Комисията за защита на конкуренцията започна да публикува решенията, с които спира изпълнението по новите поръчки за пътно поддържане, обявени през август от новото ръководство на Агенция "Пътна инфраструктура", предаде "Сега". Причината е обжалване от фирми, които участват в предишните конкурси, открити от служебния кабинет и прекратени от редовния кабинет на Никола Денков.
На 18 юли бяха прекратени обществени поръчки за около 4 млрд. лв. за текущ ремонт и поддръжка на пътищата през следващите 4 години с аргумент открити нарушения - ограничителни критерии и изисквания, чрез които се създават предпоставки за незаконосъобразно, непрозрачно и неефективно разходване на публични средства.
На 18 август агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви седем обществени поръчки за избор на изпълнители за поддържане на републиканската пътна мрежа в страната за 18 месеца. Те са на обща прогнозна стойност 849 456 480 лв. без ДДС.
От КЗК смятат, че спиране на изпълнението на поръчките защитава обществения интерес, като е по-добре да има забавяне, отколкото незаконосъобразна процедура.
До момента на сайта КЗК са публикувани решенията за спиране на изпълнението на процедурите за пътно поддържане в Северозападен район (на прогнозна стойност малко над 123 млн. лв. без ДДС) и в едно от пътните управления в Североизточен район - Търговище.
Очаква да излязат още подобни решения, като днес е образувано производство за Югозападен район по обособени позиции от едно до четири, които засягат областните пътни управления в Благоевград, Кюстендил, Перник и София. Тук прогнозната стойност на поръчката е почти 138 млн. без ДДС).
Също днес е започнато и производство за Североизточния район, което засяга пътните управления във Варна, Добрич, Търговище и Шумен. Прогнозната стойност на тази поръчка е почти 95 млн. лв. без ДДС.
Като аргумент за жалбата на фирмите е, че в нарушение на закона се открита процедура при наличие на обжалвано решение за прекратяване на предходния конкурс. Друга изтъкната причина са дискриминационни отделни изисквания към участниците като това да доказват опит само с ремонтни дейности по републиканската пътна мрежа. От фирмите не виждат никакъв аргумент да се отказва зачитането на опит при ремонтите на общинска или частна пътна мрежа. Имат и други аргументи.
Според АПИ всички съображения не са убедителни за налагане на временна мярка "спиране на изпълнението", която може да застраши обществения интерес. КЗК обаче е на друго мнение.
От аргументите на комисията става ясно, че те приемат решението за прекратяване на предходните процедури като доказателство за липса на спешност от възлагането на дейностите. КЗК допълнително посочва като сериозен залог стойността на евентуалния договор и изтъква, че произнасянето докрай няма да забави процедурата толкова сериозно заради скъсени срокове.
В интервю за "Нова телевизия" преди седмица съпредседателят на "Продължаваме промяната" Кирил Петков обяви, че партията застава зад министъра на регионалната развитие Андрей Цеков. "Той пуска тези поръчки (за ремонтите на пътища - бел. авт.) по най-прозрачния начин. С електронно подаване на оферти, с най - ниска цена, не може да има корупция. Заставаме зад него, не може да има правителство в този си формат, ако поръчките не са прозрачни и не застанем зад този министър, за да ги направи", допълни Петков.