Шофьорите не могат да бъдат глобявани за превишена скорост по снимки от камерите на тол системата, защото устройствата не са сертифицирани, казва регионалният министър Андрей Цеков в отговор на въпрос от депутата Христо Терзийски.
Според него санкции преди средата на 2024 година едва ли ще бъдат налагани. Тол системата работи с 295 стационарни и 55 мобилни камери.
При експеримент на Северната скоростна тангента в София за засичане на средната скорост на автомобилите всяка четвърта кола се е движела с по-висока скорост.
Първата и единствена система с две двойки камери на КАТ за засичане на средна скорост в България действаше в третия тунел на магистрала “Люлин” в посока Перник към 2015 г. Тя бе английско производство, но заради липса на следгаранционна поддръжка спря за неопределено време.
“И в момента данни за скоростта на пътните превозни средства, преминаващи през стационарните контролни точки на електронната система за събиране на пътни такси, се изпращат към МВР. Предоставените данни дават информация за движението на пътните превозни средства и потенциалните нарушения на скоростта, но не е възможно налагането на глоби за нарушения от МВР, поради липса на сертификация от Българския институт по метрология”, пише министър Цеков.
В отговора той припомня, че националната система за пътни такси изградена през 2018 г. Досега са пуснати общо 295 стационарни контролни точки по пътищата, които разполагат с камери за разпознаване на регистрационните табели на преминаващите автомобили. Те могат да измерват и моментната скорост на преминаващите превозни средства, но това се прави със статистическа цел. Работят и 55 мобилни камери, монтирани на покривите на автомобилите на тол патрулите, които също могат да разпознават табелите на колите.
Рамка на тол системата на Северната скоростна тангента, където разрешената скорост е до 120 км/ч.
Проблемът е обаче дали може да бъде засечена вярно средната скорост на превозното средство между две стационарни точки. Правен е такъв експеримент между рамките в началото и края на Северната скоростна тангента. За 2 часа са били проследени 200 автомобила, като 45 от тях - всеки четвърти, са преминали между точка А и точка Б с по-висока средна скорост от допустимите 120 км/ч. Не ясно обаче как при подобна ситуация между две рамки ще се засича средната скорост, ако помежду им различни допустими скорости - например от “нормалните” 90 км/ч се минава през райони със знаци за ограничения от 60 км/ч или от 40 км/ч. Ако се вземе някаква средна стойност на скоростта в участъка, при обжалване тези изчисления могат да бъда оспорвани и глобата да падне.
В отговора си Андрей Цеков допълва, че е открита процедура по одобряване на типа на средствата за измерване на средна скорост, както и че вече има изграден интерфейс между АПИ и МВР, за да бъде изпращана информация към полицейските органи. Тепърва обаче предстои да се направят промени в законодателството, които “да прецизират правомощията на МВР при използване на данни от системата и възможността за налагане на санкции при установени нарушения”.