БДЖ - между реформите и варианта "Кремиковци"

04.05.2011 | 11:48
по статията работи:
Предприемат се стъпки за приватизацията на товарните превози
БДЖ - между реформите и варианта "Кремиковци"

БДЖ трябва да се фокусира в социалната функция за превозване на пътници на социални цени, а не - в създаването на работни места. Това заяви старши икономистът от Института за пазарна икономика Петър Ганев по време на кръглата маса на тема: "Обсъждане на Плана за преструктуриране и финансово стабилизиране на „Холдинг БДЖ" ЕАД"

Като недостатък беше посочено, че по отношение на приходите от пътническите превози в плана на БДЖ не се предвижда сериозен ръст през следващите няколко години. Според Ганев планът дава някаква надежда за стабилизиране на БДЖ, но е необходима максимална прозрачност за всяка стъпка и действие на компанията, информира Агенция "Фокус".

Георги Минчев от Асоциация на спедиторите каза, че заслужават адмирация усилията, които проявява сегашното ръководство на компанията, но скоростта, с която се извършват реформите, не е достатъчна. Много правилна е постъпката, че се обявява публично състоянието, в което БДЖ се намира, и се предлага план за стабилизиране. БДЖ има право на един последен опит да се спаси, обясни той.

Българинът се гордееше, че има много прилична за мащабите на страната ни железница. В един момент той започна лека-полека да я намразва. Това трябва да бъде преодоляно с усилията на ръководството на БДЖ, беше обяснено още от председателя на Асоциацията на спедиторите. Той изтъкна, че над 50% от товарните превози се обслужват от спедиторите.

Ние сме на ваша страна и ще направим всичко възможно да ви помогнем, каза Минчев.

Планът за преструктуриране и финансово стабилизиране е най-доброто нещо, което се е случвало на БДЖ през последните 20 години. Това заяви от своя страна старши икономистът от Институт "Отворено общество" Георги Ангелов.

По думите му БДЖ за първи път осъзнава, че се намира на конкурентен пазар и не трябва да се държи така, сякаш продължава да е монополист и да не осъзнава, че трябва да се бори за всеки клиент.

Ангелов изрази одобрение на намерението БДЖ да направи проучване на пазара, за да се разберат нуждите на клиентите: Това е похвална постъпка, за съжаление закъсняла с 20 години, но по-добре късно, отколкото никога.

Икономистът одобри мярката за продажба на излишни активи: Радостно е, че БДЖ излиза с положителни послания, че ще има промени. Останалите реформи в БДЖ трябва да вървят заедно с увеличението на капитала, в противен случай еднократното финансово подпомагане няма да има нужния ефект.

Според Ангелов синдикатите трябва да осъзнаят, че те имат интерес компанията да стане по-динамична и работеща. Той добави, че ако и този път реформата бъде спряна, компанията може да не оцелее и да последва съдбата на "Кремиковци", където "синдикатите успяха да изгонят някои от големите инвеститори и затова се стигна до сегашната ситуация".

Опасността БДЖ да фалира е реална, ако компанията не получи заема от Световната банка.

Според Ангелов трябва да се мисли за по-мащабни и обхватни реформи, включително свързани със сестринската компания НКЖИ. Ако няма добра инфраструктура и не се увеличи скоростта на пътуване, железниците трудно ще бъдат конкурентен транспорт. Твърде високите такси, които взима НКЖИ, не помагат, защото няма товари и пътници и целият отрасъл губи. С реформите БДЖ трябва да дава пример на НКЖИ, коментира още икономистът.

Предприемат се стъпки за приватизацията на товарните превози, което е част от идеята за преструктуриране на БДЖ. Това заяви председателят на Съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров.

Приватизирането на товарния превозвач ще позволи там да се извършват промени, които държавната компания трудно би могла да реализира, а една частна фирма може да направи от товарните превози много печеливша компания. Владимиров каза, че министърът на транспорта вече е предприел необходимите стъпки и са проведени разговори с Агенцията за приватизация.

Това преструктуриране на БДЖ трябва да бъде за последно, категоричен е Владимиров.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 08.11   392 г. – Със забраната на езическите ритуали, император Теодосий I налага християнството като официална религия в Римската империя. 1204 г. – Кардинал Лъв,...