Българската икономика трябва да получава млади специалисти, които да остават в България. Нужни са не висшисти, а шлосери, механици и шофьори.
Това заяви председателят на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България Кирил Домусчиев, цитиран от Дарик.
Работодателската организация подписа споразумение за сътрудничество с Университета за национално и световно стопанство. По думите на Домусчиев на бизнеса вече са нужни не толкова хора с висше образование, които завършват университета на 26 или 27-годишна възраст, а специалисти със средно образование.
Ректорът на УНСС проф. Стати Статев посочи, че бизнесът и висшите училища ще поискат от държавата да е законово регламентирано работодателските организации да си поръчват обучение в определени специалности. По думите на проф. Статев е редно студентите, които заминават за чужбина след като завършат образованието си, да връщат парите за своето обучение.
Търсенето на кадри у нас ще се увеличи през 2030-а, предлагането ще намалее
"Става въпрос за даване на една сигурност на нашите деца, че те, като завършат, ще останат да работят в България. Защото една част от младите хора отиват да учат в чужбина не защото нашето образование е лошо, а защото не се виждат реализирани в България.
И отиваме от другата страна - не става въпрос за крепостно право, всеки е свободен да избира пътя си. Но след като си приел държавата да субсидира обучението ти в рамките на 20-30-50 000 лева и след това решиш да заминеш на работа в чужбина, добре, за какво ще го направиш? Естествено, за повече пари. Бъди тогава достатъчно добър да върнеш тези пари, които държавата е похарчила за теб, за да ги похарчи за друг, който е решил да остане в България", коментира Статев.
С тези свои думи ректорът на УНСС подкрепи работодателските организации, които поискаха студентите, завършили по държавна поръчка у нас, поне няколко години да работят в България.
Кирил Домусчиев заяви, че липсата на кадри в бизнеса се засилва.
"На нас висшисти чак толкова много не ни трябват, но няма шлосери, няма механици, даже шофьори сега се оплакват в транспортния сектор, че няма, при положение че заплатите на международните шофьори са стигнали вече до 4000 лева, което не е никак малка заплата за българските стандарти. Но няма дори шофьори. Какво да говорим за средни специалисти в заводите за биотехнологии, химия или така нататък. Няма ги тези хора", каза той.
Промени, които да улеснят връзките образование-бизнес, ще бъдат представени пред законодателната власт до края на годината, категоричен е Домусчиев.