Нови скандали предизвикаха вторите прогнозни сметки, които електроразпределителната компания ЧЕЗ разпрати на абонатите си. Пред офисите на компанията, обслужваща Западна и Северна България, се извиха опашки от недоволни клиенти, искащи да коригират сумите, които трябва да платят, пише вестник "Сега и пояснява, че редакцията е била залята от сигнали на недоволни граждани, получили известие, че през следващите три месеца трябва да плащат суми, неколкократно надхвърлящи реалното им потребление на ток.
Така например, собственичка на средноголям апартамент в столичния квартал "Лагера" е получила 400 лв. прогнозна сметка за ток за август и септември.
Жителка на "Княжево" пък се оплака, че за единия от електромерите си, който отчита само тока от външна лампа и по който от години насам плаща по 50 ст. на месец, в средата на юли е получила 43 лв. прогнозна сметка. Нито една от сметките за ток, които вестникът успял да провери, не отговаряла на формулата, утвърдена от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. В повечето случаи грешките са в ущърб на клиента. Продължава и практиката хора, които са променили името на абоната върху партидата, да се смятат за нови клиенти и да им се начисляват прогнозни сметки от по 160-170 лв.
Проверка в офисите на ЧЕЗ установила, че служителите на компанията вече дори не желаят да дават обяснения за цифрите. Просто връчват на недоволните декларация, с която те сами да определят каква сума искат да плащат - не само в следващите 3 месеца, но и в период до една година. Не е ясно кога компанията е въвела по-дългите прогнозни сметки.
Вчера от ЧЕЗ дадоха различни обяснения за това. Търговският директор на "ЧЕЗ България" Радослав Димитров заяви, че по-дълга прогнозна сметка могат да правят само хората, които се считат за нови клиенти, тъй като няма база, по която да се сметне каква им е била консумацията в миналото.
Говорителят на компанията Ясен Гуев пък каза, че изобщо няма такова нещо и прогнозните сметки се изчисляват само за три месеца напред по формулата на ДКЕВР.
Въвеждането на прогнозните сметки е все още под наблюдение от ДКЕВР. След многобройните оплаквания при първите сметки шефът на комисията Константин Шушулов заяви, че дава срок до есента ЧЕЗ да коригира огромното количество грешки, които прави, или ще премахне този начин на отчитане на електромерите.
Във връзка с публикуваната в днешния брой статия, от компанията искат медията да отговори на няколко въпроса:
- Какво разбира ежедневникът под "втори прогнозни сметки"?
- За какви опашки и пред кои офиси на ЧЕЗ в Западна и Северна България имат информация?
- Колко сигнала от недоволни граждани, свързани със сметките за електроенергия има "Сега" ?
- Какво разбират под "огромно количество грешки"?
"Надявам се, че предоставянето на тази информация няма да Ви отнеме много време, защото тя явно съществува като доказателство за твърденията в днешната публикация. Имайки предвид обществената значимост на повдигнатите въпроси, си позволявам да изпратя това писмо и до всички останали средства за масова информация" казва в отворено писмо Ясен Гуев.