Наредба № 70 от 26 август 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение на устройства за ограничаване на скоростта или на...

МТС

Държавен вестник брой: 63

Година: 2006

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 05.01.2007

НАРЕДБА № 70
от 26 август 2003 г.
за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение на устройства за ограничаване на скоростта или на бордови системи за ограничаване на скоростта и за одобряване типа на устройствата за ограничаване на скоростта

В сила от 31.12.2005 г.

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. условията и реда за:
а) одобряване типа на нови моторни превозни средства (ПС) по отношение на устройства за ограничаване на скоростта (УОС) или по отношение на бордови системи за ограничаване на скоростта (БСОС);
б) (изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) одобряване типа на УОС за ПС, като отделен технически възел;
2. (изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) техническите изисквания към ПС по отношение на ограничаването на скоростта, към УОС;
3. (изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) методите за изпитване на УОС за съответствие с техническите изисквания по т. 2.

Чл. 2.
1) (Изм., ДВ, бр. 39 от 2006 г.) Всяко превозно средство за превоз на товари от категориите N2 и N3 и за превоз на пътници от категориите M2 и M3 трябва да бъде оборудвано с УОС или БСОС, което да ограничава максималната скорост на ПС до предварително определена стойност, и чиято основна функция е да управлява подаването на гориво към двигателя.
(2) Разпоредбата на ал. 1 не се прилага за ПС, чиято максимална конструктивна скорост е по-ниска от определената ограничена скорост.
(3) (Нова, ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Ограничената скорост по ал. 2 се определя в съответствие с нормите, посочени в Наредба № 13 от 2004 г. за изискванията за задължителна употреба на устройства за ограничаване на скоростта, монтирани в моторните превозни средства (ДВ, бр. 51 от 2004 г.).

Чл. 3. (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Зададената скорост се посочва на табела, поставена на подходящо място в кабината на превозното средство.

Глава втора
ОДОБРЯВАНЕ НА ТИПА

Раздел I
Заявление за одобряване на типа на ПС

Чл. 4. Типът на ПС по отношение на УОС или по отношение на БСОС се одобрява по реда на глава втора, раздел II или III от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (ДВ, бр. 59 от 2003 г.).

Чл. 5.
(1) (Доп., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Производителят или неговият упълномощен представител подава заявление за одобряване типа на ПС по отношение на УОС или по отношение на БСОС до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА") в съответствие с чл. 3, ал. 2 на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага в три екземпляра следните документи и данни:
1. описание на типа превозно средство;
2. описание на свързаните с ограничаването на скоростта части на превозното средство;
3. списък с данни по образец съгласно приложение № 1.
(3) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Чертежите, приложени към списъка с данни по ал. 2, се представят в подходящ мащаб и с достатъчно подробности във формат А4 или прегънати до този формат.
(4) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) В случай на функции с електронно управление се прилага информация и за тяхното действие.
(5) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага и документ за платена държавна такса.

Раздел II
Одобряване типа на превозното средство

Чл. 6. (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Производителят предоставя на техническа служба, която извършва изпитванията за одобряване на типа, ПС, представително за типа, за който се иска одобряване, в съответствие с изискванията на Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 7. (Доп., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Превозно средство, което не съдържа всички присъщи за типа компоненти, се приема за изпитване, когато заявителят докаже пред изпълнителния директор на ИА "АА", че липсата на пропуснатите компоненти не оказва влияние върху резултатите от проверките по отношение спазването на изискванията на наредбата.

Чл. 8.
(1) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване типа на ПС по отношение на УОС или на БСОС, когато:
1. превозното средство отговаря на техническите изисквания по тази наредба;
2. е изпълнена процедурата по глава втора, раздел II или III от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) ЕО сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 2.
(3) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" не може да отказва издаване на ЕО сертификат по ал. 1 на основания, свързани с УОС, когато те отговарят на изискванията на тази наредба.
(4) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Отказът да се издаде ЕО сертификат по ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(5) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) ЕО сертификатът по ал. 1 се отнема, когато не са спазени изискванията по тази наредба.
(6) (Нова, ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА “АА” информира компетентните органи на държавите - членки на ЕС, за всяко одобрение, разширяване или отказ за издаване на ЕО сертификат по чл. 8, ал. 1.

Чл. 9.
(1) (Изм., ДВ, бр. 39 от 2006 г.; доп., бр. 63 от 2006 г.) За всеки одобрен тип превозно средство се издава номер на одобряването при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно част 1 на приложение № 5 на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като за секции 2 и 3 на номера се попълва "2004/11". (2) За различните типове ПС се издават различни номера.

Чл. 10. Производителят писмено информира изпълнителния директор на ИА "АА" за всички изменения на типа превозно средство.

Чл. 11. В случай на изменения на одобрения в съответствие с тази наредба тип се прилагат разпоредбите на глава четвърта, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 12.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" може да одобри направените изменения, когато те не оказват влияние на конструкцията на ПС и то продължава да отговаря на изискванията на тази наредба.
(2) Изпълнителният директор на ИА "АА" изисква протокол за допълнително изпитване от техническата служба, когато не са изпълнени изискванията по ал. 1.
(3) (Нова, ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА “АА” информира компетентните органи на държавите - членки на ЕС, за всяко потвърждаване или отказ за изменение на одобрението на типа ПС съгласно глава четвърта.
(4) (Нова, ДВ, бр. 63 от 2006 г.) За всяко издадено одобрение на изменението на типа ИА “АА” определя пореден сериен номер.

Чл. 13.
(1) Мерките за осигуряване съответствието на производството на ПС се предприемат съгласно разпоредбите на глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Проверките за съответствие с одобрения тип по глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета се извършват веднъж на всеки две години.

Раздел III
Заявление за одобряване типа на устройство за ограничаване на скоростта като отделен технически възел
(Загл. изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.)

Чл. 14. (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Типът на УОС като отделен технически възел се одобрява по реда на глава втора, раздел II или III от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 15.
(1) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Производителят или неговият упълномощен представител подава заявление за одобряване типа на УОС като отделен технически възел до изпълнителния директор на ИА “АА” в съответствие с чл. 3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага в три екземпляра следните документи и данни:
1. описание на техническите характеристики на УОС;
2. описание на начина на инсталиране на УОС на един или повече типове превозни средства, за които е предназначено да се инсталира;
3. списък с данни по образец съгласно приложение № 3.
(3) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Чертежите, приложени към списъка с данни по ал. 2, се представят в подходящ мащаб и с достатъчно подробности във формат А4 или прегънати до този формат.
(4) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) В случай на функции с електронно управление се прилага информация и за тяхното действие.
(5) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага и документ за платена държавна такса.

Раздел IV
Одобряване типа на устройство за ограничаване на скоростта като отделен технически възел
(Загл. изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.)

Чл. 16. Производителят представя на техническата служба, която извършва изпитванията за одобряване на типа:
1. (изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) пет образеца от типа УОС, върху които ясно и незаличимо е обозначено търговското наименование или марка на производителя и типът, за който са предназначени;
2. (изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) превозно средство или двигател (при изпитване на стенд за двигатели), оборудвани с УОС от подлежащия на одобряване тип, избрани от заявителя със съгласието на техническата служба, отговорна за провеждане на изпитванията.

Чл. 17.
(1) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване типа на УОС като отделен технически възел, когато:
1. отговарят на техническите изисквания по тази наредба;
2. е изпълнена процедурата по глава втора, раздел IV от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) ЕО сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 4.
(3) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" не може да отказва издаване на ЕО сертификат по ал. 1, когато устройството отговаря на изискванията на тази наредба.
(4) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Отказът да се издаде ЕО сертификат по ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(5) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) ЕО сертификатът по ал. 1 може да бъде отнет, когато не са спазени изискванията на тази наредба.
(6) (Нова, ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА “АА” информира компетентните органи на държавите - членки на ЕС, за всяко одобрение, разширяване или отказ за издаване на ЕО сертификат по чл. 17, ал. 1.

Чл. 18.
(1) (Изм., ДВ, бр. 39 от 2006 г., бр. 63 от 2006 г.) За всеки одобрен тип УОС се издава номер на одобряването. Двете цифри пред базовия номер за одобряване съответстват на последното изменение на наредбата, свързано с последните значителни технически изменения на Директива 92/24/EИО. За тази наредба тези цифри са “00”.
(2) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) За различните типове одобрени УОС се издават различни номера.

Чл. 19.
(1) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Всяко УОС или БСОС, което съответства на одобрен от изпълнителния директор на ИА "АА" тип, трябва да има поставена ЕО маркировка за одобряване на типа, която се състои от:
1. (изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) правоъгълник, който огражда буквата "e", последван от номер 34;
2. (доп., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) "базов номер на одобряване", предвиден в секция 4, част 1 на приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване на типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, предшестван от две цифри "00", поставен в близост до правоъгълника.
(2) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) ЕО маркировката за одобряване трябва да се поставя по такъв начин, че да е видима, четлива и неизтриваема.
(3) (Нова, ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Образец на ЕО маркировка за одобряване на типа е даден в приложение № 8.

Чл. 20.
(1) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Производителят писмено информира изпълнителния директор на ИА "АА" за всички изменения на типа на УОС.
(2) В случай на изменения на одобрения в съответствие с тази наредба тип се прилагат разпоредбите на глава четвърта, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(3) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Изпълнителният директор на ИА "АА" може да одобри направените изменения, когато те не оказват влияние на конструкцията на ПС и УОС продължава да отговаря на изискванията на тази наредба.
(4) Изпълнителният директор на ИА "АА" изисква протокол за допълнително изпитване от техническата служба, когато не са изпълнени изискванията по ал. 3.
(5) (Нова, ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителна агенция “АА” информира компетентните органи на държавите - членки на ЕС, за всяко потвърждаване или отказ за изменение на одобрението на типа на УОС, съгласно глава четвърта.
(6) (Нова, ДВ, бр. 63 от 2006 г.) За всяко одобрение на изменението на типа ИА “АА” определя пореден сериен номер.

Чл. 21.
(1) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Мерките за осигуряване съответствието на производството на УОС се предприемат съгласно разпоредбите на глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Проверките за съответствие с одобрения тип по глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета се извършват веднъж на всеки две години.

Глава трета
ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ

Раздел I
Изисквания към ограничаването на скоростта и устройството за ограничаване на скоростта
(Загл. изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.)

Чл. 22.
(1) Ограничаването на скоростта при движение на превозното средство независимо от вибрациите, на които то може да бъде подложено, трябва да отговаря на разпоредбите на тази наредба.
(2) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Устройството за ограничаване на скоростта се проектира, конструира и монтира така, че да:
1. отговаря на разпоредбите по тази наредба при нормална употреба на ПС, оборудвано с такова устройство;
2. е устойчиво на корозия и стареене;
3. е устойчиво срещу намеса.

Чл. 23.
(1) Прагът на ограничението на скоростта на превозни средства, които са в движение, не може да бъде увеличаван или премахван, временно или постоянно.
(2) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Наличието на условието по ал. 1 се доказва пред техническата служба чрез предоставяне на документация, анализираща режима на повреда, при който системата следва изцяло да бъде изследвана.
(3) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) При отчитане на различните режими на системата анализът следва да показва последствията от измененията във входните и изходните режими на работа, вероятността за тяхната поява и проявленията им, вследствие на дефекти или намеса. Анализът се извършва след откриване на първия дефект.
(4) (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Техническите изисквания към УОС са дадени в приложение № 5.

Раздел II
Изпитвания на превозното средство по отношение ограничаването на скоростта и на устройството за ограничаване на скоростта
(Загл. изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.)

Чл. 24. (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.)
(1) Изпитванията за ограничаване на скоростта, на които се подлага превозното средство, представено за одобряване на типа, както и изискваната ефективност на ограничаване са съгласно приложения № 6 и 7.
(2) По искане на заявителя изпитванията на УОС се провеждат съгласно изискванията на приложение № 6, т. 1, 2 и 3.
(3) Изпитванията за надеждност на УОС се провеждат съгласно изискванията на приложение № 7.
(4) Алинея 3 не се прилага в случай, че образците показват устойчивост на стареене.

Чл. 25. (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) По искане на производителя и със съгласието на изпълнителния директор на ИА "АА" превозните средства, чиято изчислена неограничена максимална скорост не надвишава зададената скорост, определена за тези превозни средства, не се подлагат на изпитванията по чл. 24, при условие че са спазени изискванията на тази наредба. Глава четвърта
ОБМЕН НА ИНФОРМАЦИЯ С КОМПЕТЕНТНИТЕ ОРГАНИ НА ДЪРЖАВИТЕ - ЧЛЕНКИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ (ЕС)
(Нова глава, ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Чл. 26. Изпълнителна агенция “АА” изпраща на компетентните органи на държавите - членки на ЕС, копия от издадените ЕО сертификати по чл. 8, ал. 1 и чл. 17, ал. 1.

Чл. 27. Изпълнителна агенция “АА” незабавно информира компетентните органи на държавите - членки на ЕС, за отнемане на ЕО сертификатите по чл. 8, ал. 2 и чл. 17, ал. 2.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. (Изм., ДВ, бр. 39 от 2006 г., бр. 63 от 2006 г.) "Превозно средство" е всяко моторно превозно средство от категории М2, М3, N2 и N3 съгласно част А на приложение № 1 от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, което е предназначено за движение по пътищата, има най-малко четири колела и максимална конструктивна скорост над 25 km/h.
2. (Изм., ДВ, бр. 39 от 2006 г., бр. 63 от 2006 г.) "Устройство за ограничаване на скоростта" е устройство, чиято основна функция е да управлява подаването на гориво към двигателя с цел ограничаване скоростта на превозното средство до определената стойност. Устройството за ограничаване на скоростта може да бъде типово одобрено като отделен технически възел по смисъла на Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета. Системите за ограничаване на максималната скорост, вградени в конструкцията на ПС от самото начало, трябва да отговарят на същите изисквания като устройствата за ограничаване на скоростта.
3. (Доп., ДВ, бр. 39 от 2006 г., бр. 63 от 2006 г.) "Ограничена скорост (V)" е максималната скорост на превозното средство, при която неговата конструкция или оборудване не допускат реакция след положително въздействие върху педала на газта.
4. (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) "Зададена скорост (Vset)" е предвидената за превозното средство средна скорост, при която то работи при стабилизирани условия. 5. "Стабилизирана скорост (V stab)" е скоростта на превозното средство, при която то работи при условията, определени в приложение № 6, т. 1.4.2.3.
6. (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) "Ненатоварена маса" е масата на превозното средство в готовност за движение, включително охлаждащи течности, масла, гориво, инструменти и резервна гума, където е приложимо.
7. "Тип превозно средство" са превозните средства, които не се различават по следните съществени характеристики, като:
а) марка и модел на БСОС или УОС, ако има такива;
б) диапазон на скоростите, при които ограничаването може да се настрои в границите, определени за изпитваното ПС;
в) съотношението на максималната двигателна сила спрямо ненатоварената маса е по-малко или равно на това на изпитваното ПС;
г) най-голямото съотношение на оборотите на двигателя спрямо скоростта на ПС при най-високата предавка е по-малко от това на изпитваното ПС.
8. "Тип устройство за ограничаване на скоростта" са устройства за ограничаване на скоростта, които не се различават по следните съществени характеристики, като:
а) марка и модел на устройството;
б) диапазон на стойностите на скоростта, на които може да се настрои УОС;
в) използван метод за управление на подаването на гориво към двигателя.
9. (Изм., ДВ, бр. 63 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на ПС, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване типа и осигурява съответствието на произведените ПС, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на ПС, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - лице, установено в ЕС, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.
10. "Функция за ограничаване на скоростта" е функционална възможност, която контролира подаването на гориво към двигателя на ПС или управлява двигателя с цел ограничаване скоростта на движение на ПС до определена максимална стойност.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. (Доп., ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Наредбата се издава на основание чл. 138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата и въвежда разпоредбите на Директива 92/24/ЕИО, последно изменена с Директива 2004/11/ЕО.

§ 3. Наредбата влиза в сила от 31 декември 2005 г.

Приложение № 1
към
чл. 5, ал. 2

Списък с данни
за целите на одобряването типа на превозно средство по отношение на устройства за ограничаване на скоростта или на бордови системи за ограничаване на скоростта

*
0. Обща информация
0.1. Марка1 (търговско наименование на производителя): ...................
0.2. Тип и търговско наименование(-я) 2 (ако има): ...................
0.3. Начини за идентификация на типа, ако се маркира на превозното средствоi: ...................
0.3.2. Местоположение на тази маркировка: ...................
0.4. Категория на превозното средство съгласно чл. 149 от Закона за движението по пътищатаii: ...................
0.4.2. Класификация(-и) според опасните товари, които превозното средство е предназначено да превозва: ...................
0.5. Наименование3 и адрес на производителя: ...................
0.6. Местоположение и начин на закрепване на табелите, изисквани по закон, и местоположение на идентификационния номер на превозното средство: ...................
0.6.2. На шасито: ...................
0.6.3. На каросерията: ...................
0.7. В случай на компоненти и отделни технически възли, местоположение и начин на поставяне на маркировката за одобряване: ...................
0.8. Адрес(-и) на монтажния(-те) завод(-и): ...................
1. Общи конструктивни характеристики на превозното средство
1.1. Снимки и/или чертежи на представително превозно средство (образец):
2. Маси и размери4 (в kg и mm)
2.6. Маса на превозното средство с каросерията и в случай на теглещо превозно средство от категория, различна от M1, с теглително-прикачно устройство, ако е монтирано от производителя, при движение, или масата на шаси или шаси с кабина, без каросерия и/или теглително-прикачно устройство, ако производителят не монтира каросерия и/или теглително-прикачно устройство (включително течности, инструменти, резервно колело - ако има и водач, а за градски и туристически автобуси - и служебно лице, ако има седалка за него в превозното средство) iii (максимум и минимум за всеки вариант): ...................
2.8. Технически допустимата максимална маса с товар, посочена от производителяiv (максимум и минимум за всяка версия): ...................
3. Двигател (В случаи на неконвенционални двигатели и системи производителят предоставя подробности, еквивалентни на тези, посочени в тази точка.)
(В случай на превозно средство, което може да се задвижва или с бензин, или с дизелово гориво и др., или също от комбинация с друго гориво, точките трябва да бъдат повторени. Превозните средства, зареждани едновременно и с бензин, и с газово гориво, но бензиновата система е поставена за аварийни цели или се използва само за стартиране на двигателя, и чийто бензинов резервоар не може да съдържа повече от 15 l бензин, превозното средство ще се счита за целите на изпитванията, като превозно средство, което може да се движи само с газово гориво.)
3.1. Производител: ...................
3.1.1. Код на производителя, както е маркиран на двигателя: ...................
3.2. Двигател с вътрешно горене: ...................
3.2.1. Специфична информация за двигателя: ...................
3.2.1.1. Принцип на работа: принудително запалване/запалване чрез сгъстяване, четиритактов/двутактов5
3.2.1.3. Обем на двигателяv: .............сm3
3.2.1.4. Степен на сгъстяване6: ...................
3.2.1.8. Максимална ефективна мощност, декларирана от производителяvi: .............kW
за ..... min-1
3.2.1.9. Максимално допустими обороти на двигателя, както е определено от производителя: .........min-1
3.2.1.10. Максимален полезен въртящ момент, деклариран от производителяvi: .............Nm
за ..... min-1
4. Трансмисия7
4.2. Тип (механична, хидравлична, електрическа и т.н.): ...................
4.5. Предавателна кутия ...................
4.5.1. Тип (ръчно/автоматично/безстепенно изменение (БИ) 5
4.6. Предавателни отношения
Предавка Предавателни отношения в предавателната кутия (предавателни отношения на оборотите на двигателя към оборотите на изходящия вал на предавателната кутия) Предавателно отношение(я) на главното предаване (предавателно отношение на оборотите на изходящия вал на предавателната кутия към оборотите на задвижваното колело) Общи предавателни отношения
Максимално за БИ(1)
1
2
3
...........
Минимално за БИ(1)
Заден ход
(1)Безстепенно изменение
4.7. Максимална скорост на превозното средство (в km/h)8: ...................
6. Окачване
6.6. Гуми и колела
6.6.1. Комбинация(-и) на гуми/колела (за гумите да се посочи размер, индекс на минимална товароносимост, символ на категория за минималната скорост; за гумите от категория Z, предназначени за монтиране на превозни средства, чиято максимална скорост надхвърля 300 km/h, трябва да бъде осигурена еквивалентна информация; за колелата да се посочи размерът на джантата и изместването (-ията)):
6.6.1.1. Ос: ...................
6.6.1.1.1. Ос 1: ...................
6.6.1.1.2. Ос 2:
и т.н.
...................
6.6.2. Горни и долни граници на радиуса на търкаляне на колелото:
6.6.2.1. Ос 1: ...................
6.6.2.2. Ос 2:
и т.н.
...................
6.6.3. Налягане(-ия) в гумите, както е препоръчано от производителя на превозното средство: .............kPa

* Номерацията отговаря на използваната в Директивите на Европейския съюз.
1 Името, под което производителят представя себе си при продажба на превозни средства. 2 Името, под което производителят разпространява дадена серия превозни средства.
3 Името на лицето, което иска одобряването на типа и е отговорно пред ИА "АА".
4 Ако съществуват версии с нормална и със спална кабина, се описват и двете.
5 Излишното се зачертава.
6 Посочва се отклонението.
7 Специфицираните данни се дават за всички предложени варианти.
8 Допуска се 5% отклонение.
i Ако начинът за идентификация на типа съдържа знаци, които не са подходящи за описване на превозното средство, компонента или отделния технически възел, такива знаци се представят в документацията чрез символа: "?" (например ABC??123???).
ii Класифицирано съгласно определенията, посочени в Закона за движението по пътищата и част А на Приложение № 1 от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
iii Масата на водача и ако е приложимо, за членовете на екипажа се приема за 75 kg (подразделя се на 68 kg тегло на водача и 7 kg багаж, съгласно БДС ISO 2416-1992), резервоарът за горивото е напълнен 90% и другите системи, съдържащи течност (освен тези, използващи вода) - със 100% от обема, определен от производителя.
iv За ремаркета или полуремаркета и за превозни средства, свързани с ремарке или полуремарке, които оказват значително вертикално натоварване върху прикачното устройство или седлото, този товар, разделен на стандартното земно ускорение, е включен в максималната технически допустима маса. На това място се попълва горната и долната стойност за всеки вариант.
v Тази стойност трябва да бъде изчислена с (π = 3,1416) и закръглена до най-близката стойност в cm3.
vi Определено в съответствие с изискванията на наредбата по чл. 138, ал. 4 ЗДвП.

Приложение № 2
към
чл. 8, ал. 2

Образец
максимален формат А4 (210 x 297mm)

Сертификат за одобряване на типа


Печат на ИА "АА"

Информация, отнасяща се до:1 - одобряване на типа - изменение на одобряването на типа - отнемане на одобряването на типа за тип превозно средство в съответствие с Наредба № 70 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение на устройства за ограничаване на скоростта или на бордови системи за ограничаване на скоростта и за одобряване типа на устройствата за ограничаване на скоростта, по отношение на устройството за ограничаване на скоростта или бордовата система за ограничаване на скоростта
Номер на одобряването на типа: ...................
Основание за изменението: ...................
Раздел I
*
0. Общи положения
0.1. Марка2 (търговско наименование на производителя): ...................
0.2. Тип и общо търговско описание: ...................
0.3. Начини за идентификация на типа, ако се маркира на превозното средствоvii: ...................
0.3.1. Местоположение на тази маркировка: ...................
0.4. Категория на превозното средство съгласно чл. 149 от Закона за движението по пътищатаviii: ...................
0.5. Наименование3 и адрес на производителя: ...................
0.8. Адрес(и) на монтажния(те) завод(и): ...................
Раздел II
1. Допълнителна информация ...................
1.1. Марка и тип на устройството(ата) за ограничаване на скоростта, получило(и) одобряване на типа, ако има; номера на одобренията: ...................
1.2. Марка и тип на бордовата система за ограничаване на скоростта: ...................
1.3. Скорост или обхват на скоростите, при които може да се зададе ограничението на скоростта: .............km/h
1.4. Съотношение между максималната мощност на двигателя и масата на типа превозно средство в ненатоварено състояние: ...................
1.5. Най-голямото съотношение между оборотите на двигателя и скоростта при най-висока предавка на типа превозно(и) средство(а): ...................
2. Техническа служба, провела изпитванията: ...................
3. Дата на протокола от изпитванията: ...................
4. Номер на протокола от изпитванията: ...................
5. Основание(я) за разширяване на одобряването на типа (ако е необходимо) ...................
6. Забележки: ...................
7. Място: ...................
8. Дата: ...................
9. Подпис: ...................
10. Прилага се списък на документите, съставляващи досието, депозирано в ИА "АА", което може да се получи при поискване ...................
* Номерацията отговаря на използваната в Директивите на Европейския съюз.
1 Излишното се задрасква.
2 Името, под което производителят представя себе си при продажба на превозни средства.
3 Името на лицето, което иска одобряването на типа и е отговорно пред ИА "АА".
vii Ако начинът за идентификация на типа съдържа знаци, които не са подходящи за описване на превозното средство, компонента или отделния технически възел, такива знаци се представят в документацията чрез символа: "?" (например ABC??123???).
viii Класифицирано съгласно определенията, посочени в Закона за движението по пътищата и част А на приложение № 1 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Приложение № 3
към
чл. 15, ал. 2

Списък с данни
за целите на одобряването типа на устройства за ограничаване на скоростта или на бордови системи за ограничаване на скоростта

*
0. Обща информация
0.1. Марка1 (търговско наименование на производителя): ...................
0.2. Тип: ...................
0.2.1.1. Шаси: ...................
0.2.1.2. Каросерия/комплектовано превозно средство: ...................
0.2.2. Търговско наименование(-я) 2, (ако има): ...................
0.3. Начини за идентификация на типа, ако се маркира на превозното средствоix: ...................
0.3.1.1. Шаси: ...................
0.3.1.2. Каросерия/комплектовано превозно средство: ...................
0.3.2. Местоположение на тази маркировка: ...................
0.3.2.1. Шаси: ...................
0.3.2.2. Каросерия/комплектовано превозно средство: ...................
0.4. Категория на превозното средство съгласно чл. 149 от Закона за движението по пътищатаx: ...................
0.4.2. Класификация(-и) според опасните товари, които превозното средство е предназначено да превозва: ...................
0.5. Наименование3 и адрес на производителя: ...................
0.6. Местоположение и начин на закрепване на табелите, изисквани по закон, и местоположение на идентификационния номер на превозното средство: ...................
0.6.2. На шасито: ...................
0.6.3. На каросерията: ...................
0.7. В случай на компоненти и отделни технически възли, местоположение и начин на поставяне на маркировката за одобряване: ...................
0.8. Адрес(-и) на монтажния(-те) завод(-и): ...................
12.8. Устройство за ограничаване на скоростта или бордова система за ограничаване на скоростта (Наредба № 70 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение на устройства за ограничаване на скоростта или на бордови системи за ограничаване на скоростта и за одобряване типа на устройствата за ограничаване на скоростта) ...................
12.8.1. Тип устройство за ограничаване на скоростта или бордова система за ограничаване на скоростта: механично/електрическо/електронно4: ...................
12.8.2. Мерки срещу намеса в устройството за ограничаване на скоростта или бордовата система за ограничаване на скоростта: ...................
12.8.3. Тип превозно средство или двигател, върху който е изпитвано устройството или системата: ...................
12.8.4. Скорост или обхват на скоростите, при които ограничителят на скоростта може да бъде настроен, в обхвата, определен за изпитвателното превозно средство: .............km/h
12.8.5. Съотношение между мощността на двигателя и масата на изпитвателното превозно средство в ненатоварено състояние: ...................
12.8.7. Тип(-ове) превозно(-и) средство(-а), на които може да се монтира устройството или системата: ...................
12.8.8. Скорост или обхват на скоростите, при които ограничителят на скоростта може да се настрои в обхвата, определен за превозното(-ите) средство(-а), на което(-ито) може да се монтира устройството или системата: ...................
12.8.9. Съотношение между мощността на двигателя и масата в ненатоварено състояние на превозното(-ите) средство(-а), на което(-ито) може да се монтира устройството или системата: ...................
12.8.10. Най-голямото съотношение между оборотите на двигателя и скоростта при най-висока предавка на превозното(ите) средство(а), на което(ито) може да се монтира устройството или системата: ...................
12.8.11. Използван метод за проверка на подаването на гориво към двигателя: ...................
Дата: ...................
Място: ................
Подпис: ..............

* Номерацията отговаря на използваната в Директивите на Европейския съюз.
1 Името, под което производителят представя себе си при продажба на превозни средства.
2 Името, под което производителят разпространява дадена серия превозни средства.
Името на лицето, което иска одобряването на типа и е отговорно пред ИА "АА".
4 Излишното се задрасква.
ix Ако начинът за идентификация на типа съдържа знаци, които не са подходящи за описване на превозното средство, компонента или отделния технически възел, такива знаци се представят в документацията чрез символа: "?" (например ABC??123???).
x Класифицирано съгласно определенията, посочени в Закона за движението по пътищата и част А на приложение № 1 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Приложение № 4
към
чл. 17, ал. 2

Образец
максимален формат А4 (210 x 297mm)

Сертификат за одобряване на типа


Печат на ИА "АА"

Информация, отнасяща се до:1 - одобряване на типа - изменение на одобряването на типа - отнемане на одобряването на типа за тип превозно средство в съответствие с Наредба № 70 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение на устройства за ограничаване на скоростта или на бордови системи за ограничаване на скоростта и за одобряване типа на устройствата за ограничаване на скоростта, по отношение на устройството за ограничаване на скоростта или бордовата система за ограничаване на скоростта
Номер на одобряването на типа: ...................
Основание за изменението: ...................
Раздел I
*
0. Общи положения
0.1. Марка2 (търговско наименование на производителя): ...................
0.2. Тип и общо търговско описание: ...................
0.3. Начини за идентификация на типа, ако се маркира на превозното средствоxi: ...................
0.3.1. Местоположение на тази маркировка: ...................
0.5. Наименование3 и адрес на производителя: ...................
0.7. За компоненти и отделни технически възли, местоположение и метод за полагане на маркировката за одобряване на типа: ...................
Раздел II
1. Допълнителна информация ...................
1.1. Устройство за ограничаване на скоростта: механично/електрическо/електронно1 ...................
1.2. Тип(-ове) превозно(-и) средство(-а), на които може да се монтира устройството: ...................
1.3. Скорост или обхват на скоростите, при които ограничителят на скоростта може да се настрои в обхвата, определен за превозното(-ите) средство(-а), на което(-ито) може да се монтира устройството: ...................
1.4. Съотношение между мощността на двигателя и масата в ненатоварено състояние на превозното(-ите) средство(-а), на което(-ито) може да се монтира устройството: ...................
1.5. Най-голямото съотношение между оборотите на двигателя и скоростта при най-висока предавка на превозното(ите) средство(а), на което(ито) може да се монтира устройството: ...................
1.6. Инструкции за монтаж на устройството за всеки тип превозно средство: ...................
2. Техническа служба, провела изпитванията: ...................
3. Дата на протокола от изпитванията: ...................
4. Номер на протокола от изпитванията: ...................
5. Основание(я) за разширяване на одобряването на типа (ако е необходимо) ...................
6. Забележки: ...................
7. Място: ...................
8. Дата: ...................
9. Подпис: ...................
10. Прилага се списък на документите, съставляващи досието, депозирано в ИА "АА", което може да се получи при поискване
* Номерацията отговаря на използваната в Директивите на Европейския съюз.
1 Излишното се задрасква.
2 Името, под което производителят представя себе си при продажба на превозни средства.
3 Името на лицето, което иска одобряването на типа и е отговорно пред ИА "АА".
xi Ако начинът за идентификация на типа съдържа знаци, които не са подходящи за описване на превозното средство, компонента или отделния технически възел, такива знаци се представят в документацията чрез символа: "?" (например ABC??123???).

Приложение № 5
към
чл. 23, ал. 4

Техническите изисквания по отношение ограничаването на скоростта, към устройството за ограничаване на скоростта и бордовата система за ограничаване на скоростта

1. Всички компоненти, осигуряващи функцията за ограничаване на скоростта (ФОС), УОС и необходимите за работата му връзки, с изключение на тези от съществено значение за функционирането на ПС, трябва да са защитени от неразрешено регулиране или прекъсване на енергийното подаване чрез поставянето на пломби и/или чрез необходимостта от използване на специални инструменти и други.
2. Компонентите, осигуряващи ФОС и УОС не трябва да задействат работната спирачна уредба на ПС. Може да бъдат обединени със спирачна уредба само ако тя задейства, след като устройството за ограничаване на скоростта е свело подаването на гориво до минималното ниво.
3. Устройствата за ограничаване на скоростта трябва да са такива, че да не променят скоростта на ПС при прилагане на въздействие върху педала на газта, когато то се движи при зададената скорост.
4. Компонентите, осигуряващи ФОС или УОС, следва да позволяват обичайното управление на педала на газта с цел смяна на предавките.
5. Никаква повреда или намеса не трябва да води до увеличаване на мощността на двигателя над тази, която се изисква от положението на педала на газта.
6. Ограничаването на скоростта следва да се постига независимо от управлението на педала на газта с едно или повече устройства, които могат да се задействат от мястото на водача.
7. Компонентите, осигуряващи ФОС или УОС, трябва да работят задоволително в електромагнитната среда, без да създават неприемливи електромагнитни смущения в нея. 8. Всички компоненти, необходими за функционирането на БСОС или на УОС, следва да се захранват с енергия при всяко привеждане в движение на ПС.

Приложение № 6
към
чл. 24, ал. 1

Изпитвания и характеристики

1. Измервания на изпитвателен полигон:
1.1. Предварителна подготовка на превозното средство:
1.1.1. В зависимост от заявлението за одобряване на типа на техническата служба се предоставя ПС, УОС или БСОС, представителни за подлежащия на одобряване тип.
1.1.2. Центровките на двигателя на изпитваното ПС, по-специално подаването на гориво (карбуратор или инжекционна система), трябва да отговарят на спецификациите на производителя на ПС.
1.1.3. Гумите трябва да са балансирани, а налягането да съответства на посоченото от производителя на ПС.
1.1.4. Масата на ПС трябва да съответства на заявената от производителя в ненатоварено състояние.
1.2. Характеристики на изпитвателния полигон:
1.2.1. Изпитвателната повърхност трябва да е без неравни участъци и да дава възможност за поддържане на постоянна скорост. Наклоните не трябва да превишават 2 % ± 1 %, като се изключи ефектът на кривините.
1.2.2. Не се допуска наличието на вода, сняг или лед на изпитвателната повърхност.
1.3. Атмосферни условия Изпитванията се провеждат при средна скорост на вятъра максимум 6 m/s, измерена на височина най-малко 1 m над земята, а поривите на вятъра не трябва да надвишават 10 m/s.
1.4. Метод за изпитване на ускорението:
1.4.1. Превозното средство, което се движи със скорост 10 km/h под зададената скорост, се ускорява до максимум чрез рязко задействане на педала за газта. Това въздействие се поддържа най-малко 30 s след стабилизиране на скоростта на превозното средство. За да се установи динамиката на кривата на скоростта, се отчита моментната скорост на превозното средство по време на изпитването и по време на ограничаването на скоростта. Точността на измерване на скоростта е ± 1 %. Точността на измерване на времето е в рамките на 0,1 s.
1.4.2. Резултатите от изпитването се приемат за удовлетворителни, ако са спазени следните условия:
1.4.2.1. достигнатата от превозното средство стабилизирана скорост Vstab е по-ниска или равна на зададената скорост Vset; приема се допуск от 5 % от стойността на Vset или 5 km/h в зависимост от това, коя от двете стойности е по-голяма;
1.4.2.2. кратковременна реакция (виж фигурата);

Крива на осцилация

Vmax е максималната скорост, достигната от превозното средство през първия полупериод на кривата на чувствителността. Vstab е стабилизираната скорост на превозното средство. Тя представлява средната скорост, изчислена по време на минимален период от 20 s, който започва да се отчита 10 s след достигане на стабилизираната скорост. след първото достигане на стабилизираната скорост:
а) максималната скорост не надвишава стабилизираната скорост Vstab с повече от 5 %;
б) нормата на промяна на скоростта не надвишава 0,5 m/s2, измерена в продължение на повече от 0,1 s; и
в) посочените в т. 1.4.2.3 условия за стабилизираната скорост се постигат в рамките на 10 s след първото достигане на Vstab; 1.4.2.3. стабилизирана скорост (виж фигурата); след постигане на стабилно управление на скоростта:
а) скоростта не се променя с повече от 4 % от стабилизираната скорост Vstab или 2 km/h в зависимост от това, коя от двете е по-голяма;
б) нормата на промяна на скоростта не надвишава 0,2 m/s2, измерена в продължение на повече от 0,1 s;
в) стабилизираната скорост (Vstab) е средната скорост, изчислена за интервал от време с продължителност не по-малко от 20 s през 10 s след първо достигане на Vstab.
1.4.3. За всяко предавателно число, което теоретично позволява превишаване на ограничението на скоростта, се провеждат изпитвания по т. 1.4 и се проверяват условията по т. 1.4.2.
1.5. Метод за изпитване при постоянна скорост:
1.5.1. Превозното средство се ускорява чрез рязко задействане върху педала за газта до достигане на постоянна скорост, след което тази скорост се поддържа без никакви промени в условията на изпитването по участък с дължина най-малко 400 m. Средната скорост на превозното средство се измерва повторно на същия изпитателен участък при управление в обратната посока. Стабилизираната скорост за цялото изпитване се изчислява като средноаритметична стойност от двете средни скорости, измерени по време на движението в двете посоки на изпитателния участък. Изпитването и изчисляването на стабилизираната скорост се провеждат 5 пъти. Измерванията на скоростта са с точност ± 1 %, а измерванията на времето с точност 0,1 s.
1.5.2. Резултатите от изпитването се приемат за удовлетворителни, ако са спазени следните условия:
1.5.2.1. достигнатите от превозното средство стабилизирани скорости Vstab са равни или по-ниски от зададената скорост Vset; приема се допуск от 5% от стойността на Vset или 5 km/h в зависимост от това, коя от двете стойности е по-голяма;
1.5.2.2. разликите между стабилизираните скорости, получени по време на изпитванията, не надвишават 3 km/h.
1.5.3. За всяко предавателно число, което теоретично позволява превишаване на ограничението на скоростта, се провеждат изпитвания по т. 1.5 и се проверяват условията по т. 1.5.2.
2. Изпитвания на динамометричен стенд:
2.1. Характеристики на динамометричния стенд. На динамометричния стенд с точност ± 10 % се възпроизвежда инерция, еквивалентна на масата на превозното средство. Скоростта на превозното средство се измерва с точност ± 1 %. Времето се измерва с точност 0,1 s.
2.2. Метод за изпитване на ускорението:
2.2.1. Консумираната от спирачката мощност на динамометричния стенд по време на изпитването се задава така, че да съответства на съпротивлението на превозното средство при движение с изпитвателната(ите) скорост(и). Тази мощност може да се установи с изчисления и се регулира с точност ± 10 %. По искане на заявителя и със съгласието на изпълнителния директор на ИА "АА" консумираната мощност може алтернативно да се зададе равна на 40 % от максималната мощност на двигателя. Превозното средство, движещо се със скорост с 10 km/h под зададената, се ускорява чрез използване на максималните възможности на двигателя и при пълен натиск върху педала на газта. Този натиск се поддържа най-малко 20 s след стабилизиране на скоростта на превозното средство. За да се определи кривата на динамиката на скоростта, се отчита моментната скорост на превозното средство по време на изпитването и по време на действието на устройството за ограничаване на скоростта.
2.2.2. Резултатите от изпитването се приемат за удовлетворителни, ако са спазени условия по т. 1.4.2.
2.3. Метод за изпитване при постоянна скорост
2.3.1. Превозното средство се инсталира на динамометричния стенд. За консумираната от динамометричния стенд мощност, която прогресивно се променя от максималната мощност до стойност, равна на 20 % от нея, се спазват условията по т. 2.3.2. Скоростта на превозното средство се отчита за целия диапазон на посочената мощност. Максималната скорост на превозното средство се определя в този диапазон. Изпитването и отчитането се извършва 5 пъти.
2.3.2. Резултатите от изпитването се приемат за удовлетворителни, ако са спазени условията по т. 1.5.2.
3. Изпитване върху изпитателен стенд за двигател Тази изпитателна процедура може да се използва само ако заявителят може да докаже на техническите служби, че този метод е равностоен на измерването върху изпитвателен полигон.

Приложение № 7
към
чл. 24, ал. 2

Изпитване за надеждност

1. Устройството или системата се подлагат на циклично изпитване на стенд, симулиращ поведението и влиянието му при движението на превозното средство.
2. Работният цикъл се поддържа чрез система за управление, предоставена от производителя. Схемата на цикъла е:

t1 - t2 = 2 s; t3 - t4 = 1 s; t5 - t6 = 2 s; t7 - t8 = 1 s

Образците от представения за одобряване тип УОС или БСОС се подлагат на 5 вида условия на изпитване съгласно таблицата:

1-во УОС 2-ро УОС 3-то УОС 4-то УОС
Условие 1 х
Условие 2 х
Условие 3 х
Условие 4 х
Условие 5 х
2.1. Условие 1 се дефинира с изпитвания при:
2.1.1. температура на околната среда (293 ± 2 К);
2.1.2. брой на циклите 50 000.
2.2. Условие 2 се дефинира с изпитвания при високи температури, както следва:
2.2.1. електронните компоненти преминават през циклично изпитване в климатична камера; по време на цялата процедура се поддържа температура от 338 ± 5 К; броят на циклите е 12 500;
2.2.2. механичните компоненти преминават през циклично изпитване в климатична камера; по време на цялата процедура се поддържа температура от 373 ± 5 К; броят на циклите е 12 500.
2.3. Условие 3 се дефинира с изпитвания при ниска температура. По време на цялата процедура в климатичната камера, която се използва при условие 2, се поддържа температура от 253 ± 5 К. Броят на циклите е 12 500.
2.4. Условие 4 се дефинира с изпитване в солена среда (прилага се само за компоненти, които са изложени на пътните условия на околната среда). Устройството за ограничаване на скоростта преминава през циклично изпитване в камера със солена среда. Концентрацията на натриев хлорид е 5 %, а вътрешната температура на климатичната камера е 308 ± 5 К. Броят на циклите е 12 500.
2.5. Условие 5 се дефинира с вибрационно изпитване:
2.5.1. устройството за ограничаване на скоростта се монтира подобно на начина на монтирането му на превозното средство; 2.5.2. синусоидалните трептения се прилагат във всичките три повърхнини; логаритмичната развивка (обсег) е една октава в минута:
2.5.2.1. първо изпитване: честотен обхват 10 - 24 Hz, амплитуда ± 2 mm;
2.5.2.2. второ изпитване: честотен обхват 24 - 1000 Hz; за технически възли, които се монтират на шасито и в кабината, ускорение - 2,5 g; за технически възли, които се монтират на двигателя, ускорение - 5 g.
3. Критерии за приемане на резултатите от изпитването за надеждност:
3.1. В края на изпитването не трябва да се наблюдават изменения в характеристиките на устройството по отношение на зададената скорост.
3.2. В случай на повреда в устройството за ограничаване на скоростта или на бордовата система за ограничаване на скоростта по време на изпитванията за надеждност по искане на производителя може да бъде представено второ устройство или система за изпитване.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив