От началото на годината на територията на София са репатрирани 50 излезли от употреба моторни превозни средства, съобщиха от Столичния инспекторат. Комисиите, назначени със заповеди на районните кметове, в които участват и представители на Столичния инспекторат, са установили още 353 автомобила, които ще бъдат преместени на площадки за временно съхраняване, ако не бъдат доброволно преместени от собствениците им в тримесечен срок.
Междувременно директорът на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) Бойко Рановски коментира пред БНР, че новите стикери, които ще показват екологичността на леките автомобили и ще имат електронен чип с информация за техническото състояние на колата и в коя от петте групи попада, ще оскъпят с 5-10 лв. годишните технически прегледи на превозните средства до 3,5 тона.
Екостикери ще се поставят на автомобилите, преминали задължителния годишен технически преглед (ГТП) след 12 юли 2021 г. Целта е чрез тези стикери колите от най-замърсяващата група да бъдат ограничавани и да не бъдат допускани или да им бъде налагана такса в бъдещи ниско емисионни зони, каквито градовете могат да обявяват, за да се справят със замърсения въздух. Стикерите ще зависят от възрастта на автомобила и изхвърляните от него вредни газове, които и в момента в някои сервизи се измерват по време на годишния технически преглед, но стойностите им нямат значение.
Еконормите са обособени в пет групи. Първите четири са за двигателите с вътрешно горене, петата - най-чистата, е за електрическите и хибридните автомобили. В първа група са дизеловите автомобили, произведени до 2002 г. със стандарт Евро 1, 2 и 3, както и бензиновите коли с Евро 0, 1 и 2, произведени до 1996 г. Във втората са дизелите, произведени от 1 януари 2002 до 2007 г. със стандарт Евро 3, 4 и 5, както и бензиновите коли с Евро 1, 2 и 3, произведени между 1996 и 1998 г.
Екологична група 3 е за дизеловите автомобили, произведени от 2007 до 2009 г, с Евро 4, 5 и 6, както и коли на бензин 3, 4, 5 и 6 от 1998 до 2009 г. В четвъртата група попадат дизелови и бензинови коли със стандарт Евро 5 и 6, произведени след 1 септември 2009 г. За всяка от групите обаче има и специфични изисквания за таван на изхвърляните въглеродни емисии за бензина и димните газове за дизела.
В петата, най-екологична група, ще попадат само хибридните и електромобилите. В момента годишният технически преглед за леките коли струва около 40 лв. Самият екостикер ще струва 4 лв., но голяма част от сервизите ще трябва да направят инвестиции, за да могат да извършват измерванията. Освен това до края на 2021 г. трябва да има пряка връзка в реално време между компютрите на пунктовете за ГТП с информационната система на ИААА, за да може самата система при получаване на измерените стойности да определя екогрупата. Целта е да няма злоупотреби в самия пункт, обясни Рановски.