Часове преди извънредното заседание на “тристранката”, насрочено за днес в Министерския съвет, и на което се предвижда да бъдат разгледани трите проектозакона – за бюджета на държавата за 2025 г., за бюджета на ДОО за 2025 г. и за бюджета на НЗОК за 2025 г., един ключовите участниците в срещата – Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), обяви, че ще се въздържи от подкрепа и за трите проектобюджета.
На сайта си от Асоциацията разглеждат и силните, и слабите страни и на трите предложени бюджета, като накрая отправят седем препоръки, които според тях ще повишат ефективността и устойчивостта на публичните финанси:
1. „Замразяване“ на възнагражденията в публичния сектор през 2025 г.: В последните три години (2022-2024 г.) средната работна заплата в публичния сектор се е увеличила с 32%, докато инфлацията за същия период е 25.1%, което означава, че заплатите се увеличават реално. При предвидена инфлация от 2.4% за 2025 г., реалното нарастване на заплатите ще се запази. Освен това средната нетна заплата в публичния сектор е с 26% по-висока от тази в частния сектор, който генерира приходите за държавния бюджет.
2. „Замразяване“ на пенсиите през 2025 г.: В периода 2022-2024 г. средната пенсия е нараснала с 70.6%, а минималната пенсия с 57% при инфлация от 25.1 процента. Това показва реално увеличение на пенсиите. При очаквана инфлация от 2.4% за 2025 г. реалното увеличение на пенсиите ще се запази. Към момента нетният коефициент на заместване се доближава до 70%, докато средното ниво в Европа е 60%, което предполага необходимостта от стабилност и разумно управление на пенсионния фонд.
3. Отмяна на автоматичното обвързване на трудовите възнаграждения със средната заплата: Регламентите, които обвързват увеличенията в заплатите в секторите „Отбрана и сигурност“, „Правосъдие“ и „Висше образование“ със средната работна заплата, не отчитат реалните нужди и постигнатите резултати. Повишаването на заплатите води до увеличаване на средната заплата, създавайки самоцелно нарастване. Тези сектори се превръщат в „глезените деца“ на обществото.
4. Коректно изчисляване на заплатите: Ако формулите за изчисляване на заплатите в публичния сектор се базират на средната заплата, е необходимо да се приложи коректна зависимост – изчисляване на брутна заплата от брутна или основна заплата от основна, за да се избегнат изкривявания и натрупвания в изчислените нови размери на възнагражденията.
5. Административна реформа: Закриване на ведомства и служби с отпаднала необходимост или дублиращи се функции. Оптимизация на състава в министерства, ведомства и служби, както и закриване на незаети повече от две години щатни бройки. Тази реформа ще доведе до ефективно използване на ресурсите и по-добро управление на държавната администрация. Бюджетите на реформираните държавни служби да се запазят, като реализираните икономии да се насочат изцяло в увеличаване на възнагражденията на персонала.
6. Промяна в осигурителните правила: Служителите в публичния сектор, които в момента са 100% осигурени за сметка на държавата, да започнат сами да внасят осигурителни вноски по същия начин и в същото съотношение, както правят работниците и служителите в частния сектор. Това би осигурило по-справедливо разпределение на осигурителната тежест и премахване на дискриминационното третиране на различните работници и служители.
7. Премахване на COVID добавките към пенсиите: Тези добавки, които бяха въведени като временна мярка за справяне с последиците от пандемията, следва да бъдат премахнати, като се възстанови нормалната структура на пенсионните плащания.
Председателят на Управителния съвет на АИКБ Васил Велев посочва, че ако се вземат под внимание и се приложат всички или някои от предложенията им за реформи, организацията му е готова да преразгледа позицията си и да подкрепи проектите за държавния бюджет, бюджета на държавното обществено осигуряване и бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 година.