Бизнес климатът в България с леко затопляне през ноември. Показателят е регистрирал увеличение от 0,5 пункта през единадесетия месец на годината. Подобрението се дължи на по-благоприятен бизнес климат в областта на строителството и търговията на дребно, сочат данните на Националния статистически институт (НСИ).
Строителство
В сектор „Строителство“ е регистриран ръст на бизнес климата в рамките на 2 пункта. Заетите в бранша оценяват по-високо състоянието на предприятията в тази сфера през ноември.
От друга страна обаче те очакват по-слаба активност в сектора през следващите три месеца. Заедно с това строителните компании потвърждават за все повече клиенти, които закъсняват с плащанията си към тях.
Специалистите в бранша посочват, че основни пречки за развитието на бизнеса в отрасъла са несигурната икономическа среда, конкуренцията в сектора и финансовите проблеми. Не се очакват промени по отношение на цените в строителството за следващите три месеца.
Търговия на дребно
Сериозно увеличение на показателя за бизнес климат има в областта на търговията. Там той е скочил със 7,5 пункта през ноември в сравнение със септември. Хората от бранша очакват увеличение по отношение на обема на продажбите и поръчките към доставчиците през следващото тримесечие. Търговците очакват запазване на равнището на продажните цени за този период.
Промишленост
В областта на промишлеността през ноември бизнес климата отчита намаление от 1,9 пункта за разлика от предходния месец. Причина за негативната тенденция са по-песимистичните очаквания на предприемачите в сектора, които очакват влошаване на състоянието на предприятията в България в следващата половин година.
Освен това анкетата на НСИ, проведена сред хората от бранша, отчита по-малък обем на поръчките и съответно понижено търсене. Въпреки това предприемачите не очакват промени в продажните цени в следващото тримесечие.
Услуги
В областта на услугите има намаление на показателя за бизнес климата в сектора в размер на 2,8 пункта. Оценката на предприемачите за настоящото състояние на отрасъла са по-песимистични, но те очакват повишаване на търсенето на услуги в следващите месеци. По-голямата част от мениджърите очакват продажните цени в сектора да се запазят през следващите три месеца.