Предложените от Министерството на туризма промени в Закона за туризма отварят широко вратата за сивия сектор, създават възможност за въвеждане в заблуждение на потребителите, изкривяват пазара и поставят в неравностойно положение туроператорите, които са организатори на туристически пътувания.
Това обявиха три от организациите в бранша - Обединение "Бъдеще за туризма" (ОБТ), Българска асоциация на туристическите агенции (БАТА) и Сдружение "Туризъм" по повод публикувани за обществено обсъждане от Министерството на туризма законови промени. Те са недоволни от предложени нови текстове, които се различавали сериозно от обсъжданите преди това в работната група. Законовите промени предвиждат да се създаде Туристически гаранционен фонд, който да покрива загубите на клиенти на фалирали туроператори.
В проектозакона обаче се въвежда нов правен субект – туроператор Б, който не работи с крайни клиенти, а продава на други туроператори и затова не е задължен да прави вноски към новия гаранционен фонд. Точно това е предизвикало недоволството на обикновените туроператори, които са организатори на туристически пакети и ги продават на крайни клиенти. В проектозакона се предвижда те да правят годишни вноски към фонда, като предстои да се определи какъв процент от годишния им оборот да са те.
"Въпреки че новият правен субект не е организатор на туристически пакети, той е назован "туроператор" и това създава предпоставки потребителят да бъде заблуден", коментира адв. Мария Кръстева ОБТ и участник в работната група към министерство на туризма.
Браншът недоволства също така, че в предложения от министерството вариант липсват съществени изисквания към туроператор Б, като например офис, персонал, образователен ценз, отчетност за целите на данъчното облагане. "След пандемията именно браншът настояваше за въвеждане на гаранционна схема в европейската директива, която ясно структурира пазара – организатор на туристически пътувания (туроператор) и туристически агент (комисионер). Представеният от министерството текст променя изцяло философията и духа на гаранционната схема и предполага няколко основни проблема – имиджов, финансов, пазарен и потребителски", е мнението на председателя на ОБТ Павлина Илиева.
"Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за туризма няма нищо общо с коментираните повече от година текстове. Целта на Гаранциония фонд е да гарантира безпроблемното осъществяване на организираните пътувания на потребителите в чужбина. Оказва се, че са дописани необсъждани неща с браншовите организации от работната група, с което ние не сме съгласни", категоричен е Одисей Спасов, председател на БАТА.
"В предложения вариант не е отразено как ще се контролира този нов субект – туроператор Б, който трябва да работи само В2В. Ако продава пакети на крайни потребители, трябва да участва солидарно в гаранционната схема и да подлежи на контрол. Всъщност въпросът е колко са туроператорите у нас, които никога не са продавали на крайни клиенти. Вероятно са под броя на пръстите на двете ръце. В такъв случай заслужава ли си една толкова сложна схема за тях", пита колегата му от Сдружение "Туризъм" Венцислав Кръстев.
От Министерството на туризма отговориха, че ще бъдат разгледани всички становища и забележки, които получават по време на общественото обсъждане на законовите промени.