Наредба № 68 от 26 август 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства от категория М1 по отношение на масите и размерите

МТС

Държавен вестник брой: 61

Година: 2006

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 13.09.2006

Глава първа
ОБЩА РАЗПОРЕДБА

ЕО ОДОБРЯВАНЕ НА ТИПА
(Изм. на загл., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. условията и редът за:
а) одобряване типа на нови моторни превозни средства (ПС) от категория М1 по отношение на масите и размерите;
б) удостоверяване на съответствието с одобрения тип ПС от категория М1 по отношение на масите и размерите;
2. изискванията към габаритните размери, масите и натоварванията на осите на ПС от категория М1.

Глава втора
ОДОБРЯВАНЕ НА ТИПА

Раздел I
Заявление за одобряване на типа

Чл. 2. Одобряване типа на ПС от категория М1 по отношение на масите и размерите се извършва по реда на глава втора, раздел II или III от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване на типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (ДВ бр. 59 от 2003 г.).

Чл. 3. За одобряване типа на ПС от категория М1 по отношение на масите и размерите производителят подава заявление до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА") в съответствие с чл.3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 4.
(1) (Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г.) Към заявлението по чл. 3 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно приложение № 1 с приложено към него съдържание. Снимките, ако има такива, показват превозното средство от категория М1 с ясно различими подробности. Приложените чертежи се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4.
(2) Към заявлението по чл.3 производителят прилага и:
1. ръководство за употреба; 2. протокол за проведени изпитвания от техническа служба;
3. документ за платена държавна такса.
(3) (Нова, ДВ, бр. 61 от 2006 г.) За системите, компонентите или отделните технически възли с електронно управление към попълнения списък с данни се прилага информация за неговото действие.

Раздел II
Одобряване типа на превозно средство от категория М1

Чл. 5. Производителят предоставя ПС, представително за типа, за който е подадено заявление за одобряване, на техническата служба, провеждаща изпитванията за одобряване на типа.
Чл. 5. (Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Производителят предоставя ПС, представително за типа, за който е подадено заявление за одобряване, на техническата служба, провеждаща изпитванията за ЕО одобряване на типа.

Чл. 6.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" одобрява типа на ПС от категория М1 по отношение на масите и размерите с подадено заявление по реда на чл.3 и 4, когато ПС:
1. съответства на информацията по списъка с данни съгласно приложение № 1;
2. отговаря на изискванията на глава трета.

Чл. 7. При одобряване типа се прилагат разпоредбите на чл.8 и 9 от Наредба № 60 за одобряване на типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 8. При одобряване на типа изпълнителният директор на ИА "АА":
1. проверява съответствието с изискванията на глава трета;
2. проверява информацията от протокола за проведени изпитвания от техническа служба;
3. проверява и номерира документите в техническото досие.
Чл. 8. (Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) При ЕО одобряване на типа изпълнителният директор на ИА "АА":

Чл. 9.
(1) В срок един месец от извършване на процедурата по одобряване на типа изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване на типа.
(1) (Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) В срок един месец от извършване на процедурата по ЕО одобряване на типа изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за ЕО одобряване на типа.


(2) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец, посочен в приложение № 2.
(2) (Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) ЕО сертификатът по ал. 1 се издава по образец, посочен в приложение № 2.

Чл. 10.
(1) (Доп., ДВ, бр. 61 от 2006 г.) За всеки одобрен тип ПС от категория М1 се издава номер на одобряването при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно част 1 на приложение № 5 на Наредба № 60 за одобряване на типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като:
1. в секция 2 се записва "92/21";
2. в секция 3 се записва "95/48".(2) За различните типове превозни средства се издават различни номера.

Чл. 11. Изпълнителният директор на ИА "АА" отказва издаване на сертификат за одобряване типа на ПС от категория М1 по отношение на масите и размерите, когато:
1. превозното средство от категория М1 не е произведено в съответствие с изискванията на глава трета;
2. може да създаде сериозен риск за безопасността на движението по пътищата.
Чл. 11. (Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" отказва издаване на ЕО сертификат за одобряване типа на ПС от категория М1 по отношение на масите и размерите, когато:
1. превозното средство от категория М
1 не е произведено в съответствие с изискванията на глава трета;
2. може да създаде сериозен риск за безопасността на движението по пътищата.

Чл. 12. Изпълнителният директор на ИА "АА" отнема сертификата за одобряване типа на ПС от категория М1 по отношение на масите и размерите при условията на чл.38 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, когато съответствието с одобрения тип не бъде възстановено.
Чл. 12. (Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" отнема ЕО сертификата за одобряване типа на ПС от категория М1 по отношение на масите и размерите при условията на чл. 38 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, когато съответствието с одобрения тип не бъде възстановено.

Чл. 13. При изменения на одобрен тип ПС от категория М1 по отношение на масите и размерите производителят подава заявление за одобряване на изменения тип до изпълнителния директор на ИА "АА".

Чл. 14. В случаите на изменения на одобрен тип ПС от категория М1 по отношение на масите и размерите се прилагат разпоредбите на чл.21 и 22 на Наредба № 60 за одобряване на типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 15. Изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване типа на МПС от категория М1 по отношение на масите и размерите при изменение на одобрения тип по реда на чл. 42 от Наредба № 60 за одобряване на типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Раздел III
Съответствие с одобрения тип

Чл. 16. Мерките за осигуряване съответствието на продукцията се предприемат в съответствие с разпоредбите на глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване на типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 17.
(1) Производителят е длъжен да удостовери пред изпълнителния директор на ИА "АА" наличието на задоволителни мерки и процедури за осигуряване на ефективен контрол на съответствието на произведените превозни средства от категория М1 по отношение на масите и размерите.
(2) Удостоверяването на съответствието се извършва по реда на глава шеста от Наредба № 60 за одобряване на типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 18.
(1) Превозно срество от категория М1 не съответства на одобрения тип, когато има изменения на одобрения тип, описан в сертификата за одобряване на типа, и/или изменения в техническото досие и тези изменения не са одобрени по реда на чл.13 и 14.
(1) (Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Превозно срество от категория М1 не съответства на одобрения тип, когато има изменения на одобрения тип, описан в ЕО сертификата за ЕО одобряване на типа, и/или изменения в техническото досие и тези изменения не са одобрени по реда на чл. 13 и 14.
(2) При несъответствие с одобрения тип изпълнителният директор на ИА "АА" прилага процедурата по глава четвърта, раздел III от Наредба № 60 за одобряване на типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Глава трета
ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ГАБАРИТНИТЕ РАЗМЕРИ, МАСИТЕ И НАТОВАРВАНИЯТА НА ОСИТЕ НА ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ОТ КАТЕГОРИЯ М1

Чл. 19. Габаритните размери на ПС от категория М1 не трябва да бъдат по-големи:
1. за дължина - от 12 000 mm;
2. за широчина - от 2500 mm;
3. за височина - от 4000 mm.

Чл. 20.
(1) Сумата от технически допустимите максимални натоварвания на осите не трябва да бъде по-малка от технически допустимата максимална маса с товар на ПС от категория М1.
(2) Технически допустимата максимална маса на ПС от категория М1 не трябва да бъде по-малка от масата на превозното средство в готовност за движение заедно с масата на стандартния товар.
(3) Когато ПС от категория М1 е натоварено до технически допустимата максимална маса, натоварването на всяка ос не трябва да бъде по-голямо от технически допустимото максимално натоварване на същата ос.
(4) Когато ПС от категория М1 и неговата задна ос са натоварени до технически допустимата максимална маса, носената от предната ос маса не трябва да бъде по-малка от 30 % от технически допустимата максимална маса на ПС от категория М1.

Чл. 21.
(1) Проверката на масите и натоварванията на осите на ПС от категория М1 се извършва по реда, определен в приложение № 3.
(2) При проверка за съответствие с изискванията на чл.20, ал. 3 масите на пътниците, багажа и на товара над стандартния товар трябва да бъдат разпределени по начина, посочен в приложение № 3.
(3) Когато дадено ПС от категория М1 е оборудвано с подвижни седалки, се извършва проверка за съответствие с изискването при максимален брой монтирани седалки.

Чл. 22.
(1) Превозно средство от категория М1, което е предназначено да тегли ремарке, освен проверките за съответствие с изискванията на чл.20, ал. 3 и проверките по чл.21 подлежи на проверка и при:
1. включване на максималната маса на прикачното устройство;
2. включване на максималната маса на прикачното устройство и масата на максималното статично вертикално натоварване в теглича;
(2) За целите на проверката по ал. 1, т. 2:
1. технически допустимото максимално натоварване на задната (-ите) ос (-и) не трябва да бъде надвишено с повече от 15 %;
2. технически допустимата максимална маса с товар на превозното средство не трябва да бъде надвишена с повече от 10 % или със 100 kg; от посочените две стойности се взема по-малката, отнасяща се само за тази конкретна употреба, при условие че работната скорост е ограничена на 100 km/h или по-ниска скорост.

Чл. 23. Надвишеното натоварване на задната(-ите) ос(-и) и маса по чл.22, ал. 2 не се взема предвид при издаване на сертификат за одобряване типа, освен ако това не се предвижда в друг нормативен акт.
Чл. 23. (Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Надвишеното натоварване на задната(-ите) ос(-и) и маса по чл. 22, ал. 2 не се взема предвид при издаване на ЕО сертификат за одобряване типа, освен ако това не се предвижда в друг нормативен акт.

Чл. 24.
(1) Всяко ПС от категория М1, произведено в съответствие с одобрения тип, трябва да има ръководство за употреба.
(2) Производителят посочва в ръководството по ал. 1 следната информация:
1. (доп., ДВ, бр. 61 от 2006 г.) ограниченията за скоростта съгласно чл. 22, ал. 2, т. 2 или други работни условия;
2. теглената маса;
3. допустимото максимално статично вертикално натоварване върху прикачното устройство;
4. местата за монтиране на прикачното устройство на превозното средство;
5. максимално допустимия надвес на прикачното устройство.

Чл. 25.
(1) Когато ПС от категория М1 е оборудвано с прикачно устройство от производителя, то носи означение за допустимото максимално статично вертикално натоварване в теглича.
(2) Означението по ал. 1 се поставя върху прикачното устройство или върху превозното средство от категория М1, но в близост до прикачното устройство.

Чл. 26.
(1) Технически допустимата максимална теглена маса се посочва от производителя.
(2) Допустимата максимална теглена маса на ПС от категория М1, което е предназначено да тегли ремарке, оборудвано с работна спирачна уредба, е по-малката от:
1. технически допустимата максимална теглена маса на основата на конструкцията на превозното средство и/или якостта на механичното прикачно устройство;
2. технически допустимата максимална маса на теглещото моторно превозно средство или 1,5 пъти тази маса за ПС с повишена проходимост.
(3) При изчисляване на теглената маса не се взема под внимание надвишената технически допустима максимална маса на превозното средство, посочена в чл.22, ал. 2, т. 1 и 2.
(4) Технически допустимата максимална маса на ремаркето по ал. 2 не трябва да бъде по-голяма от 3500 kg.
(5) Допустимата теглена маса от ПС от категория М1, което е предназначено да тегли ремарке без спирачна уредба, е по-малката от:
1. технически допустимата максимална теглена маса;
2. половината от масата на теглещото ПС от категория М1 в готовност за движение.
(6) Технически допустимата максимална маса на ремаркето по ал. 5 не може да бъде по-голяма от 750 kg.

Чл. 27.
(1) Технически допустимото статично вертикално натоварване върху прикачното устройство се посочва от производителя.
(2) Технически допустимото статично вертикално натоварване върху прикачното устройство не може да бъде по-малко от 4 % от допустимата максимална теглена маса или не по-малко от 25 kg.

Чл. 28.
(1) Превозно средство от категория М1, което тегли ремарке, трябва да може да задвижи пет пъти състав от превозни средства по наклон нагоре минимум 12 % в рамките на 5 минути.
(2) Съставът от превозни средства по ал. 1 трябва да бъде натоварен до максималната маса.

Чл. 29. Максималният брой места за сядане на пътници, посочен от производителя, не зависи от това, дали превозното средство тегли ремарке или не.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Превозно средство от категория М1" е всяко ново моторно превозно средство от категория М1 съгласно чл.149, ал. 1, т. 2, буква "а" от Закона за движението по пътищата, предназначено за използване на пътя, притежаващо четири колела и максимална конструктивна скорост не по-малка от 25 km/h.
2. "Маса на стандартния товар" e маса 75 kg, умножена по броя на местата за сядане за пътниците (вкл. сгъваемите седалки), които са посочени от производителя.
3. "Маса на превозното средство в готовност за движение" е масата на превозното средство заедно с каросерията, включващо охлаждащи течности, масла, гориво, резервна гума, инструментите и водача.
4. "Маса на товара" e разликата между технически допустимата максимална маса с товар и масата в готовност за движение, увеличена с масата на стандартния товар. Масата на товара може да включва масата на незадължително оборудване, като шибидах, климатична инсталация, прикачно устройство.
5. "Маса на прикачно устройство" e масата на прикачното устройство и на крепежните елементи за неговото монтиране, определени от производителя на превозното средство.
6. "Максимално статично вертикално натоварване в теглича" на превозното средство e технически допустимото вертикално натоварване, което се предава при неподвижно превозно средство от теглича на ремаркето към прикачното устройство на превозното средство и което действа през центъра на прикачното устройство. Това натоварване се определя от производителя. 7. "Теглена маса" e масата на тегленото ремарке без вертикалното натоварване в теглича на теглещото превозно средство.
8. "Сгъваема (окачена) седалка" e спомагателна седалка, предназначена за инцидентна употреба и която обикновено стои прибрана, за да не пречи.
9. "Превозно средство с повишена проходимост" e МПС от категория М1 с повишена проходимост съгласно чл.149, ал. 1, т. 6 от Закона за движението по пътищата.
10. "ПС със специално предназначение" са превозни средства по т. 5, част А на приложение № 1 от Наредба № 60 за одобряване на типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
11. "Ръководство за употреба" е подробна инструкция от производителя за използване на ПС от категория М1.
12. "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на ПС, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване типа и осигурява съответствието на произведените ПС, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на ПС, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - местно лице, който е регистриран по Търговския закон, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.
12. (Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на ПС, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване типа и осигурява съответствието на произведените ПС, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на ПС, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на ЕО одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - лице, установено в ЕС, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. (Доп., ДВ, бр. 61 от 2006 г.) Наредбата се издава на основание чл. 138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата и въвежда разпоредбите на Директива 92/21/ЕИО, последно изменена с Директива 94/48/ЕО.

§ 3. Наредбата влиза в сила от 1 юни 2004 г.

Приложение № 1
към чл.4, ал.1
(Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Списък с данни (1) № ..........
за целите на ЕО одобряване на типа превозно средство от категория М1 по отношение на масите и размерите съгласно Наредба № 68 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства от категория М1 по отношение на масите и размерите (Директива 92/21/ЕИО, последно изменена с Директива 95/48/ЕО) и съгласно приложение № 2 на Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (Приложение I на Директива 70/156/ЕИО)

Тази информация се попълва в три екземпляра и включва приложения към нея, когато се изисква. Приложените схеми и чертежи се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, когато има такива, показват съответните части с достатъчно ясни и различими подробности.

За системите, компонентите или отделните технически възли с електронно управление към попълнения списък с данни се прилага информация и за неговото действие.
(Изм. на загл., ДВ, бр. 61 от 2006 г.)

0. Обща информация
0.1. Марка (търговско наименование на производителя): .................
0.2. Тип и общо търговско описание: .................
0.3. Начини за идентификация на типа, ако се маркира на превозното средство (b): .................
0.3.1. Местоположение на тази маркировка: .................
0.4. Категория на превозното средство (с): .................
0.5. Наименование и адрес на производителя: .................
0.6. Местоположение и начин на закрепване на табелите, изисквани по закон, и местоположение на идентификационния номер на превозното средство: .................
0.6.1. На шасито: .................
0.6.2. На каросерията: .................
0.8. Адрес(-и) на монтажния(-те) завод (-и): .................
1. Общи конструктивни характеристики на превозното средство .................
1.1. Снимки и/или чертежи на представително превозно средство (образец): .................
1.2. Схема с всички размери на цялото превозно средство: .................
1.3. Брой на осите и колелата: .................
1.3.2. Брой и местоположение на управляваните оси: .................
1.3.3. Задвижващи оси (брой, местоположение, свързване помежду им): .................
1.6. Местоположение и разположение на двигателя: .................
2. Маси и размери (e) (в kg и mm) (препратка към чертеж, където е приложимо): .................
2.1. База/бази (при пълно натоварване) (f): .................
2.3. Колеи и широчини на осите .................
2.3.1. Колея на всяка управляема ос (i): .................
2.3.2. Колея на всички останали оси (i): .................
2.4. Външни размери на превозното средство (извънгабаритни): .................
2.4.1. За шаси без каросерия .................
2.4.1.1. Дължина (j): .................
2.4.1.2. Широчина (k): .................
2.4.1.2.1. Максимална допустима широчина: .................
2.4.1.3. Височина (в готовност за движение) (1) (при окачване, регулиращо височината, да се посочи нормалното положение при движение): .................
2.4.1.4. Преден надвес (m): .................
2.4.1.5. Заден надвес (n): .................
2.4.1.5.2. Максимално допустим надвес на теглича (nd): .................
2.4.1.6. Просвет съгласно т. 4.5. А на приложение № 1 на Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (т. 4.5 на Раздел А на Приложение II на Директива 70/156/ЕИО): .................
2.4.1.6.1. Между осите: .................
2.4.2. За шаси с каросерия .................
2.4.2.1. Дължина (j): .................
2.4.2.2. Широчина (k): .................
2.4.2.3. Височина (в готовност за движение) (1) (при окачване, регулиращо височината, да се посочи нормалното положение при движение): .................
2.4.2.4. Преден надвес (m): .................
2.4.2.5. Заден надвес (n): .................
2.4.2.5.2. Максимално допустим надвес на теглича (nd): .................
2.4.2.6. Просвет съгласно т. 4.5. А на приложение № 1 на Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (т. 4.5 на Раздел А на Приложение II на Директива 70/156/ЕИО): .................
2.4.2.6.1. Между осите: .................
2.6. Маса на превозното средство с каросерията и в случай на теглещо превозно средство от категория, различна от М1, с теглително-прикачно устройство, ако е монтирано от производителя, при движение, или масата на шаси или шаси с кабина, без каросерия и/или теглително-прикачно устройство, ако производителят не монтира каросерия и/или теглително-прикачно устройство (включително течности, инструменти, резервно колело - ако има, и водач, а за градски и туристически автобуси - и служебно лице, ако има седалка за него в превозното средство) (о) (максимум и минимум за всеки вариант): .................
2.6.1. Разпределение на тази маса между осите и в случай на полуремарке или ремарке с централна ос, натоварване на теглича (максимум и минимум за всеки вариант): .................
2.8. Технически допустимата максимална маса с товар, посочена от производителя (y): .................
2.8.1. Разпределение на тази маса между осите и в случай на полуремарке или ремарке с централна ос, натоварване на теглича (максимум и минимум за всеки вариант): .................
2.9. Технически допустимо максимално натоварване на всяка ос/група оси, а при полуремарке или ремарке с централно разположена ос, натоварването в теглича, както е посочено от производителя: .................
2.11. Технически допустима максимална теглена маса на моторно превозно средство в случай на: .................
2.11.1. Ремарке с теглич: .................
2.11.3. Ремарке с централна ос: .................
2.11.4. Технически допустима максимална маса на състава: .................
2.11.6. Максимална маса на ремарке без спирачки: .................
2.12. Технически максимално допустимо статично вертикално натоварване на прикачното устройство: .................
9. Каросерия .................
9.10.3. Седалки: .................
9.10.3.1. Брой: .................
9.17. Табели, изисквани по закон .................
9.17.1. Снимки и/или чертежи на местоположението на табелите, изисквани по закон, и надписите и идентификационен номер на превозното средство (VIN): .................
9.17.2. Снимки и/или чертежи на нормативно задължителната част на табелите и надписите (пример с посочване на размери): .................
11. Прикачване между теглещо превозно средство и ремаркета и полуремаркета .................
11.1. Клас и тип на прикачното устройство(-а), монтирано или с възможност за монтиране: .................
11.4. Инструкции за закрепване на прикачното устройство към превозното средство и снимки или чертежи на точките на закрепване към превозното средство, както е посочено от производителя; допълнителна информация, ако използването на прикачното устройство е ограничено до определени варианти или версии на типа превозно средство: .................
11.5. Информация за закрепването на специални скоби или монтажни плочи: .................

Допълнителна информация за превозни средства с повишена проходимост

2.4.1. За шаси без каросерия .................
2.4.1.4.1. Преден ъгъл на проходимост (na): .....градуса
2.4.1.5.1. Заден ъгъл на проходимост (nb): .....градуса
2.4.1.6. Просвет съгласно т. 4.5. А на приложение № 1 на Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (т. 4.5 на Раздел А на Приложение II на Директива 70/156/ЕИО): .................
2.4.1.6.2. Под предната ос(и): .................
2.4.1.6.3. Под задната ос(и): .................
2.4.1.7. Ъгъл на надлъжна проходимост (nс): .....градуса
2.4.2. За шаси с каросерия .................
2.4.2.4.1. Преден ъгъл на проходимост (na): .....градуса
2.4.2.5.1. Заден ъгъл на проходимост (nb): .....градуса
2.4.2.6. Просвет съгласно т. 4.5. А на приложение № 1 на Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (т. 4.5 на Раздел А на Приложение II на Директива 70/156/ЕИО): .................
2.4.2.6.2. Под предната ос(и): .................
2.4.2.6.3. Под задната ос(и): .................
2.4.2.7. Ъгъл на надлъжна проходимост (nс): .....градуса
2.15. Способност за потегляне по наклон (самостоятелно превозно средство) : ............(%)
4.9. Блокиране на диференциала: да/не/по избор (1)

1 Номерацията и забележките в списъка с данни съответстват на използваните в приложение № 2 на Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (Приложение I на Директива 70/156/ЕИО, последно изменена и допълнена с Директива 2005/49/ЕО). Точките, които не се отнасят за целите на тази наредба, са премахнати.

Приложение № 2
към чл.9, ал.2
(Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

ОБРАЗЕЦ
максимален формат: А4 (210 x 297 mm)
ЕО сертификат за ЕО одобряване на типа


Печат на
ИА "АА"
Информация, отнасяща се до:
- ЕО одобряване на типа (1),
- Изменение на ЕО одобряването на типа (1),
- Отказ за ЕО одобряване на типа (1),
- Отнемане на ЕО одобряването на типа (1),
на тип превозно средство/компонент/отделен технически възел (1) съгласно Наредба № 68 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства от категория М1 по отношение на масите и размерите (Директива 92/21/ЕИО, последно изменена с Директива 95/48/ЕО)
Номер на ЕО одобряването на типа ..............
Основание за изменението ......................
Раздел I
0.1. Марка (търговско наименование на производителя): .................
0.2. Тип и общо търговско описание(-я): .................
0.3. Начин за идентификация на типа, ако се маркира на превозно средство/компонент/отделен технически възел (1) (2): .................
0.3.1. Местоположение на тази маркировка: .................
0.4. Категория на превозното средство (3): .................
0.5. Наименование и адрес на производителя: .................
0.7. В случай на компоненти и отделни технически възли, местоположение и начин на закрепване на ЕО маркировката за одобрение: .................
0.8. Адрес(-и) на на монтажния(-ите) завод(-и): .................
Раздел II
1. Допълнителна информация (където е приложимо): (съгласно допълнението) .................
2. Техническа служба, отговорна за провеждане на изпитванията: .................
3. Дата на протокола от изпитванията: .................
4. Номер на протокола от изпитванията: .................
5. Забележки (ако има): (съгласно допълнението) .................
6. Място: .................
7. Дата: .................
8. Подпис: .................
9. Прилага се номерът на техническото досие, представено на ИА "АА", което може да бъде получено при поискване.
Допълнение
към ЕО сертификата за ЕО одобряване на типа № ...
относно одобряване на типа на превозно средство по отношение на Наредба № 68 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства от категория М1 по отношение на масите и размерите (Директива 92/21/ЕИО, последно изменена с Директива 95/48/ЕО)
1. Допълнителна информация .................
1.1. Дължина: ..........(mm)
1.2. Широчина: ..........(mm)
1.3. Височина: ..........(mm)
1.4. Маса на превозното средство в готовност за движение: ...........(kg)
1.5. Технически допустима максимална маса: ...........(kg)
1.6. Технически допустимо максимално натоварване на ос:
1. Ос: ...........(kg)
2. Ос: ...........(kg)
3. Ос: ...........(kg)
1.7. Брой седалки за пътници (без седалката на водача): .................
1.7.1. Брой сгъваеми седалки, ако е приложимо: .................
1.8. Теглена маса:
1.8.1. Ремарке без работна спирачна уредба: ...........(kg)
1.8.2. Ремарке с работна спирачна уредба: ...........(kg)
1.8.3. Технически допустимо вертикално натоварване в теглича: ...........(kg)
1.8.4. Заден надвес на прикачното устройство: ..........(mm)
1.8.5. Снимки или чертежи на точките на монтиране на прикачното устройство на превозното средство: .................
5. Забележки:
____________ (1) Излишното се задрасква. (2)Ако начинът за идентификация на типа съдържа знаци, които не са подходящи за описване на превозното средство, компонента или отделния технически възел, такива знаци се представят в документацията чрез символа: "?" (например АВС??123??). (3)Както е определено в приложение № 1 част А на Наредба № 60 за одобряване типа на нови превозни средства и техните ремаркета (Приложение II А на Директива 70/156/ЕИО).

Приложение № 3
към чл.21, ал.1
(Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г.)

Ред за проверка на масите и натоварването на осите на превозни средства от категория М1

1. Масата на превозното средство се проверява в следните случаи: 1.1. За ненатоварено превозно средство в готовност за движение без водач. При моторни каравани се включва и масата, съответстваща на 90% от капацитета на резервоарите за съхраняване на прясна вода и газ. 1.2. За напълно натоварено превозно средство (при условията, посочени в чл. 20, 21, 22, 23 и чл. 24, ал. 2, т. 1), масата се определя чрез изчисление при спазване на следните условия : 1.2.1. седалката, ако притежава възможност за регулиране, се премества до най-задното посочено от производителя нормално положение за управление или сядане, като се взема под внимание само надлъжното регулиране на седалката, осигуряващо нормалното управление или сядане, и като се изключат всички положения, които могат да се използват за друго освен за нормално управление или сядане; когато има други възможности за регулиране на седалката (вертикално, под ъгъл, регулиране на облегалката и т.н.), положенията на регулиране да се посочат от производителя на превозното средство; при седалки със собствено окачване, те се заключват в посочените от производителя нормални положения за управление; 1.2.2. масите, които се вземат под внимание са следните: - 68 kg за всеки пътник (в т.ч. и водача); - 7 kg за багаж на всеки пътник (в т.ч. и водача); 1.2.3. масата за всеки пътник се прилага вертикално през точка, която се намира на 100 mm пред точката R(1) при надлъжно регулируемите седалки и 50 mm пред точката R при всички други седалки; масата на багажа на всеки пътник се представя с вертикална сила, която преминава през средата на проекцията в хоризонтална равнина на максималната полезна дължина на багажното отделение, разположено в средната надлъжна равнина на превозното средство; при превозни средства със специално предназначение масата на багажа се определя според съгласуваните с техническата служба спецификации на производителя; 1.2.4. всяка маса над стандартната маса се разпределя според съгласуваните с техническата служба спецификации на производителя, като се отчитат различните нива на оборудване и неговата маса и местоположение; 1.2.5. (изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г.) при къмпинг-автомобил масата на товара трябва да бъде най-малко равна на (10 kg x N) + (10 kg x L), където "L" е общата дължина на къмпинг-автомобила, а "N" - броят на пътниците с водача, посочени от производителя. Масата на претоварване във всички багажни отделения се разпределя според съгласуваните с техническата служба указания на производителя. 1.3. Посочените маси и натоварвания на осите се определят по следната таблица:

Състояния на превозното средство
Маси и натоварвания на осите (а) (б) (в) (г) (д )
празно (измерено) напълно натоварено (1) (изчислено) напълно натоварено с натоварване върху прикачното устройство (изчислено) максимално допустимо натоварване на ос максимално допустимо натоварване на ос с натоварване върху прикачното устройство
Предна ос
Задна ос
Общо измерено/
изчислено Посочено
от производителя
(1) Включително масата на прикачното устройство, ако превозното средство е предназначено да тегли ремарке.
2. (Изм., ДВ, бр. 61 от 2006 г.) Резултати от проверката (Ако в точки 2.8 и 2.9 от списъка с данни са дадени повече от една стойност, трябва да се проверят резултатите за всяка стойност.) Резултатите се приемат от ИА "АА", ако: - масите и натоварванията на осите на превозно средство без товар (колона (а)) съответстват на посочените от производителя с толеранс от ± 5%; (в този случай за изчисляване на масите в колони (б) и (в) се приема стойността на посочената от производителя маса); - проверените съгласно посочените в колони (б) и (в) условия маси и натоварвания на осите са не по-големи от посочените от производителя максимално допустими маси; - изпълнени са изискванията на чл. 20, ал. 4; - посочените от производителя маси и натоварвания на осите са съвместими с посочените за превозното средство типове натоварване, като се вземат под внимание всички посочени ограничения на скоростта за теглещото превозно средство съгласно т. 7.3 от приложение № 16 на Наредба № 74 от 2003 г. за одобряване типа на гуми, одобряване типа на гуми по отношение нивото на шума при контакт с пътя и одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета по отношение монтирането на гумите (Директива 92/23/ЕИО). (1) Точката R, която е "базова точка за седалката", е точката, определена от производителя, която съответства на най-задното нормално положение на всяка седалка, предвидено от производителя на превозното средство; тя има координати, определени по отношение на структурата на разглежданото превозно средство, и възпроизвежда положението на оста на въртене на човешкото тяло спрямо бедрата.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив