Туристическият бранш настоява в бюджета на България за следващата година да бъдат отделени рекордни средства от минимум 60 млн. лв. за реклама на страната с цел привличането на повече чужди туристи. Това заяви пред TravelNews Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (BUBSPA).
Според нея точно в криза трябва да има активен маркетинг и реклама на дестинацията. Браншът ще предложи мярката като антикризисна за сектора и ще изпрати писма до вицепремиера и министър на туризма Марияна Николова, на министъра на финансите Кирил Ананиев, на правителството и на Народното събрание, за да може да залегне в държавния бюджет за 2021 г. Министерството на туризма разполага с около 15 млн. лв. за реклама през тази година.
„Сега е времето да си припомним, че по време на криза е важно да се работи два пъти по-активно и креативно и тук е мястото отново да посочим, че средствата за реклама в бюджета на Министерство на туризма за следващата година трябва да бъдат тройно или четворно по-високи“, подчерта Кацарова. Според нея бюджет от минимум 60 млн. лв. може да доведе до извеждането на България в предните места като предпочитана дестинация за посещение от страна на европейците. Затова рекламата трябва да бъде насочена към европейските страни, а не към далечни дестинации като Китай, Индия, САЩ и други, защото презокеанските пътувания и през следващата година ще бъдат сложни и ограничени.
BUBSPA вече работи по конкретен план за изгражадне на репутацията на България като дестинация за целогодишен здравен туризъм, по който страната ни присъства в немските медии с позитивни новини, стъпили на реални факти, обясни Сийка Кацарова. Планът е координиран от Германо - Българската търговско индустриална камара и подкрепен от вицепремиера и министър на туризма Марияна Николова. Начертан е такъв и за работа с концесионерите на летищата в Бургас, Варна и София. Следващата седмица се предвижда провеждане на кръгла маса във Варна по темата. Освен това германски туроператори вече са започнали кампания по информиране на немските граждани чрез door to door за възможностите за здравна почивка в България. Водят се разговори с още туроператори.
Изпълнителният директор на Националния борд по туризъм Полина Карастоянова подкрепя отделянето на по-висок бюджет за реклама на България през 2021 г. Според нея средствата трябва да бъдат минимум 70 млн. лв. Бордът от години апелира за обвързването на парите за промотиране на страната с броя на пристигналите туристи и приходите от сектора в хазната. Те настояват за отделянето на 1% от постъпленията от туризъм, да отиват за неговата реклама. „Механизмът не трябва да се изчислява на тазгодишна база, защото е кризисна, а да се вземе 2019 г.“, подчерта Карастоянова. Миналата година страната посрещна над 9.3 млн. туристи и реализира 3.7 млрд. евро приходи. Това означава, че бюджетът за реклама трябва да бъде 37 млн. евро. На такъв принцип например работи Хърватия.
Полина Карастоянова смята, че трябва да се промени и подходът за реклама на туризма. Например да не се търсят само традиционните канали, средства и медии. Представянето на България трябва да се насочи към дигиталните и онлайн платформи. Освен това да бъдат привлечени свързаните с туризма сектори като хранително-вкусовата промишленост, транспорта и др.
Според Карастоянова е много важно Министерството на туризма и браншът да влязат в националния план за бъдещите европроекти за възстановяване и устойчивост от пандемията COVID-19, по което ЕС ще отпусне на България 6.5 млрд. евро в периода 2021-2027 г. От борда настояват за туризма да бъдат отделени 100 млн. евро. Целта е да бъдат използвани за развитие на туризма в националния план за средствата от ЕС по фонда R&R (Възстановяване и устойчивост), свързани с дигиталната трансформация в сектора, инвестиции в публичната държавна собственост в националните курорти и вътрешността на страната, както и проекти за енергийна ефективност.