На днешни публични заседания пристанищният концесионер БМФ Порт Бургас ЕАД отвори офертите на участниците по две обществени поръчки от съществено значение за пристанището, за Бургас и за целия регион.
Първата обществена поръчка с две обособени позиции е с предмет „Изграждане на нови кейови стени на Пристанищен терминал „Бургас Запад“, вертикална планировка, техническа инфраструктура и съоръжения и драгажни дейности в оперативната акватория и зона за меневриране.“ Явиха се двама участници с интерес за изпълнението на проекта, притежаващи значителен опит в строителството на инфраструктурни обекти.
Предвидено е създаването на четири нови корабни места с обща дължина 810 м и максимално допустимо газене 15.5 м. Това включва изграждане на кейови стени за корабни места 25А, 26, 27 и 28. Четирите нови корабни места ще позволят на пристанищния оператор сериозно да увеличи капацитета на оперативната си зона, както и да отговори на най-съвременните технологии и стандарти за обработка и превоз на товари. След изграждането на обекта коренно ще бъде променен облика на Пристанищен терминал Бургас Запад.
Втората обществена поръчка, за която оферти подадоха трима кандидата, е с предмет „Доизграждане на кейова стена на 33-то корабно място на Пристанищен терминал Бургас Изток-2, вертикална планировка, техническа инфраструктура и съоръжения и драгажни дейности в оперативната акватория и зона за маневриране.“
Тази поръчка определя бъдещото развитие на терминал „Бургас Изток – 2”. Доизграждането на кейовата стена на 33 корабно място и удължаване на съществуващото коловозно развитие (изграждане на ж.п. връзка) на пристанищния терминал ще доведе до обособяване на съвременна площадка за обработка и съхранение на генерални товари и контейнери. Целта е пристанището да има възможност да обработва кораби с дължина до 230 м и ширина до 40 м, до 120 000 тона дедуейт и газене до 14.6 м.
Изпълнението на обществените поръчки ще позволи на пристанищния оператор БМФ Порт Бургас ЕАД да увеличи капацитета и пропускателната способност на кейовия фронт на двата терминала. Ще се модернизира технологията за обработка на различни видове товари, ще се засили ефективността на предоставяните пристанищни услуги, и като краен резултат - ще се увеличи товарооборота в двата терминала. Същевременно, реализирането на проектите ще донесат безспорни ползи не само за компанията – нови инвестиции, нови съвременни мощности, модерни условия на работа и растеж на товарооборота. Безспорно и очаквано изграждането на новите обекти ще увеличи заетостта на работещите в региона при изпълнението на всеки един проект.
Финансирането на поръчките ще се извърши със собствени средства и със средства по „Механизма за свързване на Европа“ – сектор Транспорт, приоритет „Предварително идентифицирани проекти от Коридорите на основната мрежа“, Анекс I, част I, точка 2 от Регламент 1316/2013“ (Pre-identified projects on the Core Network Corridors, Annex I, Part I, point 2 of CEF Regulation) в рамките на Кохезионния пакет от процедурата по проект „От Изток към Запад. Достъп до Коридор ОИС през централното пристанище на Бургас. Строително-монтажни работи за доизграждане на пристанищната инфраструктура и железопътните връзки към Трансевропейската транспортна мрежа.”
Високите цели, които екипът на компанията винаги си поставя, са реализирането на модерни инвестиции – в инфраструктурни обекти и в нова техника, които водят до подобряване не само на услугата, но и на работната среда.
За осемте години на концесиите, от 2012/2013 г. до момента, в модернизацията на Пристанищен терминал Бургас Изток-2 и Пристанищен терминал Бургас Запад са вложени инвестиции в размер на над 290 000 000 млн. лв., които представляват 97 % изпълнение на Инвестиционна програма на концесионера, поета за целия срок на концесиите. Това е постижение, с което екипът на компанията може с гордост да се похвали.
Пряк ефект от модернизацията на пристанищната инфраструктура и съоръжения в двата терминала е значителният ръст на товарооборота. При обработени товари през 2012 г. в размер на 1,5 млн. тона, за 2019 г. е отчетен товарооборот от общо над 6,3 млн. тона, което показва, че товарооборотът е увеличен повече от четири пъти. В резултат на въведената нова техника и организация на работа 5 пъти е нараснал обемът на контейнеризираните и деконтейнеризирани товари.
В момента в БМФ Порт Бургас ЕАД работят 940 души, при задължения по концесионни договори за поддържане на персонал от 547 човека. Инвестициите в нови обекти и нова техника подобряват условията за работа на персонала. Работниците се чувстват мотивирани да работят по-добре, за което получават и по-високи възнаграждения. За последните две години (2018 – 2019) е налице ръст при заработките от 126 %.
От компанията са лаконични – „работим усърдно, но сме удовлетворени, че имаме възможност да се трудим в модерна среда.“