Омбудсманът поиска мерки за защита на битовите потребители на газ, електрическа и топлинна енергия. В писмо до служебния премиер Стефан Янев Диана Ковачева посочва, че от начало на настоящия есенно-зимен сезон битовите клиенти понасят много трудно скока на енергийните цени в България, като доказателство за това са десетките жалби, постъпили при нея.
Ковачева подчертава, че основателни тревоги будят прогнозите за ново, шоково поскъпване на цените на електрическата и на топлинната енергия за бита от 1 януари 2022 г.
Омбудсманът вече изпрати препоръка до служебния министър на енергетиката Андрей Живков, в която настоя да бъде разработен механизъм за временно компенсиране на всички битови клиенти на природен газ заради екстремно високите цени на синьото гориво за есенно-зимния сезон 2020-2021 г. и очакваните високи сметки за отопление за огромна част от домакинствата, посочват от пресцентъра на Ковачева.
Диана Ковачева подчертава още, че опитът на други страни-членки показва, че реалистични мерки с потенциал за своевременно прилагане са намаляването на ДДС за енергията, определянето на таван на енергийните цени за зимните месеци, неначисляването на лихви за забавени плащания през зимата и непрекъсване на снабдяването с енергия при забавени плащания до края на отоплителния сезон.
Междувременно омбудсманът изпрати искане и до ЧЕЗ, ЕВН и Енерго-Про с настояване за възстановяване на действащия по време на извънредното положение 20-дневен срок за заплащане на задълженията към електроснабдителните дружества, включително да не се пристъпва към изключване на електрозахранването при неплащане на задължения, с разсрочване на последните.
Тя поиска от всички топлофикации в страната да не начисляват лихви за забава на плащанията на месечните сметки, а от газоснабдителните предприятия – да не прекъсват услугата при неплащане, също да удължат срока за заплащане на месечните доставки и да предвидят възможност за разсрочване на задълженията.