Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) изчислява, че общите загуби от пандемията COVID -19 ще надхвърлят 200 милиарда долара през 2020-2022 г. Въпреки това ръководството на асоциацията смята, че най -дълбоката точка на кризата вече е преминала.
IATA очаква нетната загуба на индустрията да намалее през 2022 г. до 11,6 млрд. долара.
През 2021 г. загубата ще възлиза на 51,8 млрд. долара (това е коригирана прогноза, през април IATA прогнозира загуба от 47,7 млрд. долара в края на годината). Прогнозата за нетните загуби през 2020 г. беше коригирана до 137,7 млрд. долара (по-ранна прогноза ги изчисляваше на 126,4 млрд. долара).
Общо загубите за индустрията от пандемията и последиците от нея през 2020-2022 г. се очаква да достигнат 201 млрд. долара.
Предполага се, че търсенето (измерено в RPK - пътнически оборот) през 2021 г. ще бъде само 40% от нивото на 2019 г., а през 2022 г. ще нарасне до 61%. Общият брой на пътниците ще достигне 2,3 милиарда през 2021 г.
През 2022 г. той ще нарасне до 3,4 милиарда, което е подобно на нивото от 2014 г. и доста под нивото на 2019 г. - 4,5 милиарда пътници.
IATA очаква, че силното търсене на превоз на въздушни товари ще продължи и през 2021 г. търсенето ще бъде със 7,9% по -високо от 2019 г., а до 2022 г. то ще нарасне до 13,2% в сравнение с нивото от 2019 г.
„Мащабът на кризата с COVID-19 за авиокомпаниите е огромен. Между 2020 и 2022 г. общите загуби могат да надхвърлят 200 милиарда долара. За да оцелеят, авиокомпаниите намалиха драстично разходите и адаптираха бизнеса си към всяка налична възможност. Това ще намали загубите от 137,7 милиарда долара през 2020 г. до 52 милиарда долара тази година. И през 2022 г. тази цифра ще падне до 12 милиарда долара. Вече преминахме най -дълбоката точка на кризата. Въпреки че сериозните проблеми остават, пътят към възстановяването е видим. Авиацията отново показва своята устойчивост “, каза Уили Уолш, главен изпълнителен директор на IATA.
Той отбеляза, че хората не са загубили желанието си да пътуват, което може да се види в солидната устойчивост на вътрешните пазари.
„Но те са възпрепятствани от международните пътувания поради ограничения, несигурност и увеличени трудности при пътуването“, каза още Уолш.