Българската търговско-промишлена палата (БТПП) предлага Министерският съвет да създаде публичен регистър за задълженията на бюджета. Паралелно с това трябва да бъде създаден план как да бъдат погасени тези задължения, се посочва в позиция на палатата.
Моделът за погасяване на забавените бюджетни плащания може да съчетае по решение на изпълнителната власт следните примерни механизми, приложени алтернативно или в комбинация:
- гарантирано плащане от държавата на законната лихва върху бюджетните задължения;
- възможност за освобождаване на фирмите от плащане на осигурителни и данъчни задължения (ДДС и авансови данъци) по незаплатени от държавата договори; възможност осигурителни и данъчни задължения на фирмите и договорни (законови) задължения на държавата да се погасяват взаимно чрез прихващане;
- изравняване на лихвата за неплатени осигурителни вноски (чл. 113 от КСО) с общата лихва за забавени плащания по ПМС № 72/1994 г. Тогава и за задълженията на фирмите ще текат същите лихви като за тези на държавата.
Същевременно като превантивна мярка следва да не се допуска министерствата и другите държавни ведомства и дружества да обявяват обществени поръчки с неосигурено финансиране. Сключваните договори за изпълнение на обществени поръчки да включват клаузи за плащане незабавно след приемането на доставката/услугата, предлагат още БТПП.
От там предлагат още да се повиши прозрачността на процедурата за възлагане на обществени поръчки, чрез изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки.
В комисиите за оценка по възлагане на обществените поръчки задължително да се включват представители на браншовите организации.
Регистърът на обществените поръчки следва да съдържа по-широк кръг от данни (факти за кандидатите и техните оферти; решения на комисиите на възложителя и тяхното обжалване; качество на изпълнените услуги/доставки по сключените договори; данни за евентуално начислени неустойки и вреди по сключените договори; съдебни решения по отменени незаконни процедури, данни за кандидати, представили в процедурата за обществени поръчки документи с невярно съдържание).
С подзаконов нормативен акт да бъдат нормирани стандартни образци на задължително представяните документи като декларации, ценови предложения и др. Да се нормират санкции за възложители на ОП при: а) неспазване на законоустановения срок за освобождаване на гаранциите за участие и добро изпълнение по договор; б) несвоевременно плащане по изпълнени договори.