Министерството на околната среда и водите (МОСВ) позволи довършването на магистрала "Струма" с изграждането на едното платно извън Кресненското дефиле. Това се разбира от решение на ведомството, публикувано на сайта.
Оттам посочват, че няма да има оценка на въздействието върху околната среда, защото не е нужна такава. Това ще даде възможност да започне работата по последния участък на магистралата между Крупник и Кресна.
През 2017 г. третото правителство на Бойко Борисов определи трасето за Кулата да е съществуващият път през Кресненското дефиле, което предизвика протести на природозащитни организации и на местни.
Дългогодишният казус откъде да минава "Струма" изглеждаше решен през март тази година, след като Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви обществена поръчка за изработване на прединвестиционно проучване и проектиране на трасе на магистралата в южна посока от София за Кулата, което преминава извън Кресненското дефиле.
Избраният изпълнител ще трябва да изготви предпроектни проучвания, с които да се осигурява движението от София към Кулата извън дефилето в две направления. Едното е дублиращо двупосочно трасе на първокласния път извън Кресненското дефиле, а другото е дясно платно на "Струма" извън дефилето. Прогнозната дължина на всяко от двете трасета е 20-25 км, като те ще преминават в близост до Симитли, Черниче и Кресна.
Предпроектното дублиращо трасе на първокласния път (Е-79) условно ще започва северно от пътен възел "Симитли", където завършва изграденият участък Благоевград - Крупник, а краят му ще е при п.в. "Кресна", където пък започва въведеният в експлоатация участък Кресна - Сандански. Предпроектното дясно платно на "Струма" ще започва при пътен възел "Симитли", а краят му ще е при обходния път на Кресна.
Посочва се, че измененията в инвестиционното предложение не разглеждат изграждането на дясно платно през Кресненското дефиле.
През март България получи разрешение от Европейската комисия за проектиране и строителство на платното от магистрала "Струма" от Кулата към София, което да минава източно от Кресненското дефиле. Тогава кабинетът "Денков-Габриел" възложи на министрите на регионалното развитие и на транспорта да предприемат необходимите действия за проектиране и изграждане на последния участък от "Струма".