Бизнес климатът в страната се влошава през последния месец на годината, сочат данни на Националния статистически институт, публикувани в сряда. Индикаторът, който представлява средна претеглена величина, измерваща климата в четири отрасъла: промишлеността, строителството, търговията на дребно и сектора на услугите, регистрира спад от 0,7% на месечна база.
Анкетите, проведени от НСИ, показват, че от четирите сфери спад не се наблюдава единствено в промишлеността, където индексът на бизнес климата се задържа на почти същото си равнище като през ноември. Според анкетираните от сектора „основните фактори, ограничаващи развитието на бизнеса в отрасъла, остават несигурната икономическа среда и недостатъчното търсене от страната“, но като положителна тенденция те са посочили, че несигурността в стопанството постепенно спада.
За сметка на това всички други три сфери са регистрирали спад в бизнес климата. Той е най-голям в сектора на услугите, където съставният показател се срива с 2,6 пункта през декември. Спадът е следствие от негативните оценки на мениджърите за текущото състояние на компаниите в сферата, дължащо се на несигурната икономическа среда, въпреки че прогнозите им за следващите 3 месеца се подобряват леко. Според запитаните цените в отрасъла няма претърпят значителни промени през идната четвърт година.
Относително по-умерен е спадът на бизнес климата в сектора на строителството, където през декември той губи 1,2 пункта. Причина за понижението на бизнес климата в строителството са негативните нагласи на мениджърите за представянето на компаниите в страната през следващото полугодие. Анкетираните са посочили, че поръчките в сферата през декември спадат спрямо месец по-рано, като очакванията са, че няма да има интензивна положителна динамика през идните три месеца. По-голямата част от запитаните са посочили, че несигурността в бранша, високата конкуренция между компаниите и настъпилите финансови проблеми са най-големите пречки пред развитието на строителството.
Индексът на бизнес климата в търговията спада с 0,7 пункта, поради занижените очаквания на предприятията за динамиката през следващите шест месеца, като освен това търговците са скептични, че продажбите им в периода януари-март 2016 г. ще бъдат особено високи. Ниското търсене е сред основните причини за негативните очаквания в бранша.