Пазарният дял на електронните ваучери bcard е близо 30%, като очакванията са през 2025 г. той да достигне до 45% от пазара. Българският продукт е все по-търсен от търговските обекти, включително и в малките населени места, съобщи Стоилка Арсова, директор на Националната картова и платежна схема.
Според нея предимствата му са, че се предлага на по-ниски такси към институциите, обслужващи и приемащи bcard e-ваучери, в сравнение с международните картови продукти на пазара. „Например, обменната такса, която е компонент от комисионата към търговеца, е 0,3% или пет пъти по-евтина“, посочи тя.
Арсова напомни, че продуктът е разработен изцяло съгласно изискванията на българското законодателство и гарантира, че всички плащания за социални цели се обработват прозрачно, в България, от лицензирани от БНБ участници, и през системата на БОРИКА, която е в основата на технологичната инфраструктура на платежната индустрия в България.
„Bcard e-ваучерите са с ясна отчетност при всяко плащане, не оскъпяват и не създават стрес на пазара“, посочи тя, но отбеляза, че е нецелесъобразно национален социален продукт да се обработва извън страната. По думите ѝ държавата може да се намеси и да се формира общ таван за таксите, като инициативата е на Министерството на финансите.
Арсова обясни, че все повече регистрирани търговци искат да се включат във веригата за плащане с bcard e-ваучери. Тя заяви, че във функциите на ваучерите може да се добавят и дигитализират други средства по наредби, свързани с изплащането на компенсации за вредни условия на труд и помощи за бежанци.
Операторите, които издават националния електронен ваучер за храна, обявиха създаването на сдружение „Борд на българските оператори на електронни ваучери за храна“, като целта му е да се привлече вниманието върху българския продукт като изгодна алтернатива на международните.
„Целта ни е да защитим интересите на всички участници по веригата – не само на операторите на ваучери за храна, но и на търговците и работодателите. В последните дни е показателно, че има проблем, но той не идва от цените на bcard e-ваучери“, коментира Радко Врагов, председател на новосформираното сдружение и прокурист на „Микрофонд“, един от осемте оператора, предлагащи bcard e-ваучери.
Другите компании са: "Български пощи", "Билла Сървисиз", "Сити инвест Груп", "Мотобул", "Фидуция", "Кауфланд Сървисиз" и финансовото приложение "МайФин" (MyFin).
Според Врагов целта на услугата е в повече служители от българските фирми да остават средства за храна, без да се натоварва веригата, и напомни, че ваучерите са освободени от данъци.