23% повече жалби са достигнали до омбудсмана на България Диана Ковачева през 2023 г., в сравнение с предходната, сочи годишния доклад на независимата институция, която се занимава с правата на гражданите.
Според изнесените данни жалбите и сигналите на хората до Ковачева, основно се поставят въпроси, свързани с правата в здравеопазването. По-голямата част от тях са персонално за забавени телкови решения, както и за лош достъп до медицински услуги.
Общо 776 са жалбите и сигналите, подадени към омбудсмана през изминалата година, срещу 631 през 2022 г.
Броят на жалбите и сигналите по повод медицинската експертиза са 175, качество на медицинските услуги – 60, достъп до медицински услуги – 56, достъп до лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни – 318, здравноосигурителни права – 33, промоция и профилактика, имунизации, здравен контрол – 8, достъп до здравна информация – 4, а сигнали по други поводи са подали 122 граждани.
Анализът на омбудсмана показва, че недостатъчният брой общопрактикуващи лекари и неравномерното им разпределение на територията на страната, както и възрастовата им характеристика и неблагоприятна тенденция в бъдеще са повод за безпокойство.
Наблюдава се още неравномерно разпределение на специалистите на територията на страната, както и недостиг на специалисти по определени специалности, отбелязват от институцията. Оттам допълват, че според изложеното в жалбите и сигналите, специалистите рядко посещават пациентите в дома им, което води до сериозни затруднения, най вече за хора с увреждания, неподвижни и трудноподвижни пациенти.
Многобройни са жалбите и сигналите, свързани с организацията на ТЕЛК и неприемливо забавяне на решенията на комисиите, затруднен достъп до лекарствени продукти и медицински храни, както и с организационни проблеми, свързани с лечение в чужбина.