Наредба № 78 от 28.11.2006 г. за одобряване типа на: двигатели със запалване чрез сгъстяване по отношение на емисиите замърсяващи газове и частици; двигатели с принудително запалване, работещи с гориво "природен газ" или "втечнен нефтен газ", по...

МТ

Държавен вестник брой: 1

Година: 2007

Орган на издаване: МТ

Дата на обнародване: 12.01.2007

Наредба № 78 от 28.11.2006 г. за одобряване типа на: двигатели със запалване чрез сгъстяване по отношение на емисиите замърсяващи газове и частици; двигатели с принудително запалване, работещи с гориво "природен газ" или "втечнен нефтен газ", по отношение на емисиите замърсяващи газове; нови моторни превозни средства, оборудвани с тези двигатели

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1.
(1) С тази наредба се определят:
1. условията и редът за:
а) одобряване типа на двигател или фамилия двигатели без система за бордова диагностика (СБД) като отделен технически възел по отношение на емисиите замърсяващи газове и частици (за двигател със запалване чрез сгъстяване) или на емисиите замърсяващи газове (за двигател с принудително запалване);
б) одобряване типа на двигател или фамилия двигатели със СБД, като отделен технически възел, по отношение на емисиите замърсяващи газове и частици (за двигател със запалване чрез сгъстяване) или на емисиите замърсяващи газове (за двигател с принудително запалване);
в) одобряване типа на моторно превозно средство (ПС), оборудвано с двигател (фамилия двигатели) със запалване чрез сгъстяване (дизелов двигател(-и) със или без СБД, по отношение на емисиите замърсяващи газове и частици; или на ПС, оборудвано с двигател (фамилия двигатели) с принудително запалване със или без СБД, работещ(-и) с газово гориво, по отношение на емисиите замърсяващи газове;
г) одобряване типа на ПС, оборудвано с одобрен тип дизелов двигател (фамилия двигатели) със или без СБД, по отношение на емисиите замърсяващи газове и частици; или на ПС, оборудвано с одобрен тип двигател (фамилия двигатели) с принудително запалване със или без СБД, работещ(-и) с газово гориво, по отношение на емисиите замърсяващи газове;
2. техническите изисквания към:
а) дизелов двигател (фамилия двигатели) със или без СБД;
б) двигател (фамилия двигатели) с принудително запалване с или без СБД, работещ(-и) с газово гориво - природен газ (NG) или втечнен нефтен газ (LPG);
в) превозно средство, оборудвано с дизелов двигател със или без СБД;
г) превозно средство, оборудвано с двигател с принудително запалване, работещ с газово гориво със или без СБД.
(2) Наредбата се прилага и за:
1. контрол на емисиите замърсяващи газове и частици, срока на експлоатация на системите за контрол на емисиите, съответствието на ПС/двигатели в експлоатация и на СБД, предназначени за всички ПС, оборудвани с дизелови двигатели;
2. контрол на емисии замърсяващи газове, срока на експлоатация, съответствието на ПС/двигатели в експлоатация и СБД, предназначени за всички ПС, оборудвани с двигатели с принудително запалване, работещи с гориво природен газ (NG) или втечнен нефтен газ (LPG).

Чл. 2. Наредбата не се прилага за ПС от категориите N1, N2 и M2, получили ЕО сертификат за одобряване на типа по реда на Наредба № 73 за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение на замърсяването на въздуха от емисии от двигателите (ДВ, бр. 51 от 2006 г.).

Глава втора
ОДОБРЯВАНЕ НА ТИПА

Раздел I
Заявление за одобряване типа на двигател или фамилия двигатели (със или без система за бордова диагностика) като отделен технически възел

Чл. 3.
(1) Производителят подава заявление до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА") за одобряване типа на дизелов двигател (фамилия двигатели) със или без СБД като отделен технически възел по отношение на емисиите замърсяващи газове и частици, и на двигател (фамилия двигатели) със или без СБД с принудително запалване, работещ(-и) с газово гориво, по отношение на емисиите замърсяващи газове в съответствие с глава втора, раздел I от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (ДВ, бр. 59 от 2003 г.).
(2) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно приложение № 1 с приложено към него съдържание.
(3) Всички схеми и чертежи, приложени към списъка с данни, се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, когато има такива, показват елементите и съответните части с достатъчни и ясно различими подробности.
(4) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага и документ за платена държавна такса.

Чл. 4.
(1) При одобряване на двигател, оборудван със СБД, към заявлението по чл. 3, ал. 1 производителят прилага попълнена информация по т. 9 от допълнение 1 (описание на базовия двигател) и/или по т. 6 от допълнение 3 (описание на тип двигател от фамилията) на приложение № 1, придружена от:
1. обстойна писмена информация с подробни функционални работни характеристики на СБД, включително списък на всички свързани с нея компоненти на системата за контрол на емисиите - например датчици, задвижващи механизми и компоненти, които се контролират от СБД;
2. при необходимост декларация от производителя за параметрите, използвани като база за мониторинг на основни функционални повреди;
3. описание на възможните повреди на системата за контрол на емисиите, които могат да окажат въздействие върху тях.
(2) Когато е приложимо, заявлението се допълва със:
1. описание на комуникационния интерфейс (хардуер и съобщения) между електронното устройство за управление на системата на двигателя (EECU), друго силово задвижване или управляващо устройство на превозното средство, когато информацията за обмен оказва влияние върху правилното функциониране на системата за контрол на емисиите;
2. копия на други ЕО сертификати за одобряване на типа, съдържащи приложими данни, които могат да бъдат използвани при изменение на тези одобрявания;
3. информация за фамилията двигатели съгласно раздел III от приложение № 2.
(3) Производителят описва в документите по ал. 2, т. 1 мерките, предприети за предотвратяване на непозволено изменение на електронното устройство за управление на системата на двигателя (EECU) или на параметъра от интерфейса.

Раздел II
Одобряване типа на двигател или фамилия двигатели (със или без система за бордова диагностика) като отделен технически възел

Чл. 5. Типът на дизелов двигател (фамилия двигатели) със или без СБД като отделен технически възел по отношение на емисиите замърсяващи газове и частици или на двигател (фамилия двигатели) с принудително запалване със или без СБД, работещ(-и) с газово гориво, по отношение на емисиите замърсяващи газове се одобрява по реда на глава втора, раздел IV от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 6.
(1) За целите на изпитването при одобряване на типа съгласно раздел II на приложение № 2 производителят предоставя на техническата служба:
1. двигател със или без СБД, съответстващ на характеристиките за "тип двигател" или "базов двигател" съгласно посочените данни в приложение № 1;
2. описание на възможните повреди на системата за контрол на емисиите, които могат да окажат въздействие върху тях; тази информация се приема след обсъждане и споразумение между техническата служба и производителя на ПС.
(2) Информацията по ал. 1, т. 2 се отнася само за двигател, оборудван със СБД.

Чл. 7.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване типа на дизелов двигател (фамилия двигатели) със или без СБД като отделен технически възел по отношение на емисиите замърсяващи газове и частици или на двигател (фамилия двигатели) със или без СБД с принудително запалване, работещ(-и) с газово гориво, по отношение на емисиите замърсяващи газове, когато:
1. двигателят (фамилията двигатели) без СБД отговаря(-т) на приложимите за него (тях) технически изисквания по наредбата;
2. двигателят (фамилията двигатели) със СБД отговаря(-т) на техническите изисквания в приложение № 3;
3. двигателят (фамилията двигатели) със или без СБД е(са) изпитан(-и) по отношение на използваното гориво, описано в приложение № 4, раздел I или II;
4. е изпълнена процедурата по глава втора, раздел IV от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) ЕО сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 5.
(3) Отказът да се издаде ЕО сертификат по ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Чл. 8.
(1) Производител(-и) на двигатели (фамилия двигатели) със СБД, чието годишно производство на тип двигател (фамилия двигатели):
1. е по-малко от 500 броя за година, може да получи одобряване на типа, когато двигателят се контролира само за непрекъснатост на веригата и системата за последваща обработка се наблюдава за основна функционална повреда;
2. е по-малко от 50 броя за година, може да получи одобряване на типа, когато системата за контрол на емисиите (например двигателят и системата за последваща обработка), се контролира само за непрекъснатост на веригата.
(2) (В сила от 01.01.2007 г.) Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" информира Европейската комисия (ЕК) за всяко одобряване на типа съгласно чл. 7, ал. 1.

Чл. 9. Производителят писмено информира изпълнителния директор на ИА "АА" за всички изменения на типа дизелов двигател (фамилия двигатели) със или без СБД по отношение на емисиите замърсяващи газове и частици или на двигател (фамилия двигатели) със или без СБД с принудително запалване, работещ(-и) с газово гориво, по отношение на емисиите замърсяващи газове.

Чл. 10. В случай на изменение на одобрения тип дизелов двигател (фамилия двигатели) със или без СБД по отношение на емисиите замърсяващи газове и частици или на двигател (фамилия двигатели) със или без СБД с принудително запалване, работещ(-и) с газово гориво, по отношение на емисиите замърсяващи газове, се прилагат разпоредбите по глава четвърта, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Раздел III
Заявление за одобряване на тип превозно средство по отношение на неговия двигател (със или без система за бордова диагностика)

Чл. 11.
(1) Производителят подава заявление до изпълнителния директор на ИА "АА" за одобряване на тип ПС, оборудвано със:
1. дизелов двигател (фамилия двигатели) със/без СБД по отношение на емисиите замърсяващи газове и частици, или
2. двигател (фамилия двигатели) с принудително запалване със/без СБД, работещ(-и) с газово гориво, по отношение на емисиите замърсяващи газове, или
3. одобрен тип дизелов двигател (фамилия двигатели) по отношение на емисиите замърсяващи газове и частици, или
4. одобрен тип двигател (фамилия двигатели) с принудително запалване, работещ(-и) с газово гориво, по отношение на емисиите замърсяващи газове.
(2) Заявлението по ал. 1 се подава в съответствие с глава втора, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 12.
(1) Към заявлението по чл. 11, ал. 1 производителят прилага:
1. попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно приложение № 1 с приложено към него съдържание;
2. описание на индикатора за наличие на неизправност (MI), използван от СБД за сигнализиране на водача при наличие на повреда в ПС, включващо информация за индикатора и начина за предупреждение на водача на ПС при липса на необходимия реагент;
3. информация по чл. 4 - за двигател (фамилия двигатели), оборудван(-и) със СБД;
4. копие от ЕО сертификата за одобрен тип двигател (фамилия двигатели) като отделен технически възел съгласно приложение № 5 и монтиран на типа ПС, представен за одобряване - в случаите по чл. 11, ал. 1, т. 3 и 4.
(2) Когато е приложимо, в случаите по чл. 11, ал. 1, т. 1 и 2 списъкът с данни съдържа описание на типа ПС, на свързаните с двигателя компоненти и на типа двигател (фамилия двигатели).
(3) Когато е приложимо, в случаите по чл. 11, ал. 1, т. 3 и 4 списъкът с данни съдържа описание на типа ПС и на свързаните с двигателя компоненти.
(4) Всички схеми и чертежи, приложени към списъка с данни, се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, когато има такива, показват съответните части с достатъчни и ясно различими подробности.
(5) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага и документ за платена държавна такса.

Раздел IV
Одобряване на тип превозно средство по отношение на неговия двигател (със или без система за бордова диагностика)

Чл. 13.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване на типа ПС в зависимост от подадено заявление по чл. 11, ал. 1, т. 1 или 2, когато:
1. превозното средство, оборудвано с двигател (фамилия двигатели), отговаря на техническите изисквания по наредбата;
2. двигателят е изпитан с гориво съгласно изискванията по приложение № 4;
3. е изпълнена процедурата по глава втора, раздел II или III от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване на типа ПС в зависимост от подаденото заявление по чл. 11, ал. 1, т. 3 или 4, когато:
1. са изпълнени изискванията по ал. 1, т. 1 и 3;
2. за двигателя (фамилията двигатели) е издаден ЕО сертификат за одобряване на типа съгласно раздел II;
3. монтираният на ПС двигател отговаря на изискванията, посочени в приложение № 5, по отношение на:
а) вакуума при входа на всмукателния колектор (който да не надвишава определения за типово одобрените двигатели);
б) противоналягането на отработилите газове в изпускателния колектор (да не надвишава определеното за типово одобрените двигатели);
в) обема на изпускателната уредба (да не се отклонява с повече от 40 % от определения за типово одобрените двигатели);
г) изразходваната мощност от спомагателните устройства, необходими за работата на двигателя (да не надвишава определената за типово одобрените двигатели).
(3) ЕО сертификатът по ал. 1 или 2 се издава по образец съгласно приложение № 5.
(4) Отказът да се издаде ЕО сертификат по ал. 1 или 2 писмено се мотивира и подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Чл. 14. Производителят писмено уведомява изпълнителния директор на ИА "АА" за всички изменения на типа ПС по отношение на неговия двигател (фамилия двигатели) и неговото (тяхното) монтиране.

Чл. 15. При изменение на одобрен тип ПС по отношение на неговия(-те) двигател (фамилия двигатели) се прилагат разпоредбите на глава четвърта, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Глава трета
ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА ГОРИВА И НА ДВИГАТЕЛ ОТ ФАМИЛИЯТА ПО ОТНОШЕНИЕ НА ЕМИСИИ ОТРАБОТИЛИ ГАЗОВЕ

Чл. 16. Предоставянето на типово одобряване за универсално гориво, използвано от дизелов двигател или от двигател с принудително запалване, работещ(-и) с газово гориво, е описано в раздел I на приложение № 4.

Чл. 17. Предоставянето на ограничено типово одобряване за асортимент гориво, използвано от двигател с принудително запалване, работещ с газово гориво, по отношение на емисии отработили газове, е описано в раздел II на приложение № 4.

Чл. 18. Одобряването на представител на фамилия двигатели по отношение на емисии отработили газове е описано в раздел III на приложение № 4.

Глава четвърта
ЕО МАРКИРОВКА НА ДВИГАТЕЛЯ

Чл. 19.
(1) (В сила от 01.01.2007 г.) За всеки одобрен тип двигател като отделен технически възел се издава номер на одобряването при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 6.
(2) На двигател от одобрен тип като отделен технически възел производителят нанася следната ЕО маркировка:
1. търговска марка или търговско наименование на производителя на двигателя;
2. търговско описание на производителя;
3. номер на одобряването, образуван съгласно част 1 на приложение № 6.
(3) ЕО маркировката за одобряване на типа запазва действието си на територията на Република България, когато съдържа отличителен номер на някоя от държавите - членки на ЕС, посочени в част 2 на приложение № 6.

Чл. 20. Върху двигател, работещ с гориво природен газ, след номера на одобряване на типа се нанася допълнително означение, както следва:
1. Н - за двигател, одобрен и калибриран за газови горива Н-асортимент;
2. L - за двигател, одобрен и калибриран за газови горива L-асортимент;
3. НL - за двигател, одобрен и калибриран за газови горива Н-асортимент и L-асортимент;
4. Нt - за двигател, одобрен и калибриран за специфичен състав газово гориво от Н-асортимент и приспособим чрез фина регулировка на захранването за друго специфично гориво Н-асортимент;
5. Lt - за двигател, одобрен и калибриран за специфичен състав газово гориво L-асортимент и приспособим чрез фина регулировка на захранването за друго специфично гориво L-асортимент;
6. НLt - за двигател, одобрен и калибриран за специфичен състав газово гориво H-асортимент или L-асортимент и приспособим чрез фина регулировка на захранването за друго специфично гориво H-асортимент или L-асортимент.

Чл. 21.
(1) Върху двигатели, които работят с NG и с LPG горива, получили ограничено одобряване на типа за използване на съответен асортимент гориво съгласно раздел II от приложение № 4, се нанасят следните надписи:
1. "ДА СЕ ИЗПОЛЗВА САМО С ПРИРОДЕН ГАЗ АСОРТИМЕНТ Н"; когато е приложимо, "Н" се замества от "L";
2. "ДА СЕ ИЗПОЛЗВА САМО С ПРИРОДЕН ГАЗ, ОТГОВАРЯЩ НА ИЗИСКВАНИЯТА ..." или "ДА СЕ ИЗПОЛЗВА САМО С ВТЕЧНЕН НЕФТЕН ГАЗ, ОТГОВАРЯЩ НА ИЗИСКВАНИЯТА ...", което от двете е приложимо.
(2) Височината на надписите по ал. 1 е не по-малка от 4 mm.
(3) Производителят на двигателя определя отделните съставни компоненти и гранични стойности на величините от цялата информация, съдържаща се в съответната/ите таблица/и на приложение № 7.

Чл. 22.
(1) Когато липсва достатъчно място за нанасяне на надписа по чл. 21, ал. 1, може да се използва опростено кодиране.
(2) При опростеното кодиране по ал. 1 се добавя обяснителен текст, съдържащ цялата информация по чл. 21, който трябва да е лесно достъпен за всяко лице, което зарежда резервоара с гориво, извършва техническо обслужване или ремонт по двигателя и неговите части, а също и за компетентните органи.
(3) Местоположението и съдържанието на обяснителния текст по ал. 1 се определят от производителя след съгласуване с изпълнителния директор на ИА "АА".

Чл. 23.
(1) Надписите по чл. 21 се нанасят с четливи, неизтриваеми букви и цифри с дълготрайност, запазваща се през целия период на използване на двигателя. Надписите или табелите с тях се прикрепват по такъв начин, че закрепването е дълготрайно за целия период на използване на двигателя и надписите не могат да се премахват без тяхното повреждане или изтриване.
(2) Надписите по чл. 21 се поставят върху компонент от двигателя, необходим за нормалната му работа, който обикновено не се сменя за целия период на неговата експлоатация. Тези надписи се поставят на място, което позволява да са лесно видими дори и от неспециалист, след пълното комплектуване със спомагателните устройства, необходими за работата на двигателя.
(3) При одобряване типа ПС по отношение на неговия двигател по чл. 13, ал. 1 и 2 ЕО маркировката по чл. 21 се поставя също така до гърловината на резервоара за гориво.

Глава пета
ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ И ИЗПИТВАНИЯ

Чл. 24. Компонентите, оказващи влияние върху емисиите замърсяващи газове и частици от дизеловите двигатели и от работещите с газово гориво двигатели с принудително запалване, се разработват, конструират, сглобяват и монтират така, че при обичайни условия на експлоатация двигателите да отговарят на изискванията по наредбата.

Чл. 25.
(1) Не се допуска използването на многофункционален двигател и неефективна технология за контрол на емисиите.
(2) Всички елементи от конструкцията, свързани с технологията за контрол на емисиите (ECS), оказващи влияние върху емисиите замърсяващи газове и частици от дизелови двигатели и от работещите с газово гориво двигатели с принудително запалване, се разработват, конструират, сглобяват и монтират така, че при обичайни условия на експлоатация двигателят да отговаря на изискванията по наредбата.
(3) Технологията за контрол на емисиите (ECS) се състои от основна технология за контрол на емисиите (BECS) и от една или повече спомагателни технологии за контрол на емисиите (AECS):
1. изискванията към BECS са посочени в т. 1.1.4 на раздел II от приложение № 2;
2. изискванията към АECS са посочени в т. 1.1.5 на раздел II от приложение № 2;
3. изискванията към ограничителите на въртящ момент са посочени в т. 1.1.6 на раздел II от приложение № 2.

Чл. 26.
(1) При използване на електронни системи за контрол на емисиите производителят представя пакет от документи и осигурява достъп до всеки елемент от конструкцията и технологията за контрол на емисиите (ECS) и ограничителя на въртящия момент на системата на двигателя и начина, по който той контролира изходните променливи на системата независимо дали контролът е пряк или косвен.
(2) Документацията по ал. 1 се представя в две части под формата на основен и допълнителен пакет от документи.
(3) След подаване до ИА "АА" на заявлението за одобряване на типа основният пакет от документи се представя на техническата служба, като включва пълно описание на ECS и когато е приложимо - на ограничителя на въртящия момент. Документите може да не включват пълно описание, когато в тях се съдържат доказателства, че са определени всички матрично разрешени стойности, получени от контролния диапазон на индивидуалните входни единици. Тази информация са прилага към документацията, изисквана по глава втора, раздели I и III.
(4) Допълнителният пакет от документи съдържа:
1. обосновка за използването на AECS на основание данни от изпитвания или техническа информация;
2. описание на схемите за контрол на горивната уредба, на параметрите на запалването, на точките на превключване на всички режими на работа и на ограничителя на въртящия момент (т. 1.5.5, раздел II от приложение № 2);
3. описание на параметрите, изменени от AECS и граничните условия, при които то функционира;
4. данни от изпитвания, доказващи ефективността върху отработилите газове на AECS, монтирана на двигател или на ПС.
(5) Допълнителният пакет от документи е конфиденциален, съхранява се от производителя и се предоставя на ИА "АА" само при поискване.

Чл. 27.
(1) За проверка на неефективна технология или мярка при одобряване типа на двигатели съгласно ред А от табл. № 1 и 2 към т. 1.2.1 на приложение № 2, които обикновено не се изпитват чрез ЕТС, изпълнителният директор на ИА "АА" и/или техническата служба може да поиска допълнително обстойно изпитване от тип ЕТС за NОx.
(2) Допълнителното изпитване може да се извърши едновременно с изпитването за одобряването на типа или с процедурите за проверка съответствието на продукцията.
(3) При извършването на проверката по ал. 1 се допуска допълнителен резерв от 10 % по отношение на граничната стойност за NОx.

Чл. 28.
(1) Стойностите на емисиите, посочени в приложение № 2, раздел II, т. 1.2.1, табл. № 1 и 2, ред А, се определят чрез ESC и ELR изпитвания на конвенционални дизелови двигатели със или без електронна система за впръскване на гориво, рециркулация на отработилите газове (EGR) и/или каталитичен конвертор (катализатор).
(2) Дизеловите двигатели, снабдени с усъвършенствани системи за последваща обработка на отработилите газове, включително с deNOx каталитични конвертори и/или филтри за частици, допълнително се подлагат на ETC изпитване.
(3) Стойностите на емисиите, посочени в приложение № 2, раздел II, т. 1.2.1, табл. № 1 и 2, редове B1, B2 или С, се определят чрез ESC, ELR и ETC изпитвания.
(4) Стойностите на емисиите замърсяващи газове от двигатели, които работят с газово гориво, се определят чрез ETC изпитване.

Чл. 29.
(1) Процедурите за ESC и ELR изпитване са дадени в приложение № 8, част 2.
(2) Процедурата за ETC изпитване е дадена в приложение № 8, части 3 и 4.

Чл. 30. Когато е приложимо, емисиите замърсяващи газове, частици и димността на изпитвания двигател се измерват с методите, дадени в приложение № 8, част 5.

Чл. 31.
(1) Препоръчваните системи за анализ на замърсяващите газове, препоръчваните системи за вземане на проби от частици и препоръчваната система за измерване на димните емисии са дадени в приложение № 9.
(2) Техническата служба може да използва (одобри) други системи или анализатори, когато при съответния цикъл на изпитване те показват еквивалентни резултати.
(3) Определянето на еквивалентността на една система с еталонната се извършва чрез корелационно изследване на 7 пробни двойки (или повече) съгласно изискванията по приложение № 2, раздел II, т. 1.2.

Чл. 32.
(1) Специфичната маса на въглеродния оксид, на всички въглеводороди, на азотните оксиди и на частиците, определени чрез изпитване ESC, и непрозрачността на димните емисии, определени чрез изпитване ELR, трябва да са не по-големи от стойностите, посочени в приложение № 2, раздел II, табл. № 1.
(2) За дизеловите двигатели, които допълнително преминават изпитвания ETC, и особено за двигатели, работещи с газ, специфичната маса на въглеродния оксид, на неметановите въглеводороди, на метана (когато е приложимо), на азотните оксиди и на частиците (когато е приложимо), не трябва да превишават стойностите, посочени в приложение № 2, раздел II, табл. № 2.

Чл. 33.
(1) За дизелови двигатели и за двигатели, работещи с газово гориво, се допуска по избор на производителя по време на изпитване ETC да бъде измервана масата на всички въглеводороди (THC) вместо масата на неметановите въглеводороди.
(2) В случаите по ал. 1 граничните стойности за масите на всички въглеводороди трябва да съответстват на масите на неметановите въглеводороди, посочени в приложение № 2, раздел II, табл. № 2.

Чл. 34.
(1) За дизелови двигатели не се допуска специфичната маса на азотните оксиди, измерена в произволни точки за проверка в зоната на контрол при изпитване ESC, да превишава с повече от 10 % стойностите, получени чрез интерполиране на резултатите от съседни изпитвателни режими съгласно приложение № 8, част 2, т. 5.6.2 и 5.6.3.
(2) Стойността на димните емисии, получени при произволна честота на въртене на двигателя за изпитвателен режим ELR, не може да превишава с повече от 20 % най-високата стойност на димните емисии от два съседни изпитвателни режима или да надвишава граничната стойност с повече от 5 % в зависимост от това, коя от тях е по-голяма.

Чл. 35. Изискванията към фамилия двигатели, избор на базов двигател и параметрите за определяне на фамилия двигатели със СБД са описани в приложение № 2, раздел III.

Чл. 36. Пример на процедура за изчисляване на резултатите от изпитванията е даден в приложение № 10.

Чл. 37. Специфичните технически изисквания относно дизелови двигатели, работещи с гориво етанол, са дадени в приложение № 11.

Чл. 38. Процедурите за провеждане на изпитване за надеждност на системи за контрол на емисии са дадени в приложение № 12.

Глава шеста
СЪОТВЕТСТВИЕ НА ПРОДУКЦИЯТА

Чл. 39.
(1) Мерките за осигуряване съответствието на продукцията се предприемат съгласно разпоредбите по глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Съответствието на продукцията се проверява и въз основа на информацията в ЕО сертификатите за одобряване на типа, посочена в приложение № 5.
(3) При проверка на съответствие на продукцията с одобрения тип чрез използване на процедурите, посочени в раздели III, IV и V на приложение № 13, измерените емисии замърсяващи газове и частици от двигателите се регулират чрез прилагане на подходящи коефициенти на влошаване на емисиите (DF) за съответния двигател, както е посочено в допълнението към ЕО сертификата за одобряване на типа по приложение № 5.
(4) Когато изпълнителният директор на ИА "АА" прецени, че процедурата по одит на производителя не е удовлетворителна, се прилага чл.31 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 40.
(1) Когато трябва да се измерят емисиите замърсители и одобряването на типа двигател има едно или няколко изменения (разширения), изпитванията се извършват с двигателя(ите), описани в списъка с данни, съответстващ(и) на съответното изменение.
(2) Съответствието на двигателя, подложен на изпитване за емисии замърсители, се проверява съгласно т. 1 от раздел I на приложение № 13.

Чл. 41. Съответствието на СБД с одобрения тип се проверява съгласно изискванията на т. 2 от раздел II на приложение № 13.

Чл. 42.
(1) Съответствието на ПС/двигатели в експлоатация се проверява периодично в рамките на срока на експлоатация на двигателя, монтиран на ПС.
(2) При одобряване типа на двигател по отношение на емисиите е възможно прилагане на допълнителни мерки за потвърждаване работата на устройствата за контрол на емисиите в рамките на срока на експлоатация на двигателя, монтиран на ПС, при нормални условия на експлоатация.
(3) Процедурите за проверка съответствието на ПС/двигатели в експлоатация са посочени в приложение № 14.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на наредбата:
1. "Одобряване типа на двигател (фамилия двигатели)" е одобряване типа на двигателя (фамилия двигатели) по отношение нивото на емисиите замърсяващи газове и частици.
2. "Спомагателна технология за контрол на емисии (AECS)" е технология за контрол на емисии, която се задейства или променя основната технология за контрол на емисии за специфична цел или цели, и в отговор на специфична комбинация от околни и/или работни условия, например скорост на ПС, честота на въртене на двигателя, използвана предавка, входна температура или входно налягане.
3. "Основна технология за контрол на емисии (BECS)" е технология за контрол на емисии, която е действаща в целия диапазон на честота на въртене и натоварване на двигателя, освен ако не е задействана AECS. Примери за BECS:
а) диаграма за управление момента на запалване на двигателя;
б) диаграма за рециркулация на отработили газове (EGR);
в) диаграма за дозиране на каталитичен реагент SCR.
4. "Комбиниран филтър за deNOx и частици" е система за последваща обработка на отработили газове, разработена за едновременно намаляване на емисиите от азотни оксиди (NOx) и частици (PT).
5. "Непрекъсната регенерация" е регенерационният процес на системата за последваща обработка на отработили газове, който се извършва постоянно или поне веднъж за ЕТС изпитване. Такъв регенерационен процес не изисква специална процедура за изпитване.
6. "Зона на контрол" е зоната в обхвата между режими А и С на двигателя и степен на натоварване от 25 - 100 %.
7. "Обявена максимална мощност (Pmax)" е максималната мощност в kW (мощност нето), обявена от производителя в неговото заявление за одобряване на типа.
8. "Неефективна технология" е:
а) спомагателна технология за контрол на емисии (AECS), която намалява ефективността на контрола върху емисиите, свързан с основната технология за контрол на емисии (BECS) при условия, които могат да възникнат при правилна експлоатация на превозното средство;
б) основната технология за контрол на емисии (BECS), която прави разлика между стандартния начин за управление при изпитване за одобряване на типа и другите начини за управления и осигурява по-ниско ниво на контрол върху емисиите при условия, които реално не са включени в приложимите изпитвателни процедури за одобряване на типа, или
в) система за бордова диагностика (СБД) или технология за контрол и управление на емисиите, която прави разлика между стандартния начин за управление при изпитване за одобряване на типа и другите начини за управления и осигурява възможност за управление на по-ниско ниво на емисиите (по отношение на времетраене и точност) при условия, които реално не са включени в приложимите изпитвателни процедури за одобряване на типа.
9. "deNOx система" е система за последваща обработка на отработили газове, проектирана да намали емисиите на азотни оксиди (NOx) (например инертен и активен сух NOx каталитични неутрализатори, NOx адсорбери и системи за селективна каталитична редукция (SCR).
10. "Времезакъснение" е времето между промяната на компонента, измерван в референтната точка и реакцията на системата за 10 % от крайното показание (t10). За газовите компоненти е времето за преминаване на измервания компонент от сондата за вземане на проби до детектора. За времезакъснението сондата за вземане на проби се определя като референтна точка.
11. "Дизелов двигател" е двигател, който работи на принципа на запалване на горивото чрез сгъстяване.
12. "Изпитване ELR" е изпитвателен цикъл, включващ последователност от преходни степени на натоварване при постоянна честота на въртене (обороти) на двигателя, прилагани в съответствие с т. 1.2.1 на приложение № 2.
13. "Изпитване ESC" е изпитвателен цикъл, включващ 13 режима при условия на стабилизирана (устойчива) работа на двигателя, прилагани в съответствие с т. 1.2.1 на приложение № 2.
14. "Изпитване ETC" е изпитвателен цикъл, включващ 1800 преходни режима, измервани във всяка отделна секунда, прилагани в съответствие с т. 1.2.1 на приложение № 2.
15. "Елемент на конструкцията" по отношение на ПС или двигател е:
а) всяка система за контрол, включително компютърен софтуер, системи за електронно управление и компютърна логика;
б) калибриране на системата за контрол;
в) резултатът от взаимодействието на системите или
г) хардуерни елементи.
16. "Дефект, свързан с емисиите" е недостиг или отклонение от нормалните производствени допуски в конструкцията, материалите или изработката на устройство, система или монтажен възел, което влияе върху който и да е параметър, характеристика или компонент, принадлежащ на системата за контрол на емисии. Липсващ компонент може да се разглежда като "дефект, свързан с емисиите".
17. "Технология за контрол на емисии (ECS)"е елемент или съвкупност от елементи на конструкцията, който е включен в цялостния план на системата на двигателя или превозното средство, за целите на контрола на емисиите от отработили газове, която включва една BECS и една съвкупност от AECS.
18. "Система за контрол на емисии" е системата за последваща обработка на отработилите газове, електронния(те) контролер(и) за управление на системата на двигателя и всеки компонент на системата на двигателя, свързан с емисиите на отработили газове, който подава входен сигнал или получава изходен сигнал от този(тези) контролер(и), и когато е приложимо, комуникационният интерфейс (хардуер и съобщения) между електронното устройство(а) за управление на системата на двигателя (EECU) и всяко силово задвижване или устройство за контрол на превозното средство по отношение управлението на емисиите.
19. "Фамилия системи за последваща обработка на отработили газове" е групиране на двигатели от производител, което в съответствие с определението за фамилия двигатели, но които впоследствие се групират като двигатели, използващи аналогична система за последваща обработка на отработили газове. Това групиране се извършва за целите на изпитване по график за пробег, за да се установят коефициентите на влошаване на емисиите съгласно приложение № 12, и за проверка съответствието на превозни средства/двигатели в експлоатация съгласно приложение № 14.
20. "Система на двигателя" е двигателят, системата за контрол на емисии и комуникационният интерфейс (хардуер и съобщения) между електронното устройство(а) за управление на системата на двигателя (EECU) и всяко силово задвижване или устройството за контрол на превозното средство.
21. "Фамилия двигатели" е обединената от производителя група от системи на двигателя, които по своята конструкция, определена в допълнение 2 на приложение № 1, показват сходни характеристики на емисиите отработили газове. Всички двигатели от една фамилия трябва да отговарят на определените гранични стойности на емисиите.
22. "Диапазон на работна честота на въртене на двигателя" е диапазонът на най-често използваната работна честота на въртене на двигателя, разположен в границите между ниска и висока честота на въртене, определени в приложение № 8.
23. "Честоти на въртене А, В и С на двигателя" са честотите на въртене, включени в диапазона на експлоатационната честота на въртене на двигателя, които трябва да се използват при изпитванията от тип ESC и ELR, определени в част 2 на приложение № 8.
24. "Регулировка на двигателя" е специфична настройка на двигател /превозно средство, която включва технология за контрол на емисиите (ECS), единична характеристика на действието на двигателя (кривата на пълно натоварване за одобрения тип) и ако се прилага, един комплект от ограничители на въртящия момент.
25. "Тип двигател" е категорията двигатели, които не се различават съществено помежду си по отношение на характеристиките, посочени в приложение № 1.
26. "Система за последваща обработка на отработили газове" е катализатор (окисляващ или 3-пътeн), филтър за частици, deNOx система, комбиниран филтър за deNOx и частици или друго устройство за намаляване на емисии, което е монтирано в изходящия поток на двигателя. Това определение изключва рециркулация на отработили газове, която ако е монтирана, се разглежда като неразделна част от системата на двигателя.
27. "Двигател, работещ с газ (газово гориво)" е двигателят, който работи с гориво природен газ (NG) или с втечнен нефтен газ (LPG).
28. "Замърсяващи газове" са газовете въглероден оксид, въглеводороди (изразени в еквивалентите (отношенията): CH1,85 за дизелово моторно гориво; CH2,525 за втечнения нефтен газ (LPG) и CH2,93 за природния газ (NG) (NMHC) и молекула CH3O0,5 за работещите с етанолово гориво дизелови двигатели, метан (изразено в еквивалента (отношението) CH4 за природния газ (NG)) и азотни оксиди, като тяхното съдържание се изразява в еквивалент на азотен диоксид (NO2).
29. "Висока честота на въртене (nhi)" е най-високата честота на въртене на двигателя, при която се достига 70 % от обявената максимална мощност.
30. "Ниска честота на въртене (nlo)" е най-ниската честота на въртене на двигателя, при която се достига 50 % от обявената максимална мощност.
31. "Главна функционална повреда" е постоянна или временна неизправност на система за последваща обработка на отработили газове, при която се очаква непосредствено или забавено увеличаване на емисиите от газове или частици от системата на двигателя и която не може да се определи правилно от системата за бордова диагностика (СБД).
32. "Неизправност" е:
а) влошаване или повреда, включително аварии в захранването с електричество на системата за контрол на емисиите, която довежда до емисии, превишаващи граничните стойности, определени за СБД, или когато е приложимо, невъзможност да се достигне диапазонът на функционално действие на системата за последваща обработка на отработили газове, където емисията на всяко регулирано замърсяващо вещество превишава граничните стойности, определени за СБД;
б) всеки случай, при който СБД не е в състояние да изпълни наблюдението върху възможни неизправности.
Влошаване или повреда, водещи до емисии, които не превишават граничните стойности, определени за СБД, може да се считат от производителя като неизправност.
33. "Индикатор за неизправност (MI)" е светлинен или звуков индикатор, който информира водача на ПС за появата на неизправност в работата на всеки компонент, който е свързан към СБД, или на самата СБД.
34. "Многофункционален двигател" е двигател, който съдържа повече възможни конфигурации на двигател.
35. "Асортимент природен газ (NG)" е един от асортиментите H или L, определени в БДС ЕN 437 : 2006 "Газове за изпитване. Налягания за изпитвания. Категория на уредите".
36. "Мощност нето (ефективна мощност)" е мощността в kW, измерена на изпитвателен стенд, в края на коляновия вал или на част, изпълняваща същата функция в съответствие с метода за измерване на мощност в съответствие с Наредба № 103 за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение мощността на двигателя (Директива 80/1269/ЕЕС).
37. "Система за бордова диагностика (СБД)" е разположена на ПС диагностична система за контрол на емисиите, която има способност да открива наличието на неизправности и идентифицира възможната област на неизправности чрез кодове за неизправности, съхранени в паметта на компютър.
38. "Фамилия двигатели (по отношение на СБД)" е групиране от производителя на системи на двигателя, имащи общи конструктивни параметри на СБД съгласно раздел III на приложение № 2.
39. "Димомер" е уред, предназначен да измерва непрозрачността на димните емисии на принципа на намаляване интензитета на светлината.
40. "Базов двигател" е двигателят, избран от една фамилия двигатели, чиито характеристики по отношение на емисиите отработили газове са представителни за тази фамилия двигатели.
41. "Устройство за последваща обработка на частици" е система за последваща обработка на отработили газове, разработена за намаляване емисиите от частици (PT) чрез механично, аеродинамично, дифузионно или инерционно отделяне.
42. "Замърсяващи частици (частици)" е всяка субстанция, уловена върху филтрираща среда, определена след разреждане на отработилите газове с пречистен филтриран въздух, така че температурата да е по-ниска от 325 K (52 °C).
43. "Степен на натоварване" е частта от максималния въртящ момент, изразена в проценти, при определена честота на въртене на двигателя.
44. "Периодична регенерация" е регенерационният процес на устройство за контрол на емисиите, което се среща периодично при по-малко от 100 h нормална експлоатация на двигателя. По време на цикли, в които има регенерация, емисионните норми могат да бъдат превишени.
45. "Режим на емисия по подразбиране" е активирана AECS в случай на неизправност на ECS, открита от СБД, което води до активиране на MI и не изисква входен сигнал от авариралия компонент или система.
46. "Вал за отвеждане на мощност" е вал, управляван от двигателя за целите на захранване на помощно оборудване, монтирано на ПС.
47. "Реагент" е всяка среда, съхранена в резервоар на ПС и предоставена на системата за последваща обработка на отработили газове (ако е необходимо) при поискване от системата за контрол на емисиите.
48. "Повторно калибриране" е точната настройка на работещ с природен газ двигател, предназначена да осигури същите характеристики (мощност, разход на гориво) при използване на друг асортимент природен газ.
49. "Еталонен режим (nреф)" е 100 % честота на въртене, използвана за денормализиране на относителната стойност на честотата на въртене при изпитване ETC, определено в приложение № 8, част 3.
50. "Време за реагиране" е разликата във времето между бърза промяна на компонента, който се измерва в референтната точка и съответната промяна в реагирането на измерващата система, като промяната на измервания компонент е най-малко 60 % FS и се извършва за по-малко от 0,1 s. Времето за реагиране на системата (t90) се състои от времезакъснението към системата и времето за нарастване на системата (БДС ISO 16183).
51. "Време за нарастване" е времето за реакция между 10 и 90 % от крайната стойност (t90 - t10). Това е реакцията на измервателния уред след като компонентът, който трябва да бъде измерен, е достигнал уреда. За времето за нарастване сондата за вземане на проби се определя като референтна точка.
52. "Саморегулиращо" е всяко устройство на двигателя, което позволява да се поддържа постоянен състав на горивната смес.
53. "Димни емисии" са частиците в състояние на суспензия в потока отработили газове на дизелов двигател, които поглъщат, отразяват или пречупват светлина.
54. "Изпитвателен цикъл" е последователността от изпитвателни операции, всяка от които е определена от дадена честота на въртене (обороти) и въртящ момент, които двигателят трябва да съблюдава в условия на стабилизиран (устойчив) режим (изпитване ESC) или при променливи условия на работа (ETC, ELR изпитване).
55. "Ограничител на въртящ момент" е устройство, което временно ограничава максималния въртящ момент на двигателя.
56. "Време за преобразуване" е времето между промяната на измервания компонент в сондата за вземане на проби и реакция на системата при 50 % от крайното показание (t50). Времето за преобразуване се използва за изравняване сигнала на различни измервателни уреди.
57. "Срок на експлоатация" за превозни средства и двигатели от одобрен тип по ред B1, B2 или C от табл. № 1 към т. 1.2.1 на раздел II, приложение № 2 е съответното изминато разстояние и/или период от време по отношение на изискванията за дълготрайност на системи за контрол на емисиите и съгласно условията по § 8 и 9, чието съответствие със съответните емисионни гранични стойности на газове, частици и димни емисии, трябва да бъде гарантирано като част от одобряването на типа.
58. "Индекс на Wobbe (Вобе) (нисък Wl; или висок Wu)" е съотношението между топлината, отделена при изгарянето на единица обем газ, и корен квадратен на неговата относителна плътност при еднакви еталонни (изходни) условия:
59. "l - коефициент на коригиране (Sl)" е коефициентът, който показва необходимата гъвкавост на системата за управление на двигателя по отношение на излишния въздух l, когато двигателят е захранван с газ, различаващ се от чистия метан (приложение № 10 за изчисляването на Sl).
60. "Превозно средство" е всяко моторно превозно средство (МПС), предназначено за движение по пътищата, задвижвано с двигател със запалване чрез сгъстяване или с двигател, работещ с газово гориво, със или без каросерия, притежаващо най-малко четири колела и максимална конструктивна скорост не по-малка от 25 km/h, с изключение на МПС от категория М1 с технически допустима максимална маса, по-малка или равна на 3,5 t, на МПС, движещи се по релси, на трактори за селското и горското стопанство, както и всяка друга самоходна машина.
61. "Двигател със запалване чрез сгъстяване или двигател, работещ с газово гориво" е източникът на задвижване на ПС, за което е издадено одобряване на типа на двигателя като отделен технически възел.
62. "Система за управление и контрол на емисиите" е система, осигуряваща нормалната работа на уредите за контрол на NOx на системата на двигателя съгласно изисквания по т. 1.5 от раздел II на приложение № 2.
63. "Екологично превозно средство (ЕПС/ЕЕV)" е превозно средство, двигателят на което отговаря на граничните стойности на емисиите, посочени в ред С от табл. № 1 към т. 1.2.1 на раздел II, приложение № 2.
64. (В сила от 01.01.2007 г.) "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на превозни средства, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване типа и осигурява съответствието на произведените превозни средства, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на превозни средства, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - лице, установено в ЕС, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 2.
(1) От 1 октомври 2006 г. изпълнителният директор на ИА "АА" отказва издаването на типово одобряване съгласно глава втора на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, за типове дизелови двигатели или за двигатели, работещи с газово гориво и за типове ПС, оборудвани с дизелови двигатели или с двигатели, работещи с газово гориво, когато:
1. те не отговарят на изискванията по приложения № 1 - 14 и на § 8 - 11;
2. емисиите на газообразните замърсители, на частиците и димността (непрозрачността) превишават граничните стойности, посочени в ред В1 на табл. № 1 и 2 към т. 1.2.1 на раздел II, приложение № 2.
(2) Разпоредбата по ал. 1 не се прилага, когато ПС и двигателите са предназначени за износ в трети страни или за резервни двигатели, предназначени за ПС в експлоатация.

§ 3.
(1) От 1 октомври 2006 г. ЕО сертификатите за съответствие, придружаващи нови ПС, оборудвани с дизелови двигатели или с двигатели, работещи с газово гориво и на нови дизелови двигатели или на двигатели, работещи с газово гориво, се считат невалидни за целите на регистрацията и пускането им на пазара, когато:
1. те не отговарят на изискванията, посочени в приложения № 1 - 14 и на § 8 - 11;
2. емисиите на газообразните замърсители, на частиците и димността (непрозрачността) превишават граничните стойности, посочени в ред В1 на табл. № 1 и 2 към т. 1.2.1 на раздел II, приложение № 2.
(2) До 31 декември 2006 г. разпоредбата на ал. 1 не се прилага за до 30% комплектовани и напълно комплектовани ПС, определен на основание общия брой регистрирани, пуснати в движение или пуснати на пазара ПС през 2005 г.
(3) Разпоредбата по ал. 1 не се прилага, когато ПС и двигателите са предназначени за износ в трети страни или за резервни двигатели, предназначени за ПС в експлоатация.

§ 4. От 1 октомври 2008 г. изпълнителният директор на ИА "АА" отказва издаването на типово одобряване съгласно глава втора на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, за типове дизелови двигатели или за двигатели, работещи с газово гориво, и за типове ПС, оборудвани с дизелови двигатели или с двигатели, работещи с газово гориво, когато:
1. те не отговарят на изискванията по приложения № 1 - 14 и на § 8 - 11;
2. емисиите на газообразните замърсители, на частиците и димността (непрозрачността) превишават граничните стойности, посочени в ред В2 на табл. № 1 и 2 към т. 1.2.1 на раздел II, приложение № 2.

§ 5.
(1) От 1 октомври 2009 г. ЕО сертификатите за съответствие, придружаващи нови ПС, оборудвани с дизелови двигатели или с двигатели, работещи с газово гориво и на нови дизелови двигатели или на двигатели, работещи с газово гориво, се считат невалидни за целите на регистрацията и пускането им на пазара, когато:
1. те не отговарят на изискванията, посочени в приложения № 1 - 14 и на § 8 - 11;
2. емисиите на газообразните замърсители, на частиците и димността (непрозрачността) превишават граничните стойности, посочени в ред В2 на табл. № 1 и 2 към т. 1.2.1 на раздел II, приложение № 2.
(2) Разпоредбата по ал. 1 не се прилага, когато ПС и двигателите са предназначени за износ в трети страни или за резервни двигатели, предназначени за ПС в експлоатация.

§ 6. Двигател, съответстващ на изискванията по приложения № 1 - 14, по § 8 - 11 и на граничните стойности, посочени в ред С (EEV) на табл. № 1 и 2 към т. 1.2.1 на раздел II, приложение № 2, отговаря на изискванията по § 2 - 5.

§ 7. За дизелови двигатели или двигатели, работещи с газово гориво, които съгласно одобряването на типа отговарят на граничните стойности, посочени в таблиците към т. 1.2.1 на раздел II, приложение № 2, се изисква при всички произволно избрани състояния на натоварване, принадлежащи към определена зона на контрол, събираните проби от емисии на интервали до 30 s да не превишават с повече от 100 % граничните стойности в ред В2 и ред С (EEV) в тези таблици.

§ 8. От 1 октомври 2006 г. производителят доказва за всички одобрявания на типа, че дизелов двигател или двигател, работещ с газово гориво, типово одобрен по отношение на граничните стойности от ред В1, ред В2 или ред С на табл. № 1 и 2 към т. 1.2.1 на раздел II, приложение № 2, отговаря на посочените гранични стойности за срок на експлоатация, както следва:
1. 100 000 km или 5 години, което събитие настъпи първо - за двигатели, монтирани на ПС от категория N1 и M2;
2. 200 000 km или 6 години, което събитие настъпи първо - за двигатели, монтирани на ПС от категория N2, N3 с технически допустима максимална маса до 16 t и ПС от категория М3 класове I, II, А, В с технически допустима максимална маса до 7,5 t;
3. 500 000 km или 7 години, което събитие настъпи първо - за двигатели, монтирани на ПС от категория N3 с технически допустима максимална маса над 16 t и ПС от категория М3 класове III и В с технически допустима максимална маса над 7,5 t.

§ 9. От 1 октомври 2006 г. за всички типове при издаване на одобряване на типа ПС се изисква и потвърждаване за правилната работа на устройствата за контролиране на емисиите за срока на експлоатация на ПС при нормални условия на експлоатация (съответствие на ПС, пуснато в движение, когато е правилно поддържано и експлоатирано).

§ 10. От 1 октомври 2006 г. всеки одобрен тип дизелов двигател по отношение на граничните стойности от ред В1 или ред С (EEV) на табл. № 1 и 2 към т. 1.2.1 на раздел II, приложение № 2 или одобрен тип ПС с такъв двигател, се оборудва със СБД, сигнализираща водача за наличието на повреда, когато посочените гранични стойности на двигателя със СБД за ред В1 или ред С от таблицата са превишени:

Гранични стойности на емисиите за двигател със СБД

Ред

Дизелови двигатели

маса на
азотните
оксиди
(NOx) g/kWh

маса на
частиците
(РТ) g/kWh

В1 (2005 г.) 7.0 0.1
В2 (2008 г.) 7.0 0.1
С (EEV) 7.0 0.1

§ 11. От 1 октомври 2008 г. за новите одобрявания на типа и от 1 октомври 2009 г. за всички одобрявания на типа на дизелови двигатели или на двигатели, работещи с газово гориво по отношение на граничните стойности, посочени в ред В2 или ред С (EEV) на табл. № 1 и 2 към т. 1.2.1 на раздел II, приложение № 2, или за ПС с такива двигатели, се оборудват със СБД, сигнализираща водача за наличието на повреда, когато посочените гранични стойности на двигателя със СБД за ред В2 или ред С на таблицата по § 10 са превишени.

§ 12. От 9 ноември 2006 г. за новите одобрявания на типа и от 1 октомври 2007 г. за целите на регистрацията се изисква при генериране на неизтриваем код за неизправност съгласно т. 1.5.3, 1.5.4 и 1.5.5 на приложение № 2 СБД да съхранява запис (до 400 дни или до 9600 часа работа на двигателя) на кода за неизправност и часовете, през които двигателят е работил по време на активиран индикатор за неизправност (MI).

§ 13. До 1 октомври 2008 г. за т. 1.1.5.4, буква "б" на приложение № 4 се прилага следното: "температура на околната среда в диапазон от 279 до 303 K (6 до 30 °C)".

§ 14. От 9 ноември 2006 г. за новите одобрявания на типа и от 1 октомври 2007 г. за всички одобрявания на типа на нови ПС с двигатели със СБД се прилагат изискванията на следните точки от приложение № 2:
а) т. 1.5.3 - за NOx контрол в системата на двигателя;
б) 1.5.4 - за контрол на реагента;
в) 1.5.5 - за мерки срещу намеса в системата за последваща обработка на отработили газове.

§ 15. Валидността на издадените ЕО сертификати за типово одобряване на двигатели или на ПС, оборудвани с двигатели от неодобрен/одобрен тип, е до 8 ноември 2006 г. При изменение на одобрения тип изменението (разширението) на типа се отбелязва в последната секция на номера за одобряване на типа.

§ 16. Навсякъде в наредбата и приложенията към нея думите "сертификат/а/ът" и "маркировка/та" се заменят съответно с "ЕО сертификат/а/ът" и "ЕО маркировка/та" от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.

§ 17. Тази наредба отменя Наредба № 78 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства, работещи с двигатели със запалване чрез сгъстяване по отношение на емисии замърсяващи газове и частици, и на нови моторни превозни средства, работещи с двигатели с принудително запалване, работещи с гориво "природен газ" или "втечнен нефтен газ", по отношение на емисии замърсяващи газове (ДВ, бр. 22 от 2004 г.).

§ 18. Наредбата се издава на основание чл.138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата и въвежда разпоредбите на Директива 2005/55/ЕО (изм. от Директива 2005/78/ЕО и Директива 2006/51/ЕО) и Директива 2005/78/ЕО (изм. от Директива 2006/51/ЕО).

§ 19. Разпоредбите по чл. 8, ал. 2, чл. 19, ал. 1 и § 1, т. 64 влизат в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.

Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив