придобиване на квалификация по професия. Учебният план определя характера и насочеността на обучаващата институция (професионално училище, професионална гимназия, център за професионално обучение и др.). Той се изгражда върху основата на учебна предметна или модулна система. Изучават се учебни предмети или модули, в които се излагат системни научни знания, съобразени с възрастовите и познавателните особености на обучаваните. Учебната програма определя целите и задачите на обучението по съответния учебен предмет или модул от учебния план, представя тематично съдържанието на учебния материал, дава най-общи методически указания за организацията и провеждането на обучението. Съдържанието на обучението по професията "Офис секретар" - втора степен на професионална квалификация, е представено в табл. 3.

Таблица 3

Съдържание на обучението

Професионални компетенции Тематични области
Обща задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления
1. Да познава и използва личните предпазни средства и прилага основните правила за безопасна работа с офис техника на работното място, да пази ред и чистота на работното си място, да опазва околната среда. Правила и инструкции за безопасна работа
Противопожарна охрана
Екологична култура
Вредности и професионални заболявания
2. Да разбира собствената си роля в трудовата дейност и да съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си, да анализира поведението на хората, с които общува при осъществяване на трудовите си задължения Психологическа структура на трудовата дейност
Потребности и способности на личността за саморазвитие
3. Да умее да формулира проблеми, да задава въпроси, да прави отчет за извършената работа Видове общуване
Принципи на деловото общуване
4. Да разбира целите и задачите на работата в екип, да осъзнава мястото си в екипа, да разбира и приема възникналите конфликти Работа в екип
Професионални екипи
Бизнес етика
5. Да познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, да разбира договорните отошения между работодател и работник Трудовоправно законодателство
Трудовоправни отношения в институцията
6. Да познава правила за работа с компютър и да ползва програмни продукти. Да използва възможностите на Интернет и новите системи и технологии Конфигурация на компютъра
Устройства за въвеждане и съхраняване на данни
Съхраняване и намиране на информация
Работа с програмни продукти за създаване на документи
Работа с локални и глобални мрежи
7. Да се справя с предвидими и рутинни задачи на работното място, като осъществява кратка комуникация на чужд език без наличието на усложнения Комуникативна компетентност при използването на достатъчен набор от предвидими и елементарни езикови средства - думи и изрази, свързани с професионалните задачи и тяхното комбиниране
Отраслова задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от отрасъла
8. Да познава същността на процесите и явленията в икономиката, стопанското устройство на обществото, стопанските отношения и интереси, видовете пазари.
Да познава отраслите на националната икономика и да разбира тяхното значение
Икономически процеси, явления и отношения
Статистически изследвания и прогнози
Маркетингови проучвания
Парично-кредитни отношения
9. Да познава организацията на дейността във фирмата и правомощията на длъжностните лица; методите на управление и ръководство; осъществяването на връзки между клиентите и различните категории персонал на фирмата; връзките с обществеността Фирмена култура
Маркетинг и мениджмънт
Управление на човешките ресурси
Психология, логика и етика
10. Да осъществява устна и писмена бизнес комуникация на български и чужд език с потенциални клиенти, да има чувство за отговорност при работа с документи Бизнес комуникации
Обща, стопанска и търговска кореспонденция по български и западни стандарти
Офис и съобщителна техника
Деловодство и архиви
Специфична за професия 346020 "Офис секретар" задължителна професионална подготовка
Специфична за специалност 3460201 "Административно обслужване" задължителна професионална подготовка
1. Да умее да извършва компетентно финансово приключване на дейности, фактуриране и контрол върху изрядността на плащанията; да изготвя текущи и окончателни справки; предложения, възражения, искания, рекламации и др.п.; да умее да оферира и изгражда контакти за ангажиране на външни доставчици на услуги; да осъществява надзор върху качеството на предоставяните услуги Икономика
Счетоводство и контрол
Финанси на фирмата
Професионална и организационна етика
Основи на правото
Фирмена култура
2. Да познава системите за лична и колективна безопасност на труда и офиса; съвременни системи за охрана, свързани със сигурността на фирмата и фирмения персонал Хигиена, безопасност и охрана на труда
Професионални заболявания, свързани с изпълнението на задълженията
Първа помощ при бедствия, аварии, пожари и катастрофи
3. Познаване и ползване на лични предпазни средства
4. Да познава професионалните заболявания, свързани с дейността
5. Да познава и спазва здравословни и безопасни условия на труд при извършване на дейността - здравно-хигиенни, противопожарни и др., свързани с дейността на фирмата норми на безопасност
6. Да умее да работи с пишеща, информационна, съобщителна, копираща, записваща и друга офис техника Обща, стопанска и търговска кореспонденция по БДС и международни стандарти
Работа с програми за текстообработка, електронни таблици и база данни и презентации
Компютърни офис системи
Съставяне на протоколи от заседания
Офис техника
Стенография и машинопис
7. Да умее да работи със системи за картотекиране, деловодни книги, дневници, архиви
8. Да поддържа база данни и картотека на управленските решения на фирмата
9. Да владее квалифицирани бързописни умения (II/I категория) за стенографиране (II/I клас); писане на клавиатура на български и чужд език и текстообработка (160 уд./мин.)
10. Да умее да се грижи за съхраняването и изправността на техниката, с която работи

5. Система за оценяване и удостоверяване Оценяването на знанията, уменията и професионално-личностните качества на обучаваните в институциите на системата за професионално образование и обучение се определя с ДОИ за системата за оценяване (Наредба № 3 на МОН за системата за оценяване (обн., ДВ, бр. 37 от 2003 г.; попр., бр. 48 от 2003 г.). Оценяването е процес за установяване на постигнатите резултати в съответствие с поставените цели и подцели на обучението. Оценяването се извършва на три нива - входящо, междинно и изходящо. Оценките от проверките се изчисляват по шестобалната система.
5.1. Оценяване на входа Удостоверяването на входящото образователно равнище за обучаван без професионална квалификация се осъществява чрез свидетелство за завършено основно образование или чрез диплома за средно образование при прием след средно образование. Удостоверяването на входящото квалификационно равнище за обучаван, който иска да повиши квалификацията си, се осъществява чрез свидетелство за професионална квалификация или удостоверение за професионално обучение.
5.2. Оценяване на междинно ниво
5.2.1. За оценяване по теория (обучаващите формулират качествените и количествените критерии за поставяне на оценки 2, 3, 4, 5,
6): слаб 2 - обучаваният не е овладял терминологията, не умее да представи усвоените знания;
среден 3 - обучаваният е овладял терминологията, умее да представи усвоените знания;
добър 4 - обучаваният разбира и умее да прилага усвоените знания в познати ситуации;
мн. добър 5 - обучаваният прилага усвоените знания в нови ситуации;
отличен 6 - обучаваният прилага усвоените знания в нови ситуации, прави оценки и сравнява.
5.2.2. За оценяване по практика:
слаб 2 - обучаваният не умее да прилага усвоени знания при изпълнение на практическо задание, не спазва правилата за безопасен труд по предварително дадени указания;
среден 3 - обучаваният умее да прилага усвоените знания при изпълнение на поставена задача, в позната ситуация, спазвайки правилата за безопасен труд, по предварително дадени указания;
добър 4 - обучаваният умее да осмисли и изпълни самостоятелно поставена практическа задача в нови условия, спазвайки правилата за безопасен труд, по предварително дадени указания;
мн. добър 5 - обучаваният умее да съставя план за работа; подбира методи за изпълнение на поставена практическа задача в нови условия, спазвайки правилата за безопасен труд;
отличен 6 - обучаваният умее да съставя план за работа; да разпредели работата между членовете на екипа, с който работи; да изпълни поставена практическа задача, спазвайки правилата за безопасен труд, както и да оцени качеството за работата на всеки член от екипа, включително самооценка.
5.2.3. При оценяване на учебен предмет (модул) трябва предварително да се разработи система за оценяване, която включва:
• описание на професионалните компетенции, които ще бъдат проверявани при всяко изпитване;
• минималния брой точки, при които ученикът се счита за издържал и които гарантират, че обучаваният е овладял минималните знания и умения, необходими да продължи обучението му по-нататък и да може да изпълнява служебните си задължения, които професионалната му квалификация позволява;
• формула (скала) за изчисляване на оценката по шестобалната система;
• критерии за оценяване на всяка задача в теста (изпитването);
• тежест на всяка задача при оформяне на окончателната оценка;
• тежест на всеки тест (изпитване) при определяне на оценката по предмета (модула).
5.2.4. Оценката е комплексна и се формира от оценките, получени от различни методи за проверка и контрол, взети със съответната тежест.
5.2.5. Инструменти за оценяване - тест, практическо задание, устно изпитване, практически задачи и др. Тези инструменти трябва да се апробират и да отговарят на ДОИ за система на оценяване и ДОИ за придобиване на квалификация по професия "Офис мениджър".
5.3. Оценяване на изхода Държавните изпити за придобиване на степен на професионална квалификация са два - по теория на професията и по практика на професията, и се провеждат по национални изпитни програми в съответствие с ДОИ за придобиване на квалификация по професията.
5.3.1. Изпит по теория Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. Критериите и показателите за оценяване, както и тежестта им в общата оценка, са представени в табл. 4.

Таблица 4

Критерии Показатели Тежест
%
1. Изпълнение на различните административно-канцеларски дейности в съответствие с нормативните изисквания - усвоени знания за предназначението, функциите, начините за безопасна работа с офис техника
- степен на приложимост на усвоените теоретични знания в конкретни практически дейности
- степен на съответствие с нормативните изисквания
- умение за работа с документи, материали и техника
- умение за анализ на извършените дейности
- умение за синтезиране на усвоените знания
- умение за самооценка на извършената работа
60
2. Икономически (технически) и трудовоправни знания и умения - знания и умения за спазване на общите принципи на трудовото законодателство
- знания за основните принципи при формите и системите на заплащане на труда
5
3. Професионално-личностни качества - комуникативни умения
- умения за работа в екип
- чувство на отговорност към извършваната работа
- позитивно отношение към околната среда
- прецизност при изпълнение на извършваните дейности
- трудова и технологична дисциплина
- мобилност
5
4. Знания за информационна техника и технологии - компютърна конфигурация, периферни устройства
- основни програмни продукти за създаване на стандартни документи
15
5. Чуждоезикови знания и умения - степен на владеене на един чужд език
- степен на владеене на бизнес комуникативна терминология
10
6. Здравословно и безопасно упражняване на изучаваната професия и опазване на околната среда - знания и умения за предпазване на живота и здравето на себе си и на околните
- знания и умения за безопасна работа на работното място
- умение за разпознаване на опасни ситуации в процеса на работа и своевременно реагиране
- умение за адекватно реагиране в критични ситуации в рамките на компетенциите си
- умение за оказване на първа помощ на пострадал при авария на работното място (при пожар, наранявания и др.)
- умение за съхранение и опазване на материали, техника и документи;
- знания и умения за опазване на околната среда при изпълнение на конкретната дейност
- умение за ефективно икономично използване на материали и техника
5
Общо 100
5.3.2. Изпит по практика на професията Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. По време на изпита обучаваните се поставят при еднакви предварително известни условия и им се дават указания за работа. Критериите и показателите за оценяване, както и тежестта им в общата оценка, са представени в табл. 5.

Таблица 5

Критерии Показатели Тежест
%
1. Изпълнение на дейности по специалността в съответствие с нормативните изисквания:
- основни
- второстепенни
- степен на приложимост на усвоените теоретични знания в конкретни практически дейности
- степен на съответствие с нормативните изисквания
- умение за работа с материали и офис техника
- умения за работа с компютър и основни програмни продукти
- вземане на решение при изпълнение на задачата според конкретните условия
- умение за самооценка на извършената работа
85
2. Организация на работното място - подготовка на материали
- почистване и подреждане на работното място
5
3. Професионално-личностни качества - комуникативни умения;
- умения за работа в екип
- чувство на отговорност към извършваната работа
- позитивно отношение към околната среда
- трудова и технологична дисциплина
- мобилност
5
4. Здравословно и безопасно упражняване на изучаваната професия и опазване на околната среда - знания и умения за предпазване на живота и здравето на себе си и на околните
- знания и умения за безопасна работа на работното място
- умение за разпознаване на опасни ситуации в процеса на работа и своевременно реагиране
- умение за адекватно реагиране в критични ситуации в рамките на компетенциите си
- умение за оказване на първа помощ на пострадал при авария или бедствие на работното място
5
Общо 100
5.4. Удостоверяване на професионалното обучение и образование Завършено професионално обучение с придобиване на степен на професионална квалификация се удостоверява със свидетелство за професионална квалификация. Обучавани, които не са положили държавните изпити за придобиване на степен на професионална квалификация, получават удостоверение за професионално обучение. Съдържанието на документите се определя съгласно ДОИ за документите за системата на народната просвета и ДОИ за придобиване на квалификация по професии.

6. Изисквания към материалната база Обучението по теория се осъществява в учебни кабинети, а по учебна практика - в специализирани. Когато обучението по професията се осъществява в училище, максималният брой на учениците в паралелка (обучение по теория) е 26, а за практика учениците от паралелката се разделят на групи съгласно Наредба № 7 от 2000 г. за определяне броя на учениците и на децата в паралелките и в групите на училищата, детските градини и обслужващите звена, МОН (обн., ДВ, бр. 4 от 2001; изм. и доп. бр. 49 от 2002 г.).
6.1. Учебен кабинет В учебен кабинет се провежда обучението по теория на професията.
6.1.1. Основно оборудване - работно място на всеки обучаван (работна маса и стол), работно място на обучаващия (работна маса и стол), учебна дъска, шкафове, гладка свободна стена за окачване на табла, платно за прожектиране, дъска за писане, други средства за обучение и дидактическа техника.
6.1.2. Учебни помагала: демонстрационни макети и модели; реални образци; онагледяващи табла; учебни видеофилми; програмни продукти.
6.2. Специализиран кабинет Специализираният кабинет е учебен кабинет, оборудван с необходимата офис техника за осъществяване на фирмена дейност. В него се провежда практическото обучение на обучаемите. Основното предназначение на специализирания кабинет е формирането на първоначалните практически умения на обучаваните.
6.2.1. Оборудване на специализирания кабинет Всички специализирани кабинети се оборудват с офис оборудване, офис техника, както и със съответни помагала съобразно усвояваната професия и специалности и в съответствие с предметите и средствата на труда от "Профил на професията". За тази цел съществуват нормативи, в които се посочва: название, марка и бройки на основното и помощното оборудване, необходимо за обучението на един човек.
6.3. Материалната база трябва да бъде в съответствие с изискванията на действащите нормативни актове на Министерството на образованието и науката, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването, отрасловите министерства и съответните български стандарти.

7. Изисквания към обучаващите Обучението по задължителна професионална подготовка, специфична за професия "Офис секретар", включваща теоретично обучение и практическо обучение - учебна и производствена практика, се извършва от квалифицирани обучаващи, на които завършеното образование, придобитата специалност, присъдената квалификация и правоспособност отговарят на съответната нормативна уредба.
7.1. По теоретично обучение - обучаващите трябва да притежават образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър" по специалност, съответстваща на професионалното направление на професията.
7.2. По практическо обучение - обучаващите трябва да притежават образователно-квалификационна степен "специалист", "бакалавър" или "магистър" по специалност, съответстваща на професионалното направление на професията. Препоръчително е на всеки три години обучаващите да преминават курс за усъвършенстване на професионалната квалификация.

8. Процедури за преглед и актуализиране на ДОИ: - апробиране на ДОИ в обучаващи институции; - текущ мониторинг на дейностите, свързани с внедряване на ДОИ; - ежегоден анализ на резултатите и промени при доказана необходимост.

Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив