Европейският съюз реши: от 2035 нататък ще се регистрират само климатично неутрални автомобили. Какво означава това за собствениците на дизелови и бензинови коли? Най-важните въпроси и отговори, представени от "Дойче веле".
Държавите - членки на ЕС, и Европейският парламент постигнаха важно споразумение: от 2035 година нататък всички новорегистрирани автомобили и микробуси трябва да бъдат климатично неутрални, т.е. с нулеви емисии. Продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили няма да бъде разрешена.
След като през юни министрите на околната среда постигнаха съгласие по въпроса, миналата седмица в ЕС се стигна до окончателното споразумение.
Дойде ли окончателният край на двигателя с вътрешно горене?
Целта за "100% превозни средства с нулеви емисии" от 2035 вече е "окончателно потвърдена", казва френският евродепутат Паскал Канфин, който е начело на Комисията по околна среда в Европейския парламент. Решението обаче трябва да се преразгледа отново през 2026 година.
Освен това Европейската комисия ще проучи дали в бъдеще може да се обмисли използването на т.нар. E-Fuels. Това са синтетични горива, които обикновено се произвеждат от вода и въглероден диоксид. Техните характеристики са сходни с тези на бензина и дизеловото гориво. Това е своеобразна задна врата за двигателите с вътрешно горене.
На теория подобен компромис може да бъде отхвърлен, ако някои правителства или парламентарни групи му се противопоставят. Но когато червените линии са предварително известни, обикновено се намира подкрепящо мнозинство.
Мога ли да карам стария си автомобил след 2035 година?
Да. Според решението на ЕС изискването за нулеви емисии ще се прилага само при продажбите на нови превозни средства. Планът не засяга превозните средства, които веднъж вече са били регистрирани. Не се предвижда и забрана за продажбата на употребявани автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Европейското решение обаче може да се отрази на цените им. Реалистично е очакването, че забраната за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили автоматично ще ги направи все по-рядко срещани по пътищата.
Ще бъдем ли задължени да си купим електромобил?
От покупката на електрически автомобил определено има смисъл. Не на последно място и поради съображения за опазване на климата.
Дълго време се смяташе, че електрическите автомобили са по-евтини за експлоатация от колите с двигатели с вътрешно горене. Но това може и да се промени - особено във времена с високи енергийни цени. Само че и цените на дизела и бензина скочиха драстично.
А и едно сериозно сравнение за разходите обхваща много повече фактори от цената на тока и на горивата. Трябва да се вземат предвид не само те, а и размерът на застраховката, разходите за прегледи и ремонтни дейности, за гуми и т.н. Не бива да се забравят и държавните премии.
Има ли в Германия изградена инфраструктура?
Една от сериозните критики гласи: инфраструктурата за електромобили в Германия все още не е достатъчно добре изградена. Към 1 септември 2022 е имало само 70 хил. публично достъпни станции за зареждане на електромобили. В началото на 2021 са били около 41 600.