Наредба № 62 от 26 август 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета по отношение на страничната защита

МТС

Държавен вестник брой: 87

Година: 2003

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 02.09.2005

В сила от 31.12.2005 г.

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. условията и редът за одобряване типа на нови моторни превозни средства (ПС) и техните ремаркета от категории N2, N3, O3 и O4 по отношение на тяхната странична защита;
2. техническите изисквания към страничната защита и условията за изпитвания.

Чл. 2. Наредбата не се прилага за:
1. полуремаркета за трактори;
2. ремаркета, специално проектирани и конструирани за превозване на дълги товари , като трупи и железни пръти;
3. превозните средства със специално предназначение, при които не е възможно да се осигури странична защита.

Глава втора
ОДОБРЯВАНЕ НА ТИПА

Раздел I
Заявление за одобряване на типа

Чл. 3. Типът на ПС по отношение на тяхната странична защита се одобрява по реда на глава втора, раздели II или III от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (ДВ, бр. 59 от 2003 г.).

Чл. 4.
(1) За одобряване на типа на ПС по отношение на тяхната странична защита производителят подава заявление до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА") в съответствие с чл. 3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага в три екземпляра:
1. описание на ПС по отношение на страничната защита;
2. номерата и/или маркировките за идентифициране на типа на превозното средство;
3. техническо описание с подробна информация за частите, осигуряващи страничната защита.
(3) Всички приложени схеми и чертежи се предоставят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 (210 mm x 297 mm) или в папка с размер А4. Снимките, ако има такива, показват ПС, съответно страничната защита, с достатъчни и ясно различими подробности.
(4) Документите се попълват и/или прилагат на български език.
(5) Към заявлението по ал.1 производителят прилага и документ за платена държавна такса.

Раздел II
Одобряване на типа

Чл. 5. Производителят предоставя на техническата служба ПС, което е представително за типа, за който се иска одобряване, съгласно изискванията на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 6.
(1) В срок до един месец от предоставяне от заявителя на техническо досие с изпълнени процедури за одобряване типа на ПС по отношение на страничната защита изпълнителният директор на ИА"АА" издава сертификат за одобряване на типа, когато ПС със страничната защита отговаря на техническите изисквания по тази наредба.
(2) Сертификатът по ал.1 се издава по образец съгласно приложение № 1.

Чл. 7.
(1) За всеки одобрен тип превозно средство по отношение на странична защита се издава номер на одобряването при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 5 на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като за секции 2 и 3 на номера се попълва съответно "89/297".
(2) За различните типове одобрени превозни средства се издават различни номера.
(3) Номерът на одобряване по ал. 1 се поставя върху всички документи по чл. 4, ал. 2.

Чл. 8. Изпълнителният директор на ИА "АА" не може да отказва издаване на документа по чл. 6, ал. 1 на основания, свързани със страничната защита, ако превозното средство отговаря на изискванията на тази наредба.

Чл. 9. Отказът да се издаде сертификат по чл. 6, ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Закона за административното производство.

Чл. 10.
(1) Производителят писмено информира изпълнителния директор на ИА "АА" за всички изменения на компоненти или характеристики, отнасящи се до страничната защита.
(2) В случаите по ал. 1 изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи извършването на нови изпитвания на изменения тип. За новите изпитвания се съставя нов протокол.
(3) Когато с изпитванията по ал. 2 се установи, че изискванията на наредбата не са спазени, не се издава сертификат за изменение на типа.
(4) В случаи на изменение на одобрения тип се прилагат разпоредбите на глава четвърта, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Глава трета
ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ И УСЛОВИЯ НА ИЗПИТВАНИЯТА

Раздел I
Технически изисквания

Чл. 11.
(1) Всички напълно комплектовани превозни средства от категория N2, N3, O3 и O4 трябва да са конструирани и/или оборудвани така, че да предлагат ефикасна защита на незащитените участници в движението (пешеходци, колоездачи, мотоциклетисти) срещу риска от падане под страничната част на превозното средство или от попадане под колелата.
(2) Алинея 1 не изключва предвиждането на допълнителни изисквания по отношение на компонентите на превозните средства, монтирани пред предните и зад задните колела.

Чл. 12. Ако страничната защита на превозните средства от категории N2, N3, O3 и O4 е в съответствие с разпоредбите на чл. 13-18 и техническите изисквания, посочени в приложение № 2, се счита, че съответното ПС отговаря на изискването по чл. 11, ал. 1.

Чл. 13.
(1) Страничната защита на ремарке с променлива база (разтегаемо), когато то е в неудължено състояние, трябва да отговаря на изисквания от приложение № 2, т. 1.
(2) Страничната защита на ремаркето с променлива база, когато е в удължено състояние, трябва да отговаря на изискванията на т. 1.6, 1.7 и 1.8 и на изискванията на т.1.4 или 1.5 от приложение № 2, като при удължаването на ремаркето не трябва да се получават отвори по дължината на страничната защита.

Чл. 14. Цистерните трябва да притежават странична защита, която да отговаря на изискванията на приложение № 2, т. 1. При специфични експлоатационни условия се допускат отклонения от тези изисквания.

Чл. 15. За превозно средство с удължаема носеща конструкция, с оглед осигуряване на стабилност при товарене, разтоварване или други дейности, за които е проектирано превозното средство, се допуска наличие на допълнителни отвори по дължината на страничната защита, необходима за удължаването на носещата конструкция.

Чл. 16. За ПС, притежаващо приспособления за комбинирани превози (ро-ро), се допуска наличие на отвори по дължината на страничната защита за преминаване и опъване на фиксиращите въжета.

Чл. 17. За заместващи страничната защита се считат странични повърхности на ПС, които са проектирани и/или конструирани така, че отговарят по форма и характеристики на изискванията на приложение № 2, т. 1

Раздел II
Условия на изпитвания

Чл. 18. При изпитване за съответствие с техническите изисквания по раздел I и приложение № 2 ПС трябва:
1. да бъде разположено на хоризонтална и равна повърхност;
2. управляемите колела да са успоредни на надлъжната ос;
3. да бъде ненатоварено;
4. товарната повърхност (подът на каросерията) на полуремаркетата, закрепена върху носещата им конструкция (рамата), да бъде хоризонтална.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Превозно средство" е всяко ново моторно превозно средство от категория N2 и N3 и неговите ремаркета от категория O3 и O4 съгласно чл. 149, ал. 1, т. 3, букви "б" и "в" и т. 5, букви "в" и "г" от Закона за движение по пътищата, предназначено за движение по пътищата, със или без каросерия, и с максимална конструктивна скорост не по-малка от 25 km/h, с изключение на МПС, движещи се по релси, трактори за селското и горското стопанство, както и всяка самоходна машина.
2. "Тип на ПС по отношение на страничната защита" са превозни средства, които не се различават по следните основни характеристики: широчина на задния мост, конфигурация, размери, вид и материали на каросерията и шасито, и характеристики на окачването на превозното средство, дотолкова, доколкото те влияят на изискванията, посочени в приложение № 2, т. 1.
3. "Маса в ненатоварено състояние" е масата на празно и ненатоварено превозно средство в готовност за движение, към което е включена масата на горивото, охлаждащата течност, смазочните материали и резервната гума, ако са поставени като стандартно оборудване от производителя на превозното средство.
4. "Цистерна" е превозно средство, предназначено за превоз на течности в затворен резервоар, закрепен неподвижно към превозното средство и снабден с устройства, маркучи или тръбни накрайници за натоварване и разтоварване.
5. "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на ПС, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване типа и осигурява съответствието на произведените ПС, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на ПС, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител-местно лице, който е регистриран по Търговския закон, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. Наредбата се издава на основание чл. 138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.

§ 3. Наредбата влиза в сила от 31 декември 2005 г.

Приложение № 1
към
чл. 6, ал. 2

Образец
максимален формат А4 (210 x 297 mm)

Сертификат за одобряване типа на превозно средство по отношение на страничната защита
в съответствие с Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета

Печат на ИА "АА"
Номер на одобряването на типа: .....................
Изменение (разширение) на одобряването на типа: .....................
1.Марка или наименование на превозното средство: .....................
2. Тип на превозното средство и категория, съгласно чл. 149 от Закона за движението по пътищатаi: .....................
3.Наименование и адрес на производителя: .....................
4.Наименование и адрес на упълномощения представител на производителя (ако има такъв) .....................
5.Характеристики на компоненитите, осигуряващи страничната защита: .....................
6.Предоставено превозно средство за одобряване типа на: .....................
7.Техническа служба, провела изпитванията за одобряване на типа: .....................
8.Дата на протокола от изпитванията, издаден от техническата служба: .....................
9.Номер на протокола от изпитванията, издаден от техническата служба: .....................
10.Основание(-я) за изменението на одобряване на типа: .....................
11.Одобряване на типа /изменение на одобряване на типа/ отнемане на одобряване на типа1 по отношение на страничната защита: .....................
12.Място: .....................
13.Дата: .....................
14.Подпис: .....................
15.Прилага се номерът на техническото досие, представено на ИА "АА", което може да се получи при поискване. .....................
16.Забележки (ако има): .....................

i Класифицирано съгласно определенията, посочени в чл. 149 от Закона за движението по пътищата и част А на приложение № 1 от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
1 Ненужното се задрасква. Приложение № 2
към чл. 12Технически изисквания към страничната защита1. Технически изисквания към страничната защита, осигурявана от специални устройства.
1.1. Ограничения по отношение на габаритните размери на превозното средство.
1.1.1. Страничната защита не трябва да увеличава габаритната широчина на превозното средство и основната част от външната му повърхност не трябва да е разположена на повече от 120 mm навътре от най-външната равнина (максималната широчина) на превозното средство.
1.1.2. За някои превозни средства предният край на страничната защита може да бъде ориентиран навътре в съответствие с указаното в т. 1.4.2 и 1.4.3.
1.1.3. Задният край на страничната защита не трябва да е разположен на повече от 30 mm навътре от най-външната част на задните гуми (без да се взима предвид издуването им в непосредствена близост до пътя) и в протежение най-малко на 250 mm от неговия край.
1.2. Външната повърхност на страничната защита трябва да бъде гладка или хоризонтално гофрирана по възможност по цялата му дължина.
1.2.1. Ако страничната защита се състои от отделни части, се допуска: а) припокриване на съседни части, ако краят на припокриващата част е обърнат назад или надолу;
б) наличие на надлъжно разстояние не по-голямо от 25 mm между отделните части, ако задната част не се издава пред предната.
1.2.2. Над повърхността на страничната защита не трябва да се подават сферични глави на болтове, нитове или на други монтажни части на разстояние, по-голямо от 10 mm. Всички подаващи се над повърхността на страничната защита монтажни елементи трябва да бъдат гладки и заоблени.
1.2.3. Всички външни ръбове и ъгли по повърхността на страничната защита трябва да бъдат заоблени с радиус не по-малък от 2,5 mm (изпитани съгласно наредба по чл.138, ал. 4 ЗДвП).
1.3. Страничната защита може да бъде конструирана като непрекъсната гладка повърхност от една или повече хоризонтални надлъжни греди или от комбинация от плоскост и надлъжни греди.
1.3.1. Комбинациите от плоскости и надлъжни греди трябва да осигуряват непрекъсната странична защита при спазване на условията по т. 1.2.
1.3.2. Разстоянието между използваните надлъжни греди трябва да бъде не по-голямо от 300 mm.
1.3.3. Височината на всяка от използваните надлъжни греди трябва да бъде:
а) не по-малка от 50 mm за превозни средства от категории N2 и О3;
б) не по-малка от 100 mm за превозни средства от категории N3 и О4; в този случай надлъжните греди трябва да са плоски.
1.4. По отношение на предния край на страничната защита се спазват следните изисквания:
1.4.1. Местоположение:
1.4.1.1. за моторно превозно средство предният край на страничната защита трябва да бъде разположен на разстояние не по-голямо от 300 mm зад вертикалната напречна равнина, допирателна до най-задната част от гумата на колелото, разположено непосредствено пред страничната защита;
1.4.1.2. за ремарке с теглич предният край на страничната защита трябва да бъде разположен на разстояние не по-голямо от 500 mm зад равнината, указана в т. 1.4.1.1;
1.4.1.3. за полуремарке предният край на страничната защита трябва да бъде разположен на разстояние не по-голямо от 250 mm зад напречната равнина на медианата от носещите конструкции, ако има монтирани такива; разстоянието между предния край на страничната защита и напречната равнина, минаваща през оста на централния болт при неговото най-задно положение, не трябва да бъде по-голямо от 2,7 m.
1.4.2. Когато предният край на страничната защита е разположен в друго открито място, той трябва да има непрекъснат вертикален компонент, който да продължава по цялата височина на страничната защита и да има следните конструктивни характеристики:
1.4.2.1. за превозни средства от категории N2 и О3-външната и предната стена на вертикалния компонент да се разполагат назад на не по-малко от 50 mm и да бъдат огънати навътре на 100 mm;
1.4.2.2. за превозни средства от категории N3 и О4-външната и предната стена на вертикалния елемент да се разполагат назад на не по-малко от 100 mm и да бъдат огънати навътре на 100 mm;
1.4.3. За моторно превозно средство, при което размерът 300 mm, определен в т. 1.4.1.1, попада в кабината, страничната защита трябва да бъде конструирана така, че да достига стените на кабината, като при необходимост се допуска да бъде огънат под ъгъл не по-голям от 45 °. В случая на кабини с окачване или накланящи се кабини се допуска разстояние до 100 mm между предния край на страничната защита и командното табло на кабината, като не се прилагат разпоредбите на ал. 1.4.2.2.
1.4.4. За моторно превозно средство, при което размерът 300 mm, определен в т. 1.4.1.1, попада зад кабината, а страничната защита е удължена напред по решение на производителя, както е показано в т. 1.4.3, трябва да се спазват разпоредбите на т. 1.4.3.
1.5. По отношение на задния край на страничната защита се спазват следните изисквания:
1.5.1. задният край на страничната защита да бъде разположен на разстояние не по-голямо от 300 mm пред вертикалната напречна равнина, допирателна до предната част от гумата на колелото, разположено непосредствено зад предпазителя;
1.5.2. за задния край на страничната защита не се изисква наличие на вертикален елемент.
1.6. Разстоянието между която и да е от точките от долния край на страничната защита и земята трябва да бъде не по-голямо от 550 mm.
1.7. Горният край на страничната защита трябва да бъде на разстояние не по-голямо от 350 mm под частта от конструкцията на моторното превозно средство, пресичаща или допираща се до вертикалната равнина, допирателна до външната повърхност на гумите (без да се взима предвид издуването им в непосредствена близост до пътя), с изключение на следните случаи:
1.7.1. когато вертикалната равнина по т. 1.7 не пресича конструкцията на превозното средство, горният край на страничната защита трябва да бъде или на нивото на платформата, носеща товара, или на разстояние 950 mm от повърхността на пътя (избира се по-малкото от двете разстояния);
1.7.2. когато вертикалната равнина по т. 1.7 пресича конструкцията на превозното средство на височина, по-голяма от 1,3 m над земята, горният край на страничната защита трябва да бъде на разстояние не по-малко от 950 mm от повърхността на пътя.
1.7.3. Горният край на страничната защита за превозно средство, което е проектирано и конструирано (а не само приспособено) за превоз на контейнери или е със сменяема каросерия, трябва да бъде в съответствие с изискванията по т. 1.7.1 и 1.7.2, като контейнерът или каросерията се считат като част от превозното средство.
1.8. Страничните защити трябва да бъдат достатъчно недеформируеми и надеждно закрепени така, че да не се разхлабват вследствие на вибрациите при нормална експлоатация на превозното средство и (с изключение на частите, изброени в т. 1.10) да бъдат изработени от метал или друг подходящ материал. 1.9. Страничната защита трябва да издържа на въздействието на хоризонтална статична сила от 1 kN, приложена перпендикулярно във всяка част от центъра на външната му повърхност чрез бутало с кръгла и гладка повърхност и с диаметър 220 ± 10 mm. Допустимото огъване е не по-голямо от 30 mm за крайната задна част от 250 mm на страничната защита и не по-голямо от 150 mm за останалата част от страничната защита.
1.9.1. Съответствието с изискванията по т. 1.9 може да се провери чрез изчисления.
1.10. Допуска се неподвижно закрепените към превозното средство компоненти, като акумулаторни батерии, резервоари за сгъстен въздух, резервоари за гориво, светлини, светлоотразители, резервни колела и кутии за инструменти, да бъдат вградени в страничната защита, при условие че отговарят на изискванията на тази наредба по отношение на размерите. По отношение на разстоянията между тези компоненти и страничната защита се прилагат разпоредбите на т. 1.2.
1.11. Към страничната защита не трябва да се прикрепват компоненти и възли от спирачната уредба, тръбопроводи за въздух и течности.

Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив