Повече от 71% срещу 29% от учителите подкрепят започналото вече дистанционно обучение в гимназиален етап, а 65,8% биха подкрепили започването на дистанционна организация и в прогимназията от 3 ноември. Това показва проучването на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" за мнението на българските учители относно евентуално преминаване на образователната система в обучение в електронна среда.
Анкетата е направена сред 6100 педагогически специалисти в рамките на четири дена. Високият процент на желание за преминаване в електронен режим от разстояние за гимназиален и прогимназиален етап е разбираем по няколко причини.
В момента 671 са заразените учители, но в тази бройка не влизат, учителите които са в карантина, заради позитивен тест на член от семейството или в случаите, когато детето на учителя е карантинирано, поради карантиниран клас или група в детска градина.
Натоварването на българските учители, поради това, че те изпълняват вътрешно заместване на болни отсъстващи свои колеги, води до увеличаване на бърнаут ефекта до критичните 70%. В момента качеството на образованието и съхраняването на учители и директори е поставено на карта.
Българското училище е възможно най-безопасната среда, но упорито се използва с политически цели и се насажд мнение колко опасни са образователните институции и, че именно там са инкубаторите на заразата Ковид. Според синдикат "Образование" има и насаден страх сред самите учители и преподавателски състав.
В момента 671 са заразените учители, но в тази бройка не влизат, учителите които са в карантина, заради позитивен тест на член от семейството, или в случаите, когато детето на учителя е карантинирано, поради карантиниран клас или група в детска градина.
В горе цитирания брой учители, не влизат и тези, които са болни от други болести. Има учители, които вече ползват отпуск, поради агресивната кампания на националния щаб, че ни чака нов апокалипсис. Във връзка с казаното дотук, ръководствата на образователните институции са в огромно затруднения да осигурят замествания, дори и при 10% болни учители, затова дистанционния режим е единствения изход.
По отношение на начален етап 53,1% срещу 46,9% смятат, че не трябва да се преминава на дистанционно обучение. Този отговор се базира на относителната консолидация на класовете в начален етап.
Подобен е резултатът 56,5%, срещу преминаване на детските градини в дистанционен режим.
69,9% от анкетираните смятат, че висшите училища трябва да преминат в обучение в електронна среда от разстояние.
Остават проблемите с липса на дигитални средства и дигиталните ресурси за работа на педагозите в електронна среда. МОН в момента предоставя средства за лаптопи за малко над 2% от българските учители.
Освен това обещанието на здравния министър за безплатно тестване на учители и ученици за сметка на РЗИ не бяха спазени. От синдиката предполагат, че вероятно има забрана на министъра на здравеопазването, регионалните инспекции да издават заповеди за тестове на учители и ученици, а ако някой учител или директор реши да се тества, то е за негова лична сметка. Дори при болен член от семейство, РЗИ-тата не издават предписание за PCR, а препоръчват карантиниране.
Синдикат "Образование" пледира да се пази живота и здравето на българските учители и да спрат да се пренатоварват при сегашния непланиран режим на организация на образователната система.