Над две трети от участниците в първото издание на проучването „Smile Credit Focus“ очакват през 2024 г. финансовото им състояние да се подобри в сравнение с миналата година. Само 6% от хората прогнозират, че то ще се влоши, а според 15% личните им финанси ще останат на нивото от миналата година. Една от причините за този оптимизъм е, че хората не очакват увеличение на разходите си – 63% заявяват, че през следващите дванадесет месеца не планират да харчат повече.
Това важи с още по-голяма сила за използване на потребителски кредити – над 63% от анкетираните са използвали такива продукти през миналата година, а само 54.4% възнамеряват да ползват заем през тази година. Според експертите на ITF Group – в топ 5 в сегмента на онлайн потребителското кредитиране у нас, основните причини за оптимизма на българите са намаляване на инфлацията и съответно на ръста на цените, както и стабилния ръст на доходите на хората у нас.
Според данните от проучването през миналата година хората най-често са използвали потребителски кредити с размер до 1000 лв. – една трета от хората. Суми до 5000 лв. са изтеглили една четвърт, а над 10 000 лв. – 13.9 процента. Трите топ цели, за които българите са търсели финансиране през миналата година са били ремонт на дома, ежедневни нужди и плащане на сметки.
Данните от „Smile Credit Focus“ ясно показват, че хората търсят бързина и удобство при кандидатстване за потребителски кредити като през миналата година 80% от участниците в проучването са използвали дистанционни канали. Най-често българите са подавали заявки през смартфон (56.7%), през лаптоп са били подадени 10.7% от заявленията, а 12.6% са предпочели обаждане по телефона. Като основни аргументи за използването на дистанционни канали са бързината на процеса (според 45.7% от хората) и възможността да се кандидатства 24/7 от всяко място (43.8%).
Това са и основните причини, хората все по-често да избират продуктите на финтех компании – защото пестят време и са удобни и лесни за използване. Пример за това е Smile Credit, който се предлага изцяло онлайн от финтех компанията ITF Group. Продуктът е познат на близо две трети от участниците в проучването. Благодарение на кратката форма за кандидатстване и собствената финтех платформа на компанията, която обработва в реално време над 60% от заявките, клиентите кандидатстват лесно и получават финансиране много бързо. Това осигурява на Smile Credit най-високата оценка на над 96% от участниците в анкетата, които са използвали продукта.
Във връзка с първото издание на проучването „Smile Credit Focus“ Светослав Ангелов, изпълнителен директор на ITF Group отбелязва, че като една от компаниите в топ 5 в сегмента на онлайн кредитирането, тя получава близо 10 000 заявки за кредит месечно. “Ние разполагаме с много данни относно нуждите на потребителите и подготвихме „Smile Credit Focus“, за да представим една картина на финансовото състояние на българите и нагласите им за ползване на потребителски кредити. Данните ясно показват, че финтех секторът и продукти като Smile Credit са все по-разпознаваеми и харесвани от хората, което е и в основата на ръста на бизнеса на финтех компании, каквато е нашата, в световен мащаб”, добавя Ангелов.
Проучването „Smile Credit Focus“ може да се счита за показателно за сектора на потребителското кредитиране. То е базирано на данни на ITF Group, както и на онлайн анкета сред 1500 потребители от цялата страна на възраст 18-60 години. Участниците са както клиенти на ITF Group така и хора, които са използвали или планират да използват потребителски кредити от други финансови институции.
Първото издание на „Smile Credit Focus“ ясно показва тенденция на нарастващ оптимизъм у българите по отношение на финансовото им състояние. Над 43% от участниците заявяват, че към месец май тази година то е по-добро в сравнение с година по-рано, а според 36.6% от хората е без промяна. В същото време 78.8% от анкетираните са оптимисти, че през следващите дванадесет месеца, финансовото им състояние ще се подобри. Само 5.9% очакват да се влоши.