Успехът на банките в следващите 5 години ще се крепи на три фактора – увеличаване на скоростта на обслужване, оптимизация на процесите чрез технологични и иновативни решения и намаляване значително използването на хартия. Това се посочва в анализ на TBI Bank.
Бързината в процеса на кредитиране е все по-ключов фактор при избора на банка от страна на клиентите. Тенденцията се потвърждава и от резултатите за обемите на потребителските кредити на TBI Bank, които за три години са се увеличили с 63% до близо 158.3 млн. лв. към първата половина на годината. Банката успява да сведе времето от кандидатстването за кредит до усвояване на сумата от клиента до 2 часа, а за стоковото финансиране – до 15 мин.
“За банките е от ключово значение да оптимизират така процесите си, че да премахнат факторите време и място за най-честите услуги, които използват клиентите”, обясни Цветан Петринин, главен изпълнителен директор на TBI Bank.
Според анализ на банката клиентите изпитват затруднения от масовото изискване от страна на финансовите институции за превод на работна заплата към банката, от която са взели кредита си.
През последните три години търсенето на потребителски кредити се увеличава като обем и среден размер на изтеглените заеми. Оформя се тенденция да се търсят повече кредити за почивки, образование и лечение. Най-активни в търсенете на подкрепа от банката за различни свои потребности са хората между 33 и 50 години.
“При ръст от 3% на БВП през първото тримесечие на годината и очаквания за повишаване на потреблението на домакинствата сме оптимисти и за увеличаване на кредитирането. Хората вече не отлагат по-големите разходи, а напротив – купуват жилища, ремонтират, подменят обзавеждане и т.н.”, каза още Цветан Петринин.
Средният размер на потребителските кредити нараства с 21% през последните три години и за първата половина на 2016 г. достига 1576.19 лв. При финансирането на стоки на изплащане спрямо 2013 г. повишението е с 6% до 785.83 лв.
През тази и през миналата година най-купуваните стоки на изплащане са били телевизорите и мобилните телефони, докато през 2013 г. на най-голям интерес са се радвали телевизорите и преносимите компютри.
Ръст макар и с минималните 2% на три-годишна база се отчита и при средния размер на депозитите, който към 30 юни тази година достига 19.3 хил. лв. Близо 70% от депозантите са хора с висше образование, а около 20% от клиентите, които успяват да заделят средства на страни са със средно образование.