Булдозери и комбайни: ЕС въвежда нова категория участници в пътното движение

27.02.2024 | 10:35
по статията работи: econ.bg
В рамките на хармонизирани за целия ЕС правила националните власти ще могат да ограничават движението по пътищата на някои машини, които с маневреността или теглото си застрашават безопасността на пътя
Булдозери и комбайни: ЕС въвежда нова категория участници в пътното движение
Снимка: под лиценза на creative commons

Европейският съюз ще въведе нова категория моторни превозни средства (МПС) по силата на политическо споразумение, постигнато между страните членки и Европейския парламент за промени в съществуващото законодателство.

В категория U ще бъдат включени извънпътната подвижна техника като булдозери, багери, товарачи, комбайни, кранове, мотокари, снегопочистващи машини по обществените пътища

Освен, че ще ги опишат по-точно, с категоризирането им властите в страните членки ще получат правото да ограничават движението на машините по пътната мрежа, когато прекомерните им размери пречат на маневреността или могат да повредят пътища, мостове и виадукти заради теглото или параметрите си.

Измененото законодателство създава хармонизирани изисквания за пътна безопасност за движението на самоходни машини, които трябва да се движат по обществените пътища и които досега са били регулирани по отделни правила във всяка от европейските държави. Регламентът ще замени съществуващите национални регулаторни режими и ще намали разходите, административната тежест и забавянията за бизнеса.

Производителите и дистрибуторите ще могат да подават само еднократно заявление за одобряване за движение по пътищата в една държава от ЕС, а техниката ще се приема за използване по пътищата във всички държави от ЕС. Това ще улесни навлизането на пазара на нови модели, ще премахне забавянията, свързани с многократните одобрявания, и ще позволи намаляване на разходите за привеждане в съответствие за промишлеността, съобщи Европейската комисия.

След окончателното му приемане, което се очаква да се случи до лятото, ще стане възможно да се регулира и движението на напълно автоматизирани извънпътни мобилни машини, т.е. машини, които нямат водач и се управляват дистанционно, съобщи ротационното председателство на Белгия, което сключи споразумението с парламента късно в сряда.

Новото законодателство ще освободи производителите на такава техника от изискването за типово одобрение за пускането в движение на подобни машини и те ще могат да ги регистрират само в някои държави, спестявайки им разходи и усилия. От своя страна националните власти ще могат да откажат пускането на машини, категория U по своите пътища, забранявайки регистрирането на такъв тип МПС.

Според белгийският вицепремиер Пиер-Ив Дерман новият регламент ще улесни производителите и потребителите да разширят бизнеса си в цяла Европа, спестявайки време, пари и бюрокрация. В същото време с него се гарантира, че "водачите на тази техника и други превозни средства имат високо ниво на безопасност, докато пътуват по обществени пътища", заяви министърът от името на белгийското председателство на ЕС.

Пазарът на извънпътна мобилна техника в ЕС се оценява на 12.5 милиарда евро годишно. Секторът е значителен производител и силен износител в световен мащаб. От годишната производствена стойност 42% се изнасят за страни извън ЕС и 54% се търгуват в рамките на ЕС. Само 4% се продават в страната от ЕС, в която са произведени.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...