Нови и екзотични такси и неустойки надуват размера на бързите кредити. Заради тях жена от Русе с 14 заема трябва да върне два пъти повече от това, което е изтеглила, съобщи Нова телевизия.
Контролните органи отчитат бум на жалбите срещу фирми за бързи кредити. Само при омбудсмана за последните три години са постъпили над 3700 оплаквания от измамени граждани. Най-често нарушенията са свързани с неравноправни клаузи, скрити такси и предлагане на допълнителен пакет от услуги, които никога не се предоставят на потребителите.
Фирмите за бързи кредити измислят все по-нови и по-екзотични такси. Според юристите това се прави в стремежа им да надхвърлят тавана, който държавата поставя на крайната цена на заемите.
"В един от договорите бях попаднала на такса „Преференциално отношение в офиса”, каквото и да означава това или „събиране на вноска на офиса на каса – без допълнителна комисионна”, при положение че законът забранява събиране на комисионни", обясни адвокат Десислава Филипова.
"Целта е хем да изглежда, че спазват закона, хем да сложат оскъпяване, което да им позволява да движат бизнеса", коментира кредитният анализатор Тихомир Тошев.
В договорите откриваме и такси „оценка на риска”, „ангажимент” и „предизвикан риск”, които нищо не говорят на потребителите.
"При кредит от 350 евро за това, че клиентът не си е платил навреме застраховката, той е натоварен с 2 000 евро такса. Друга типична такса е „Посещение в дома” – при забава на плащане на кредита се събира такса за това, че кредиторът притеснява своя клиент. С подобни финансови капани дългът нараства до 7 пъти над сумата, която се дължи като заем и лихва", заяви Филипова.